Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1107328 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Wayne Gresky:
Så otroligt träffsäker beskrivning. All Creds från mitt retoriska centra nånstans bak i lillhjärnans vindlingar.

Vill bara lägga till detta:
"I dagsläget snackar vi om den kaxiga snorungen med den lätt retarderade storebrorsan som alla andra är rädda för."

"Den lätt retarderade" = "Förstår uppenbarligen inte vad han håller på med." Flytta dagens konflikt till annan valfri plats på jorden, och det kommer ta USA typ 30 dagar att "rädda världens demokrati" genom att trycka in tummen hårt och skoningslöst i den Israeliska sexudden.
Om olja hade varit inblandat, räkna om till typ 3 dagar.

Aaw vad jag hoppas att USA's nya president ska vara byggd av åtminstonde några delar sunt förnuft - och ha kraft att vara så politiskt inkorrekt att kunna stå emot de judisk-amerikanska lobbykrafterna...

Et tu Brute: När det gäller den sekulra delen av befolkningen så är även fortplatningsmönstren en viktig faktor. Där sekulära judiska familjer klämmer ut en eller två ungar så sprutar de ultraortodoxa ut tvåsiffrigt. Då tar det inte så lång tid att förändra demografin. Invandringen är ju också en bidragande orsak.

USA sponsrar Israel årligen med både miljardbelopp och högteknologiska vapen. Lite mer krav därifrån och fredsprocessen skulle vara i ett helt annat läge. I dagsläget snackar vi om den kaxiga snorungen med storebrorsan som alla andra är rädda för. Det är därför de kan uppträda så som de gör. Givetvis kan man visa lite god vilja när man sitter inspärrad i ett trångt dammigt flyktingläger medan grannarna snor vattnet och odlar apelsiner av det. Jag har dock en ganska klar bild av vlka som borde försöka hårdast. De som i statlig regi oselektivt mördar nu.

Sv: Musik.
Metal Guru:Den finns visst på CD nu också , se länk .

Metal Guru:
Jag har ennypressning av den skivan , med ett annat omslag .
Orginalet brukar ligga på mellan 1000-2000 Kronor beroende på skick .

Et tu Brute:
"En lösning hade väl varit att NF/FN aldrig släppt greppet om Jerusalem?"

Ingen bra lösning. Om man inte har en sjusstans tidsmaskin.
Däremot har det funnits hur många tillfällen som helst att göra bättre än vad man gjorde - vilket nog vad det du ville ha sagt... ;0)

Hamas hade aldrig funnits idag, om man gjort rätt från 1948 och framåt - eller åtminstone från första Intifadan - eller åtminstone från Arafats dagar...

NF? Nationernas Förbund..?

Nån som hört talas om den här 70-tals-hårdrocksgruppen [Råg I Ryggen) från Bromma? Ali?

Farligt nära samma paritet som November/Neon Rose, efter bara två genomlyssnade youtube-låtar...

Metal Guru:

En lösning hade väl varit att NF/FN aldrig släppt greppet om Jerusalem? Tel Aviv var ju länge Israelernas huvudstad och är det väl fortfarande administrativt. Jerusalem är ju mer en religiös huvudstad. Frågan är ju då? Hade inte Hamas skjutit raketer även på FN-trupperna för att "befria" den "heliga staden".

Annars var väl Palestina på gränsen tlll inbördeskrig för ett par år sedan, då den nytillträda Hamas-regeringen ville införa Sharia-lagar. Detta innebär ju jättestor respekt för kristna palestiener, judar och druser som tyvärr också bor i samma område. 

Et tu Brute:
"Problemet är inte någon rättvis gränsdragning. Det är inte det det handlar om för allt för många. Tror du Hamas skjutit raketer på Israel dagligen i över två månader för att de är missnöjda med gränserna?"

Man kan säga som så att Hamas skjuter raketer på Israel för att Israel inte respekterar de gränser som finns. Till att börja med har de ju byggt säkerhetsmurar inne på Palestinsk mark - inte efter några jävla gränser.

Et tu Brute:
Hamas skjuter rakerer på Israel för att man är så överjävla pissed på att Israelerna får göra precis vad de behagar med (vad man kommit överens om som) Palestinsk mark och folk, och kommit fram till att ingenting kommer få Israelerna att ändra approach.

Israelerna å sin sida har ett stort behov av höja nivån på den bristfälliga säkerhet de upplever i sin absoluta närhet. Deras lösning är att slå sönder Hamas, och därför håller man på att slå sönder det som fanns av det Palestinska samhället.

Typ Moment 22, liksom.

