Brynäs IF

727881 inlägg · 7962 ämnen

Ersättare till Mårtensson?

« · 98482 Till forumet

Sv: Ersättare till Mårtensson?
gordo: Mycket bra skrivet!
Kommentera

micke:
Nog är minnet kort...men engagemanget för Brynäs är stort och viljan att det skall gå bra är ännu större.

Säg så här:
Forwardsbesättningen är inte på papperet lika stark som förra säsongen. Nu försvinner dessutom Mårtensson. Då bör det bli större minus i protokollet än tidigare.
Där står vi nu. Är jävligt glad att inte Soling försvann i elfte timmen, det var säkert nära det också!
En gradvis uttunning av truppen är ingen höjdare.

Koppla det ovan skrivna till viljan att Brynäs skall vinna SM-guld igen och minnet blir rätt kort.
Om engagemanget ligger på kölagsnivå så behöver vi inte bekymra oss speciellt mycket mera...

Vad är det som säger att Johansson absolut skall spela center...
Har sett honom som en en typisk irrationell ytterforward under hela karriären!

Precis som du skriver så finns det lite extra plåster på såren i form av "Mårten-pengar", bra det...
Lägg dem på Johansson?
Det blir en rätt skaplig lön!
Kommentera

micke: Hur skulle det gå till att i slutet av september kunna kontraktera en 2-miljonersspelare? Sen att Brynäs i år faktiskt blev först om att "spika" sin trupp är väl inget att stoltsera med, som du verkar tycka. Tvärtom, så ska man hålla värvardörren öppen så länge som möjligt under våren-sommaren. Allt kan ju hända i truppen , som vi fått bevis på den här veckan. Stora ord att ta till det där "total panik". Att många av oss var otåliga i våras var ju att det tog så lång tid för Brynäs att b ö r j a värva.
Kommentera

Bright: Harder var inte dyr för Brynäs eftersom han hade artistkontrakt. Han skulle bli dyr om vi skulle få för oss att behålla honom nästa säsong, vilket vi såklart aldrig kommer göra men vissa har inte fattat hur det här med artistkontrakt fungerar...
Kommentera

Tor Karlström:
Det är självklart att man skall låta junnisarna få chansen, men det är tufft att ställa kravet att de skall gå från lovande till etablerad över några veckor. Inskolningstiden är lite längre än så.
Men man vet aldrig, någon kan överraska efter ytterligare en sommars hård träning!

Om det bara återstår idiotiska och kortsiktiga lösningar så är KK ett gångbart namn...
Stabil, som Dr:n skulle ha sagt! Klarar dessutom slutspelshockey om det blir det i vinter.
Varför chansa och få en Williams?
Harder är historia. Det är ingen kille för slutspelshockey och så blir han dyr!
Om det finns bättre och billigare spelare, visst, men som erättare för Mårtensson duger KK gott åtminstone en säsong.
Kommentera

lindberg: Det finns ingen som helst logik i det. Det är samma logik som att skrika att vi måste värva spelare redan i början av maj för sedan finns minsan inga bra spelare kvar och samtidigt tycka Harder är världens bästa hockeyspelare. När värvades Harder? I slutet på januari...
Kommentera

Nike89: Nä, han var inte tillräckligt bra. Det tycker inte jag heller. Sen kan man ju, som en parentes (för det är väl det Harder också blir) undra hur en halvdan spelare som han kan va´ så dyr...
Kommentera

Sportkommittén har ju aldrig sagt att man SKA vänta tills den sista januari, bara att det är deadlinen för övergångar. Man letar ju redan en utländsk ersättare och det mest troliga är att han är klar innan slutet på september (då NHL-tryouten är färdig och spelare som inte fått plats letar nya klubbar). Positivt för BIF är ju att vi får behålla hela transfersumman får Mårten, borde ju bli nästan två mille. Satsar man alla Mårten-pengar (inkl. den lön han skulle haft i BIF) så borgar det ju för ett toppnamn som vi dessutom kan behålla längre än sex månader.

Andreas Johansson är väl fortfarande center så jag ser inte varför det skulle vara en ersättare till Mårten.

