Brynäs IF

727451 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs - Hv71

« · 1772521 · » Till forumet

Sv: Brynäs - Hv71
mattiask: Du skriver att Markan gjorde misstag i början. Ja, men hur lång tid är man egentligen "i början"? Sandström har spelat 30+ A-lagsmatcher för Brynäs, han är inte längre en superfärskning i sammanhanget.

Om Sandström spikar igen totalt i 3-4 matcher så vore det fantastiskt, men hittills har vi tyvärr inte sett tydliga tendenser på att så kan bli fallet.

Som sagt, Sandströms utvecklingskurva går inte uppåt. Han är inte bättre nu än för 1 år sedan. Och det är en tydlig indikation på att hans matchning skulle kunna skötas på ett bättre sätt (läs Allsvenskan). Och framförallt tappar laget poäng på grund av hans svaga målvaktsspel, vilket ju är det allvarligaste i sammanhanget eftersom laget Brynäs är viktigare än en enskild spelare.
Kommentera

Chris11: Självklart räknas det. Vad jag minns så kan jag inte riktigt säga att han släppte allt som kom emot honom MEN jag skulle vilja se honom under en längre period i ett slutspel. Dvs minst fyra matcher (om det blir 4-0). Nu stod han väl bara 2 matcher varav den första har jag för mig att han hade över 93% i. Vet att han dock i den andra hade klart under 90.
Kommentera

Peja: Jo men du bortsett från det faktum att det trots allt gått 11 matcher på säsongen varpå Felix stått typ 6 från start? Och med det menar jag att han hittills gjort 2, TVÅ misstag. Markström jämförde jag enbart med att han gjorde misstag i början också. Klart som fan målvakter måste få göra misstag för att lära sig.
Om du tex tittar på första perioden igår och jämför med andra spelare.. Kilström tex. Ingen klagar på att han slog cirka 5 passningar i knähöjd som alla gick till icing.
Det är klart det är en dålig jämförelse osv men samtidigt är det trots allt en 19-åring vi pratar om.
Om han skulle spika igen fullständigt framöver i 3-4 matcher och göra räddningar som inte finns. Kommer då folk glömma det som varit hittills? ;)
Kommentera

mattiask: i avgörande åttondelsfinalen mot DIF förra säsongen släppte han in allt som kom emot honom. Det räknas väl som slutspel?
Kommentera

Peja: Ska inte skriva en novell, men hur vet du att Felix tex inte är en matchvinnande målvakt i ett slutspel? Har han ens fått visa upp att han är det? Vad jag vet så har vi inte varit i slutspel så länge han varit med i a-truppen?
Så jag väntar gärna in ett slutspel och ser hur han fixar det.
Kommentera

Dallemas: nä. De va inte han som skrev det... det var en följare som kom med ett påstående
Kommentera

Elias Fälth skrev på insta nyss att de är 1månad kvar tills han är med på isen
Kommentera

Metalman: det får du gärna göra. Men dehär blir nog en 7-8 måls match igen. Det är SHLs 2 målgladaste lag som möts :)
Kommentera

Peja: På rak arm kan jag bara räkna till EN grov tavla och det är den mot KHK, i övrigt går det att diskutera vad som är en tavla eller inte. Är ex styrningar som slinker igenom alltid tavlor?
Isf har Felix målat en hel del med penseln...
Kommentera

Inkazar: heehe, nu ser vi till att bryta den sviten också.
Skellefteå borta - Check!
Växjö borta - Check!
Hv borta - ?
Kommentera

Imorgon ska jag åka till Jönköping och heja fram Brynäs till en 2-1 seger
Kommentera

Björn Oldeen har räknat. Det är 5(!) år sedan vi tog 3p i kinnarps! 😮

Men dehär är ju trendbrottens höst för oss i Brynäs! 👍🏻
Kommentera

mattiask: Markan gjorde några grova misstag, men de var lätt räknade och framförallt spelade han nästan alltid makalöst bra. Om en målvakt vinner poäng efter poäng åt laget kan man ju lättare bortse från enstaka grova misstag. Det är en ganska enkel matematik.
Kommentera

krobbe: Håller med om att det kanske är lite överdrivet fokus på målvakterna just nu, men det är en konsekvens av att framförallt Sandström har stått för grova tavlor. Spelare som gör misstag granskas alltid hårdare.
Kommentera

mattiask: Det är klart att alla som spelar på elitnivå är bra hockeyspelare. Sperrle stod också i SHL en gång i tiden och han är också en bra målvakt, men inte tillräckligt bra för SHL. Problemet är att Brynäs inte har någon matchvinnande förstamålvakt som kan bära laget i ett slutspel.

