1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777815 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Forsberg 1978: Ja, jag har nog aldrig blivit såhär avtänd på JVM som nu. Jag tycker det rent utsagt är förjävligt att Söderström nobbas. Det skickar oerhört dåliga signaler till Victor som alla dagar i veckan förtjänar en plats i truppen. Jag hade inte ens hört talas som exv. Björnfot tidigare och nu går han före Victor? Det hela känns väldigt skumt. Spelar inte Victor i JVM blir det med bitter smak man kollar matcherna.

Chris11: Häftigt att höra att han trivdes så pass bra i Brynäs. Verkar vara många spelare som talar positivt om Brynäs som förening(Desch)
Tack för att du delar med dig om vad du vet, det var intressant att läsa.

Så med det i beaktande så är det nog ingen högoddsare att Ikonen dyker upp i Brynäs snart. Skulle inte förvåna mig.
Gillar Ikonen och med tanke på hur marknaden ser ut, så kanske han skulle komma till sin fulla rätt i Brynäs.

Förstår att det inte går att hitta en spelare i Boqvist kaliber mitt under brinnande säsong.

Sv: HV71 - Brynäs IF -2019-11- 30
Boqvist testar 1:a kedjan i natt
Uppladdat:

500x0-7ae734cc-dbd1-401d-9ccb-973a4c390936.jpeg

Sv: Brynäs IF - Linköping HC 2019-11-28
Plockar Joakim rohdin till första kallar hem solem ?? Snälla kan nån förklara varför fan dom inte värvar in en spets spelare ???

Tycker Ingman går från klarhet till klarhet!

Ny fin assist för Desh. Ser ut att lossna för honom, härligt!

mattiask: Obs, jag TROR, (och hoppas förstås) att det är Jokerits matcher de tittat på. I västra konferensen med Jokerit finns ju Minsk med Drew Shore och Shane Prince som finns och ryktas finnas på marknaden.

Mattson: En kompetent förening hade uppfunnit en tidsmaskin och värvat Gretzky från 80-talet. Jävla pissklubb!!!

Men ni som tycker det var fel att inte ersätta Boqvist direkt. Ni hade varit okej med att Brynäs senare tvingats tacka nej till honom? Eftersom de redan tagit en ersättare för dem pengarna. Förmodligen hade det blivit en betydligt större chansning också, Boqvist vet vi vad vi får av

Kevin47: Dem lär garanterat ha kollat spelare under tiden, tror de inte sitter nu och "oj vilka spelare finns det på marknaden nu?"

Cmore visar match 5 Brynäs-Skellefteå från 2012. Gåshud!

Fantastisk insats.

Grattis till Erssons första nolla!

Sv: Luleå HF - Brynäs IF 2019-11-21
Ersson riktigt bra så här långt👍🏻

xxx BIF xxx:
Tycker ändå att Lindelöf har spelat upp sig. Mycket mer stabil och säker än i början, även om det sällan kommer något häpnandsväckande i positiv bemärkelse från hans klubba. Han känns inte som en säkerhetsrisk längre iaf.

Vet inte om detta är sant eller inte, men tycker att Ingman känns som en av spelarna i laget som vill mest. Tycker man ser på honom att han gett sig fan på att spela bättre.

Samsung: Fortsätt du bara,ett litet rykte är bättre än ingenting alls ?

Äntligen lite positiva nyheter.
"Victor Söderström, överkropp. Gick i praktiken för fullt idag. Bör vara spelklar till torsdag."

Väldigt viktig kugge för Brynäs något mediokra backsida.

Huge: förstår att det är provocerande med vissa supporters som är mer negativa men det är ju precis lika provocernade med supporters som har skygglappar på.
Tycker inte du att det är fruktansvärt tråkigt att vi år ut o år in behöva ha dessa diskussioner om tränarbyten lite poäng långt ner i tabellen at vi är nöjda med nån poäng här o där..Jag är det!!
Nåt är fel i Brynäs oavsett muntergökar eller dysterkvistar här inne.
Hade Bif skrivit en målsättning som rimmar med poäng eller hur spelet ser ut så hade jag köpt tabellen men inte nu!
Jag hoppas givetvis att spelet finns där att poängen kommer att bp pp börjar att funka att målskyttet kommer igpng! Det är oroväckande när Mannberg är vår nr 1 där Härlig kille men inte ska han leda målligan hos oss..

Anders Berg: Du kanske ska beskriva dig som en hopplös, erfaren pessimist?

