Café

Grupper · 50677 inlägg · 1049 ämnen
« · 890196 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: WTC
Metal Guru: Undrar om man med den fantastiska datoranimationen kan studera hur motståndarlagen bryts ner till atomer när Timrå IK skrinnar ut på isen ; )

Sv: Roliga länkar
Dream Team: Hmm, har Tony Rickardsson blivit bonde?

Dream Team: Ett extremt fall av traktorfylla?

WTC
För er med intresse av byggnadsstrukturers svagheter då de utsätts av yttre påverkan av extrem natur.

Dream Team:
Jag har läst artikeln, men trots det tror jag det handlar om att en bonde i Leksand är i stort behov av att avmaska sin åker.

Salle: Utan att fuska, och läsa innehållet i artikelns text, är det någon som kan luska ut vad bilden föreställer?

Sv: Brist på annat
Paddan: Kult! Jag har alla avsnitt till den 80-talare. Tom det 13:e avsnittet som aldrig sändes.

Sv: Brist på annat
Då kan man kika på en "golden oldie". Eller vad man ska kalla det.
Pilotavsnittet av tv-serien Automan.

Sv: 3 från 1 idag
Paddan:
Då borde du gilla en Theremin Bra.

(hittar tyvärr inte det långa mäktiga stycke jag såg innan youtubes dagar...)

Poffa: Då är det dags för ett sorgligt underskattat instrument... nej, inte kazoon men bra nära.

Theremin killed the radiostar
www.youtube.com/watch?v=h-3lU3bgOgE

Masami Takeuchi spelar Theremin
www.youtube.com/watch?v=XwqLyeq9OJI&mode=related&search=

Gnarls Barkley - Crazy Theremin Jam
www.youtube.com/watch?v=mW0B1sipLBI

Wayne Gresky: För örat är det ingen tvekan för min del, då är orginalet bäst. Jag är ju rätt såld på 80-talsmusiken, med tanke på alla minnen man har till den. Okej, -81 är lite tidigt för min del, men den här låten hängde ju med ett tag.

För ögat måste jag väl erkänna att den sista är rätt okej. :-)

Nån dag ska jag sätta mig ner och göra en tre från en, eller liknande, kring 80-talets musik.

Samarithian: Vi vänder på ämnet och kör 1 från 3 istället.

Our Lips Are Sealed med tre olika artister.

Först originalet från 81:
The Go-Go's
www.youtube.com/watch?v=nmfmQsF2dCA

Sen min favoritversion som kom året efter. En cover som känns legitim eftersom en av låtskrivarna, Terry Hall (tidigare the Specials), är med i gruppen:
Fun Boy Three
www.youtube.com/watch?v=brTsA0Sq2_0

Avslutningsvis en riktigt crappy version som kom häromåret (och nådde andraplatsen i Hongkong!) med:
Hilary Duff och Haylie Duff
www.youtube.com/watch?v=IUZ74YteAz4

Sv: Wayne Greskys bortglömda och förträngda låtar
Salle: Det verkar mest bråka för mig nu. OM ni inte kan lyssna på ljudklippet så kan ni hitta den på länken nedan. Den finns i droplisten under #8

Salle: Men nog är det väl själva... 3:e gången gillt hoppas jag.

[url=www.hockeysnack.com/medlem/Salle/filarkiv.php?showfile=bacaruda1.wav]I cant pronounce Bacaruda[/url]

Wayne Gresky: Här är den aktuella reklamsnutten i sitt original.

[url=www.hockeysnack.com/medlem/Salle/filarkiv.php?showfile=barracudas__summer_fun_excerpt1.ogg]I cant pronounce Bacaruda[/url]

Salle: Jag är ett lika stort fan av introt som du är, kanske större. Men det verkar inte gå att få tag på youtube. En nackdel med livespelningar är att vissa samplingar tenderar att bli utelämnade. Jag har för övrigt hört en plankning på jingeln på Radio Guld nu i sommar.

Wayne Gresky: Besvikelsen är stor. Trodde att "introt" skulle vara med till denna klassiker.

Det är en "spoof" på en amerikansk Plymouth-reklam där försäljaren inte kan uttala Barracuda rätt. Nästan lika bra som låten i sig.

Tidernas bästa sommarlåt!

