1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777863 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SILLY SEASON 2019
haha tänk om Örebro tappar Bromé också, skadeglädje är den enda sanna glädjen

{8399}: Måste säga att jag inte all delar din märkliga bild av våra backar.

Varken Norin eller Lundgren är "otroligt svaga kort", that's a fact. Den förstnämnda visade under sina få matcher att han håller på denna nivå, medan den sistnämnda trots en mindre bra debutsäsong i Brynäs visat sig vara en stabil SHL-back under många säsonger.

Sigalet, inte "Signalet", är en toppback i SHL. Kilström är inte långt ifrån. Andersén är ojämn, men är i sina bästa stunder ett starkt kort. Söderström är än så länge för skakig defensivt, men man måste ha hans ålder i åtanke. Han kommer bara bli starkare.

Lindelöf är av förklariga skäl svår att recensera, medan Ersson inte kommer att få mycket speltid kommande säsong.

Sedan förstår jag heller inte ditt "betygssystem". Hur kan 2 vara "otroligt svag"? Mer normalt är ju "godkänd". Vad är då 1? Och 3? Och om en "grym spelare" får betyget 4, vad krävs för 5? Erik Karlsson?

En sak har du dock rätt i – målvaktssidan är en av SHL:s starkaste.

Btw, såg nu i efterhand att Pajen hade svarat med i princip samma tankar som jag, men jaja.

Brynäsgubbe: Ölund ska vara klar enligt denna tweet. Har följt honom ett tag o för det mesta har han haft rätt. Har dock även nått fel, vilket han skriver i bion, så kanske inte kan tolkas som 100% säkert

{8785}: Kommer vi till spel med den där uppställningen i höst cyklar jag från Södermalm till Gavlerinken inför hemmapremiären. Men kommer nog (tyvärr) inte ske.

{8785}: Skulle vi lyckas ställa det där laget på isen så kan ju ingen vara missnöjd, väldigt tveksam dock, men man hoppas ju såklart:)
Kul info wiDDing86!

Tänkte bara säga att imorn kommer jag komma med riktigt intressant info kring herr laget ang nya spelare. Orkar inte skriva allt det nu då jag är dyng trött. Men jag tror ni kommer bli rätt glada för dessa nyheter.

Charles: Garrison är nog i Nordamerika då. Spelar på artistkontrakt och kommer i november.

Dock har vi Hedman nu som kan jaga lite huvuden i Mannheim.

majk: Sen när blev Sigalet överskattad?
Andersén kan absolut höja sig från förra säsongen, vilket de flesta kan och bör. Gör han det är han landslagsmässig. Lundgren köper jag absolut som överskattad men bör kunna höja sig även han om hela laget som helhet höjer sig.
Norin vet vi egentligen inte riktigt vad han går för men Abris var ju ute tidigt och hyllade den värvningen.
En frisk Kilström är en bra defensiv back.
Lindelöf vet vi inte hur han tar steget men att backsidan är svag... njaa där håller jag inte med dig.
En medelbra backuppsättning med ett jävla ess i rockärmen med Söderström.

Vi har varit hyllade två säsonger irad för att ha seriens starkaste backsida, jag tar hellre en lite svagare sådan och en spetsigare offensiv.

Ursäkta att jag byter fokus till VM, men Henke måste väl bänkas nu. Hans räddningsprocent på 83% håller inte. 12:e bäste målvakt i VM. Flera helt okända blåbärsmålvakter i turneringen har ju över 90%

Tråkigt, men formen måste få avgöra nu. IN med Markström/Enroth resten av VM.

Charles: Verkar som Brynäs dam laddar upp med bra poängplockare.

Brynäsgubbe: Brynäs har ju egen statistik som är mer avancerad än den avancerade. Det är någonting med antal skott framåt - antal poäng + siffran 1912 samt några hemliga parametrar.

bradberry: Ser vettigt ut. Är det bara jag som fortfarande blir förbannad hur sjukt dumt beslut det var att förlänga med Sunkan? Hade vi haft en vettig tränare med detta material hade jag varit ganska optimistisk inför säsongen. Nu handlar det snarare om att förbereda sig mentalt på obegripliga laguttagningar när säsongen drar igång.

Jag har förstått som så att Brynäs tydligen är på jakt efter 2 centrar och inte bara 1. Låter magiskt i mina öron! Skulle tippa på Larsson/Ölund ev Scott och Rensfeldt/Palmberg. Tror inte på både Larsson och Ölund. Svårt att ha Sallinen som 3e. Men vad vet jag.. man kanske vill ta en rejäl nystart? Vore iaf jäkligt skönt med 2 nya centrar in!