Felix är en lovande spelare, men som det ser ut skulle han behöva 1-2 säsonger i allsvenskan för att bli den förstamålvakten som Brynäs behöver. Det går inte att ha en flera år lång läroperiod i SHL, det går sällan för utespelare och det är oacceptabelt för en så pass viktig position som målvaktspositionen.

Det som är synd är att Felix inte är bättre nu än när han debuterade för Brynäs. Hans utveckling har stagnerat. Det är en tydlig indikation på att SHL-spel som han egentligen inte klarar av inte har gynnat hans utveckling.
Kommentera

Vibbi: Precis. Och ditt löjliga bebissnacket om "O du store Huge som vet allt" som du kör med istf att försöka svara sakligt på mina argument, är förstås seriöst och inte alls drygt?
I ett sånt här forum måste du tåla att nån granskar dina påståenden, annars får du det jobbigt om du vill delta i debatterna på ett aktivt sätt.
Kommentera

Huge: Och det skulle hedra dig om du slutade vara allmänt dryg. Jag har lite annat för mig i mitt liv än att diskutera eventuella hockeyögon en fredagkväll. Så för min del är det "End Of discussion".

Hörs imorgon, hoppas på tre poäng innan uppehållet.
Kommentera

mattiask: Kul att det går att resonera med dig på ett vuxet sätt. Jag struntar egentligen i vem som står, bara det går bra för vårt lag och för våra målvakter.

KÄMPA BRYNÄS!
Kommentera

Vibbi: Bra att du är ärlig och erkänner, det hedrar dig. Fast vi hade ju sluppit även den här rundgången om du redan från början hade erkänt att du saknar hockeyöga....
Kommentera

Huge: Absolut, du store Huge. Du har helt rätt. Jag orkar inte dividera om detta längre. Jag har inga hockeyögon och du har säkert fler än två.
Kommentera

Vibbi: Vi diskuterar ditt ev hockeyöga och som du påstår att du har, inte målvaktsfrågan där alla tycker lite olika om Felix.
Med din logik och exempel som ska visa att Wentzel är bättre än Felix bara för att han råkade rädda friläget från Paille så kan ju jag teoretiskt sett använda samma usla hockeyöga och hävda motsatsen: Felix är en bättre målvakt än Wenzel därför att han släppte in 5 mål och Felix endast 3.
Så jag är ledsen, ditt exempel visar faktiskt att du saknar hockeyöga.
Åtminstone i det här fallet...
Kommentera

Vibbi: Självklart har vi olika syn på det och det måste man få ha!
Nu sa jag inte att du hade ett dåligt hockeyöga utan mer att jag har svårt för det här med att folk bara ska häva ur sig saker så fort något går emot Brynäs. Att man då har ett "dåligt hockeyöga" när man inte kan ge sig själv chansen att se varför situationen blev som den blev.

Jag köper inte den grejen om Rautio kontra Felix. Självklart har Rautio gjort ett par klassmatcher (SAIK & Växjö borta tex) men jag tycker inte det känns stabilare med någon speciell. Rautio blir jag tokig på när han alltid ska gå ner på knä hela tiden. Men samtidigt blir jag lika frustrerad på båda målvakterna att de inte kan vara mer spelande målvakter genom att släppa ut mer puck till backar i ofarliga lägen.

Men som sagt, jag känner mig lika säker med båda två. Man står inte på SHL-nivå om man inte är bra! :)

Nu är det bara köra vidare på den goa känslan och ta Hv på bortaplan imorgon! Jag är optimistisk även om Hv är riktigt bra.

Brynäsgubbe: För att det inte är ofta man kallar en 30-35åring för talang?! :)
Kommentera

tjugo8: Jag vill att han ska göra som han gjorde på försäsongen = KÖTTA. Bara grisa och jobba fram puckar till pajen och Johnson, inte försöka vara en playmaker eller vad han nu försöker vara...
Om han grisar så kommer den kedjan vara grym!
Kommentera

Ofta har vi en tendens att när motståndarna gör mål så ser vi det som misstag av vår målis medan våra mål ses som bra avslut.

