Brynäs IF

727880 inlägg · 7962 ämnen

Tankar om Brynäs och framtiden

« · 2305034 · » Till forumet

Sv: Tankar om Brynäs och framtiden
Målvakter: Veini Vehviläinen/Kristers Gudlevskis

Förstafemman: Simon Bertilsson, Chay Genoway - Emil Molin, Greg Scott, Anton Rödin.

Andrafemman: Tom Hedberg, Marcus Björk - Oscar Eklind, Oula Palve, Tomi Sallinen.

Tredjefemman: Anton Mylläri, Julius Bergman - Nick Olesen, Linus Ölund, Noel Gunler.

Fjärdekedjan: Nicklas Danielsson, Oscar Birgersson, Adam Pettersson.

Extra forward: Oskar Kvist.

Molin in i förstakedjan helt plötsligt. Timashov saknas helt. Fan känslan blev inte direkt bättre nu...
Kommentera

Axle San:
Du vill väl komma 12 och inte 13 eller?
Det jag menar är att det inte spelar roll om den som kommer 13 brukar ha 55 eller 58 och du kommer på 61 och den som kommer 12 har 62 i medel. Du är ju inte kilen mellan 12 och 13 utan antingen eller!
Då bör ju tittas på snittet för de som kom 12a också, det är väl de som är säker och kom på säker mark. De som kom 13 vill du väl inte riskera att vara på?
Därför tror jag när alla bottenlag går ok bra just nu, att det inte räcker med 62p, framförallt då du inte stjäl poäng från den mera!
Kommentera

Axle San: Man behöver en poäng mer än lag 13 för att gå klar. Sett till de senaste 6 säsongerna krävs i snitt 52 poäng för att vara säker.
Det kommer givetvis inte att räcka i år. Jag tror det kommer att krävas runt 60 poäng innevarande säsong.
Kommentera

xxx BIF xxx: obegripligt, vad menar du? Varför måste man över den summan för att vara säker?
Kommentera

Auchinleck: Visst är det så och ett bra första steg skulle vara att inte förlänga med någon mer vars kontrakt går ut. Eventuellt Gunler om det går att få till en bra deal. Han har egenskaper som majoriteten i Brynäs saknar.
Kommentera

JanT:
Det var det jag menade med att:
”Fast det är inte rättvist att se på en siffra såhär bara heller”

Det jag menar är att ligger man 13 så ska man över den summan för att vara säker,
att man slåss på mållinjen för nivån på 13 är ju inte säker.
Kommentera

xxx BIF xxx: Det intressanta är ju hur många poäng lag 13 hade och förra säsongen så stannade Brynäs på 57 poäng på plats 13.

Övriga säsonger har jag inte gått igenom.
Kommentera

JanT: Exakt.
Kommentera

xxx BIF xxx: Men nu glömmer du bort en viktig komponent;

Hur många poäng hade lag 13? Det är ju det som gäller!

15/16: Modo 49p
16/17: Rögle 47p
17/18: Mora 51p
18/19: Mora 60p
19/20: Leksand 49p
20/21: Brynäs 57p
Kommentera

Jugge:
Det ingår i Sportchefsjobbet att hitta lösningar...
Kommentera

kexxet: Det skulle förmodligen behöva brytas några kontrakt också för att kunna göra en rejäl ”re-boot”, men det har vi nog inte ekonomin till.
Kommentera

Jugge: Men är det den del som inte får förlängt som är den felande delen..eller kommer den finnas kvar även efter en rensning? Blir spännande att se?.
Kommentera

JanT:
Är det så unikt?
12orna att slå för att ta 12 platsen:
Linköping 62p 20/21
Brynäs 60p 19/20
Linköping 67p 18/19
Örebro 58p 17/18
Örebro 53p 16/17
Malmö 61p 15/16
Brynäs 68p 14/15

Fast det är inte rättvist att se på en siffra såhär bara heller
Kommentera

xxx BIF xxx: Vi omges ju inte direkt av ett gäng "segermaskiner". Glömt inte bort att även våra motståndare är tämligen mediokra SHL-lag med alt vad det innebär.....
Kommentera

