Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1103422 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Storheter vi minns
Bissett19: 12?

Frisco:

Japp.
Tröjnummer?

Bissett19: Roland Eriksson

Et tu Brute:

Raka o raka;)

Men okej då,jag tar upp det första hockeyminnet jag har ur min relativt unga ålder,förmodligen var väl Huge nära pensionsålder då:)))

Jag söker en spelare även kallad "Ryssdödaren" efter sitt hattrick för Tre Kronor mot Sovjetunionen i VM i Wien 1977 bakom självaste Tretjak.
Vem är spelaren?

Det lär ni klara rätt fort....

250kg kärlek:

Den där historien om bröllopsresan har jag hört förrut. "Kurre Kjellis" var också allsvensk i fotboll och bandy. Han blev svensk mästare 3 gånger, 1942, 1943 och 1945, samtliga i hockey.

Hans mest enastående insats och som ingen annan varit i närheten av, var att han blev skyttekung 6 år på raken, 40-45. Dessutom var han fortfarande junior, 39/40 och 40/41.

Det är också mellan 1940 och 1946 som han karriär når sin höjdpunkt. Det här är ju lite av en förlorad generation, då sista VM:et innan kriget spelades 1939 och sedan gick det inte igång igen förrän 1947. Det är väl den egentliga anledningen till att Kurre Kjellis aldrig blev Stor Grabb. Han formligen öste in mål i landslaget under ett halvt decennium, men fick aldrig dom där mästerskapspoängen, som alla andra fick åren innan och efter kriget.

Nu är det väl Bissets tur att raka oss?

Et tu Brute: Jag vill minnas att Kurre hamnat i topp i Hammarby när det gäller såväl hockey som bandy och fotboll. Vann han inte guld inom samtliga dessa bollsporter under sin karriär? Något sådant har jag för mig i alla fall.

Undrar om jag inte läst att han dagen då han gifte sig på frågan var hans bröllopsresa skulle bära väg svarade något i stil:

"-Till stadion, vi har match mot ??? i morgon". Tack och lov (om jag inte minns helt galet så fick frugan en fribiljett för att kunna följa sin kära man).

Som sagt: vaga minnen men ngt sådant minns jag det hela.

Bissett19:

Det var rätt man. Men vilket är hans oslagbara rekord? Man kan ju tycka att en av våra senaste troféer borde burit hans namn istället.

Et tu Brute: Mysko, på min ära...
Var det inte i den matchen som Lars-Göran Nilsson kvitterade efter att ha åkt slalom genom det ryska laget för att avsluta med en lyftning över en utrusande och slajdande Konovalenko(?)

Ang din "gåta":

Kan det vara den här mannen?
Statsen stämmer dock inte med dina, så jag kan ju vara fel ute?

Huge:

Jag jämför med matchen mot Sovjet som slutade 3-3. Där blev skottstatistiken med ryssarnas siffror först 18-13, 12-12, 9-11 (39-36). Inte speciellt många skott lär ha träffat mål i så ifall. Man kan ju ungefär halvera värdena.  

Huge:

Jag har mina uppgifter från ÅI 1966 och de överenstämmer ju med Shots at, som du har redovisat.

Att man skulle bedrivit två olika sammanställningar från denna tid hade jag inte en aning om.

Har förtvivlat försökt googla fram koreanen också.

Et tu Brute: Hittade en länk som anger 2 sätt att räkna skottstatistik, och som anges i bl.a den match vi talar om.
En bit ner i länktråden anges skottstatistiken på detta sätt:

"Shots At Goal Totals:
SWE -- 74 (22 + 25 + 27)
DDR -- 27 (9 + 8 + 10)

Shots On Goal Totals:
SWE -- 43 (13 + 16 + 14)
DDR -- 14 (4 + 4 + 6)"

Jag gick på det senare eftersom den statistiken måste innebära antalet skott PÅ mål, dvs antalet skott som de facto skulle ha inneburit mål om inte målvakten stått i vägen.
Kan det vara så att "din" version innebär det totala antalet skott som avlossats mot mål, innefattande även de skott som gått utanför, sas?

Det här blir snarast, storheter vi borde minnas bättre. Det är alltså lite doldisvarning från de större sammanhangen.

Har ett helt oslagbart? rekord när det gäller svensk hockey. Gjorde 21 mål på 15 officiella A-landskamper, blev dock aldrig Stor Grabb. Avled endast 44 år gammal.

Vem är personen och vilket är rekordet som rimligtvis är oslagbart?

Huge:

Så där enkelt kom inte Kolbe undan! Jag har följande skottstatistik från den här matchen, 22-9, 25-8, 27-10. Alltså 74 skott på mål och ett insläppt, vilket blir 98.65% i räddningar.