Tex var haugen inte direkt omutbar i tredje i tisdags.
Kommentera

munkas:
Han har "Ågren"? = )
Lindrigare än en "lätt Hellström"...
Kommentera

tjugo8: Ett byte mellan Blomman och Granis är fortfarande något som skulle vara intressant!
Kommentera

SWEATT:
Kolla Granis agerande på 2-3

Har sett för många sådana av honom för att det ska vara värt 0,2 miljoner/månad
Vi får hoppas att det blir bättre och att det just nu beror på att han är för överambitiös samt behöver hitta rollen i laget/femman...
Kommentera

Brynäsgubbe: Underbart att vi kan låta en ung kille få chansen I kassen på detta vis, jag tycker att det är fantastisk.
Kommentera

Huge: Absolut, Huge. Vi säger så. Ska som sagt inte skriva något mer om målvaktsfrågan nu, det blir rundgång.

Bara en undran från en som är blind, var det inte Paille som kom fri? Hur är det med synen, Huge?

😀
Kommentera

munkas: citat från Ågren: en skada mellan huvudet och tårna.

Är tillbaka efter uppehållet.
Kommentera

Hur är det förresten med Mannberg? Out for season? Jag måste ha missat uttalanden om hans allvarliga skada.
Kommentera

Vibbi: Igår gnällde du efter 0-2 och motiverade din ståndpunkt med att Wentzel minsann räddade ett friläge men det gjorde inte Felix. Ett klart bevis på ditt dåliga hockeyöga i det fallet är att Sandbergs avslut är ett rappt och hårt skott med pucken under kontroll medans Clark är klart störd och heller inte har pucken under full kontroll när han avslutar.
Att jämställa dessa båda avslut med varandra när det gäller målvaktens chanser att rädda, är ännu värre: då har man ett helblint hockeyöga..... 😉
Kommentera

mattiask: Vi är många som tycker olika i frågan, jag tror dock alla fans vill att det ska gå bra för Felix.

Tycker inte mitt "hockeyöga" är dåligt och känner mig otrygg med Felix i mål. Tavlorna mot Leksand och Karlskrona går inte att snacka bort. Rautio kan också göra tavlor men det känns så mycket tryggare med honom där bak. Tycker backarna spelar mer avslappnat också när han vaktar kassen.

Detta blir dock mitt sista inlägg i målvaktsfrågan, vi får acceptera att vi har olika åsikter och ingen kommer ändra på sig.

Fan, lär ju njuta över tabellplaceringen och inse att vi till och med hade kunnat haft en högre placering då vi slarvat bort några "klara" treor på vägen. Vi är jätteheta i år och Alla enheter producerar 👍
Kommentera

mattiask: Jag förstår inte varför hans ålder har med något att göra?
Kommentera

dacke72: Men killen är 19 år.. Född 1997. Hur mycket kan man begära?!
Ta Markström tex. Kommer så väl ihåg hans första match. Jag TROR det vad mot Frölunda, men minns ej exakt hemma i Läkerolen.
Har för mig att matchen slutade 3-2 eller liknande.
Kommer väl ihåg att Markström bjöd på en sådan jävla tavla så till och med farsan (som aldrig klagar) undrade vad det är vi släppt fram. Nu är det ingen som sitter här ~10år efter och tänker att, nej Markström var ingen grym talang, gjorde aldrig några misstag eller så.
Skulle vi ta hem Markström nu skulle varenda dysterkvist här inne slå både volter, kullerbyttor osv. Jag kommer utan tvekan ge Sandström ett par ÅR att fortsätta utvecklas. Självklart ska han leverera nu när han är en av våra två målvakter.
Men det tar trots inte bort det faktum att han är en grym talang och kommer begå misstag - det gör alla målvakter.