Ang "absolut INGET talar för att det här laget kommer rycka upp sig..."

Nog finns det en hel del som talar för att laget kan rycka upp sig om man vill och orkar hoppas lite...
- För det första så har vi underliggande statistik som gör gällande att vi ligger på tok för långt ner i förhållande till statistiken vi presterat.
- Efter en djup svacka så har vi successivt spelat upp oss och är i många matcher det spelförande laget.
- Får vi tillbaka Boqvist i laget så har vi direkt en till lina som håller hösta SHL-klass nästan oavsett vilka spelare man sätter honom med
- Vi har slagit förra årets SM Guld vinnare 2 gånger (dessutom förra årets finalist 1 gång). Vi har dessutom slagit laget som leder serien 2 gånger. Att vi presterar bra mot bra lag är ju något som talar för att detta lag kan prestera bra i ett slutspel.

Kom ihåg tiden när vi var som sämst, då tog vi bara poäng mot seriens sämsta lag. Då var det i sanning inte mycket som talade för att vi skulle rycka upp oss. I år finns det faktiskt rätt mycket positivt och jag tror faktiskt att vi kan bli farliga i ett slutspel.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2019-11-16
{8399}: Håller med. Tyckte Sallinen såg riktigt stark ut sist.

Sv: Färjestad BK - Brynäs IF 2019-11-14
Lindström: Mannberg är nu 1a kedjan!!

Huge: meny a la Huge..

Förrätt...Optimist skinka på formbröd utan smör

Huvudrätt ihopplock utan varken ide eller finnes

Efterrätt oturspudding

Förust idag o vi är under sträcket ..Leksand tar poäng idag!..

Då måste resturangägarnai köket ta bort kökschefen..eller få hit en Gordon Ramsey..

Kevin47:
Kapital för spelarköp saknas troligen, när administrationen/organisationen i föreningen är en tung utgiftspost. Brynäs ambitioner att synas i andra sammanhang än de rent sportsliga kostar hela tiden stora summor. Om Brynäs haft tröjorna fullkletade med reklam hade ekonomin sett annorlunda ut idag. Sponsorerna hade inte accepterat Brynäs kräftgång. Sponsorerna hade troligtvis krävt resultat och därmed spelarköp. Nu har ju viljan för Brynäs handlat om en röst för världens barn i första hand i stället för att vara ett topplag i SHL.

Alla ska med.

ellis: Agree to disagree. Jag tycker att Färjestad har ett mycket bättre lag än Brynäs, det gäller både spelare och tränare.

Helt klart har Brynäs lite för många överbetalda spelare som man har gett nya flerårskontrakt när de varit i sitt livs form."Form is temporary class is permanent", brukar man säga, och det är givetvis just därför som man heller inte bör erbjuda Mannberg ett fett långtidskontrakt nu.

Tycker rent generellt att Brynäs har lite för många rollspelare, som i vissa fall har sina bästa år bakom sig. Det hade gynnat laget att fördela deras löner på några dyra spetsspelare och några billiga talanger.

Som tur är går många av de "sämsta" kontrakten ut efter den här säsongen. Det är arvet efter BZ som dagens lagbyggare fortfarande dras med, även om de inte gjort allt rätt själva heller.

Spetsspelare kommer Sundlöv kunna hitta till nästa säsong, men det är också viktigt att Brynäs åter igen blir attraktiva för de bästa allsvenska talangerna. Om Mattias Ekholm hade slagit igenom i Mora förra säsongen, så hade han knappast valt spel i Brynäs. Det är viktigt att få tillbaka den attraktionskraften.

Brynäsgubbe: Min åsikt är att Färjestad är ligans bästa lag. Om du slåss i botten av Premier League är liksom inte problemet om/att du torskar borta mot Manchester City och Liverpool heller.

Tycker laget har förtjänat kritik efter många av den här säsongens förluster, men inte igårkväll. Det var en hedersam förlust mot ett förbannat bra lag.

Back: Blir extra besviken på Lundgren varje gång han gör dåliga ingripanden i egen zon, och det händer tyvärr allt för ofta, av den enkla anledningen att han bara platsar på grund av sina påstådda defensiva egenskaper. Han är ju oerhört begränsad i spelet med puck. För att vara en defensiv back är han inte särskilt bra defensivt...

KulaShaker:
Leskinen och Sallinen två som talar samma språk, har Brynäs råd att missa detta!?

