Kickan: Det kan vara så illa att man bestämt sig redan nu för att satsa på Heino-Lindbergh och Åkerlund och därför bestämmer sig för att spela in de få träningslandskamper som är kvar. Det är lite konstigt att man testar Pontus Sjögren, Gustaf Wesslau och Richard Östlund framför David Rautio i de senaste turneringarna. Iofs är de alla tre mycket bra målvakter. 85:orna har det rätt bra ställt med bra målisar jämfört med många årsgångar. Men Rautio lirade ifjol i U19 landslaget i Finland och gjorde mycket bra ifrån sig.
Hur som helst kan man dra den slutsatsen att om inte Rautio är uttagen till truppen som blir offentliggjord troligen till veckan, så kommer han inte att få spela J-VM. En sak är jag säker på och det är att Heino-Lindbergh är given etta i landslaget. Det troligaste är också att man tar det säkra före det osäkra och låter Magnus Åkerlund vakta båsdörren som har internationell erfarenhet och känner till hur landslagets försvar agerar.
Lumber Jack: Om han spelade i bara någon minut räknas det inte, Att hålla nollan i tre matcher, och att släppa in ett mål i tredje perioden i den fjärde matchen, är däremot värt all beundran.
Asplöven kör en junior(landslags)målis som förstemålis i år. Mogemark hade gärna fått vara andramålis för våra a-jun annars.
Kickan: Han har ju iofs bara stått tre matcher hittills. Modig har stått resten. Dels pga Gusten blev skadad och Rautio fick hoppa in som reserv bakom Antilla. Och sen var han väl sjuk de två första omgångarna av SuperElit.
Kickan: Hehe nu tog du dock i en liten aning för mycket :)
Visserligen är Rautio djävulskt bra, har sett honom flera gånger och han borde få chansen i juniorlandslaget igen inför JVM. Men jag anser nog att Heino-Lindbergh är sveriges bäste och talangfullaste målvakt född 85. Han är ju förstemålvakt i Hammarby och är riktigt jäkla bra. Han har bästa räddningsprocenten i Södra Allsvenskan på 94,62 procent. Heino var dessutom enormt bra nu när U20 landslaget vann turneringen i USA på försäsongen. Magnus Åkerlund har inte imponerat och varit väldigt dålig när han fått hoppa in Skövde bland annat. Åkerlund som redan ifjol var med i U20 landslaget som enda b-junior tillsammans med Johannes Salmonsson. Nu får vi hoppas att Rautio får chansen...
Kickan: Jag tror att Tellqvist låg inne med hela 100 % en säsong med Djurgården. Förvisso spelade han bara någon minut, har för mig att Mats Lusth slet hjälmen av nån gårdarmålis som fick pucken i huvudet i slutet av en match och Halvan fick göra debut.
Frisco: 99,03 är ju inte helt jävla uselt. Faktum är att jag aldrig har sett en målis - på någon som helst nivå - med så bra räddningsprocent som Rautio, om än han släppte in ett mål och "bara" hade 95 procent idag,
Kickan: Rautio börjar tappa formen nu. Släppte ju in ett mål idag och räddningsprocenten gick från tresiffrigt till tvåsiffrigt. Fast 99,03 duger väl bra. Det är ju bara oktober ännu;-)
Frisco: Zakke är djävulskt bra. Kanske är det inte helt norrbottens förtjänst, men en liten del i det hela har Piteå. Grattis till en bra målis! Fast Rautio kommer att få honom att framstå som en sopa om något år. Rautio är den mest lovande målis Sverige har frambringat på åtskilliga år. Jag älskar honom redan.
Kickan: Visst är det viktigt att få spela mycket matcher som målvakt. Om just Norrbotten i sig betydde allt vet jag ej. 91.8% i Piteå förra året i alla fall.
Nog för att han bara stått tre matcher, men ändå. Zakke har näst bäst statistik av alla målvakter som stått, bara Lundquist är bättre... (Tack för de 41 skotten, Mora!)
