Café

Grupper · 50537 inlägg · 1049 ämnen
« · 1071910 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Världsekonomins kollaps
Wayne Gresky:

För en dumskalle som mig som inte har orkat sätta sig in i det, går det att få en kort sammanfattning av vad som egentligen har hänt? (I allmänhet alltså, inte på Island.)

Världsekonomins kollaps
Känns som om det är läge att ge det här ämnet en egen tråd. Skakande läsning om Island här.

Sv: Roliga länkar
Salle: Här har du många av de orkestrar som du betalar för att bli svettig inför: http://... äh, först ett smakprov: bp3.blogger.com/_2XHxqgMF4mw/R-v-9-JP2JI/AAAAAAAAARs/s2encPKbZnU/s400/h%C3%A4star.jpg

Sen resten: katastrofalaomslag.blogspot.com/

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Blir till att åka till Arvika nästa sommar då.....

Sv: 3 från 1 idag
Salle: Började genast att Googla på John Coghland, fd. trummisen i Quo.
Han startade ju bandet Diesel.
sv.wikipedia.org/wiki/John_Coghlan

Hittade denna väldigt svängiga sak. (Dålig kvalite, men kolla in damen som dansar ( c ;

www.youtube.com/watch?v=66KvFZSzr7w&feature=related

Very extended version
www.youtube.com/watch?v=tsRF5Br30c0&feature=related

Later on in the year John Coghlan teamed up with a trio of other well-known musicians in what was described as a 'side-line' project, called Rockers. The four man line up boasted Coghlan on drums, Phil Lynott (the late great front man from Thin Lizzy) on bass, guitar and vocals, Chas Hodges (from Chas 'n' Dave) on keyboards and Roy Wood (ex Wizzard, ELO and The Move) on guitar and just about everything else - including vocals. This all-star band negotiated a record deal with CBS for the release of a single comprising a medley of rock 'n' roll classic songs - where the individual segments of each number were edited together and coupled with a Roy Wood original composition entitled 'We Are The Boys (Who Make All The Noise)'. The completed medley was issued as either a seven inch or extended twelve inch single under the umbrella title of Wood's own 'We Are The Boys....' title in late November of 1983.

www.youtube.com/watch?v=_ysSHINdExQ

Och vi fortsätter med lite maneter

Jellyfish - The king is half undressed
www.youtube.com/watch?v=yCto3PCn8wo&feature=related

Jellyfish - Baby´s coming back
www.youtube.com/watch?v=yrdF2sNO8lg

Jellyfish - The Man I Used to be
www.youtube.com/watch?v=edieBKknxdk&feature=related

Som jag tyckte jag kände igen vissa drag av när jag hörde denna låt

Panic at the Disco - Nine in the afternoon
www.youtube.com/watch?v=yCto3PCn8wo&feature=related

Fast nu blir det lite olika topputsikter

James - "Top of the world"
www.youtube.com/watch?v=BGolY8jE-Wo&feature=related

Gotthard - "Top of the world"
www.youtube.com/watch?v=-bqL5IBk_ao

Cream - "Stepping out" och "Sitting on top of the world"
www.youtube.com/watch?v=RXfXxDdtPMc

Kate Bush - Wuthering Heights : Red Dress version
www.youtube.com/watch?v=MfsnWtF_mko

Kate Bush - Wuthering Height
www.youtube.com/watch?v=C9Ej4WDybCQ

Kate Bush - Wuthering Heights – Top of the Pop
www.youtube.com/watch?v=Otul8_633yM

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och några skumma covers…

The Ukulele Orchestra - Wuthering Heights
www.youtube.com/watch?v=KmBaE7ozWow

Wuthering Heights - China Drum
www.youtube.com/watch?v=OBviQXfuu3c

Sv: Tragedin som skakade Sverige.
ante08: skönt att mördaren fick livstid iallfall.

Sv: Festivaler sommaren 2008
Eftersom en tråd om 2009 lär dö iaf så postar jag här. Depeche Mode till Arvika 2009. Det är stort. Man kanske måste ta en tur dit och kolla läget.

En riktig stjärna. Här kommer mina tre absoluta favoriter från Sveriges klart bästa komiker. Fyll på med fler bra exempel.

Robert Gustavsson - The Ambassador

Robert Gustafsson - Ove Markstrom, klorin

Robert Gustafsson - Hvad gør vi nu, lille du

Wayne Gresky: Med tanke på regnandet och blåsandet kanske det passar bra med lite välmående i form av Seasick Steve.

www.youtube.com/watch?v=pNoPNC3ebYQ

www.youtube.com/watch?v=-RlUwS1LKRs&feature=related

www.youtube.com/watch?v=kBJQOX_V4o8&feature=related

Wayne Gresky: Kan inte bandnamnet ha något med Glaswegian att göra, alltså vad man kallar såna som bor i Glasgow eller ett annat namn för den lokala dialekten.