Det här blev också någon form av rekord för målvakter som fått över 50? skott på sig i en och samma match när det gäller VM/OS. Detta uppmärksammades i början av 2000-talet när någon Koreansk målvakt övertog rekordet efter att ha räddat typ 97 skott av 98.

Kolbe är invald i tyskarnas HHoF och var tränare så sent som i slutet av 90-talet i hemstaden Crimmitschau.

Et tu Brute: Lite svårt att känna igen spelaren eftersom han som bekant spelade i vit mask när det begav sig, men jag utgår ifrån att du prickat rätt.

Svaret är alltså: Peter Kolbe, med smeknamnet "Den vita masken".
För er lite yngre så var han den största anledningen till att Sverige vid VM i Ljubljana 1966 förlorade mot Östtyskland med 4-1.
En på den tiden stor sensation i hockeyvärlden.
Sverige vann skotten med 43 - 14 men det hjälpte inte mot fantomen Kolbe, som i stort sett ensam vann matchen.
Ledtrådarna som skulle ge er årtalet var alltså: Bertoluccis film "1900" och 66
(dvs 2/3 av Bibelns sifferbeteckning på Djävulen, dvs 666)

Östtyskland besegrade för övrigt Finland vid samma VM och slutade faktiskt på bronsplats i EM, som då ingick i VM.
Att bli trea i EM var säkert ngt som slogs upp stort hemma i DDR på den tiden, skulle jag tro...
:-)

Huge:

Längst ner till vänster. Räddningsprocent 98.65.

Sv: PS3, Wii, Xbox360 med mera

Poffa:
Grabbarna hemma fick Guitar Hero med trummor och grejor. Innan SWE-FIN värmde vi med lite metallica där jag var Hetfield och grabbarna var Ulrich och Burton. Skitkul var det i alla fall.

Konspirationsteori XVII

Den som har lite för mycket tid över, samt har en böjelse för konspirationsteorier kan gräva ned sig i Die Glocke - en 'dokumentär' på Youtube.

Nazitysklands hemliga teknologi, som genererat hela UFO-boomen från WWII och framåt. Sex delar. Del 1 länkad.

Rätt ballt, men den som inte plockat på sig sina kritiska glasögon... :o)

Sv: PS3, Wii, Xbox360 med mera
Poffa: jag är ingen större tv-spelare, men en Wii blir jag allt mer sugen på att skaffa. Och faktum är att en av tankarna de hade när de tog fram den konsolen var just att hitta ett sätt att få folk att röra på sig samtidigt som de spelar.

PS3, Wii, Xbox360 med mera

Sedan tidigare har jag en PS3 med tiotalet spel. Det är framför allt i samband med diverse fester, besök med mera som den används och då framför allt Guitar Hero och diverse sport- och bilspel.

I julklapp fick jag en Wii och har än så länge bara medföljande Wii Sports. Det jag har upptäckt efter två dagar med denna lilla roliga konsol är att det är grymt bra träning. Boxning t ex är minst lika tränande som ett pass boxercise. Kombinerar man detta med lite allmän träning i samband med spelandet får man en riktigt bra träning hemmavid.

Många barn idag spelar väldigt mycket TV-spel och får väldigt lite motion. Det kan låta tveksamt, men Wii kan mycket väl vara ett steg i rätt riktining för att få bukt med det här problemet.

Jag är i alla fall helt såld på Wii och det är ett utmärkt spel för fester och socialt umgänge.

250kg kärlek: Sorry, var bortbjuden igår kväll och kom hem lite sent.
Tog Sterner på bilden (ögat) men då var det för sent eftersom du hunnit dra några ledtrådar ytterligare och fått ett rätt svar.

Får väl kontra med den här då:

Svenskt spöke på Balkan.
Med en känd Bertoluccifilm plus 2/3 av Djävulen får du årtalet.

Sv: Julbordsmåsten
Et tu Brute: Tack för redogörelsen.

Det var i alla fall här jag köpte mina ostkakor för 20 år sen
www.vrigstadostkaka.se/startsida.shtml

Metal Guru: Jag tror dig - helt ärligt.

250kg kärlek:
Vi ville bara hålla dig varm under Sterner-frågan.

Huge: Bulls eye. Var befann du dig i går? Jag satt nästan och väntade på dig eller Brute då det nästan blev lite pinsamt när det gäller frågan om Sterner.
Nu tycker jag faktiskt att det är din tur!

Ursäkta det sena svaret (mellandagsrea på Birsta = 2 timmar kö dit och två hem). Jaevla vansinne.

Sv: Julbordsmåsten

Frisco:

Mejeriet är sedan länge försvunnet från Vrigstad, även det i Sävsjö (tillverkar endast Stureost). Ostkaksbageriet finns dock kvar och drivs som familjeföretag, med ganska stor framgång och är väl egentligen Frödinges enda konkurrent.

