Stiftsstäder: Skara, Strängnäs, Lund. (Uppsala, Linköping, Västerås, Växjö, Luleå, Göteborg, Karlstad, Härnösand, Visby, Stockholm är alla stiftsstäder, men också dubletter i vår stadslista)
Metal Guru: Juridiskt sett är Stockholm huvudstad, men i övrigt finns inga städer längre. I geografiska termer är tätorter med mer en 10 000 invånare städer. I folkmun är även de städer som är något mindre men har fått sina stadsprivilegier också städer.
Det finns till och med dom som anser att Kramfors är en stad, fast det vet ju alla att Kramfors inte är en stad utan ett City, dock inte ett Mega-city.
Det är skillnad på lasarett och sjukhus, just nu kommer jag inte ihåg vad skillnaden är :S ..... men det är något som krävs för att det ska få kallas för sjukhus...
Fast på många andra ställen säger ju folk "stan" när de ska till...stan. I Arvidsjaur säger man "samhället". Sen vet jag inte alls hur det är det där med städer. Finns det inte längre, eller är det en myt att de inte finns längre?
Sedan används korten för att personalen ska slippa skriva pers.nr, namn och adress på alla papper som ska fyllas i i samband med besöket. EU-kortet är något helt annat.
Som sagt, när vi går mot ett papperslöst samhälle så kommer dessa kort inte behövas mer...
Poffa: Har inte läst igenom alla svar men jag jobbar i kassa på ett sjukhus och du behöver inget på de flesta ställen idag. Vårdcentralerna använder det inte.
Här i Göteborg används det en del på de stora sjukhusen, men i takt med att allt blir mer digitaliserat så kommer det försvinna. Behöver du ett görs det ett på plats när du anmäler dig i kassan.
Dream Team: Landstingen använder dock ordet lasarett själva. Vi har ju rätt mycket anläggningar på sådana ställen, Både Nyköping och Nässjö som jag driftsatt är, enligt dem själva, lasarett.
mattias - 74: Hmm.. ordet "lasarett" är väl något som har fasats ut för länge sen..? ;-) Vi som är födda på 1900-talet använder oss av ord som sjukhus eller vårdcentral istället ;-)
Poffa: Det används säkerligen men alla är kanske inte lika griniga längre om man inte har ett.m Du bör nog skaffa EU-kortet om du reser mycktet utanför gränserna iaf. Det underlättar.
mattias - 74: Jag brukar hitta några plastbitar som man ska kunna pussla ihop till en patientbricka när det är dags för att visa upp den. Då brukar det gå bra med legitimation, men dom säger alltid åt en att skaffa en ny på väg ut därifrån
MorganaLefaey: Jag är inte kompetent nog för att säga vad en sjuk person behöver. Att känslorna svallar över lite extra när små barn är inblandade gäller även mig. Jag kommer ihåg en artikel jag läste för 2-3 år sedan om en 2åring som brann inne pga en pyroman i Örebro om jag minns rätt. Räddningstjänsten hade hittat liket under föräldrarna säng, ett logiskt stället som ett litet barn söker skydd på. Ett stället som vanligtvis är tryggt. Då kände jag att det var nog lika bra att ingen visste vem som var pyromanen för då hade man nog tagit rätten i egen hand
Satt och gick igenom den stooora högen med plastkort som jag har. Helt plötsligt insåg jag att jag inte har något patientkort. Förut var det ju nästan någonting heligt som man alltid skulle ha med sig.
Behöver man ett numer, eller är det på väg att fasas ut?
73Sjöbba: Visst bör de få vård, men problemet är att personen handlat som han gjort mot ett barn som inte kan råda sig på något sätt och vis. Det gör att känslorna svallar lite extra. Man kan inte riktigt sätta sig in i situationen då man för livet aldrig skulle kunna göra något sådant själv. I många fall i sverige där folk dömts till vård så kommer de ut så fort så man önskar att det skulle finnas något mellanting vård + ett kort straff. Men visst är man inte medveten vad man gjort eller att det man gjort är fel pga sjukdom så är det svårt att motivera att de skall sitta av ett straff när de klassats som frisk.
