Café

Grupper · 50698 inlägg · 1049 ämnen
« · 799364 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Tv-tipset
knaskamilla:

Boken är riktigt bra, tyvärr inte filmen. Niemi beskriver fantasifullt något som många som varit barn känner igen sig i. Känner man inte igen sin barndom i beskrivningen, ja då förstår jag att det är svårt att identifiera sig med boken.

Uppenbarligen gör inte du det, vilket diskvalificerar dig att bedöma den.

Sv: Internet, datorer, Fredagsgroggar och sånt....
73Sjöbba: Jag kör med telia ADSL 8Mbit/s detta och tycker det är helt suveränt.

Friman SR: ...eller när han bastar med farsan och har man-to-man-talk och får reda på vilka man har släktfejd med och vilka tjejer han ska undvika för att de är hans kusiner...

knaskamilla: Boken var górbra... Hisrorien med råttgroparna går inte av för hackor och inte heller den om dom som bar in spriten till brölloppet....

65selander: Har varit i kontakt med både Banhof's och skycom's support och dom har en telefonkö på ca 20min var. Adamos abonemang såg intressant ut:
Sundsvall 100 Mbit/s för 195kr per månad. Installationskostnad 0kr.
Bindningstid: Ingen. Uppsägningstid: 1 kalendermånad(er).
Det viktiga för mig förutom att jag vill ha lite speed på linan så är det just eventuella paketförluster, frugan blir vansinnig om bilden på tv,n börjar hacka.

Helg Ernest:

Så är det ju. Boken är minsann upphaussad som fan också. Hade aldrig läst den om inte alla sa att den var så bra, och det...var den ju inte.

65selander: Jag bor ju i människobyn!(Matfors)
Det är kanske därför t.o.m fibern kroknar (8^(/)
Provade just testet och kom upp i glimmrande 5.47mbit/s. Inte illa med tanke på att jag betalar för 30/30.
=-(

65selander:
Är vi inte alla döda 2315?

Poffa: Jag ger upp :-))

65selander: Nej, men stavfelet i det sista inlägget var dock värt ett hedersomnämnande. ;-)

Vinner jag något pris för alla särskrivingar...?

Helg Ernest: Populär musiken må vara se värd men "Grunden Bois" på Tv2 2315. Där har vi en idrottsdokumentär som värmer en i höstrusket.

Gick för första gången 2001.

knaskamilla: Tydligen är du nog ganska ensam om att tycka så ?
belönades med Augustpriset år 2000

www.moviezine.se/filmsidor/popularmusik.shtml
Men smaken är ju delad som baken.

Helg Ernest:

Huga. Boken var dålig, och filmen också. Även om själva innehållet kan vara ganska tänkvärt.

Liten Fotnot. Vittola om jag förstått det rätt betyder Fitt myren.
Är filmen 25% så bra som boken måste den va en höjdare.

Titel: Populärmusik från Vittula

Tid: 21:00 - 23:05

Svensk dramakomedi från 2004. Handling: Matti och Niila växer upp i Pajala nära gränsen till Finland och drömmer om den dag de kan lämna byn, för Stockholm eller världen. De kämpar mot vuxna som vill bestämma över dem, mindervärdeskomplex, allmän tristess och en känsla av instängdhet. I rollerna: Niklas Ulfvarsson, Max Enderfors, Björn Kjellman, Göran Forsmark, Carina M Johansson, Sten Ljunggren, Lennart Jähkel, Jarmo Mäkinen. Regi: Reza Bagher. Originaltitel: Populärmusik från Vittula. Rek fr 11 år.

På kanal 5

73Sjöbba: Flytta hem till Matfors kanske och köra modem ;-)

Känner inte igen dom flesta du nämner men du skall nog även titta till hur deras support/service är. Glocalnet är ju populärt men vad jag har hört så har dom urusel support.

Själv har jag Com Bort 24/8. Fungerar fullt ut ibland och ibland inte, fast jag laddar inte hem något tyngre längre och så länge jobbet pröjsar så orkar jag inte bråka. Brukar köra Konsumentverkets TPtest för att kontrollera någolunda hur bandbredden är. Just nu kom jag upp i 21,91 Mbit/s

Sv: Roliga länkar

Vad får man om man korsar en SAAB med en bastu?