Fast den ostkaka vi fick njuta av var hemmagjord av en tjej från Vrigstadstrakten. Det här är verksamheter som växt ganska mycket de sista 3-4 åren, det här med hemsnickrade ostkakor. Då är de också gjorda på färskmjölk, sådan som inte är separerad eller pastöriserad.

Detta har också inneburit att det blivit en renässans för gamla ostkakeformar. Förzinkade kopparformar med en diameter runt 30-45 cm. Så har du något sådant liggande så ut med det på tradera. Det har varit bra betalt de senaste åren.

250kg kärlek: Charlamov?

Metal Guru: Hehe, natti!

Frisco:
Hur ska jag kunna hålla ordning på er, om ni bara luras hela tiden. Nu blir jag putt och drar till sängs!

Metal Guru: "Han tog världen med storm då han luftade sina vingar utanför sitt hemland. Då var undertecknad ungefär 0 år "

Det där måste du väl ändå förstå.

250kg kärlek:

"28 år idag och redan världens bästa ishockeyspelare. Har spelat i ett av de mest respketerade klubblagen i världen och har ett smeknamn som påminner om en signatur som en stor serihjälte lämnar efter sig."

På den här gissar jag H. Zetterberg.

På den andra så vet jag inte. Nu bli're bingen.

Metal Guru: Men hallå. Det är en ny nu.

250kg kärlek:
Jävlar. *tittar förvånat på klockan*
Jag får inte vara uppe så här länge för mamma. Natti natti.

250kg kärlek:

28 år idag, och 40-talist..? Vem spelaren är du söker?
En seriefigur..?

Ledtråd: Det är inte Carola Krizan, Frisco eller Metal Guru.

Kom igen nu!!

Ingen är manad att fortsätta. Jag gör då ett nytt försök där jag hoppas att någon är vaken och kan hålla liv i tråden.

Liten men välväxt spelare som ansetts vara en av väldens mest framgångsrika spelare genom tiderna. 40- talist som var oerhört skicklig med klubba och dessutom helt oberäknelig. Han tog världen med storm då han luftade sina vingar utanför sitt hemland. Då var undertecknad ungefär 0 år och ovetandes om kvaliteérna.

Dessutom kan man säga att en spelare tillhörande Philadelphia såg till att vända matchserien mellan länderna efter en händelse som diskuterats flitigt.

Vem är spelaren jag söker?

250kg kärlek: Mr X?

250kg kärlek: Tillägg. Han har ALDRIG spelat en Allstarmatch over there.

Bissett19: Okej. Håll till godo:

28 år idag och redan världens bästa ishockeyspelare. Har spelat i ett av de mest respketerade klubblagen i världen och har ett smeknamn som påminner om en signatur som en stor serihjälte lämnar efter sig.

Känn på den du!!! Mer ledtrådar finns om ingen lyckas lösa frågan.

Metal Guru: Faktiskt, du har en poäng. Jag släpper detta nu (även om jag gärna ser att rätt namn skrivs innan denna fråga läggs till handlingarna).

Någon fler som har lite att göra och inte kan sova? Jag skulle tacksamt ta emot fler klurigheter eller annat skoj så jag kan fördriva tiden en stund. Känns som att jag inte kommer somna på ett par timmar.

Är det fullmåne?

250kg kärlek:

"Honken var inte med 62, utan i det laget fanns en annan man med dessa initialer."

Lennart Klimpen Häggroth.

Mera frågor farbor,mera........;)

Metal Guru:
Men han är målvakt i varje fall, kan jag ju lägga till...

250kg kärlek:
Jag håller stenhårt på att Honken har förtjänat en plats i denna tråd! ;o)

Metal Guru: Asgarvar. Driver du med mig (jag tror du gör det). Honken var inte med 62, utan i det laget fanns en annan man med dessa initialer.  Han har förresten skrivit en bok som beskriver hans sjukdom, och om den alkoholkultur som frodades in Tre Kronor under hans tid.

250kg kärlek:
Nu pratar du Honken.

Bissett19: Alldeles riktigt. Även om jag kan tycka att min jämförelse Robyn/Robin var rätt dåligt.
Vem menades med L.H och vad var det för smeknamn han fick efter segern i VM-turneringen 1962?

En annan godbit är Lennart Hylands klassiska radioreferat från guldmatchen. Referatet finns i den bifogade länken. Observera att du måste ha Real Player installerat för att kunna lyssna.

250kg kärlek:

Då kan det inte vara någon annan än Uffe Sterner.

250kg kärlek:

Uffe Sterner?

"
Barnbarnet har alltså samma förnamn som en känd svensk sångerska även om det stavas lite olika"

www.youtube.com/watch?v=Ia2OkrWNmzE

??

Metal Guru: Ja, jag såg det. Men nu är det väl solklart? Alisandali har gissat på både företrädare och efterträdare... (nu talar jag om personen jag söker igen).

« · 1103422 · »