Nej, det är dags att trycka på den stora reset-knappen.
In med ett FN där USA placerats på utvisningsbänken, och de i bästa fall får sitta och titta på genom plexiglaset. Vid minsta miconduct, blir det omklädningsrummet, och information via Webradion - genom Klabbarparn i Nybro.

I medlingen drar man ett stort streck över allt som varit, och arbetar fram en så bra lösning som möjligt för alla inblandade parter, efter de förutsättningar som finns idag - inte bara Israel/Palestina, utan också Libanon/Syrien/Jordanien, samt alla dessa rackarns fraktioner.

Ledord: För att kunna FÅ, måste man vara villig att GE.

Och som sagt, FN-trupper i massor, och under riktigt lång tid. Och inga NATO-trupper, bara NATO-pengar.

Metal Guru:

Problemet är inte någon rättvis gränsdragning. Det är inte det det handlar om för allt för många. Tror du Hamas skjutit raketer på Israel dagligen i över två månader för att de är missnöjda med gränserna?

Osmanska väldet och engelsmännen, säkerställde en viss stabilitet i området i över 500 år. Jerusalem försvarades som en öppen stad för de olika trosinriktningarna. Att de skulle förbli så är ett jättestort problem för bl a Hamas.

Et tu Brute:
"Det går inte att diktera någon FN-rättvisa"

Nej. Men det går att göra en så rättvis som möjlig gränsdragning.

Metal Guru:

"Det är dag för FN att trycka på reset-knappen, upprätta en Palestinsk stat, och diktera hur en så rättvis som möjlig gränsdragningen skall ske."

Det går inte att diktera någon FN-rättvisa, eftersom det inte finns någon sekulär basis att bygga den på. I en alldeles för stor del av arabvärlden får inte judar existera på ett visst ställe. Så länge dom existerar där finns det ingen rättvisa i deras värld.

Många när en dröm och har närt en dröm om ett storarabiskt rike/union, där alla islams heliga platser finns inom den. Det är ju mycket det som jihad bygger på, att man skall befria de heliga platserna från de otrogna.

Tåget har gått enligt min mening och någon lösning lär inte komma förräns efter en storkonflikt.

Möjligheterna har funnit men inte tagits. Bl a så hade ju Jordanien kontrollen över östra Jerusalem och västbanken fram till 1967. Ett exempel på att det gick ganska bra för judar och muslimer att samsas om den heliga staden.

Under slutet av 80 och början på 90-talet samlade PLO en större intellektuell skara som också till viss del kan beskrivas som sekulär, men Israel gav aldrig dem det svängrum de behövde.

De enda i dagsläget på den palestinska sidan som vill försvara de olika gruppernas rättigheter i en sekulär ennationslösning är PFLP. Tyvärr så är de marxsist-lenistiska, så hur stor framtid de har är väl ganska lätt att räkna ut.

För 20 år sedan räknade man med att nästan hälften av Israels befolkning var sekulär. Idag skall den siffran vara nere på 20%. Alla tar ställning. Terror föder terror...sorgligt!

mattias - 74: Han är med just nu i skivformat på Planet Rock.
Breaking the law spelas...

mattias - 74:
Det är väl bara Pavarotti som skulle rösta på honom...

Friman SR:

Varför är inte Halford med ? Jävla sopor .

Metal Guru:
Helt rätt.

Per HApps:
Jag tror att Israeler och Palestiner inte kan lösa sin konflikt själva.

Det är dag för FN att trycka på reset-knappen, upprätta en Palestinsk stat, och diktera hur en så rättvis som möjlig gränsdragningen skall ske.

Se'n är det offensiv avmilitärisering och åtskilliga tiotals år (typ en mansålder) med massiva FN-styrkor på plats.

Om man skiter i det blå skåpet, då får man städa upp efter sig.

Per HApps:

Jag väljer ingen sida, båda är idioter.

Är dom nöjda nu dom satans Israelerna?
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2280393.svd

Metal Guru: Eller var är en av mina stora R&r favoriter, den glade DAD dansken Mr Jesper Binzer???

Rock til you drop....

Friman SR:
Eller han som kunde sjunga tre tonarter samtidigt; Jim Dandy Mangrum?

Paddan:
Jag har en känsla av att Aftonbladslistan är ungefär lika ackurat som vilken random webröstning som helst - typ "Vilket Hockeylag har den bästa klacken", och istället för svar på frågan presenteras hur lagsympatierna på röstningsskaran fördelat sig...

Radiolistan känns lite mer verklighetsförankrad, men nog kan vi avläsa att bland radiokanalens lyssnarskara finns det mer Brittisk 70-talshårdrockare än människor med amerikansk bakgrund.

Paddan: Å var är då Mr Ronnie Van Zant???