Internet, datorer, Fredagsgroggar och sånt....
Jag anslöt mig till Sundsvalls stadsnät (servanet) för 1½ år sedan och har provat 2 olika internetleverantörer. Först hade jag Banhof 10/10, det funkade skapligt hade närmare 30/30mbit. Det var dock lite väl mycket paketförluster så jag bytte till SkyCom 30/30. Nu är SkyCom väldigt kassa på att leverera hastigheterna och jag ligger en bra dag på 22/0,6-1,0 mbit. Nu lurar jag på att prova Adamo.

Kommentarer, erfarenheter någon??

Sv: Linda Rosing
mok: Hon ser ut som en abborre med blonderat löshår....Huvva.

Helg Ernest:
Öööö okej... Lite lagom udda sådär

Linda Rosing
Surfade på AB och såg man kunde spana på Linda Rosings nya video vilket man ju måste göra.... slog mej bara av hur hemsk den människan egentligen ser ut men det roligaste var att under filmen snurrade lite reklam som jag antar AB lagt dit....budskapet var... "vill du ha fylligare läppar?". Kunde väl knappast vart mer träffande :)

Sv: Nytt Jobb!
Metal Guru:

Du kanske kan ge koden till Sannes i julklapp?

Dream Team: Denna var ju nästan komisk!

Varför hade inte jag sådana lärarinner i skolan ?
Vår Kemi lärarinna hade papper på att hon var psykiskt frisk.
Vilket tyder på att hon inte hade varit det.

Metal Guru:
Tja, du får inte mer än en tjuga skulle jag tro....

Sannes:
eller så säljer jag min personliga kod till högstbjudande på Blocket...

Metal Guru:
Du får skriva lappar med 1 till 15 på och sedan dra lott på vilka du skall rösta på....

Sannes:
Jaha. Inga klockor klämtar.
Kommer ihåg att den där Skifs hade en låt som låg länge och skvalpade som rörde vid en nerv inom mig, men det är nog allt.

Metal Guru:
Det är ingen av veckans utmanare som är någon höjdare tycker jag, har dock inte hört Ipod Christmas tidigare.
Jag hade röstat så här:
1:a Mats Bergman - Kan du hålla dom orden
2:a Martin Stenmarck - 7milakliv
3:a Nisse Hellberg - Tufft Jobb

Metal Guru: Att du borde få samma ersättning som de som ställer upp i Let´s Dance... 15.000 kronor i veckan. Fan, jag skulle till och med kunna tänka mig att visa upp mina okunskaper i dans på teven om jag får 15.000 kronor i veckan för besväret. Fast, det är klart... då gäller det att teven är rymlig för dans på platteve blir nog väldigt svårbalanserat

Metal Guru:
Måste kika på vilka som är utmanare denna vecka, återkommer strax...

Sannes:
Livets lotter äro outgrundliga.
Vad ska jag tycka då?

Metal Guru:
Det där jobbet hade passat mig perfekt.

Sv: Webhotell?
mok: snabba som attan var de i alla fall på att fixa kontot. Jag lade in och betalade min beställning i går vid cirkus 21, och trots att det på deras sajt står att man kan få räkna med att det tar en vecka innan de har hunnit lägga upp allt så hade jag fått ett mail redan klockan 10 i morse (trots att de enligt egen utsago jobbar mellan 12 och 18 med att lägga upp konton!) med inloggningsuppgifter och hela baletten, och domänen var reggad och klar. Alltid ett gott tecken när man får saker gjorda snabbare än utlovat.

Nytt Jobb!

Säg grattis till mig.
Jag har blivit headhuntad till förmodligen världens bästa jobb. Jag behöver bara jobba en gång i veckan, och då ska jag bara tycka nånting. Passar mig utmärkt!

Ett personligt brev, skrivet av den undersköna Annika Jankell damp ner i brevlådan idag. Hon tycker att min musiksmak är viktig för att spegla rätt resultat, och hon vill nu att jag ska ingå i något som kallas Svensktoppens Jury. Under en bestämd tid av 36 timmar ska jag bara tycka vilken låt som är bäst, näst bäst och tredje bäst ur någonting icke definierat, men som av henne kallas Svensktoppen.

Jag har dock bestämt mig för att inte direkt bli förlorad i Annikas djupa rådjursögon, utan i händelse av att det finns en gravad hund dold här i krokarna ber jag om er hjälp innan jag definitivt tackar ja:

Vad är Svensktoppen?

Sv: Snus!
Deas: För att du skall få ut full pott, så måste du ha varit ansluten i 12 månader
Medlems- eller Anslutningsvillkoret - som innebär att du måste ha varit ansluten till eller medlem i en a-kassa i minst 12 månader före arbetslösheten."