Börjar likna silly season i våras det här. Då var det total panik på HS trots att vi var första laget att spika truppen. Nu har det gått ett par dagar utan att Mårtens ersättare sitter på planet till Arlanda med ett skrivet kontrakt i handen och man hör samma visa igen. Är minnet så kort?
Kommentera

Bright: Brynäs har inte råd att behålla Mike Harder eller.
Han var ju inte eller så jävla bra som det snackades om!
Kommentera

Kan någon förklara logiken i att ena stunden skriva att SK:n är inkompetent och inte kan värva någon bra spelare och i andra stunden ropa efter Harder igen, som just samma SK hittade i Finland...?!
Kommentera

Natten: Instämmer! Johan Lindström är en kämpe, men i övrigt ingen större spelare. Honom har i alla fall jag inte saknat i Brynäs sen han fick gå. Som ersättare för Tony Mårtensson säger jag ja tack till en ny finländare, tjeck eller slovak. Finns det nån av världsmästarnas forwards som står utan kontrakt vore det bingo att norpa honom. Nej tack säger jag däremot till Mike Harder. Jag vill inte kalla honom dålig men han är absolut inte tillräckligt bra för att va´nåt att satsa vidare på kommande säsong.
Kommentera

Natten:Själv har jag absolut inget emot att se Johan Lindström.
Det var en personlig favorit när han var här.
Han är en kämpe som alla lag behöver-även Brynäs!
Kommentera

Natten:
Det finns spelare med större kvaliteter än Lindström, visst!
Men, och det är väl det som är grejen, du hittar inte många med samma krigarhjärta som Lindström...
Han finns där när det börjar "Afrodita" (=skaka) sig lite i truppen. När självförtroendet börjar svikta efter några uddamålsförluster osv. Han viker inte ner sig! Markerar både inåt och utåt att "nu jävlar är det skärpning som gäller" och visar att smockan landar om det inte blir förändring i inställningen i laget!
Det var inte ett överflöd av den varan i vintras om man säger så, och det finns ingen i årets trupp som har den profilen heller!
Sjödda var väl den som försökte mest i vintras men det behövs mer av den varan!
Lindström var ute efter mer istid och "credit" för sitt hårda arbete och det är inte nödvändigtvis samma sak som att ingå i en första- eller andra femma, det beror ju på Melins hårda coaching att det blev lite istid på övriga femmor. Spel på tre femmor eller fyra kedjor innebär mer istid för flera!
Utvisningarna, ja det blir en del onödiga... men så länge han plockar ut en av motståndarna också samtidigt så är det ok.
Kommentera

6 Lundström: Visst, SK kanske inte är överdrivet skickliga på få hit duktiga hockespelare men vad föreslår du att vi fans ska göra för att få bort dem om det skulle gå dåligt?
Att sparka SK under försäsongen eller under säsongen är både idiotiskt och dumt.
För om man skuklle göra det då kan det bli "bildningar" inom klubben å det kan ta skada på laget i helhet.
Utan om vi fans vill att SK ska avgå så kan man göra så att den som har huvudansvaret och kanske den som är "sämst" berätigad at sitta där får gå och samtidigt så anställer man en som kan få hit duktiga spelare och nån som kan ta hand om nyförvärven och där så skulle jag vilja se Janne Larsson som tilltänkt på SK:s ledarstol.
Visst han har ett jobb redan inom Brynäs men jag tror att han skulle kanske vara bättre än Bäckström o co på den positionen.

Eller vad säger ni kära vänner, vem vill ni se som värvaransvarig om nån skulle avgå?
Kommentera

Ford Prefect: jag håller med dig, halva serien har ju gått då men det är vårsäsongen som man ska vara bäst.
Det är Anders Bäckström som sa det i AB, det får stå för han, men jag vill helst ha ett förvärv vid säsonngstarten eller vid okt som med fallet Harder.

Hoppas de hittar en bra spelare som kan ersätta Mårten annars så vill jag se Östlund å Mårs.
Östlund är ju ruggig vid målsituationer å Mårs har längden å tyngden att lyckas, bara han får chansen.
Men jag hoppas de hittar en ersättare för Mårten innan säsongen startar.
Kommentera

gordo: Bra skrivet, jag håller med dig till 100%, det är kul att se att det är fler som tvivlar på Berg och Bäckströmmaffian. Förra säsongen var jag väldigt kritisk till dessa herrars kompetens och jag sågade dom rejält, och då blev jag totalsågad av många på detta forum. Något radikalt måste hända med hela Brynäs som organisation om Brynäs inte ska permanentas till ett kölag.Självklart så måste man ersätta en spelare som Mårtensson direkt och inte vänta ett gäng matcher för att se om juniorerna håller måttet, det kan vara många förlorade poäng.
Kommentera

Tor Karlström: Jag är ett fan av Harder men frågan är om han är kontraktslös.
Kommentera

gordo: Vi måste vara lugna och "Coola" i de här läget. Mina förslag är Mike Harder eller en junior. Att plocka Kyösti Karjalainen är idiotist och kortsiktigt. Sånt ska Brynäs IF överhuvudtaget inte befatta sig med. Mitt upplägg är detta: Om Esko efter sisådär 12-13 matcher in på serien ser att ingen av våra juniorer kan ta Tonys plats så ska Mike Harder kontrakteras för resten av säsongen.

