Café

Grupper · 50728 inlägg · 1049 ämnen
« · 712293 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Roliga länkar
Helg Ernest: Mycket bra om det kommer att tas krafttag mot piratkopiering.

Om man utvecklar resonemanget lite så är valet inte särskilt svårt att ställa sig bakom de hårdare tagen.

Om vi antar att alla konsumenter skaffar sig produkterna piratvägen så kommer produktionen av dylika material helt upphöra. Det innebär att ingen får ta del av dessa fina produkter.

Jag uppmanar alla att respektera ÄGANDERÄTTEN, det kommer innebära fler och bättre produkter i det längre perspektivet.

Mvh

brynästigern: Mindre roliga länkar -
EU: Piratkopiering ska ge fängelse
EU-kommissionen föreslår att förfalskning av varor och piratkopiering ska ses som grova brott och straffas med fängelse och böter på minst 100 000 euro.

Förslaget från kommissionen har formen av ett direktiv, vilket innebär att medlemsländerna blir skyldiga att genomföra det i lagstiftningen hemma.

mattias - 74: Tveksamt om jag vill hålla med dig....kul bild i alla fall!

mattias - 74: monsterljud skulle säkert pigga upp stämningen här på jobbet idag. Kollegorna ser mer eller mindre halvdöda ut. Uppsalas nationsliv suger musten ur den intelligensreserven jag tvingas sammarbeta med...

*rattar upp ljudet*

mattias - 74: Beror ju på vad man ser som nöje här i livet :)

Karoliina:

Man skall ju helst ha ljudet på, det är ju det som är halva nöjet :)

Karoliina:

näää Tycker jag inte.. erkänn att du höll på och göra ner dig :)

mattias - 74: tjiiisus så barnslig du är. Haha.

Visst är hon vacker :)

Alisandali: jag syftar på webbmasterns roll i det hela..

(jag vill också ha en webbis. Min hemsida är katastrof. Så, räcker det att dunka någon med handväskan eller sticka virknålen i ett delikat ställe i ett känsligt läge...och ta straffet:-) Tro?

Karoliina: Nej , det är gratis att läsa på sidan , följ Selanders länk .
Det enda som kostar är Helges tid , och det har han nog gott om eftersom han sitter på livstidstraff .

Alisandali: alltså är inte ideologi utan en betald tjänst. Fast kriminalvården har väl stålar. Och skattebetalarnas förening är säkert vidtalade...

65selander: Borde nog även ha kopierat stycket ovanför , för dom som inte orkar , eller vill kolla på din länk :

Eftersom jag sitter frihetsberövad på Kumla, där jag inte tillåts komma i närheten av Internet, går det till så här: Webbmaster tar emot frågor, som han skickar vidare med vanlig post till mig. Han lägger sedan ut de texter jag skickat till honom, också med vanlig post. Det gör att sidan kommer att uppdateras med lite längre mellanrum än jag skulle önska. Du kan därför anmäla att du vill ha ett mail varje gång som uppdatering sker. Det kan du förstås göra oavsett om du själv skickat någon fråga eller inte.

65selander: Pricis vad han skriver :

Observera att webbmaster endast sköter servicen av hemsidan, och därför inte ska hållas ansvarig för något av innehållet. De åsikter och påståenden jag ger uttryck för delas alltså inte nödvändigtvis av webbmaster. Så var snälla mot honom, va? :)

Karoliina: Tycker också det låter konstigt men det kan vara så att han sköter sidan via brev till någon polare som driftar sidan

65selander: sitter inte han på kåken? (jag tycker att han ska pisk och inte en egen webbis)

Är väl inte precis rolig men hemsidan tillhör den berömde Helge från Knutby

Sv: Din favoritserie?
Paddan: Äh, vad fan, vi tar väl hela det avsnittet.

Sv: Din favoritserie?

Äh, lite sång och dansnummer från Drew Carey Show har man väl aldrig dött av...

Sv: Bästa boken?

...ja, förutom Allan Elton, som kanske inte framgick alltför klart av förra inlägget.

Paddan:

Dom där Eltons döper väl allan sina barn efter kroppsdelar, som Ben Elton och Elton John Thomas typ.

Paddan: Fast, just nu antar jag att mina universitetslärare tycker att min bästa bok skall vara den här.

Mot fåtöljen och tentapluggandet!

Stigsson: Håller just nu på med The First Casualty skriven av Ben Elton, som kanske är mest känd som manusförfattare till bland annat Hemma Värst och Blackadder.

mok: Inte alls så tung som den låter. Det var ett spännande äventyr helt enkelt.

Fan jag är på bokrekomendations humör idag :-)

Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor har jag också läst i år och den var riktigt bra.

"Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher."

Uppföljaren "Flickan som lekte med elden" släpps den 12/5 och den får kanske gå före Dan Browns nya.