Överlägset mest hypat just nu: Glasvegas.

Jag undrar hur de tänkte när de kom upp med det bandnamnet, rätt var det inte iaf.

It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry
www.youtube.com/watch?v=AQRKY016xkM&feature=related

Daddys Gone
www.youtube.com/watch?v=scHAGj1PXOM

Geraldine
www.youtube.com/watch?v=dquK43zFfKc&feature=related

Tja, det är ju inte direkt dåligt, men det är ju inte direkt så man sitter och rådiggar heller. Kan tänka mig att det funkar rätt bra live med en halv back öl i kroppen.

Salle: Då får det bli lite Bill Bailey

Bill Bailey - U2 Failure
www.youtube.com/watch?v=8ipfcIghY1g&feature=related

Bill Bailey- Action Piano Films
www.youtube.com/watch?v=fWKL2V5obA0&feature=related

Bill Bailey - The Snooker Song
www.youtube.com/watch?v=BkhslOhxl_M&feature=related

Salle:

C-90 och lyssna på skivor på Östmans musik. Nu snackar vi nostalgi. Jag hade glömt båda företeelserna

hellge: Du är inte ensam om att missat. Jag snubblade på en recension av deras självbetitlade album i slutet av 80-talet. Dagen efter såg jag skivan på Östmans packas upp och provlyssnade som man kunde göra på den tiden.

Jag köpte skivan och en polare köpte det andra exemplaret dan efter när jag spelat den för han.
Nåt år senare var en av brorsan polare som flyttat till Melbourne, Australien hemma på besök och han hade inte heller hört sin "landsman" men han tog hem ett C-90.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
hellge: Äh, det där var väl ingenting!

Kolla in Trent Reznor (Nine Inch Nails) på keyboard här istället!

Salle:

Skönt rocknamn, fast jag har inte hört karln förr. Jag ska lyssna lite.

Hellge: Du var ju inne på musik från "Down Under".
Lyssna på detta och njut. Skön Rock'N'Roll och ett underbart namn. 

Johnny Diesel & The Injectors - Soul Revival

Johnny Diesel & The Injectors - Cry In Shame

Johnny Diesel & The Injectors - Lookin' For Love

Metal Guru:

Och jag då, jag ramlade över hårdrocksikonen och rock'n'rolldöds-döaren Bon Scott i en miljö som ACDC-fans kanske inte är van att se honom i.

Man måste tuna fram till drygt 1 minut för att få bevis på att den andra gubben från höger av dessa smöriga snubbar är Bon Scott.

www.youtube.com/watch?v=BQ-45XG7n4k

Wayne Gresky:

Jag har tidigare varit en ivrig motståndare till dödsstraffet, men ikväll har jag börjat revidera min uppfattning.

Som jag bubblade till Ali: "Jag är mållös. Först 9/11, se'n det här."

...och som om inte det räckte,
här kan ni köpa Buddha Lounge Renditions Of Led Zeppelin för småpengarna 129 pengar.

Wayne Gresky:

Herre jävlar. De har molestat arvet från Metallica och AC/DC också.
Ring landsfiskalen!

Metal Guru: Nu tycker jag att du är trångsynt!

Alisandali:
Om Lemmy hade varit död hade han roterat i sin grav...

Metal Guru:Fan , det lät ju bättre än Hawkwind ;0)

Som kanske den största samlaren i Sverige på den fina och viktiga orkestern Hawkwind tror jag inte mina öron och ögon, då följande - ja, jag saknar ord - visas på min bildskärm och stöts ut ur mina högtalare.

Som tur är tycks Buddha Lounge Renditions Of Hawkwind bara finnas i formatet mp3, och mig veterligen är inte det godkänt i min samlarvurm på någonting som 'måste' införskaffas.

Tryck på playknappen.
Om ni vågar.

Udda är det definitivt. Yuck!

Sv: Viktigaste Valfrågan
Wayne Gresky:

"De stora morgontidiningarna levererar faktiskt riktigt djuplodande reportage fortfarande ibland, även om det inte är varje dag och kanske inte omedelbart i samband med en händelse eftersom utrikesreportrarna har en hel kontinent att täcka. I kvällstidningar och lokalpress handlar det dock bara om att hitta en någorlunda lättläst text på engelska som man kan översätta."