{8846}: Han har beskrivit Karlstad som en liten stad i aftonbladet idag. Både Mrmadhawk och Abrahamsson har sagt i diverse poddar att deras källor säger att han inte trivs i Sverige och att han haft svårt att anpassa sig. Nu kanske han skulle trivas i Gävle, men personligen ringer mina varningsklockor när man hör sånt där.

Det är en sak om man behöver en nystart på grund av att man inte fått den utdelning som förväntades på isen, men har man svårt att anpassa sig utanför hockeyn också så bör man verkligen ifrågasätta om det är värt att chansa.

munkas: Har aldrig hört dig nämna Zetterberg som en stjärnspelare tidigare. Men nu när Brynäs släppt honom så verkar han nästan hålla Foppa klass.
Känns som du bara letar efter en anledning att kunna klaga på Brynäs. Allt dom gör är ju fel enligt dig.
Gör dom si så borde dom ha gjort så och så vidare.

Brynäs tar väl hem Solem som ersättare? Nöjd så?
Förmodligen inte.

Rumpelstiltskin: Ja, om vi slutar att ifrågasätta och nöjer oss med en social verksamhet utan krav på kompetens.
Då kommer den snart dö ut.

KulaShaker: Nu ska det diskuteras kaptener, förlisningar och regalskeppet Vasa också. Vart fan har jag hamnat? På Sjöhistoriska museet?

Pimpel: Som vanligt roffar Brynäs åt sig övriga lags oönskade rester. 🤦🏻‍♂️

En spelare ut, betyder det per automatik att det är en spelare till på väg in?

— Nej, det förändrar ingenting mot det vi sagt tidigare. Jag vet att det är ett tråkigt svar, men vi väntar fortfarande på ett klart besked hur det blir med Jesper (Boqvist). Utifrån vad som blir bestämt där kommer vi välja hur vi går vidare.

Sundlöv i ett nötskal fyfan va illa

Gällande Adam Boqvist diskussionen så förstår jag Adams beslut att sticka över. Adam och Rasmus Dahlin var Sveriges två största backtalanger från 15-16 års tid där Dahlin fick gigantiskt stort förtroende i en klubb som värnar om sina talanger jämfört med Brynäs som på den tiden styrd av BZ inte värnade alls lika bra om sina talanger. Givetvis hade Adam fått chansen på allvar om han hade kommit upp under dagens styre i Brynäs.

Och nej den dagen Adam Boqvist kommer hem till Sverige kommer han inte gå till Frölunda, både Adam och Jeppe är jättestora Brynässupportrar sen barnsben.

munkas: ett tips läs länken också

"Det ryktas om att antingen kommer Jesper Boqvist hem från NHL, annars kommer Brynäs värva nån annan beprövad toppforward på SHL-nivå."

munkas: Sparkar dom Jaedon utan att ersätta honom direkt så är det hål i huvudet. Man ser att han har mycket skicklighet i sig. Sen har hans utdelning inte kommit (liksom för resten av laget), men han tillför spets och skicklighet i förstakedjan. Hur gör vi om man sparkar honom? Molin upp i första, och vem ersätter då Molin i tredjekedjan? Alcén typ? Laget blir tunnare och sämre spelare måste fylla ut platserna som lämnas tomma.

Huge: Att Bengtzén slarvade bort Boqvist är det ju inget snack om. Till och med Brynäs nuvarande sportsliga ledning har sagt i media att man tyckte det.

Hur slarvade man bort honom? Man visste att man hade en kanonback på G i juniorleden. Han var rankad topp 5 i draftrankingarna under sommaren 2017 (dvs. ett år innan draften). Trots det fick han inte spela en enda träningsmatch med Brynäs innan säsongen skulle dra igång. Ett helt obegripligt beslut enligt mig, speciellt när man hade en del skador och vilade en del spelare vissa matcher den försäsongen. När han väl fick spela i SHL fick han sparsamt med istid och inte dom fria tyglarna en sån back behöver för att kunna spela sitt spel. Istället var det Sjöddas sarg-ut-hockey som gällde.

Nej, det är inget snack om att Brynäs kastade bort honom. Hade man behandlat honom bättre hade chanserna ökat att han hade stannat säsongen 18/19. Men nu tog han det kloka beslutet att lämna Brynäs, eftersom han visste att dels skulle han få svårt att platsa bland den enorma mängd backar Bengtzén värvade in den sillyn och dels så visste han att Brynäs inte spelade en hockey där han skulle ges chansen att få ut sin fulla potential.

