mattias - 74: Fast "Slingblade" är ju inte tokig den heller, manus av Steven King, skulle man tro..men icke! Fast "Stand by me" är ju inte tokig den heller, och den har ju manus av Steven King...
*Once upon a time in America *Gudfadern 1, 2 och 3 *Deer Hunter *Den gode, den onde, den fule *Once upon a time in the West (outstanding) *Den sista färden *Fyra nyanser av brunt *För en handfull dollar *För några få dollar mer *Taxidriver *Gökboet *Plutonen *Nyckeln till frihet (populär ser jag)
Har flera på gaffeln, men avvaktar med att fortsätta.......;)
Nyckeln till Frihet om jag får bestämma, Morgan Freeman och Tim Robbins gör sina bästa roller nånsin och filmen är ett mästerverk, kan inte mätas med någon annan film, kanske Gudfadern filmerna men det vette fan ;)
Per HApps: Trevlig liten bok, om inte annat var det intressant att få läsa vad nästan varenda svensk har läst under det senaste året.
En bok som jag fastnade för på mellanstadiet, tror jag det var, var Michael Endes bok Momo och kampen om tiden. Den boken läste vi även när jag med föga framgång studerade tyska på universitetet.
Chief: Jag har hittat tråden i LHFs gästbok, men när jag försöker att klistra in genvägen dit så kommer jag till de senaste inläggen i LHFs gästbok istället för till den tänkta tråden.
Paddan: Vore lite kul faktiskt, hade vi varit lite förutseende hade vi sparat det från början. Men du verkar ju vara på hugget så sätt igång och leta lite. ;)
Chief: Äh, det är väl lika bra att du donerar dessa så fort som möjligt så att de kartongerna inte blockerar hela lägenheten. Hmm, undrar just om man kan hitta den där gamla tråden.
Paddan: Nu är jag besviken, hade förväntat mig minst en vits på temat spökskrivare från dig.
Svårt det här att försöka välja ut böcker, finns ju så många trevliga. Själv väntar jag dock med stor spänning på uppslagsverket The Leaning of Miff. Nå, Paddan...?
66Hagberg: Jag tror att mitt tips får bli en sån där coffeetablebook (men inte en bok om coffeetables) eller snarare coffeetabletegelstenen "The Pythons Autobiography by the Pythons". Det är alltså en bok om historien bakom männen bakom Monty Python skrivet med deras egna ord. Ja, förutom kapitlet om Graham Chapman som av logiska orsaker de andra medlemmarna har författat.
Lumber Jack: Jag måste erkänna att jag inte har sett någon av filmerna och efter att ha läst boken tror jag inte att jag får ut så mycket av dem i alla fall så jag hoppar nog över det.
Mitt bidrag i regnbågssoffan blir Dostojevskij, "Brott och straff". Vill man ha något mer sanslöst kan man med fördel välja en bok ur Terry Pratchett's serie om the Discworld.
66Hagberg: Författaren heter Thomas Harris och den första versionen av filmen heter Manhunter, regisserad av den gamle Miami Vice-snubben Michel Mann. Den kom ut så pass tidigt som 1986, och är enligt mig bättre än remaken Röd Drake.
Ett tips är boken Röd drake vars författare jag inte kommer ihåg namnet på dessvärre. Boken har kommit som film och händelsen är tiden innan När lammen tystnar med Hannibal Lector som kanibalen även i den boken. Det var första gången jag har fått kalla kårar av att läsa en bok, gjorde väldigt stort intryck.
NR_9: Tycker du skall ta och leta fram Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams som är en mycket trevlig bok med många oväntade saker :) Bara typ 900 sidor med.
Vilken är den bästa boken, själv anser jag att det är Över näktergalens golv, en bok som får mig att vilja läsa den om, det är den första delen i en trilogi. Men jag tror att det finns andra böcker som är bättre, och vill att ni skriver vilken bok ni tycker är bra och varför så har jag något att läsa när boktorkan sätter i.
Per HApps: Vi har ju Gudfadern trilogin, Nyckeln till frihet med Morgan Freeman, Trinity filmerna med Tarence Hill och Bud Spencer, Sagan om Härskarringen, Mean machine med Vinnie Jones, The Way of the dragon och Enter the dragon med Bruce Lee och dokumentär filmen Warriors journey om Bruce lees liv, Star wars filmerna, The Hurricane med Denzel Washington, Rocky IV med Sylvester Stallone och Dolph Lundgren, observera att av dessa så är det bara The Hurricane som är tidernas film de andra är bara filmer som man borde se under sin livstid.
mok: Själv ser jag fram emot sommarens premiär av Charlie and the Chocolate Factory. Förhoppningsvis ännu ett mästerverk från Tim Burtons sida.
Min handledare tyckte att det kändes tveksamt att visa A Nightmare before Christmas för mina elever i engelska. Själv tyckte jag det var en bättre idé än att visa Grinchen.
De där konstnärliga friheterna samt att Jackson fallit i den numera så vanliga Sidekick-fällan gör att filmerna tyvärr inte når ända fram...men det är fortfarande bra filmer.