The Barracudas - Summer Fun
www.youtube.com/watch?v=JhvHZ__0dPs

Man få väl se det som något positivt att de inte kan mima...:/

Helg Ernest:
Ingen server är säkrare än vad serverns administratör gör den till.

Metal Guru: Jag är skeptisk! Har funderat , men får nog problem med programen att matcha.
Älsta sonen körde en server med det "Idiotsäkra" Open BSD.
Det slutade med att jag fick ett brev från Telia Abus, att om dom hittade vårt IP nummer i en till utredning skulle dom stänga ner vårt internet.
Varvid jag ringde upp dom och frågade vad det handlade om.
Jo, sonens Open BSD server hade varit språngbräda för ca 20 st som försökt hacka sig in i Sveriges Riksdag.
Tror du jag stängde varenda port på Routern?

Handen på hjärtat, kära medborgare:
Har ni Linux Genuine Advantage, eller har ni en non-Genuine Linux?

PS. Kolla gärna sourcekoden.

Salle: Fick fara in på akuten och sy. Överläppen sprack.

Salle: Japp, tänk om man vore en norsk lillebror.

73Sjöbba: Gissar att du är storebror. Men låt inte skrattet fastna i halsen för du vet ju vad man säger om norrmännen.

Salle: Vilken rolig länk! Jag skrattar fortfarande.

Roligt för vissa. Storebrorsan var dock snabba att SMS-a...

[url=svt.se/svttext/web/pages/108.html]Storebror smartare än lillebror      

Äldre syskon är intelligentare än    
  yngre. Det framgår av en ny norsk    
  studie, som visar att födelseordningen
  har betydelse för intelligenskvoten  
  (IQ), åtminstone bland män.          

Enligt studien, som redovisas i den  
  vetenskapliga tidningen Science, har 
  äldre förstfödda bröder något högre  
  IQ än sina yngre bröder. Skillnaden  
  är i snitt 2,3 punkter på IQ-skalan. 

Studien, som är den mest omfattande  
  i sitt slag, bygger på analyser av IQ-
  tester av 241.310 norska män i 18-   
  19-årsåldern i samband med           
  mönstringen.                      [/url]

Friman SR: Nu när det snart är midsommar så är det väl dags för lite Vivaldi och de fyra årstiderna (sommar).

Patrick Rondat
www.youtube.com/watch?v=Jm8c4PAy_9U&mode=related&search=

Nigel Kennedy
www.youtube.com/watch?v=3dct8n7y2Y4&mode=related&search=

Kryzler & Kompany
www.youtube.com/watch?v=Wh9TiRGHhr0

Sv: Only in US of A
Manuell växellåda, vad är det?

"Bellacino's Pizzeria closes at 9 p.m. That's when one of the employees left work out a back door, where his car was parked. He was approached by two teens armed with a gun, who demanded his wallet and his car keys.

The employee wisely gave both up.

The suspect jumped into the victim's car, but he couldn't get it started, because it didn't have an automatic transmission. It was a standard shift with a clutch pedal"

Sv: Vadå inte rättfärdiga dödssstraff?
NuMo: Inte alla.;-)

Visst har du rätt. Det finns för få cyniker och för många naiva världsförbättrare, och inte bara inom behandlingsskrået.

Lumber Jack: Nej, inte någonstans finner jag fog för den typen av öppenvård, eller vad jag ska kalla det. Det är nog svårt att dra en exakt gräns mellan vilken typ av brott som är lindgriga nog för att få föranleda att släppa ut fångar på gatorna, men psykiskt sjuka människor bör på inga sätt ges den möjligheten. Det torde väl ha bevisats med råge vilka konsekvenser detta kan få.

Lumber Jack:

Problemet med de flesta som är intresserade och dessutom lämpliga som "behandlare" åt psykiskt sjuka eller för den delen psykosocialt handikappade, är att de är humana. Därmed öppnas en för stor tro på människan och daltandet är ett faktum.

Salle nämner inlåsning i fängelse kontra omhändertagande inom psykvården. Det konstiga är ju att dessa båda instanser inte går över gränsern till varandra för att få effektivitet.

Fråga brottslingar om de får vårdbehovet uppfyllt för att klara sig i samhället efteråt. Knappast.

