Brynäs IF

727801 inlägg · 7962 ämnen

För sent att vakna nu??

« · 486889 · » Till forumet

Sv: För sent att vakna nu??
70Igor: Vi har den trupp sponsorerna tillåter oss ha. Ingen sportklubb har sedelpressar i källaren utan lever på sponsorsintäkter. Många skäller på Brynäs marknadsavdelning för att de är för dåliga på att dra in pengar till föreningen. Men det borde ju vara så att företagen står i kö för att vara med i Brynäs supporterkrets.

Brynäs kan inte trolla fram pengar. Och har vi inte pengar kan vi inte värva. Och kan vi inte värva kan vi inte spela elitseriehockey. Svårare än så är det inte. Snart får väl näringslivet i Gävle och Gävle kommun klara sig utan elitserielag. Och resten av Sverige kommer att glömma Gävle. Företagarna får sitta i sina timrade gillestugor, dricka grogg och klia sig i skägget och berätta rövarhistorier om hur det var på den goda gamla tiden när godtemplarna var hockeylaget nummer 1 i stan. Under tiden rusar livet förbi utanför.
Kommentera

Enligt skvallerpressen är Norström klar för AIK och Rob Blake också på gång. Lidström till SSK. Ja ja hur skulle vi kunna konkurrera med sådana storklubbar. Trist att dom juniorer som ska matcha NHL-proffsen inte ens hävdar sig så bra i juniorserien.

Dagens mantra: Vi har en bred trupp - nästan tre hela femmor, vi har en bred trupp - nästan tre hela femmor, vi har en bred trupp - nästan tre hela femmor, vi har en bred...
Kommentera

Skall förstås vara kvalspel i sista meningen men det har väl alla redan fattat...
Kommentera

Huge: Here's the deal. Om vi går till slutspel (eller om vi t o m bara når så långt att vi underviker kvalspel) så skall jag alltid respektera Din kloka, och, som det då visat sig, välgrundade optimism. Om vi däremot, Gud förbjude, går till slutspel så ska Du aldrig mer kalla mig pessimist. OK?
Kommentera

Jompe: Håller inte riktigt med. Det finns en uppsjö av pessimister härinne.

En samling av i grunden optimistiska (tillfälliga) pessimister... :O
Kommentera

Lilljanne: Klockrent. Helt klockrent.
Kommentera

sylf: Kanske det. Hörde att Malmö har 3 storstjärnor på gång som ser det som en utmanande uppgift att ta dom över strecket.
Kommentera

Banditen: Jag tror inte tabellpositionen har nån betydelse alls.Dom vill lira hockey.Ringer Phillips upp honom så kommer han nog.
Kommentera

sylf: Ja hans namn har varit uppe förut. Frågan är väl vad han kostar och om han vill komma till nästjumbon. Tror inte det blir mer än max 3 inte allt för dyra spelare dock.
Kommentera

Banditen: Wade Redden,det är nåt att sno åt sig.Sen fattas bara 3-4 st.
Kommentera

Mickis: Ja, har man gjort klart med en spelare finns det ju ingen anledning att vänta med att gå ut med det.
Kommentera

Banditen: Nej det är otäckt tyst runt Brynäs.
Kommentera

aphac: Man får skriva kontrakt redan nu, tycker därför det är lite oroväckande att inga nyförvärv presenterats än...
Kommentera

aphac: Malmö verkar då ha råd med en helt ny "femma" enligt Percy
Kommentera

sylf:Sorgligt nog så har du alldeles för många rätt i ditt inlägg.Om inte ES-kartan ska skrivas om efter denna säsong så måste det bli så här: Fyra stycken klassspelare kontrakteras direkt på morgonen den 24/1 och dessa måste var med i matchen mot mora dagen efter. Alltså måste dessa lirare knytas upp nu och träna med laget fram till fönstret öppnas.Annars kan vi nog sälja sina kroppar till forskningen!!!!!!
Kommentera