Snacket om Andreas Johansson så "tror" jag att han blir kvar i NHL och om de blir Elitserien så bli de Färjestad. Vi är har föresten ingen användning av Johansson i laget om han ska bli en man i truppen så kommer han kräva att få spela i första kedjan och där är de fullt. Ove Molin,Janne Larsson och Jonas Soling kommer att "rocka" fett fett i vinter.
Kommentera

Överskattar ni inte Johan Lindström lite väl mycket nu och vem skulle han ersätta? Han lämnade Brynäs för att han aldrig fick chansen i första eller andra femman utan bara fick harva i tredje och fjärde femman så jag tror knappast att han vill tillbaka till brynäs. Sen så tycker jag att han tar alldeles för många dumma utvisningar och man vinner inga matcher från utvisningsbåset som vi alla vet.
Så jag säger Lindström nej tack.
Kommentera

Ford Prefect:
Förstår vad du menar...
Kan förstå om herr Lindström är lite trött på SK, för jag har en bestämd uppfattning att han inte är trött på Brynäs IF!
Men nuvarande SK är väl inte heller känd för att briljera i konkurrens med andra svenska klubbar?
Brynäs finns någonstans i kön, och det verkar vara rätt ok för de flesta?
Jag är dessutom helt övertygad om att Brynäs kommer att finnas i kön så länge nuvarande ledningen Berg & Bäckström och hans kockar finns med.
De är en belastning för Brynäs IF i kontakten med Brynäs supportrar, publik, media, sponsorer och inte minst spelare.
Brynäs har ju tyvärr också ett rykte om sig att lämna bud till tex NHL-brynäsare som upplevs som hån...
Det är inge bra att ha ett sånt rykte!

Brynäs håller på att permanentas till ett kölag, precis som under den större delen av det "glänsande" 80-talet!
Kommentera

gordo: Upprörd? Njae, det vet jag inte. Brynäs-ledarna får väl skylla sig själva om de inte anstränger sig lite extra hårt för att få ihop ett så bra lag som möjligt. Det är inte mitt problem. Men sorgligt är det eftersom jag alltid vill se Brynäs vara med i elitseriens topp- och medaljstrid. Sen den där "historian", kan du berätta den för mej, kanske...
Kommentera

gordo: Jojo, men då rörde det ju sig om att plocka hem honom under pågående säsong. Jag tycker fortfarande det är försumligt att inte ens försöka inför ny säsong.
Svårt ja. Men att saker är svårt gör det inte legitimt att skita i det. Och tyvärr tror ju jag också att Lindström är som klippt och skuren för att spela i Djurgården.
Kommentera

Ford Prefect:
Vad jag har hört så var SK redan i vintras (före 31/1) ute och sonderade terrängen om att plocka hem Lindström från Tyskland, eftersom det var "Afrodite bakom kulisserna" (shake it, shake it), för att inte missa slutspel...
Om man som Lindström känner att man inte är efterfrågad ena gången, så är det rätt svårt uppdrag för SK att komma tillbaka ett drygt halvår senare och vilja ha honom tillbaka!

Lindström kommer säkert att passa in i Djurgården bättre än i Brynäs... och man saknar det där jävlaranammat som har gjort sämre hockeyspelare än honom till publikfavoriter i Gavlerinken!
Kommentera

Bright:
Förstår din något upprörda känsla!
Det var en gång i tiden en förening som inte brydde sig om att det "nog inte gick" att värva spelare... En förening som var bäst i Sverige och har 12 SM-guld!

Helt enkelt så handlar det om att fläska fram ett erbjudande han/familjen inte kan tacka nej till!
Det handlar faktiskt inte bara om pengar nuförtiden, speciellt inte för en spelare som Johansson som i princip har noll att falla tillbaka på efter karriären... och vad skall fru Johansson sysselsätta sig med...
Med lite fantasi blir det en fint litet erbjudande...

Sedan kan man ju vara lite medveten om att det finns en "historia" kring varför Andreas och Uffe (Söderström) inte blev Brynäsare där i början på 90-talet...
Men det är en helt annan historia!