MorganaLefaey: Strafflindring eller inte. Jag anser att en sjuk människa ska få vård. Är man sjuk så är det inget man rår för och ska därför behandlas korrekt. Jag anser att detta gäller även alkolister och narkomaner fast dom har satt sig i situationen själva
Visst är det så. Det här handlar inte om en person helt utan empati eller någon som helt enkelt skiter i följderna den här personen är sjuk.
Problemet är väl egentligen att ingen frisk människa skulle göra något sådant och då kan de antyda på att han är sjuk och han får strafflindring eller något.
Vad får en att stoppa en unge i en micro? Är knappast så att han inte förstog vad som skulle ske. Lås in han och kasta bort nyckeln. Om han blev stressad och knäpp av att ha hand om ett barn ett tag vad kan en sådan person göra om han råkar i en värre situation. Så otroligt tragiskt då han kanske förstört barnets liv för evigt och sedan försöker skylla bort det.
Ja, jag tänkte ju kolla hur händelserna ser ut från rad tre den här säsongen. Sommar ja, fy fan, det innebär ju att all intressant fotboll är slut. Bara play-off matcherna i engelska ligaspelet, FA-cup-finalen och möjligtvis Champions League-ditot kvar. Huvva.
Jag hörde på nyheterna att de nämnde att det var den 17 maj annars hade jag inte vetat om det. Då bryr man sig inte. Jag har ingenting emot Norge i sig mest all hysteri kring deras nationaldag!
Dagens Quiz: Nämn en till låt inom rock där mungiga har en framträdande roll.
(flera mungigelåtar nämdes på denna fråga, och alla var på sitt sätt rätt - men innan dess (förutom Bra Vibrationer med Kikki, eller vad den nu hette) hade jag givit följande ledtråd, som sållar bort de övriga.
Ledtråd: Nja, jag tänker mig ett hårdrocksband, som gjorde en alldeles egen tolkning av den där tv-serien om Australiensiska Doktorer ute i ingenting, som flög till sina patienter...
Lemmy: Träff i kryssare. Sänkt. Rätt coolt mungigesolo i Flying Doctor.
Friman SR: Du hittade ett alldeles eget stickspår. Nej, Hawklords (eller Hawkwind) är inte ett Aussieband, däremot gjorde de denna låt med Aussie-motiv...
Udda tolkning av gossarna grus på vad som egentligen drev Doktorn framåt:
-------------------------------------------------- He sneaks through the door of the surgery He's got the drug cabinet key, He did something funny and tied up his arm It's just the flying doctor, no cause for alarm
He sprinkled out a powder, and laid out a line He sniffed it up his nostrils, feeling so fine Feeling so fine, it feels like he's blind Feeling so fine, it feels like he's blind
His receptionist saw him, it certainly shocked her She said "Look out, you'd better stop, here comes the Flying Doctor"
Out in the outback there's been an outbreak And the Flying Doctor's got nothing to take He went to the cabinet and the cabinet was bare He's so outraged and you can see by his stare
Called up his brakes on the radio, he said "My supplies are running low" They're running low you can see where they go. They're running low I see where they go
Out in the outback with my merciful claptrap Look out you'd better duck, here comes the Flying Doctor
He's got the cabinet key, the cabinet key, drug cabinet key
"This is the Flying Doctor calling Wallarolla back. Will the base come in please? I want to talk to you about my drugs case... He's as drunk as a Kangaroo's Carburetor"
Cabinet key, cabinet key, cabinet key, drug cabinet key... Wake up one, two, three, four
A Sheilah in the bush by a Koolah bar tree needing an urgent appendectomy The Flying Doctor like a true Australian, performed the operation with a saltine can
He made a rough incision and tried to chew it out, he had no anaesthetic so she started to shout, she started to shout when he was chewing it out. She started to shout and tried to chew him right out,
balled up his fist and so typically socked out Look out you'd better stop - here comes the Flying Doctor.
Cabinet key, cabinet key, cabinet key, drug cabinet key...