"Lisbeth Salander återkommer till Sverige efter en längre tids vistelse utomlands. Tack vare finansmannen Wennerströms pengar har hon det bättre ställt än någonsin, men hon återvänder till ett Stockholm där hon inte längre har familj eller vänner. Lisbeth är helt ensam i världen. En rad dramatiska händelser inträffar som får Lisbeths mörka förflutna att göra sig påmint, och när hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd bestämmer hon sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla. Hon ska straffa dem som förtjänar att straffas.
Samtidigt har Mikael Blomkvist på Millennium fått korn på hett nyhetsstoff. Journalisten Dag Svensson och hans sambo Mia Bergman kan visa avslöjande fakta om en omfattande sexhandel mellan Östeuropa och Sverige. Många av de personer som utpekas i traffickinghärvan har högt uppsatta positioner i samhället.
När Dag och Mia blir brutalt mördade och misstankarna riktas mot Salander bestämmer sig Mikael Blomkvist för att driva sin egen utredning. Han upptäcker snart ett samband mellan morden och traffickingtemat. Den fruktade Zala, vars namn ständigt förekommer i utredningen, visar sig dessutom ha kopplingar till en viss Lisbeth Salander...
Det är dags för Blomkvist och Salander att mötas igen."

Stigsson: Låter som en tung bok måste jag säga.

Kanske ska styra över boksnacket till en mera passande tråd.
Jag älskar historiska romaner och har nyligen plöjt "Den sista legionen" av Valerio Massimo Manfredi. Den kan jag rekomendera, passade min smak perfekt.

"År 476 störtas den siste västromerske kejsaren, den trettonårige Romulus Augustulus, av den germanske härföraren Odovakar. Den kejserliga familjen avrättas, men pojkens liv skonas och han sätts i fångenskap på Capri. Det västromerska imperiet är slaget i spillror. Men alla romare är inte döda: en liten tapper skara ur det kejserliga gardet har överlevt slaget och de utgör den sista romerska legionen. De sätter sina liv på spel i ett våghalsigt försök att rädda den unge kejsaren."

piff: Precis det var lite det jag menade när jag sökte ordningen böckerna kom till landet.

mok:
Ja men egentligen är det ju bara två böcker som hänger ihop och handlar om samma huvudperson.

piff: Jo underlig ordning blir det. Dock är det väl ganska naturlig om man ser till vilken bok som slog igenom och hur allt sedan är kopplat.

HF:
Det är skitsvårt att som debutförfattare skriva en bra bok rätt igenom och slut är oftast det svåraste en författare kan ge sej in på. Och nästan alltid måste man skriva ett.

Stigsson:
Först skrev han Digital Fortress som översätts sist av dessa fyra. Sen skrev han Änglar och demoner och uppföljaren till den Da vinci koden. Och hans senaste I cirkelns mitt.

piff: På länken kan du hitta lite mera om den nya boken av Dan Brown. Bland annat lite utdrag ur de första kapitlen.

mok: Man har ju släppt hans böcker i lite konstig ordning här i Sverige. Den som kommer nu är väl den som han skrev först. Jag tror inte att han har skrivit flera noveller än dom fyra som nämnts.

piff: Rätt bra bok, fast jag tyckte att slutet inte riktigt höll en lika hög kvalitet.

Stigsson: Ja det har man börjat inse men är rätt nöjd att man kan lägga dom runt 20 snåret och sen iaf att dom sover tills man själv går o lägger sej- Var värre när dom vaknade hela tiden så man inte fick nån tid alls :)

mok: Hela natten utan barn är en önskedröm fortfarande och då har mina hunnit bli 3 och 6 år nu.

Stigsson: hehe flrstår inte alsl vad du syftar på :) Nej skall bli enormt skönt när minstingen flyttar till sitt rum börjar närma sej det nu. Även om den äldste inte alltid sover hela natten så får man iaf sovrummet för sej själv.

Stigsson: Har han skrivit något mer man borde läsa? Ser annars fram emot filmen som kommer snart.

Stigsson:
Låter också som en bok som man bara inte kan släppa. Härligt!

mok: Ahh, den där natten när barnen för första gången flyttar ut ur sovrummet till eget rum.

Det är så mycket verksamhet som blommar upp på nytt då, sånt som man nästan glömt bort hur man gjorde. ;-)

piff: Hämtat från bokia.se

"När the National Security Agencys oslagbara dator hittar en kod den inte kan forcera kallar man in sin bästa kryptoanalytiker, den brillianta Susan Fletcher. Det hon upptäcker sänder chockvågor genom maktens korridorer. NSA hålls som gisslan - inte med hjälp av vapen utan med en kod som är så komplex att om den släpps fri skjuts hela USA:s underrättelsetjänst i sank.

Susan Fletcher fångas i en härva av hemligheter och lögner, och hon slåss för att rädda NSA som hon har ett starkt förtroende för. Efter att ha förråtts av alla får hon inte bara slåss för sitt land utan också för sitt liv. Till sist förstår hon att hon även slåss för att mannen som hon älskar ska få behålla livet.

Org. titel: Digital Fortress"

piff: Visst e det tufft men som tur är ger det en mycket positivt med.

piff: Det är väl den jag snackar om. "Gåtornas palats" släpps i handeln 2/6.

mok:
Tufft liv att vara pappa!

Dan Browns första bok från 1996 ska snart släppas på svenska.
Digital Fortress har jag för mej att den heter.
Någon som har en aning om vad den handlar om?

Stigsson: Jasså kanske något man får kika på sedan då.

piff: Jag sjuk? Inte en chans.... jodå dom sover men då sover ju oftast jag med :) Jag föredrar att läsa bok i sängen innan man skall sova och det går icke når minstingen sover i vårt rum ännu. Men sen så!!!

mok:
Brukar inte de sova på nätterna? Eller när du är sjuk och de är på dagis?

mok: Själv ger jag mig snart på nästa bok av D.B. Gåtornas palats släpps i juni.

« · 712293 · »