Råkar brottslingen ha varit psykiskt sjuk, ja då finns det i alla fall en behandlingsplan under vården, men det är ju konstigt att den f.d. sjuke inte får avtjäna sitt straff direkt efter "tillfrisknandet/uppvaknandet.

Dream Team: Givetvis är det misstagen som syns, men ska man som psykist sjuk och våldsbenägen öht få vistas fritt i samhället. Är det ett pris värt att betala att vissa klara att sköta sig, med andra inte gör det utan återfallar?

Lumber Jack: Just i de här väldigt speciella fallen så blir det väl gärna de  misstag som begås som obönhörligen sätts i fokus framför de i helhetsperspektivet små steg framåt som tas.

NuMo: Lite verkar det trots allt göras. Frågan är om det märks.

www.regeringen.se/sb/d/9218/a/84228

Lumber Jack: Jag har svårt för daltande med våldsbrottslingar.

Om dom bedöms som psykisk störda vid brottstillfället så skall dom självklart få vård. Men så fort dom anses "friska" så skall dom in bakom galler i nån form. 

Sedan hur nån psykolog kunnat bedömma denna aktuella person som redo för att gå fritt ute i samhället är ju ett j-a bra betyg på psykvården.

Lumber Jack: Nej, tvångspsykvård var nog det enda de inte gick till val på. Riskerna är väl för stora antar jag.

Så länge galningarna är solitärer så blir det nog ingen förändring, men organiserar de sig så blir det ännu värre.

NuMo: Minst en i Nyköping idag.

Reinfeldt är stabil så jag tror inte han hotar med självmord, han kan nog sakligt lägga fram ett förslag. Frågan är om de gick på val på pskvård.

Lumber Jack:

På fråga ett svarar jag: Hur många galningar går lösa?

På fråga två: Det räcker nog om Reinfelt hotar med självmord om han inte får sin vilja igenom.

NuMo: Det handlar inte om ekonomi i första hand utan om ideologi. Idén om att alla galningar ska ha rätt att knata runt bland vanligt folk finner man i den mycket mörka period av folkpartiets historia när den naive dumliberalen Bengt Westerberg stryrde. Psykvården lades ut på kommunerna, dårhusen stängdes till förmån för eget boende. Ja det där kan du. Frågan är varför man inte har dragit någon som helst lärdom av det fullständiga haveriet? Hur många mord och självmord behövs det?

Lumber Jack: Nä, men vi har råd att bestämma att vi skall låsa in dem igen.

NuMo: Aha, ett högre skattetryck innebär att galningarna blir snällare.

Lumber Jack: Vi borde solidariskt betala mer skatt.

Det lär väl kanske hamna här i tråden till slut.

En polis har blivit mördad av en galning som tidigare är dömd för mord och som de senate åren har haft kontakt med psykvården. Vad är det som gör att man i Sverige tror att det går att ha psykist störda mördare rännande fria på gatorna bland vanligt folk? Är det någon som kan ge en trovärdig förklaring till detta faktum?

Mördare och annat patrask ska sitta lääänge på humana och omvårdande institutioner och inte likt Fantomen knata runt som vanliga män på staden gator.

Samarithian:

Det blev lite fel på Otyg länken

www.youtube.com/watch?v=lUrI7K0IsVo
otyg

I sommartid brukar ju trubadurjävlarna dyka upp och förpesta tillvaron genom att spela Tomas Ledin och våldföra sig på diverse 60-talslåtar. Därför tänker jag posta tre akustiska låtara av en annan sort.
Artisten heter Andy Kerr och låtarna kommer från hans skiva (kassettband egentligen) Once Bitten Twice Removed.

Cup o'Coffe and a King Zize Cigarette

http://www.youtube.com/watch?v=V5-g6FzJkUk

Compilation Tape

http://www.youtube.com/watch?v=l5iaamA1K2s

Douglas and Yates

http://www.youtube.com/watch?v=d6UKbm67-nU

Wayne Gresky: Precis! Du läste väl att den är världens mest sålda platta av en grupp?

I´m simply the best!

Helg Ernest: Att du klarat av att lyssna på den dagligen säger nog lika mycket om dig som om skivan ifråga. :)

Presenttips till han/hon som har allt.
Inte många har en CNC Toaster.

« · 890196 · »