Desto fler kockar desto sämre soppa?
Kommentera

Bright: Värst i år tycker jag ändå var att Johan Lindström helt plötsligt skrivit på för Djurgården och enligt egen utsago inte fått nån förfrågan från Brynäs.
Kommentera

Ford Prefect: Håller med dej helt! Förstår mej aldrig på Brynäs-ledarnas sega, avvaktande hållning när det gäller inköp av nya spelare. Jisses, det är väl redan från seriestarten man behöver en ersättare för Mårtensson! Och så då Janne Kocks svar på om man tagit kontakt med Andreas Johansson: "Han är nog inte intresserad av elitserien"... Nog? Man får väl för allt i världen kolla med karln åtminstone och därmed få ett bestämt besked. Ack, vad man är bekväma i denna sportkommitté...
Kommentera

LotharHsand: Den sista januari kan det vara för sent!
Kommentera

Ford Prefect:
Visserligen Forden, men senast efter 10 matcher visar det sig om det kommer att bli flipp eller flopp.
Har man klarat sig ok till sista januari då lär det inte behövas någon förstärkning för då är Brynäs på säker mark...

Som det blev nu med Mårtensson kanske Kyösti K är ett ok namn på kort sikt, dvs om det inte går att lotsa in någon med lite mer framtid i första hand. Kyösti är en stabil elitseriespelare och känner stan, problemet är väl i så fall den ökända "utbildningsersättningen" till DIF!?
Dessutom är han rightare och det är det inte ett överflöd av bland forwards (bara Soling+ Berka just nu).

En målfarlig rightare som är ett oprövat kort i de här sammanghangen är lillebror Lindström (Jimmy, född -77) som nu kommer att spela i allsvenskan med Sundsvall. Vore intressant att se honom i rätt omgivning laddandes den stora kanonen!
Men han är väl lite för mycket "Davydov" (gillar anfallszon av någon konstig anledning) för SK?

En annan rightspelare med Brynäsanknytning är ett år yngre (-78) Fredrik Orrsten som spelar i allsvenskan med Arboga.
Ganska spelskicklig och inte helt oäven även om han inte är någon vinthund på isen...
Om jag kommer ihåg rätt har han dessutom Brynäs som moderklubb, vilket kan vara en poäng i sammanhanget.
I rätt omgivning, vem vet?

Det är synd att de här spelarna är spridda över Sverige istället för att finnas i närheten av Gävle (typ upplägget med Karlskoga-Karlstad)!
Kommentera

LotharHsand: Livsfarligt resonemang... "Vi har ända till Januari på oss att värva"... Jojo, då har hälften av alla poäng man slåss om passerat.
Kommentera

LotharHsand: Nedved och Meluzin är tjecker. Hamilton jänkare och Schaefer kanadick. Bara för Bäckis att välja :)
Kommentera

6 Lundström: På AB så säger Anders Bäckström att det blir nog en tjeck, slovak, amrikanare eller Kanadensare som ersätter Tony.
Han säger vidare att de kommer inte skynda sig, de har ända till den sista jan på sig att värva....

Se länktips...
Kommentera

LotharHsand: Såvitt jag vet har ingen av dessa spelare jag föreslog något kontrakt ännu. Det hade varit ganska meningslöst att föreslå en kille med kontrakt...
Kommentera

LotharHsand: God morgon! Tyvärr så har jag inte en aning om spelarna i fråga har kontrakt eller ej.
Kommentera

6 Lundström: Det verkar vara väldigt bra spelare men min fråga till dig e: stå nån av desa spelare med utan kontrakt?
Om de har ett kontrakt med sina klubbar då kommer vi förmodligen inte att kunna värva nån av dem, men står nån utan kontrakt då ska man kanske höra av sig til nån av deras agenter.
Kommentera

6 Lundström: Roman Meluzin är tjeck, -72:a som kom in i Tappara efter drygt halva säsongen ifjol. Spelade 16 grundspelsmatcher och gjorde 5+5, i slutspelet 2 mål på 10 matcher. Han spelade även i Tappara 99/00 gjorde då 25+27 på 58 matcher. Har annars spelat uteslutande i högsta tjeckiska ligan förutom en kort utflykt till Tyskland. Överlag bra stat (379 poäng på 495 Extraligamatcher). Är rightare och 185 cm/87 kg.
Kommentera

Ersättare till Mårtensson?
Här har ni lite fakta om spelarna micke kan tänka sig som ersättare till Mårten:

1. Jeff Hamilton(77)-Kärpät, 39 matcher 18 mål 15 ass +4 16 utv min

2.Peter Schaefer(77)-TPS, 33 matcher 16 mål 15 ass +17 93 utv min

3.Zdenek Nedved(75)-HPK 55 matcher 18 mål 15 ass +6 38 utv min

Tyvärr så har jag inga uppgifter om Roman Meluzzin, men han är ju tjeck/slovak så det måste ju vara ganska bra med poäng i alla fall!
Kommentera

« · 98482