Snälla länka

Sv: Brynäs - Frölunda i ERP
lapad: Tycker faktiskt Rhodin gjorde en av sina bästa matcher idag, stark längst sargkanterna och gick ut som vinnare med pucken! Även Eriksson gjorde det bra!

spolaisen: så jävla glad!! Fan vad fint

Jan Grismöbel: Nu la Brynäs in fjärde växeln, vips 2-1

lapad: Ja, så är det. Brynäs har fortfarande varken ett lag eller grundspel för att kunna föra matcher, vilket man oftast vill mot lag som Leksand, Malmö, Linköping m.fl. Resultatet blir att vi inte får hål på deras keeper iom att vi har en skotteffektivitet på 0,3%, det uppstår kontringar och mål i röven. Mot bättre lag försöker vi hålla nere siffrorna, ligga tight i boxen och kontra. Lite mer igelkotten, vilket har visat sig vara mer poänggivande men lika roligt att kolla på som insidan av ugnen.

Mattson:
Nja blir det så? Jo kanske.

Campese inser iaf att han för andra året i rad inte kommer nå målen i 3årsplanen och avgår.
Styrelsen tillsätter en rekryteringskommitté bestående av Jürgen Lorenz.
Erika G kliver lätt in i denna tunga post som ny klubbdirektör efter att styrelseordf Lorenz tackat rykryteringskommittén för deras gedigna förarbete att komma fram med detta namn helt ur det blå. Hennes arbete med damlaget har dock betalat sig.
Arbetet med det nya ha-laget börjar lite knackigt.
De flesta bryter sina kontrakt eller får dem brutna pga att deras enskilda löner knäcker BIFs ha-budget.
Blomman får tillbaka ”C”et och flankeras av alcen och Zetterberg i 2dra.
Solem asklöf westfält avancerar till 3dje linan.
In värvar firma Dackell/Sundlöv årets poängkungar från div1 till första linan, efter använt varje yrkesknep&hemlighet de besitter, och Ove Molin växlar upp till 1an från start.
Dacke måste ta in en utom-europé och ser en lysande stjärna i 26årige Uthman Samaai med erfarenhet från både landslagsspel med A” på bröstet och Nazareth college i NCAA III, och sundlöv, trots sina tvivel på en sydafrikansk spelare, öppnar upp plats i truppen.
Fjärdelinan kommer att fyllas av de junisar som har potential, men som ännu inte gått till shl-lagens junisorganisationer. Dessa blir lite sundlövs skötebarn, bokstavligen.
Ove Molin får fullt upp med hela laget förutom blomman, han vissnar inte i första taget. Mest tid läggs på Robin Danielsson, som försökt göra en egen form av Erika G resa där han blir en kombinerande tränande och målvakt. Ove måste dock tidigt kliva in och medla mellan dessa två rollerna efter intern kritik från båda parter, Detta gör han med assistans av Mikael Holmqvist som äntligen får assistera på riktigt.
Sundqvist anser att Bif fått ihop ett bra lag att jobba med, han möter ”dem” varje dag på grusplanen bakom arenan efter att ha förlorat både omklädningsrummet och nyckeln till spelet på isen.

Nä men som sann Brynäsare så måste jag hålla med dig Mattson,
Forza Brynäs, i med och motgång, vi medgångssupportrar finns ständigt där för klubben och hjälper er i tid och otid från soffans nedsuttna mittenparti.

Men hur gick säsongen 20/21 i HA då?
Jo Bif tuffade på bra, och fick möte Örebro i kval om ny shl-plats efter att bengtzen infört den sanna boforsandan i den nya klubbadressen,
Men hur kvalet sedan går får ni höra då..

Peja: Nä, några dumma summor ska inte kastas på Mannberg. Han är en bra spelare att ha utanför top6 som han spelar idag. Bra i en fjärdekedja och kan även chippa in en del poäng i en tredje.

Vi kan ju inte heller ha fyra kedjor med playmakers. Mannberg åker skridskor och sätter många av sina lägen.

Brynäsgubbe: I samma veva som Brynäs annonserade att man ska börja föra spelet och spela sig ur situationer stod det ju klart att defensiva (o)spelskickliga backar inte har någon långsiktig framtid i klubben, detsamma gäller forwards som aldrig ser kreativa lösningar på isen.