[f]No Name GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS% SO[/f] 35 Lundqvist, Henrik 8 8 478:51 231 9 1,13 222 96,10 2 30 Zajkowski, Mikael 9 3 181:48 93 5 1,65 88 94,62 0
En westerlind, en ångermanlänning och NuMo skulle prova en förtrollad insjö. Insjön var tom men när man hoppade från bryggan kunde man önska att den fylldes med vad som helst.
Först hoppade ångermanlänningen. I samma ögonblick som han lämnade trampolinen sa han: - Vatten! så landade han i friskt härligt vatten.
Sen var det westerlinds tur. Just som han hoppade sa han: - Öl! Han plumsade ner i skummande öl och drack i djupa klunkar.
Så skulle NuMo hoppa. Men i samma ögonblick som han hoppade såg han att han glömt att ta av sej klockan. - Piss! ropade han och gissa vad han landade i!
Här kommer det tre till:
En gång ställde sej NuMo att pinka invid en brygga. Då kom en polis och fick se honom. Han sa: - Det där är mot lagen! Då sa NuMo: - Nej, det är mot bryggan!
En gång när NuMo var ute och gick blev han nödig. Han drog ner byxorna och satte sej i en blomrabatt utanför järnvägsstationen. Då kom en stins och sa till honom: - Gå in på toaletten istället för att sitta här i rabatten! Då pekade NuMo på en reklamskylt och sa: - Det står ju där att man ska uttnyttja SJ:s rabatter!
NuMo, en tysk och en amerikan skulle simma över Atlanten. Tysken orkade en mil, sen druknade han. Amerikanen orkade två mil, sen drunknade han. NuMo simmade dag och natt i flera veckor. När han hade hundra meter kvar till Amerikas kust sa han: - Hjälp! Jag orkar inte längre! Jag vänder och simmar hem!
Jag skulle vilja höra dessa diskussioner i A-laget:
Kent: "Hörrni, försök gö litt mål nu" Alla spelare: "Jo, vi ska försök..." Alla spelare efter diskussionen: "Öh, va sa n´ stor-Kent, nån som kom ihåg?" .
Icing-Ove: Äh, A-laget diskuterar? ju powerplay-spel. Vore det inte bättre om man övade på det rent praktiskt också (ja alltså inte diskuterandet) ? Eller det kanske är att fuska, vad vet jag...
Martin S: Matchen var avgjord redan vid 3-0. Hammarby hängde inte med alls och drog på sig några!!! utvisningar direkt i början av matchen Resten av matchen en ren transportsträcka.
07.22 3 - 0 PP2 MODO 27. SJÖDIN, Niklas (25. NILSSON, Johan) 07.11 2 min HIF 2. NETTELBLADT, Joakim CROSS 06.41 2 - 0 PP2 MODO 23. EDBLOM, Pär (32. VIKLUND, Tobias) 06.32 2 min HIF 24. EKBERG, Niklas HOOK 04.55 2 min HIF 10. GYNGE, Richard HOOK 04.08 1 - 0 PP1 MODO 17. DAHLBERG, Johan (6. ÖMAN, Niklas) 03.26 2 min HIF 5. GÖRANSSON, Daniel HOLD 01.38 2 min HIF 17. BLOM, Stefan HOLD
Plantis J20 gör en stabil insats idag. Leder med 7-2 mot Bajen på hemmais. Enström tre mål och Dahlberg två mål. Edblom har även hunnit med att göra sitt sjätte mål för säsongen. Poäng också av Edler, Viklund och Hellström.
Salle: Äh, det där hopklippet i någon form av MTV-klippning bevisar bara att han skjuter hårt, men inte hur pass träffsäker han är. Får hoppas att han är lite mer träffsäker än Kennholt i varje fall.
Så är han snart här då. Kan han vara lösningen på PP-spelet kanske? Inte tu tal om att det saknas en skytt som kan klappa till direkt nu när Jansson är skadad. På torsdag kanske vi har en skarprättare bak på blå, även om han nog behöver ett par veckor för att komma i ordning. Spännande blir det att se vad denne "muirare" går för i alla fall.