LL: Har som sagt kört på CLiche i snart 2 år och bara haft ett litet missöde men det var inga värre saker. Dom vart mycket behjälpliga när jag skulle flytta en domän. Hoppas det blir en bra julklapp :)

Nu har jag beställt ett konto på cliche.se, hoppas att det är så bra som det verkar :-)

Tusen tack igen för tipsen!

Detta är ingen länk, men lite roligt var det. Jag fick det skickat till mig i ett mail, och lyder som följer:

En språklärare försökte förklara det här med tinget ''kön'' för sina elever.

T ex, sa läraren, benämns båtar, flygplan och orkaner som ''hon''.
En av eleverna undrade vilket kön isåfall en dator skulle vara. Läraren gjorde detta till en gruppuppgift och delade upp klassen I två Grupper - killar för sig och tjejer för sig. Uppgiften var att ge datorn Ett kön och motivera varför.
Tjejerna kom fram till att en dator definitivt är en ''han'' Eftersom:
1. Han kan  en hel del, men vet sällan hur han ska använda sin Talang utan att få instruktioner.
2. Det är meningen att han skall hjälpa Till att lösa dina problem , men hälften av tiden är han själv det störstaProblemet.
3. För att  få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.
4. Så fort du skaffat dig en vet du att om du bara hade väntat litet längre Skulle du kunna hittat en bättre modell.
Killarna, å andra sidan, ansåg att en dator är en ''hon''Eftersom:
1. Ingen,  utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken.
2. Det språk en dator använder för att kommunicera med en annan dator är
Obegripligt för alla som inte är datorer.
3. Minsta lilla misstag lagras I Ett långtidsminne och kommer  att ställa till problem långt efteråt.
4. Så Fort du har fastnat för en, kommer du tvingas att spendera halva lönen på Mer eller mindre nödvändiga tillbehör.

Sv: Viktigaste Valfrågan
Poffa:
och det roliga i kråksången är ju att just arbetsgivarafgiterna inte sänks förrän tidigast 2008, och att arbetsgivarna väntar med att anställa just av DEN anledningen. Sedan att det går bra för sverige just nu är väl knappast Fredrik med lakejers förtjänst?

Per HApps: Där har du fel. För anledningen till att företag är beredda att anställa är för att det kommer bli billigare att ha folk anställda, tack vare lägre arbetsgivaravgifter.

Hade vänsterblocket suttit kvar hade dessa siffror aldrig varit så höga, då de hade höjt avgifterna istället för att sänka dem.

Lumber Jack:
Ja inte fan är det den nya regeringens förtjänst i alla fall. Det är ju som att hylla Henke Larsson för Man Uniteds säsong så här långt.

Förra veckan var det S-E Banken som spådde att det kommer att skapas 170000 nya jobb under två år, nu är det AMS som tror på 175000 nya jobb inom samma tidsperiod. Det börjar röra sig i konungadömet. Jag antar att Per Nuder kommer att gnälla och fördöma med sedvanlig frenesi.

Från AMShemsida:
"Sysselsättningsökningen beräknas till drygt 80 000 personer under 2006 och över 90 000 nästa år, alltså sammanlagt 175 000 personer på två år. En så stark ökning har bara skett två gånger under de senaste 50 åren."

Helg Ernest:

Under 'Alfa-kassans verksamhet'

- betalar ut både grund- och inkomstrelaterad ersättning till anslutna
- betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa

Första raden där låter ju bra, men letar man vidare hittar man följande under 'Om du blir arbetslös, 'Sök ersättning' och 'inkomstrelaterad ersättning':

"Du har rätt till inkomstrelaterad ersättning om du uppfyller följande villkor;

Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen
Arbetsvillkoret - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat före arbetslösheten och Medlems- eller Anslutningsvillkoret - som innebär att du måste ha varit ansluten till eller medlem i en a-kassa i minst 12 månader före arbetslösheten."

De är extremt luddiga och man vet inte om de med A-kassa menar bara andra A-kassor eller även sin egna Alfa-kassa. Sidan är tvetydig verkligen. Bäst att ringa dem.

Tusen tack allihop för snabba svar, jag ska kolla era tips! (och ni andra får gärna fortsätta att tipsa :-)

LL: Passapå att gå hit och registrera dig en domän.
ex. ditt efternamn eller dyl.

Deas: Gör det! Det står nämligen att du måste anmäla dig på deras hemsida. Se den tidigare länken

LL: har på cliche.se och såg faktiskt nu att på den domänen jag först reggade sen flyttade dit att jag står som administrativ kontakt och dom som teknisk precis som det skall vara.

« · 799364 · »