Scenario?
Ersson (Eriksson)

Sigalet Söderström
Lindelöf Andersén
Norin Kilström
Lundgren Ersson

Rödin Larsson/Ölund/Scott Boqvist
Danielsson Sallinen Jaedon
Zäta Rensfeldt/Palmberg Rohdin
Forslund Blomqvist Alcén
Mannberg
(Asklöf, Westfält, Solem)

Helt klart kapacitet för en sm semi!

Underbart att se Skansen förlora guldet på hemmaplan!

Trevlig Valborg, alla bitska huggormar! Att låta er förstå att jag vill se ett så bra Brynäs i höst som möjligt är väl för mycket begärt av er...?

Sv: A proposito de nada
Clarence: "Heja DIF"? Jovisst vore det härligt om vår största konkurrent rycker i antal guld. 🤮

Brynäsgubbe: Kul för de damhockeyintresserade !

Zappaholic: Riktigt så våta drömmar har jag inte:) Men Johan Larsson skulle vara så sjukt fint! Tror dock att han blir kvar i NA, men tänk en förstalina med Larsson, Rödin och Danielsson. En mer gubbgrinig kedja har nog aldrig funnits!:)

Glad påsk tillönskas er alla - trots att jag inte engagerat mig i pågående diskussion om Melin och Bulan är den intressant att ta del av. Även befriande att slippa ta del av vissa gamnackars alster!

Brynka: Minns ordagrant vad Inge sa till mig angående kristo, att det var ingenting för Brynäs och att bengtzen inte hade ställt en enda fråga till Inge angående kristo fast Inge sett han spelat flera matcher. En jätte talang i yngre dagar men efter sin förfrysningskada i foten hade han blivit stappligare och svårare att hängt med i svängar. I samma ögonblick berättade han även hur bengtzen bränt hela egna kapitalet i stort sett.. bedrövligt att inte använda sig av sån kompetens som dessutom då var gratis för bengtzen..

Sv: Arenaupplevelsen
Brynäsgubbe: Räknas man som "arenapensionär" om man tycker att Brynäs Hej (gamla versionen) är bästa introlåten?

Är det bara jag som fortfarande går och drömmer om Johan Larsson? Kan nästan lova att han skulle vara nästa års Jacob Josefsson. Tro mig! Han skulle vara grym på shl nivå. Han har allt en förste center bör ha på shl nivå. Rödin och Sigalet är dom övriga två som kommer bli klara innan laget spikas är jag nästan säker på.

Då skulle vi mönstra detta:

Ersson - Eriksson
>Bättre än i år! Bägge kan vid bra prestationer spela i Tre Kronor. Framför allt Ersson. Det var väldigt längesen vi hade en Tre Kronor målvakt.

Sigalet - Söderström
Lindelöf - Andersén
Norin - Kilström
Lundgren
(Ersson)
>Lika bra! Sigalet kommer va enormt värdefull. Söderström kommer växa enormt, även Norin, Andersén och Lundgren kommer va bättre tror jag. Kilas i gammal god form igen. Och Lindelöf ett utropstecken.

Rödin - Larsson - Dagens nya, kan inte namnet alls
Boqvist - Sallinen - Danielsson
Zetterberg - Blomqvist - Rohdin
Solem - Asklöf - Forslund /Mannberg/Alcén
(Westfält)
>Bättre! En hel färsk Sallinen kommer va grym andre center. Och jag förutsätter förste centern är i klass med en sån som exempelvis Johan Larsson. Danielsson slipper den hårda pressen och kommer va bättre. Boqvist kommer göra en Lindblom. Rödin vet vi vad han kan, superproffs. Den nya kan bli en hitt. Zäta en positiv överraskning. Jacke och Jocke enormt revanschsugna. Fjärde line spelare som inte gnäller utan bara kör. Dessutom tror jag att både Solem och Asken kan komma att utvecklas väldigt intressant.

Jag är iaf nöjd. Och jag brukar inte vara super nöjd. Tror det kan bli bra! Dessutom Molin tillbaka som kan betyda enormt mycket och Sunken från start med enligt mig bättre lag än det han hade i år.

Blir lite deppigt om man kollar lite snabbt på spelare runt om honom i ligorna och vad de presterat senare och tidigare. I NLB hittar vi t.ex. Kim Karlsson med ett liknande poängsnitt säsongen 17-18. Ni vet, han som kom 107a i poängligan i HA 16-17.

Enda ljuspunkten jag hittar när jag tittar lite snabbt är Garret Roe producerade liknande siffror i DEL innan han kom till Linköping.