Mannberg leder ju skytteligan nu och är allmänt uppskattad för tillfället. Samtidigt som han lyckas med sin specialare ser man fortfarande hans begränsningar. Det är väldigt sällan som han slår en bra passning till medspelare. Skräckexempel på 2mot1 i BP igår när Mannberg försökte dribbla backen och skjuta istället för att frispela medspelaren. Kan tänka mig att Mannbergs marknadsvärde kommer öka markant om han fortsätter göra mål men då hoppas jag verkligen att klubben inte öser pengar över honom, så som man gjort med några av dagens utfyllnadskillar efter att de gjort gedigna säsonger.

Huge: Zetterberg har misslyckats under Sundquist förut. Om han inte får stå och dunka skott i PP är han inte en särskilt stor tillgång. Igår spelade han inte PP och i 5mot5 var han obegripligt nog placerad i samma kedja som Danielsson. De är antagligen de två ytterforwards som jag aldrig hade parat ihop i samma kedja. Två långsamma rightare som är som bäst när de får skottlägen.

Kanske låter som att jag älskar Z, det gör jag inte, men om man har seriens sämsta PP och aktivt väljer att inte utnyttja honom där... Det är galet. Men Sundquist coachade bort Zetterberg (och Frycklund) i Tingsryd också, kort därefter var de bland ligans bästa spelare i Västerås.

Huge: Ang värvningarna från AS. Vi har världens bästa NHL-scout och han missbedömer värvningarna från AS till SHL... med 14 mil att åka enkel resa? Dags att byta scout?

{2064}: Vill som sagt tro att kombon existerar men inte lätt att få allt såklart. Jag ställer mig frågande till hur AD tänkte och vilka kriterier han anammade när MS fick sitt kontrakt. Jag minns att jag översköljdes av ett GIGANTISKT ”NEJ” och ”TVÅ ÅR VAFAN????” Vad händer? Men sen tänkte jag att ”Vad kan väl jag?” Kanske ska göra en Huge och lita på ”kunnigt yrkesfolk”..? Jag menar... Dacke å Campese måste ju sitta på en hel bibel med information om Sundqvist som jag inte har en aning om. Sen verkar de hävda att spelarna vill ha honom så... okej då, får gå... Nu vet vi mer. Han uppfyller inte kriterierna för vad jag anser en SHL-HC skall göra... Han är säkert en hyvens kille och ingen jag vill kasta skit på på ett personligt plan. Dock anser jag att rekryteringen av honom som huvudtränare är ett gigantiskt fiasko. En obegriplig felbedömning som går raka vägen emot föreningens övriga känsla av morgonluft.... ”Många spännande värvningar men ett katastrofval på tränarsidan”. Det var mitt intryck innan säsongen. Det har varit mitt intryck under inledningen av säsongen och det är fortfarande mitt intryck efter en fjärdedel av serien spelad, dock ett förstärkt sådant där min skepsis mot tränarvalet har transformerats till övertygelse...

Huge: Ja, det har varit spänt och höga axlar i tre år nu. Snart släpper det. 👍

Fattar inte varför Lindelöf går före Ersson vid det här laget???

Sv: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2019-10-29
Finns så många problem man måste försöka lösa i detta lag..

Man har alldeles för veka forwards, vilka är det som ska vinna närkamperna i offensiv zon? Gillar Brodecki, Ölund, Rödin etc men ingen av dessa kan vinna närkamperna mot motståndarbackarna och det kan ingen annan i forwardsidan heller.

Tränarstaben verkar oförmögen att matcha våra starka kedjor mot deras svaga, man slänger in fjärde kedjan(som är så absurt dåliga) i avgörande situationer. Vad har hänt med Blomqvist och Rhodin, finns ingen gnista eller ens kännetecken av spelarna dom en gång har varit. Alcen är den kanske sämsta spelaren i hela ligan, all respekt för vad han bidrar med på sidan av isen, men man kan inte ha spelare som inte kan bidra sportsligt.

Vår backsida är också för vek. Endast Kilström kan vara rejäl i sina ingripanden. Sigalet gömmer sig från att vara den tänkte ledaren. Ingman och Norin får alldeles för stora roller. Söderström får inte alls ut sin förmåga..

Special teams är under all nivå, ett totalt misslyckande från Sundquist och man verkar inte ha kapaciteten eller kunskapen att läsa detta.

I grunden faller det tillbaka på Dackell som byggt laget och valt tränare, pinsamt på så många nivåer.