Chanzone: Det är uppenbart något som inte står rätt till med Brynäs spelartrupp och så har det varit länge. Klarar vi oss kvar finns världens chans att bygga om truppen som är helt skev nu med en tydlig avsaknad av spets. Hoppas Alcen tar den chansen…
Kommentera

xxx BIF xxx: Det kan mycket väl bli så att det krävs mer än 62 poäng för att hänga kvar, i så fall är det något unikt som inträffat!
Kommentera

Usch, nu har man den där hemska ångesten igen. Pallar fan inte ett till kval. Är rätt säker på att spelarna känner likadant. Skulle vi hamna där igen är jag helt säker på att vi åker ur. Spelar ingen roll vilket lag vi får möta.

Det minsta jag begär ikväll är att dom visar hjärta och krigar för varje jäkla meter på isen.
Kommentera

Jugge: Tycker Manner finnen är ärlig och bra men truppen är för dålig men jag hoppas Brynäs är kvar som mitt andra lag å vi klarar oss
Kommentera

Davey85: Skrämmande med så många plattmatcher!
Kommentera

JanT:
Jag tror faktiskt att det kan krävas mer än 6p (över 62p) att hålla sig kvar!

Vi får hoppas det blir tight ovan oss i serien så alla lag har något att spela om in i mål (utom de vi möter då såklart)
Kommentera

Honken72: Verkligen. Jag gick igenom säsongens matcher i spelschemat igår.

Enligt mitt tycke har vi stått för 8 st riktiga bottenprestationer, plattmatcher. Alltså matcher som vi aldrig ens var med i p g a eget dåligt spel.

I dessa matcher har jag inte räknat in förluster som den senaste mot Växjö, där vi spelar ganska bra men klantar bort förlusten, eller som matchen på hovet i början av säsongen där vi i slutet skänker bort matchen efter en stabil insats.

8 matcher som skänkts bort är ju 23 poäng (en gick till förlängning) som vi inte varit redo att tävla om ens. Några kassa prestationer på en säsong är oundvikligt, men 8...nej.

Vi har varit med om större och fler förluster andra säsonger, men då har väl liksom slutsatsen varit att laget inte är bättre. Denna säsong trodde iaf jag att vi hade blivit bättre. Jag har velat om det helt enkelt beror på för dåligt material eller om det beror på bekvämlighet/attityd. Nåja, bara lite svammel och funderingar från nån som försöker hitta logik i Brynäs.

Följande matcher är de jag syftar på:

Bif - Tik 2-4
Lif - Bif 6-1
Lhc - Bif 3-0
Lhc - Bif 4-3 OT
Bif- Väx 1-5
Bif - Lhc 0-2
Bif - Dif 0-2
Tik - Bif 6-2
Kommentera

xxx BIF xxx: Du menar väl att vi ligger på 59 där?
Kommentera

xxx BIF xxx:
Eller tom bättre

Linköping 61
Brynäs 56
Malmö 52
Timrå 51
Djurgården 51
Kommentera

Davey85: Uträkningen jag gjort är den gamla klassiska; ”61 poäng räcker för att hänga kvar”. För vår del räcker det således att spela in 6 poäng på resterande 7 matcher för att vara säkra på att hänga kvar. En tämligen blygsam målsättning. Men med tanke på vår historik och nuvarande form kan vad som helst hända.

Återigen; skulle vi få kvala i år är det en även med Brynäsmått mätt (och det vill inte säga lite) historiskt sett unikt usel insats….
Kommentera

Vid förlust för BIF är:

Sämsta scenariot efter idag
Linköping 58
Brynäs 56
Malmö 55
Timrå 53
Djurgården 49

Bästa scenariot efter idag
Linköping 61
Brynäs 56
Malmö 52
Djurgården 52
Timrå 50

Vinst är skitviktigt idag!!!
(Men det var det ju igår också så..)
Kommentera

Davey85: Skulle verkligen behövt de poäng som vi slarvade bort, bla mot Växjö.
Kommentera

Peja:
Håller med!