Jag är nöjd om den här killen:
1 inte får sparken i oktober
2 gör fler än Nilssons 17 poäng.

Skrubben: Brynäs gör verkligen ett grymt jobb i sociala medier nu. Hur viktigt som helst i dagens samhälle.

Vill också lyfta fram "Veckans Historia" som skrivs av Ulf Kriström. Självklart någonting helt annat än "sociala medie-konstverken" som Kevin och hans kollega levererar, men historieinläggen ger hemsidan en krydda och variation som jag uppskattar.

{8399}: Tyvärr lyckades han inte lappa ihop defensiven överhuvudtaget. Vi var usla på allt hela året.

hoppas svenskafans källor stämmer dem får indikationer att det är nära nu på Rödin

Wesley: Suck! Nu börjar det bli samma trista stämmning här inne.

Det är som att det ska skitas i att förstå vad vissa försöker skriva. Det känns som det är medvetna misstolkningar gång på gång. Sen ska allting uprepas i absurdum.
Visst kan man småretas ibland, men nu börjar det bli trist att läsa och skriva härinne med den vetskapen om att det ska misstolkas med flit det som skrivs.

Emil9783: Det har med Murphy att göra kan något gå åt osv.
Ser man på saker mer positivt så tolkar man det inte på mitt vis.
Det bottnar sig i att de flesta av mina lag har tagit hissen neråt och trenden har varit ungfär som i Brynäs tillslut tog räddningsplankorna slut och de blev omkörda av övriga lag som har större spelarbudget.
Det är upp till bevis i år vi vet vad vi har i tredje och fjärdekedjorna föga trolig att de spelarna kommer att hålla i någon första eller andrakedja nästa år heller.

Det vill Mao till att Brynäs sätter ersättaren för Kjellman som gjorde 16 mål förra säsongen plus de två återstående platserna annars är min bedömning att laget inte blir bättre nästa säsong.
I år måste pengar satsas på spelartruppen det finns inget alternativ.
Annars väntar ett stålbad inför Allsvenskan säsongen efter som kommer drabba såväl konsulter,bra start det faktum att det numera finns både en GM och en SC, tre tränare och ett damlag som förmodligen inte drar in pengar till föreningen.

magr: Mål och visioner i all ära, men vart fan är Rödin?

Kent747Socker: Rödin och Abbot är ju såklart uppgraderingar, men är tveksam till Ölund som ledande center. Så bra är han inte, och långt ifrån tillräckligt bra för att ersätta Kellman, tyvärr.
Rohdin bör spela istället för Mannberg i tredje?

Personligen skulle jag vilja se en tredjekedja med Blomqvist - Ölund - Zetterberg. Har dock ingen aning om hur mycket Ölund kan kosta.
Om Brynäs vill ”spela mer hockey”, inte dumpa så mycket, så tror jag att man behöver minst 3 kedjor som är tillräckligt bra för det, räcker ej med 2.

Lindblom klar för VM.

{8399}: Om man inte är berikad med ett hjärta och vill umgås med sitt barn i livets gryning...

Vafan...

Har velat behålla Sallinen och Cerv ända sedan förra säsongen slutade. Tycker det är två klasspelare som nog går att få ut väldigt mycket hockey av om de används på rätt sätt.

Sallinen har en skicklighet och hockey-IQ som gör att han har alla förutsättningar att kunna lira tillsammans med Rödin etc.

Pettisbif:

Hahaha det blir svårt att kunna somna efter ett av de mest skevt vinklade inlägg jag någonsin läst. Byt namn till Besserwisser istället för Pettisbif för du verkar ju veta hur allt är och hur allt kommer gå.
Dessutom rimligt att rensa hela ledningen och hälften av spelarna. Det är inte Football Manager du spelar.

Davey85:
Nej det är så sant! Men då vill iaf jag att man inte håller på att snacka om att "Vi går för guld" "topp6" mm mm. Bättre att vara tydliga mot oss supportrar. Jag är inte dum. Även jag fattar att vår ersättare för Gunde blir Kinnvall och Söderström. Och att Berras ersättare blir Lindelöf. Sen att man satsar stenhårt på unga egna spelare som Wesslan, Solem och Asken är inte fel. Men det är ju inte skit sexigt. Och man kan ju knappast tro och räkna med mer folk på hemmamatcherna. Att dom dessutom förmodligen tappar Boqvist och Kellman är inte heller bra för laget. Det lär ersättas och jag tror tyvärr inte att varken 1a eller 2a kedjan kommer vara ett dugg vassare än i år. Om ungtupparna slår väl ut och Blomman, Nicke och Jocke spottar upp sej rejält så kanske vi kan göra en hygglig säsong. Tror inte ens att Rödin kan rädda detta sjunkande skepp..