Men som vissa här inne redan gjort är att dom utsett honom till usel redan nu.
Minsta lilla puck han släpper in kommer varenda person syna i detalj.
Ta bara Hvs två första mål igår. Att folk här inne satt och raljera över att han bör ta dom två får en att inse att hockeyögona här inne inte är så skarpa ;)
Kommentera

Chris11: Citerar mig själv.
Skjuter dom går allt in på Rautio.
Felix har absolut gjort grodor iår.
Men hans "spel" tycker jag är bättre.
Jag vill inte oroa mig för, att skjuter dom högt blir de mål.
Gjorde Felix nått fel igår?
Kommentera

Powerfade: En målvakt är ofta som bäst långt efter 30, Felix är inte på långa vägar färdigutvecklad och måste ses som en talang fortfarande.
Kommentera

mk: tycker att det känns mycket tryggare att försvara ledning med rautio i kassen. Speciellt på bortaplan. Felix kan släppa in vad som helst i slutet av matcherna, han är för klen mentalt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Han Var en stor talang. Vi måste se till vad han klarar på seniornivå och han har tyvärr inte blommat ut på det sätt man hoppats på. Han är fortfarande ung och kan givetvis utvecklas men skall det vara till priset av A-lagets framgångar? Jag tycker inte det. Ingen är större än laget. Man måste hela tiden se till LAGETS bästa.
Kommentera

dacke72: Jo en grym talang är han.
"2011-2012 U16 SM Bronze Medal
2012-2013 J18 Elit (West) Best GAA (1.17)
J18 Elit (West) Best SVS% (.949)
J18 SM Gold Medal
TV-Pucken Best Goaltender
TV-Pucken Silver Medal
U16 SM Best Goaltender
U16 SM Silver Medal
U17 WHC Gold Medal
2013-2014 J18 Best U18 Goaltender
2014-2015 J18 SM Gold Medal
U18 WJC Top 3 Player on Team
AWARDS BY LEAGUE
- J18 Best U18 Goaltender 13/14
- J18 Elit (West) Best GAA 12/13
- J18 Elit (West) Best SVS% 12/13
- J18 SM Gold Medal 12/13, 14/15
- TV-Pucken Best Goaltender 12/13
- TV-Pucken Silver Medal 12/13
- U16 SM Best Goaltender 12/13
- U16 SM Bronze Medal 11/12
- U16 SM Silver Medal 12/13
- U17 WHC Gold Medal 12/13
- U18 WJC Top 3 Player on Team 14/15"

TRANSACTIONS
Kommentera

Carl Lejonkräk: En grym talang är han inte. Han är 19 år och har 88 i räddningsprocent och ligger på plats 14 i målvaktsligan. Man kan väl säga att han är en talang. Punkt. Nu måste han dock snart sluta göra tavlor. De galna ingripanden han gjorde i slutet på förra året (Örebro borta, Frölunda hemma, Djurgården hemma) och i början på detta (Leksand hemma, Karlskrona borta m fl) hör säkert ihop med hans mentala status. Låt oss hoppas att han blir starkare där och får göra några fantastiska matcher. Robin Rahm var också en talang. Han fick precis sparken från ett bottenlag i Allsvenskan. Med enbart talang kommer man bara till en viss gräns.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Kan en liten förklaring vara att han startar många byten i egen zon?
Kommentera

Powerfade: kolla hur han började i Luleå första säsongen han var där . Tror han var riktigt dålig då innan det lossnade
Kommentera

SWEATT: Vi måste nog kalla in Rodrigo här så att vi kan få ett svar på varför Granström är inne på så många baklängesmål.
Kommentera

SWEATT: En slup kan det knappast vara. Han verkar slarva i defensiven. Vet inte om det beror på att han har svårt att hitta sin position i spelsättet eller om det beror på att han helt enkelt inte fixar jobbet.
Kommentera

Brynäsgubbe: Granström har varit inne på flest baklängesmål av alla spelare i SHl i år. Slump?
Kommentera

honken21: Tror han inte vet att Christensen är där bara. Klassisk markeringsmiss.
Kommentera

honken21: Jag tror att han måste kissa.
Kommentera

3-2-målet igår. Kan någon förklara vad Granis gör? Känns som vi har full koll på läget, han behöver bara hålla sin gubbe, men skenar iväg ut i intet istället? Såna billiga mål får vi inte ge.

Tur vi är så grymt vassa offensivt.
Kommentera

Powerfade: Vi vinner 4-2 !
Kommentera

« · 1772521 · »