Metal Guru: Då var det här då Planet Rock:s omröstningsresultat

Here’s the Top Forty Greatest Voices In Rock

1. Robert Plant
2. Freddie Mercury
3. Paul Rodgers
4. Ian Gillan
5. Roger Daltrey
6. David Coverdale
7. Axl Rose
8. Bruce Dickinson
9. Mick Jagger
10. Bon Scott
11. David Bowie
12. Jon Bon Jovi
13. Steven Tyler
14. Jon Anderson
15. Bruce Springsteen
16. Steve Perry
17. Ozzy Osbourne
18. Bono
19. Peter Gabriel
20. James Hetfield
21. Janis Joplin
22. Brian Johnson
23. Roger Chapman
24. Phil Lynott
25. Glenn Hughes
26. Joe Cocker
27. Jim Morrison
28. Alex Harvey
29. Alice Cooper
30. Ronnie James Dio
31. Sammy Hagar
32. Meat Loaf
33. Rob Halford
34. Geddy Lee
35. Biff Byford
36. David Gilmour
37. Fish
38. Dave Lee Roth
39. Chris Cornell
40. Neil Young

Själv hade jag kunnat tänka mig att rösta på Biff

mattias - 74:
Eftersom urvalet var något torftigt fick det bli Robert Plant.

Amen va fan. Vilken tondöv backstage-wannabe har rökt ihop den där listan egentligen..?

mattias - 74: Maja Ivarsson? Haha! Dagens största skratt där. Freddie är väl kanske bäst, men ett par personliga hedersomnämnanden från min sida till Layne och Mike Patton. Layne för en förmåga att förmedla ångest på ett sätt som väldigt få lyckats med och Mike för det breda registret.

Med tanke på att Maja och Shirley får vara med så tycker jag nog att Jeff Buckley kunde fått vara med också, han ligger högt på min lista och han kunde faktiskt rocka också.

Nej jag lägger ned min röst.

Loma:

Jag röstade på Gillan.

mattias - 74: Queens FM är det självklara valet.

Metal Guru:

Rösta nu vet ja, jag vet vem som får min röst. Nej inte Dickinson men han kommer inte långt från 1:a platsen :)

Sv: Superkylan kommer

Favorit i repris:)

Norrlänningen
15°C
Tar Stockholmarna på sig mössor, vinterjackor och handskar
Norrlänningen solar.

10°C
Göteborgarna försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus.
Norrlänningen planterar blommor i trädgården.

5°C
Malmöbornas bilar vägrar att starta.
Norrlänningen cruisar i en Volvo 240.

0°C
Destillerat vatten fryser.
Vattnet i Indalsälven älven blir lite tjockare.

-5°C
Folk i Skåne håller på att förfrysa.
Norrlänningen grillar den sista korven före vintern.

-10°C
Gävleborna sätter på värmen i sina hus.
Norrlänningen tar på sig en långärmad tröja.

-20°C
Stockholmarna flyr till Mallorca.
Norrlänningen slutar fira midsommar, hösten har kommit.

-30°C
Folk i Malmö dör av kyla och försvinner från jordens yta.
Norrlänningen börjar torka tvätten inomhus.

-40°C
Stockholm krackelerar sönder i kylan.
Norrlänningen köar vid den lokala hembrännarn.

-50°C
Isbjörnarna börjar evakuera nordpolen.
F4 senarelägger sin vinteröverlevnadskurs i väntan på bättre vinterväder

-60°C
Indalsälven förfryser. Norrlänningen hyr video och stannar inne.

-70°C
Den falska Norrlänningen flyttar söderut.
Norrlänningen blir frustrerad eftersom det inte går att lagra brännvinet utomhus.
F4 drar ut på vinteröverlevnadskurs.

-183°C
Mikroberna i maten överlever inte.
Samernas renar klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.

-273°C
All atombaserad rörelse stannar.
Norrlänningarna börjar säga till varandra "Helvete, va kahllt de ta på känns ute i da".

-300°C
Helvetet fryser till is.
Norrlänningarna är ensamma.

Så här är det att vara Norrlänning!

Sv: Superkylan kommer
Per HApps:

I Göteborg är det det. Jag firade nyår i -35 ett år, det var fan lite väl kallt alltså.

Sv: Tiger Woods PGA Tour 09 - PS3
Även ni som är innehavare till den svenska utgåvan av spelet på andra konsoler får gärna svara.

Tiger Woods PGA Tour 09 - PS3
Köpte det i fredags på Rocks och till min stora förvåning så saknades svenskan i både manualen till spelet och i menyerna i detsamma. Det hela är mycket irriterande då det i första hand är två barn på 8 och 10 år som ska spela det.