Jag är den som är den. Och jag tror inte på att ha Dacke, Sundlöv och Molin på ledande roller. I år hade vi Sjödda och Janne och det gick kattskit.
Jag tror Brynäs som klubb skulle må bäst av (i långa loppet) av att bygga helt nytt. Likt FBK gjort. Bort med Loob, Rundqvist, Lennartsson mm. FBK hade ett par besha år. Men sen satsades det nytt. Helt rätt! Tror inte Sundlöv och Molin som tidigare fått sparken har så mycket att tillföra. Och Dacke må vara en ruggig Brynäsare. Och trevlig. Men jag tror inte han har kompetens nog att leda ett SHL lag.

Det skulle inte förvåna mig om Sunken får kicken i november. Att Ove tar över tillsammans med Honken. Och det är lite det jag känner med Brynäs. Dom har 1 bra säsong av 10. Och tränare kommer o går. Se bara på Frölunda och Skellefteå som haft samma tränare i stort sett under mer än 5 år. Det har lönat sej och det lönar sej fortfarande. Brynäs gör 1 toppen säsong sen gör dom 9 ruggigt trista säsonger. Det håller inte i längden. Jag tror att vi går en tuff tid till mötes.

Hade hellre sett att man gjort en total makeover.
Bort med Dacke, Inge, Molin och Sundlöv. Rensat rejält på spelartruppen. Skeppar Lundgren, Andersén, Alcén, Mannberg, Forslund, Asklöf, Westfält, Rohdin och Danielsson. Det går att bygga nytt på ett bra och billigt sätt. Kolla bara på Allsvenskan. Där finns mängder av bra spelare för 3-4 kedjan och sen lägger man allt krut på dom 2 första linorna. Och då menar jag spets!! NHL, Rödin, NLA, KHL you name it! Men som det ser ut nu med det laget och den organisation vi har så tror jag det kan bli svårt att hålla Leksand efter oss nästa år.

Som alla jag pratar med i Gävle. Spelarna i Brynäs har alldeles för mycket att säga till om. Och alla har tröttnat på hur föreningen skötts och sköts.

Gävle Som sport stad håller på att dö ut!

Skrubben: Det som är intressant med Kinnvall är inte bara den spelaren han är nu utan också den spelaren som han kan bli. Kolla på hans utveckling de senaste åren och tänk på att han bara är 21 år - wow.

Lemp: Jag vill en back i klass med Jesse Virtanen i FBK. På den nivån.

Clarence: klubben skriver inte ens tweeten under Dackesignar, går man efter förra årets trupp hur den såg ut vid säsongsstart så behöver inte Westfält räknas in på de 3-4 spelarna dacke berättade om. jag tror och hoppas det är så dem tänker. tror detta var förbestämt när han gick till Karlskrona tom.

Enligt säkra källor presenteras rödin i veckan!

Mattson: Markan var redan då en bättre målvakt än Honken. Det fanns ingen anledning för Brynäs att hämta hem Honken. Precis som det inte finns någon anledning att hämta hem Anders Lindbäck nu. Förstår egentligen inte varför du ältar det gär 10 år senare i ett försök att svartmåla Brynäs(?) eller vad nu motivet kan vara. Visst har vissa f.d Brynässpelare hamnat i andra svenska klubbar efter utlandssejourer, men det är knappast unikt och omständigheterna har varit väldigt olika. Tror oavsett vilket inte att det påverkar Brynäs möjligheter att hämta hem spelare år 2019.

munkas: Det är svårt att veta vilka spelare som kommer till Brynäs men man kan kanske kolla på lite siffror och göra ett räkneexempel.

Brynäs ska ju enligt planen bli bättre nästa säsong och man ska göra det genom att spela "en offensiv hockey med puckinnehav", enligt Dacke. Det måste ju betyda att man måste göra flera mål än man gjort i år. Om man vill upp på 6:e plats behöver man göra 141 mål om man kollar genomsnittet för det lag som kommit sexa de 4 senaste säsongerna, dvs så länge man haft 14 lag i serien.

Brynäs gjorde den här säsongen 116 mål. Man måste alltså göra 25 mål till mot i år om man bara räknar antal mål.

Jag tycker det känns rimligt att anta att alla nuvarande spelare gör lika många mål nästa säsong som denna säsongen. Naturligtvis kommer någon att göra fler mål, men lika säkert är att någon kommer att göra färre och utslaget på hela truppen så blir det samma summa.