Så länge inte en ryss eller en belarus säger sig stötta invasionen så vore det fel att stänga av dem som enskilda individer i ett lag.
Omvänt ska en svensk som stöttar attacken också stängas av.
Att stänga av ett landslag är en sak, eller ev individer som tävlar och företräder Ryssland eller Bularus under deras flagg. Men individer i ett lag - nä det är fel.
Ev ska man ta bort nationalitet på hjälm eller liknande för alla i shl. Men vad vinner man på det?
Kommentera

Peja: Timrå har en hel drös hemmamatcher nu också, typ galet många.
Kommentera

Peja: Timrå fick psykologiskt viktiga 1-0 efter 12 sekunder och sedan var det chanser åt båda håll men vi förvaltade tyvärr inte våra lägen. De får det mycket tuffare ikväll mot Djurgården och jag skulle inte satsa på att Timrå tar hem 3 poäng idag.
Kommentera

Tigerhjärta: Ja, sett över de sista matcherna så har spelet varit som bäst mot lagen ovanför med Växjö som den bästa match vi gjort följt av Leksand och Luleå. Vi kan spela rätt bra, men mot bottenlagen blir det tydligt "troll i maskineriet.

Min känsla är att Djurgården går vinnande ur dubbelmötet med Timrå med mer poäng än motparten, och Timrå är vårat största hot just nu.
Kommentera

JanT: Frågan är om inte Timrå har fått en jätteboost av Brynäskrossen, Minns att Oskarshamn hade 16(!) raka torsk innan de körde över Brynäs med 6-1 förra säsongen, utan den krossen hade de nog kvalat och kanske t.om åkt ur. Man ska nog inte underskatta den boosten som Timrå fick nu, tyvärr.

Sen finns det väl en liten diskussion om att eventuellt stänga av alla ryska spelare från spel inom svensk hockey. Jag gillar inte den tanken, men det skulle kunna bli ödesdigert för Timrå om deras nya ryssback inte får lira.
Kommentera

Falken: Ja det enda positiva framöver är att vi endast möter topplag (vi kan uppenbarligen inte vinna mot bottenlag). Dessutom så möter bottenlagen varandra och kommer med andra ord sno poäng från den andra!
Kommentera

Jag tror att Timrå får det tufft mot Djurgården så vi har en chans att rycka på ett lag som har 6 poäng mindre och en match färre spelad. Nu måste vi bara ta den.
Kommentera

JanT: Jag säger inte emot dig eller argumenterar mot dig nu, men hur är du ändå så relativt säker på att vi hänger kvar? Vad jag kan se så är både Tik och Malmö bra nära att kunna gå om oss inom några få omgångar. Har du gjort nån uträkning?

Som sagt, en geunin undran. Har jag missat nåt?
Kommentera

Auchinleck: Det mest rimliga utfallet är trots allt att vi hänger kvar, men om det sker är jag tämligen övertygad om att vi sitter här om ett år och ännu en gång svär över utebliven framgång. Det som behöver värvas in för att ta nästa steg är i princip en komplett förstafemma. Är det något som Brynäs IF klarar av med nuvarande sportslig organisation? Tillåt mig att tvivla. Jag sysslar en del med skogsbruk;

När man har en gammal ståtlig asp som är drabbad av röta så sågar man ned trädet och låter nya rotskott spira..........
Kommentera

Davey85: Ja, det var en period mellan typ match 15 till 30 där vi förmodligen överpresterade. Samtidigt brukar man ju säga att framgång föder framgång. Kan vi få ett par raka vinster kan förhoppningsvis avslutningen bli bra. Men att det saknas kvalitet i truppen blir pinsamt uppenbart ibland
Kommentera

Jugge: Ja, jag håller med. Det saknas kvalité. Jag har personligen kommit till slutsatsen att vi överpresterade tidigare på säsongen och att vi inte är så bra som jag trodde.