74050: Tror också att det blir kval,behöver man ju knappast va nån Einstein för att fatta.Vad man kan förundras över är ledningens tänkande/icke tänkande.Man var inne i en positiv trend,bland det bästa på åratal innan uppehållet.Därmed fanns alla chanser att spinna vidare på det.Inte Brynäs inte.Istället för att hålla intresset vid liv och behålla den slutspelsplats man hade så gav man fan i det.Gick ut och sa att "det finns inga spelare" och att det lag vi har är minsann bra nog och truppen är bred.Detta sagt när man redan visste att Dackell och Sulku skulle bli borta ett bra tag.Där la dom grunden till vad som kan bli hela klubbens förfall.För facit har vi redan fått: Det fanns spelare,vi har inte sedan -93 haft en bred trupp,den är inte bra nog,den är skit.Lite skador på det och vi ser hur det ser ut.Ett kämpande som räcker i en halv match,sånt vinns inga 3 poängare på.Ett kunnande som inte alls räcker till.Undrar hur länge dom kan lura folk att komma på matcherna?hur länge dom kan lura sponsorerna(dom som fortfarande finns kvar) att ställa upp? Det här liknar kattskit och det vill jag och säkert många med mig att dom går ut och förklarar.Det enda som kan rädda den här säsongen är att dom går ut och köper in 4-5 spelare av klass som kan rädda oss i ett kval.Om det är värt det? För vem fan vill ha det så här år efter år....
Kommentera

Lilljanne: Tack broder motgångssupporter. Det var ju ingen munter tillställning igår precis. Spelarna vart ju fullständigt nedmanglade i andra. Tur Honken är så grym och att SSK spelade på resultatet efter 3 - 0. Annars hade det runnit iväg.

Det blir ettan eller allsvenskan eller vad det heter...
Kommentera

Det finns dom som påstår att det dräller av pessimister på den här sidan. Efter att ha läst dom senaste dagarnas inlägg kan jag bara konstatera att det är en myt. Den blinda tron på Brynäs juniorer, poängchans mot ssk, givna Brynäspoäng mot mif på torsdag, värvningar som tar Brynäs till slutspel osv. visar att optimismen frodas. Tro inget annat.
Att Brynäs kommer att kvalspela beror inte på att vi är hopplöst efter luleå i tabellen i dagsläget. Skälet är Brynäs laguppställning jmf med konkurrenternas. Ställ luleås och ssks lag mot det Brynäs har tillgängligt så behöver man inte vara särskilt dystert lagd för att förstå vart det barkar. Även med Dackell, Wahlberg och Sulku i laget är vi sämre än luleå och ssk. Det lag som ställer upp mot mif på torsdag är "på pappret" sämre än mif. Fram till nya spelare ansluter kommer vi bara att ta enstaka ströpoäng och avståndet till framförvarande lag kommer alltså att växa.
Brynäs ev. värvningar hinner spela 10-12 omgångar innan seriens slut. I bästa fall gissar jag att 3 nya spelare kommer. En av dom ska ersätta Sulku, dom två övriga ska vara av sån klass att dom kan lyfta laget att hämta in 8-10 poäng till luleå (med Renberg, Wallin, Holmström, Fernandez) och 10-12 poäng till ssk (med Jokinen, Hävelid, Tärnström, Samuelsson). Det kräver en Gretzky av 80-talssnitt och en Lemieux i 90-talsform. Det kräver också att både Dackell och Wahlberg spelar snart + att Phillips inte åker hem + inga nya skador (särskilt inte på Honken) + att ingen av dom nya spelarna floppar + att dom har hållit igång under uppehållet + att dom funkar på stor rink från start + att inte konkurrenterna värvar ännu mer. Sammantaget - omöjligt uppdrag.
Som hängiven supporter är det bara att förbereda sej för kval och hoppas att pengarna räcker till dom 3-4 stjärnspelare som krävs för att lyfta laget tillbaka till Elitserien. Om inte mif och Brynäs förstärker rejält har vi två nya elitserielag nästa säsong.
Snart är det dags att ta diskussionen om vad som är bäst för Brynäs på lång sikt. Permanent bottenlag i Elitserien eller att strunta i elitsatsningen. Att spela i högsta serien behöver inte vara ett självändamål. Ambitionen att bli bäst måste vara viktigare för en elitsatsande klubb och det finns idag inget i föreningens agerande som utåt tyder på en sån ambition. Alternativet är att föreningen bara ägnar sej åt ungdomsverksamhet. Med dom förutsättningar som ges i Gävle med omnejd är det sista alternativet det enda rimliga.