Nån som vet om den svenska ugåvan ser ut på det här sättet? Jag funderar nämligen på om jag kommit över ett importerat spel och i så fall blivit lurad i butiken.

Tacksam för svar.

Sv: Tv-tipset
slashpuppie: Perfekt nu när det är superreor överallt att investera i en ny.

Sv: På spåret
Poffa:

Jag tog sevilla gandska snabbt. Operorna kunde jag alla utom 1. Åhus var svårt.

Sv: På spåret

Hur man kan vara i Örnsköldsvik med de ledtrådarna? 10 poäng till Poffa, iaf. Göteborg till Borås var väldigt enkelt.

Sv: Roliga länkar
65selander: Photoshopade "real life" versioner av The Far Side teckningar.

En annan har ju ingen TV längre, den gick sönder för 2v. sedan... Sköööööönt :D

Wayne Gresky skrev: "Sen är det bara befängt att komma dragandes med argument om att några i folkvandringstider var först någonstans. Judarna var knappast först på plats i området som nu kallas Israel. Sen långt före kristi födelse så har det i dessa områden handlat om att ta mark av andra, det har inte funnits stora lediga heliga länder som bara väntat på sitt folk."

Det är ju lite roligt att man fortfarande ser judarna som en homogen folkgrupp istället för en grupptillhörighet som utövar en viss religion. Vi gör ju knappast skillnad på katoliker och protestanter, i ett historiskt perspektiv, när det gäller vem som skulle ha mest rätt till ett landområde?

Etniskt så är ju araberna och judarna (åtminstone serfaderna) i mellanöstern samma folk. Detta folk har i viss mån skingrats men också konverterat till olika religioner ett flertal tillfällen. Det senaste milleniumet har vi korsfararna (idag kristna palestinier), Saladin (islams stora genombrott) Osmanska riket (en utveckling i mer sekulär anda med religionsfrihet).

Invandringen av judar till det nuvarande Israel startade redan i början på 1900-talet när osmanerna höll området. Efter första världskriget fick britterna NF-mandatet Palestina och försökte begränsa den judiska invandringen.

När Israel utropade sig till självständig stat, 1948, fanns ca 250 000 judar i området samt ca en miljon muslimska och kristna palestinier. Detta ledde ju sedan till det så kallade självständighetskriget då arabstaterna angrep den nybildade staten. Via etniska rensningar men också av krigshandlingar från både sidor, så försattes tre fjärdedelar av det palestinska folket i en flyktingsituation. Som hämnd för detta tvingades ca 800 000 judiska människor bort från sina hem i de kringliggande staterna, vilket ledde till att de tog sin tillflykt till Israel.

Med ens var situationen den omvända. Över en miljon judar och bara 250 000 palestinier. Ett inbördeskrig med religiösa förtecken och tusenåriga anor.

Idag har väl Israel över 7 miljoner invånare och 20% av dem är faktiskt palestinier och druser. Så de har faktiskt ökat med över en miljon sedan 1948, en hel del tack vare en frikostig invandringspolitik, åtminstone fram till 2003.

Sedan är det naturligtvis helt rätt att kritisera den enormt stora judiska invandring som förekommit under samma tid, samtidigt som palestinierna från 1948 fortfarande befinner sig i flyktingläger eller som statslösa.

För ashkenazerna (den stora judiska grupp som invandrat efter 1948), som till stor del härstammar från östeuropas judar, har nog inget eller tvivelaktigt lite att göra med den etnicitet som ursprungskonfliktens araber och judar tillhör.

mattias - 74:
Jag pratar idag, vad jag hittat som rester i kylen.
Egentligen ska jag nog också poppla i mig de där decilitrarna dyrt vin, som är lite för mycket för att kallas slatt. Snuskigt gott, det där Lindeman.

Metal Guru:

Själv åt jag Nyårssupe med b.la en Toast skagen som förrätt, Kalventrecote till huvudrätt och chokladkaka och chokladmousse till efterätt, samt en del gott dricka.

Det var riktigt gott.

knaskamilla:
Har precis tryckt i mig två räkmackor. Så nu har jag inget att glida fram på under 2009. Bummer.

mattias - 74: Thüringer Bratwurst med surkål på Lövet blir det till middag. Tv-tipset blir det som är i rutan när man kommer dit.

knaskamilla:

Kebabpizza MUMS

Metal Guru:

Jag gissar på pizza till middag.

Bissett19:

Nyårskonserten i Wien
Backhoppning i Garmisch
Ivanhoe

Låter som bakfyllan tagit ett rejält grepp kring den Bissetska villan.

Bissett19:

Japp :)

mattias - 74:

Hockey?
Ska du förstöra Nyårsdagen med såna fånigheter?

:)

« · 1107328 · »