Det måste vara den mest logiska förklaringen till vad vi ser nu.
Kommentera

Davey85: Det har ju blivit några hedersamma under säsongen där vi tappat poäng. Målskyttet har ju varit ett problem hela säsongen och vi ligger ju i botten i antalet gjorda mål. Skulle vi haft ett par spelare som låg runt 20 gjorda mål nu så tror jag vi hade varit på säker mark för playin
Kommentera

Jugge: gäller att ta bytet för byte. Första bytet för alla linor kort noggrant och aggressivt. Inte släppa till något pga av slarv eller ouppmärksamhet
Kommentera

Jugge: Ja, vi gör bättre matcher mot topplag. Men om vi var såååå jäkla bra mot alla topplag skulle vi inte ligga på gränsen till kval nu.
Kommentera

Davey85:
Ja, vi tar en match i taget. Men lagbygget pågår hela tiden. Utöver det förväntar jag mig att Styrelse och Klubbdirektör gör sitt yttersta för att stötta/avlasta och vägleda Sportcheferna som i sin tur löser samma sak med tränarna som tar tag i spelarna.
Publiken/fansen skulle behöva en egen publikombudsman för att klara av att ta motgång och framgång. Brynäs har en mer än lovligt lättstörd med-och motgångspublik som vänder sig mot föreningen när det går tungt. Det är en av många förklaringar till att Brynäs är ett bottenlag och har långt kvar för att bli en högpresterande förening på väg framåt.
Stå upp, för fan, Brynäsare!
Kommentera

Davey85: om Brynäs klara kontraktet denna säsong och i och med att det är många kontrakt som går ut finns det en uppsida att det kommer att finnas massa spelare från KHL. De som redan sitter på en nästan full trupp kan få svårt att skapa plats för dessa.
Kommentera

Davey85: Vi möter ju ett topplag idag. Det bådar ju av någon outgrundlig anledning nästan alltid för en bättre prestation. Hoppas verkligen alla vill ha revansch för gårdagens bottennapp..
Kommentera

Davey85: Halva laget består redan av HA-spelare! Det lär inte bli någon större förändring!
Kommentera

Carlo: Ja, det tycker jag med. Antingen allt eller inget.
Kommentera

Falken: en månadslön mer eller mindre gör inte någon större skillnad i ekonomin. Skall de ta honom får de väl putsa upp runt 80% av återstående kontraktstiden. Att hjälpa en konkurrent om slaget för att undvika kval för 150-200k är väl bara dumt
Kommentera

Auchinleck: Med tanke på hur laget har presterat på sistone så behöver man inte fundera på lagbygget så mycket. Fortsätter det såhär så kommer vi nämligen få bygga ett lag av spelare från Almtuna och Tingsryds topplinor. Typ.

Gårdagen var bedrövlig och så svag. Frölunda torskade mot Dif igår, de kommer inte ge oss nån pardon. Kvalets käftar står vidöppna under oss.
Kommentera

Huge:
Poängen, bästa Magister, är att vi saknar ledarskap på isen. Det behöver vi inte Tellqvist hjälp för att se. Det är noll robusthet i prestationen. När vi släpper in första målet förlorar vi. Medgångslag. Utan ledarskap på isen. Hur många gånger har du inte sett (läst på 377?) om Manners budskap om att han inte preppat laget att följa PLANEN? Sparka spelare eller sparka Manner? Vi har sparkat 4 tränare. Nu är det dags att hugga hårt med matcheten i undervegetationen (av bekväma spelare)! Eller så blir det en till bottensäsong 22/23.
Kommentera

Axle San: Det stod i en artikel igår att Malmö gav oddsen 80-20 att han inte kommer till Malmö.

Jag kan väl tycka på ett sätt tycka att det är rätt att det inte blir av om de bara tar honom för den här säsongen. Tycker de kan ta hela hans kontrakt om de ska ha honom, och speciellt då vi slåss i samma regioner nu.
Kommentera

« · 2305034 · »