74050: Jag vill bara säga att du har alldeles rätt. Tåligare och uthålligare supportrar än brynäsare finns inte. År efter år, motgång efter motgång fyller vi bortahallarna för att stötta vårt favvogäng.
Kommentera

GävleLasse: Självklart är det ingen här som vet hur förhandlingarna gått eller vad som Sundlöv håller på med just nu. Vad vi däremot vet är att Sundlöv menade att "marknaden var seg" och att det inte fanns många intressanta spelare tillgängliga. Jag menar att de värvningar som en del andra klubbar gjorde under det fönstret reser frågor om Sundlövs bedömning, eller om han valde att tiga om att Brynäskassan var för svag för att kunna få hit de spelare han ville ha. Brynäs hemsida publicerade en längre intervju med Sundlöv efter att fönstret stängts, där han just menade att han inte tyckte sig ha funnit någon eller några bra spelare att värva.

Det är väl bara att hoppas att sökandet går bättre nästa fönster. Med nuvarande trupp kommer vi att ha enorma problem med att undvika kvalserie. Gallerkillar mot NHL-proffs. Inte bra.
Kommentera

Det läge vi är i just nu så ber jag alla att komma till matchen på torsdag och hjälpa till att plocka 3 poäng. Det behöver "vi" verkligen. Så kom till klacken och använd era röster till att heja fram vårat Brynäs gäng, om det är någon match som jag ska tappa rösten på så blir det nu på torsdag mot Malmö, vi syns där allihopa, jag hoppas vi kommer kunna se en glimma ljus i det kalla mörkret som hela Gävle(+resten av sverige) befinner sig i just nu.
Kommentera

Vem fan vill vakna nu man skulle gå i ide och inte vakna förrän den här säsongen är över. Oj oj oj vad man skulle våndas innan man kollade läget oj oj oj!
Kommentera

claesw: en av de bästa i match efter match skulle vilja se honom i en bättre omgivning.
Kommentera

dreamland:
Malmström en av de "bästa" igår iaf...
Kommentera

GävleLasse: Helt klart är det så brynäs ska göra......vi behöver inte 1 "fixstjärna" utan vi behöver fylla upp laget med fler Malmstömtyper
Kommentera

GävleLasse: "Kanske skulle man satsa på att ta in 3-4 billigare "grovarbetare ifrån NHL?"

Inte helt fel, enligt min mening.
Dom har förmodligen dessutom hållit igång med farmarlagsspel och borde vara ganska bra tränade...
Kommentera

Jompe: "Med tanke på vilka spelare som gick till andra klubbar tycker jag att det låter könstigt." Varken du eller jag vet ju hur långt gångna förhandlingarna gått i de förhandlingarna. Jag är även jag lite besviken på att det inte kom in några som helst förstärkningar i förra fönstret och det var ett misstag. Kanske lade han ner för mycket energi på att kolla upp möjligheterna att få "hem" Tuulula. Vi kan spekulera ihjäl oss om detta.

Jag tror att misstaget som gjorts är att sätta för mycket tilltro till att NHL lockouten skulle upphöra och inte starta i tid att söka efter spelare, för det kan man ju göra lååångt innan fönstret öppnar. Vilket jag hoppas att Sundlöf har gjort den här gången. Vem vet, han kanske redan har klart med ett par tunga namn. Men jag vet inte, kanske är det bättre att gå på kvantitet istället för kvalitet. Att ta in en eller två "stjärnor" kan vara riskabelt just med tanke på den förbannelse med skador som brynäs drabbats av. Kanske skulle man satsa på att ta in 3-4 billigare "grovarbetare ifrån NHL?
Kommentera

Oscar_87: Sista matchen Timonens lag spelar är 10 mars. Sedan är det slutspel också.
Kommentera

dreamland: mmmm håller med till 100% , mycket tungt nu, kan inte en ängel komma och hjälpa vårt brynäs nu !
Kommentera

dreamland: Finska Div 1, även känd som "Mestis", har en grundserie bestående av 44 matcher. KaIPA Kuopio, Timonens lag, har spelat 26 matcher, så nästan hälften återstår.

1. KalPa Kuopio 26 22 0 1 0 3 112 40 45
2. Hokki Kajaani 26 18 1 3 0 4 96 70 41
3. Jukurit Mikkeli 26 18 0 2 0 6 85 40 38
4. HC Salamat Kirkkonummi 26 14 0 2 1 9 62 67 31
osv.
Kommentera

Usch...det är tungt nu!! :(
Hur länge håller div 1 i finland på? När kan timmonen vara tillbaka?? Sen är det ju bara att lägga alla pengar som möjligen går att få fram poå att lösa Tuulola från hans kontrakt då har vi iaf bra backar ett tag
Kommentera

88Lindkvist: jo men vi har ju tunt med folk och när vi får mer skador så finns det inte mycket vi kan göra om vi inte har nå folk som kan kliva fram
Kommentera

