I dagens ÖA kan man även läsa att Foppa förmodligen är tillbaka till i morgon, medan Salle förmodligen kommer att bli borta över helgen. Man räknar med att hans knä är bra igen om fem till sex dagar.
Poffa: Det låter som en dålig ursäkt för att rädda sej själv, finns det den "nya" regeln att tillgå till allmän beskådning någonstans?
Med tanke på att domarna ibland blåser när en spelare får klubban upphakad och ibland friar så är det väl troligt att vi kommer att få se olika domslut även här..
"Vid en frilägessituation, när en spelare som har pucken under kontroll är utanför sin försvarszon, inte har någon motståndare annan än målvakten att passera, och han trippas bakifrån och därmed går miste om en klar målchans, skall hans lag tilldömas ett: - Straffslag
Om, när motståndarmålvakten är tagen av banan, en spelare med pucken under kontroll är utanför sin försvarszon och inte har någon motståndare mellan sig och motståndarnas mål, trippas bakifrån, skall domaren omedelbart stoppa spelet och tilldöma ett: - Mål
Viktigt: Om en spelare, enligt domarens uppfattning med klubban sträcker sig efter pucken och därigenom kommer i besittning av den, skall inget straff utdömas även om puckföraren därvid skulle falla.
1. En frilägessituation kan definieras som en situation när en spelare har pucken under kontroll och inte har någon motståndarspelare mellan sig och motståndarnas målvakt eller mål om målvakten tagits av banan.
2. Med pucken under kontroll menas att dribbla eller föra pucken med klubban. Om, under dribblingen pucken studsar mot eller nuddar någon annan spelare eller hans utrustning, träffar målet eller kommer utom räckhåll, skall spelaren inte längre anses ha kontrollöver pucken.
Enligt den skrivna regeln, ja. Då har du rätt, men tydligen meddelade domaren efter matchen att det numer skall dömas straff även om spelaren kommer till avslut.
Vi får väl se om man kommer fortsätta att tillämpa det här nu, eller om det här var en engångshändelse.
Läste också detta i morse. Helt plötsligt så satte jag nästan morgonkaffet i fel strupe. Varför? Jo, för en liknande situation inträffade i Kempis mot Brynäs. Exakt likadan händelse, spelaren lyckades sittande på isen få iväg pucken mot mål, domaren tog utvisning.
Ändrar domarna reglerna från match till match, eller vad pysslar de med?
För övrigt så säger jag bara så här: MODO tar poäng trots uselt spel, vi ligger fyra i tabellen trots uselt spel. Lossnar det för MODO på torsdag vinner man med 5-6 mål.
Då har vi förklaringen på varför det blev straff när det egentligen inte var straff.
Domarna har helt enkelt bestämt att göra om regeln så att det blir straff när det inte blir straff. Naturligtvis har man inte sagt det här till lagen, dess spelare eller ledare. Det blir liksåm inget roligt då.
Nu blir det spännande att se vad man har kommit överens om för förändringar till nästa omgång.
"Sedan, till jublet av en fullsatt arena, tog han fart."
Hmm, måste ha hört fel för jag tycker då att det lät som att det var mer busvisslingar och buanden än jubel när Nisse skulle slå straffen. Fast jag hörde nog helt enkelt fel
Frisco: Jag skulle väl vara lätt bekymrad i varje fall, om jag hade varit MoDos kassör, speciellt med tanke på hur oerhört svårt det verkar vara att hitta en huvudsponsor.
Svårslaget detta, 14 perioder utan ett powerplaymål, mest minuter i powerplay 118 minuter och näst sämst i elitserien i effektivitet, drygt 9%. Hur fan kan det vara "god" stämning i truppen. Sluta lek på träningen och börja kötta och kämpa i varje byte!!
Om inte, skall MODO nomineras till att kastas i Sverkers gröna soptunna här i Umeå och alla spelare skall få bära en timråkeps i samma program.
Så nu, ut och vinn resterande matcher så blir jag glad :-)
Frisco: Ok, lite överilat från min sida. Bara oerhört besviken just nu på hur pass tafatt man såg ut större delen av matchen. Iofs bjöd inte helle r DIF på särskilt mycket konstruktivt, tycker jag.
Men kassören lär väl vara positiv efter den här matchen i varje fall.
Frisco: Ja, precis. Och poliser skall utreda sig själv, och hemmalaget skall stå för en domare, typ - Lonken kan väl få döma och Bankerna skall själv kunna ändra villkoren precis som man vill osv.
Frisco: Linjedomarna är en annan sak men jag kan inte minnas att t.ex Roger Öberg nånsin dömde i Kempis, trots att det skulle spara åtskilliga slantar i resekostnader. Har Tomas Andersson nånsin dömt i Gävle?
Frisco: Jag tycker det är fel att det inte finns fler Ö-Viksdomare som får kallas för Ö-Viksdomare som får döma elitserien. Tänk vad vi skulle spara reskostnader också.
[Avgörandet kom efter 3.14 av tilläggsperioden – och 2–1-målet var vackert. Djurgårdsforwarden Nils Ekman skrinnade ifatt och förbi Modobacken Mattias Timander, revs ner – och fick straff. – Solklart, konstaterade Ekman. – Jag var helt fri och kunde inte avsluta. Då ska det vara straff.]
Lumber Jack: Jepp, och inte bara en gång utan helst femton gånger mellan varandra innan man passerat mittlinjen. Nä, faan, nu kanske jag låter alltför negativ, men det vore trevligt om exempelvis Sedinarna för ovanlighetens skull kunde kliva in direkt på mål istället för att gröta en minut i något av sarghörnen, tappa pucken och åka på livsfarliga kontringar.
Poffa: Så fick man då äntligen se den omtalade "straffsituationen" på fyran. Solklar avslutning, solklar icke-straff.
Kan fortfarande inte fatta varför Stockholmsdomare som Rönnmark får döma när Djurgården spelar, när domare från andra städer inte får döma "sitt" lag...
Lumber Jack: Visade också en vilja att störta på mål för att ta hand om eventuella returer från motståndarmålvakten. Sånt ser man inte ofta i MoDo nuförtiden.
NuMo: Vad var det förresten för fel på Salle? Hade han till slut insett att han oftast är helt över och tar fullständigt vansinniga utvisningar och helt enkelt stannat hemma?
audiblegiraffe: En onödig utvisning och ett schabbel på defensiva blå. Inget att klaga på direkt. Man måste ge honom en chans. Det var väl hans första match på svensk rink efter bara två dagar på plats. Det blir nog bra med tiden. Han verkar inte rädd att använda sin stora hydda.
Salle: Det märkvärdiga är att vid samtliga DIFs utvisningar för hakning eller fasthållning så var Weideståhls kommentar: "Äh, MoDospelaren tar ju fast klubban"/ "Äh, Djurgårdsspelaren råkade ju fastna, det där hade man aldrig tagit utvisning för två veckor sedan"...
Lumber Jack:Det finns 2 andra videos från sudden som man kan sälja från denna matchen. Den 1:a är Ekmans fasthållning att användas som domarinstruktion på just fasthållning. Den andra är Vikegårds reaktion på just denna. Denna kan man sälja till nån Schweizisk gökursfabrikant.