Man tappar/släpper/förnyar inte med några spelare; Bertilsson, Gunderson, Kellman, Nilsson, Bjurström och vad vi vet troligtvis Kousal, Sallinen, Cerveny. Detta tillsammans med några junisar och Jensens mål blir 48 mål.

Så totalt behöver Brynäs värva in 73 mål för att nå topp 6.

2 utespelare är värvade och ytterligare 4 forwards och en back ska in. Gissar att Lindelöf gör 2 mål och Zetterberg 8 mål.

Då återstår 53 mål som ska göras. Ska man hoppas på att Brynäs hittar en back som ersätter Gundersons 8 mål. Det måste isf vara en absolut toppback i shl, troligtvis topp 5 i hela ligan.

Då återstår 45 mål på 4 forwards, dvs cirka 11 mål var. Det betyder att Brynäs behöver ha 6 spelare som gör 11 mål eller fler (inklusive Danielsson & Boqvist) och det låter ju inte omöjligt. MEN, bara ett lag i årets shl hade 6 spelare som gjorde så många mål och det var Färjestad som gjorde flest mål. De flesta andra lag hade 3 eller 4 spelare som gjorde fler än 11 mål.

Slutsatsen blir att det blir väldigt svårt att få in 4 spelare som kan göra 11 mål var, inte ens säsongen 16/17, då Brynäs kom femma, gjorde så många spelare så många mål. 5 spelare kom upp i den poängskörden. Skillnaden då var att man hade 2 spelare som gjorde 22 och 23 mål i Lindblom och Clark. En annan intressant fakta vara att Lindblom och Clark hade mindre istid per match än Brynäs nuvarande första kedja.

En trolig viktig faktor är istid och nuvarande förstakedja behöver betydligt mer istid för att göra sina poäng. Får man en fungerande andrakedja kanske istid kan jämnas ut mellan första och andra, men frågan är om Danielsson och Boqvist kan bibehålla sin produktion med mindre istid. Inte så troligt och inga andra lag i serien lyckas ju sprida ut målskyttet på två kedjor heller.

Mina slutsatser blir att Brynäs spelare längre ned i hierarkin bidrar med för få mål för att kunna avlasta de 2 ledande enheterna. Detta är något man ärvt från BZ som värvade på tok för mycket brunkare. Och eftersom man troligtvis inte kan sprida ut målskyttet i den utsträckning man vill på 2 kedjor så kommer det troligtvis att behövas 2 spelare som kan bidra med lika mycket mål som Clark och Lindbloms 20 mål var. Kan Rödin vara en av dom spelarna, det är möjligt. Men sen måste en till spelare in av absoluta toppklass i shl.

Ett stort jobb men inte en omöjlig uppgift. Men att sikta högre än en sjätteplats redan nästa år blir nog extremt svårt

Härligt Leksand! Två fullsatta Gavlerinken redan en garanti.

Brynäsgubbe: Du kan vara missnöjd med mycket inom Brynäs, men kom igen. Såna där felaktiga inlägg gynnar ingen. Jag kan rada upp spelarna som Brynäs värvat hem trots tuff konkurrens från andra klubbar, men skippar det då jag antar att du också vet.

xxx BIF xxx: Hade självklart varit bättre att behålla Gunde och Bertil, men Brynäs har vetat länge vartåt det lutar och kunnat förbereda sig därefter. Och utöver två riktigt bra backar försvinner också två tunga löneposter. Hoppas Dacke kommer prioritera fw-sidan mer, tror laget skulle tjäna mycket på det, men det behövs en till spelskicklig back.

Metalman: Det är inte klart förrän det står på hemsidan.
Innan dess kan Ovie komma samtidigt som Bäckis...

Skäms inte Charles. Du fick något som du inte va säker på om du skulle dela. Men folket sa att de va ok.
Jaja nu vet du att du inte ska lita på den personen mer.😀😀 Om Brynäs skämtar man inte👍👍

Blir kul att se Wännström i rätt tröja nästa säsong. Hoppas han håller sig hel bara.

Skrubben: Man undrar ju hur de tänker??? Han knockades och låg okontaktbar...

Då ställer de honom upp!!!!! Herrejösses vilka amatörer.

{8399}: skulle vara kul om det var någon som gått under radarn. Men tackar inte nej till Ersson!

Brynäsgubbe: Kellman var ganska eftertraktad.

Kinnvall drar en tung suck och tänker: "ska jag behöva stanna här ännu en säsong?"