Ahlbom: oj jag glömde honom "förlåt"
Ja men vi kan ju inte slänga in en massa juniorer.
Det är ju som johansson ungefär.
men dom kommer tillbaka snart får vi hoppas.
Kommentera

88Lindkvist: jo men vi har ju inga som kan ersätta dom medans dom är borta så är ju även sulku borta
Kommentera

Ahlbom: Men en massa spelare behövs inte för vi har bra spelare och de flesta är skadade. Dackell, Walle, Björne mm bara viktiga spelare för oss.
Kommentera

88Lindkvist: jo om vi ska ha någon chans att klara detta så e det ett måste
Kommentera

Ahlbom: HOPPAS...nä det måste dyka upp något i nästa fönster som måste vara bra
Kommentera

NI SOM skriver om att hålla på och ställa Sundlöv mfl avställda spelare på isen igen försök att skriva något konstruktivt istället eftersom vi moderatorer kommer att radera dessa inlägg omedelbart
Kommentera

64Waern: vi får hoppas på att det dyker upp något bra nästa fönster då :)
Kommentera

65selander: Om jag inte fattade fel vid förra fönstret så hadde Sundlöv 2st på gång men det sket sig i sista minutrarna. Och jag har hört på ryktes vägar att det fanns folk som ev kunde komma i Januari så vi får väl se vad som dyker upp.
Kommentera

Jompe: Händer inget vid nästa fönster då måste korten upp på bordet om det är pengar som saknas eller om det är bristen på ledning som saknas.

Redan nu måste Brynäs be ev nya som gamla sponsorer om att dom öppnar plånboken lite extra. Allt för att undvika en KS som givetvis skulle kunna vara bra för Brynäs ekonomi men även förödande genom att vi riskerar att åka ur ES.

Jag har alltid skrivit att Brynäs jobbar i det tysta men nu hoppas jag innerligen att något sipprar ut från Sundlövs rum så man kan få något att
hoppas på.
Kommentera

GävleLasse: Möjligen haltar analysen något. Om Sundlöv värvat smart vid senaste fönstret hade vi högst sannolikt inte varit i den prekära situation vi är i idag och då hade förmodligen ingen begärt hans huvud på ett fat.

Jag har fortfarande förtroende för Sundlövs kvaliteter som sportchef. Men om han avstår från värvningar vid nästa fönster så är något fel. Vid senaste fönstret hette det att det var brist på lämpliga spelare, inte brist på pengar, som var förklaringen till att han inte värvade. Med tanke på vilka spelare som gick till andra klubbar tycker jag att det låter könstigt. Den goda nyheten bör vara att det nu finns pengar att förstärka truppen med.

Just do it.
Kommentera

Mickis: Får hoppas han står Phillips och Dackell nära då.
Kommentera

Huge: Men det är nog tyvärr inte så lätt att få en spelare att komma över och lira i ett gäng som ligger nästsist, även om vi har dom snyggaste tröjorna. Det avgörande blir om man har polare i laget.
Kommentera

Huge: Den första är ryss och den andra amerikan om jag inte minns fel.
Kommentera

GävleLasse: Ja, Kasparaitis blir väl isf mest aktuell då han väl räknas som icke-EU spelare, till skillnad mot Smolinski.
Det sistnämnda låter dock inte så värst amerikanskt.... :-)
Kommentera

GävleLasse: Självklart. Sedan räknas ju som sagt inte 3:e tröjorna som kom både 1:a och 3:a... som används 2 ggr per år, typ.
Kommentera

Banditen: Den där omröstningen om tröjorna var en parodi. Vi vet, de vet att Brynäströjan är snyggast.
Kommentera

Huge: "Enligt min mening vann vi den omröstningen i Aftonbladet.
Frölundas tredjetröja räknar jag inte... :-)"

Nej, det tycker inte jag heller att den borde göra. Sedan är det ju också konstigt att vi leder med massa röster när omröstningen stängs och ändå vinner Frölunda. Känns manipulerat.
Kommentera

Banditen: "Frågan är om Redden vill spela i ett lag som ligger näst sist?"

Frågan är väl snarare om Redden har insett att han isf kommer att spela i Sveriges mest klassiska lag och som dessutom har de snyggaste tröjorna?
Enligt min mening vann vi den omröstningen i Aftonbladet.
Frölundas tredjetröja räknar jag inte... :-)
Kommentera

« · 486889 · »