Det är nog sant, men det blir ett problem när hastigheten i nyhetsflödet och dess bevakning hela tiden stegrar. Det krävs att nyhetsbevakningen hänger på, om de kommer en vecka efter så är det redan gammalt och glömt för oss nyhetskonsumenter.

hellge: De stora morgontidiningarna levererar faktiskt riktigt djuplodande reportage fortfarande ibland, även om det inte är varje dag och kanske inte omedelbart i samband med en händelse eftersom utrikesreportrarna har en hel kontinent att täcka. I kvällstidningar och lokalpress handlar det dock bara om att hitta en någorlunda lättläst text på engelska som man kan översätta.

Fick en gratis lokaltidning igår förresten där rubriken på förstasidan lyder:
"Barnen utelämnade när skolan sparar". Det var väl bra tänkte jag men sen står det att det är synd om barnen iaf när man läser texten. Det verkar som om resurserna inte var tillräckliga när rubriksättaren själv gick i skolan heller, eftersom vederbörande inte kan skilja på utlämnad och utelämnad.

Wayne Gresky:

Helt klart ett tecken på oberoende. Eftersom man vet att världen och just denna konflikt inte är så svartvit som medierna tidigare rapporterat är just sådana artiklar viktiga. Sedan kan det mycket väl vara så att Ryssarna har använt mer våld än nödvändigt, vilket är en annan sak.

Salle:
The Hellacopters - Darling Darling är en cover ,här är orginalet , se länk .

hellge: DN bjöd faktiskt på rätt bra läsning tidigare i veckan.

Abchazerna ruskade om världen
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=835464

Utbrytarland med skakig historia
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=835475

Sv: Only in US of A

Rätt tråd, förutom att det här är två svenskor som går over the top i England.

Hände den 17:e maj i år, och figurerade i kvällspressen för någon vecka sedan. Dessa tio minuter är bland det jävligaste jag sett av verklighet på Internet - och helt gore-fritt.

Ett exempel på vad fencyklidin kan göra med den mänskliga organismen. Även känt som Angel Dust.

Kanske borde det här vara i radiotråden…

I P1:s utmärkta program ”Medierna” tar man upp problemet att våra journalister inte längre är kompetenta att undersöka komplicerade frågor. Ett sådant exempel är finanskrisen. Där beskriver man att journalisterna hämtar sina uppgifter från någon av krisens parter, antingen från finansbolagen eller från politikerna.

www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=2795&nyheter=

www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1383875&BroadcastDate=&IsBlock=1

Våra mediers existens bygger på att granska makten. Nu hämtar man istället informationen samt förmedlar maktens budskap, ofta helt okritiskt.

Samma sak kan man se när det gäller större internationella konflikter. Ett sådant exempel är konflikten mellan Ryssland och Georgien för knappt två månader sedan, där våra medier i princip la karbonpapper mellan vår och amerikansk media.

I ekots lördagsintervju med Finlands liberalkonservative utrikesminister Alexander Stubb erkänner han i princip att Georgien var den som startade konflikten genom diverse provokationer. I Svensk media har man helt beskrivit konflikten som Bildt uppfattar den, dvs att Ryssland anföll Georgien. Detta är inget försvar för Rysslands överdrivna våld, däremot att medierna agerar som papegojor.

www.sr.se/ekot/programsidor/sandningsarkiv.asp?programID=2693

Som jag kan se det blir våra medier allt mer som just papegojor som gärna upprepar det som redan sagts, istället för att ta reda på fakta. Oberoende går förlorat och man börjar springa ärenden åt de båda parterna i t ex finanskrisen.

Följden blir, om man jag återigen får ta finanskrisen som exempel, att ingen kan ställas till svars för att ha dribblat bort hundra, kanske tusentals miljarder kronor, de som är skyldiga får gå fria som om inget hade hänt.

Detta är ingen fråga om höger och vänster, utan det handlar om ansvarsutkrävande. De som har gjort fel måste flytta på sig. När media inte klarar att se vem som har orsakat problemet kommer ingen att avsättas.

- - - - - - - - - - - - - -

Nästa program av ”Medierna” ska visst ta upp ett närliggande problem och det är politiseringen av medier. När de som är satta att granska helt eller delvis tar ställning för ett politiskt parti. Detta har länge funnits i USA men börjar också komma till oss.

Ett sådant exempel är amerikanska Fox News som

Sinnebilden för denna typ av journalistik är Amerikanska Fox News som helt ogenerat agerar megafon till den neokonservativa administrationen. I samband med Irakkriget trummar man ständigt ut till tittarna att de inte är riktiga amerikaner om de inte följer Bush linje.

Här har vi objektivismen Leonard Peikoff som ofta citeras i neokonservativa kretsar. T o m den annars så hökaktige programledaren Bill O’Reilly framstår som ett får i jämförelse.

www.youtube.com/watch?v=JoAWCwm-UXw

Oj, fan vad långt det blev. Skaffa ett liv :-)

Sv: Radio-tråden
Trots att han och Bildt företräder tämligen lika partier, skulle jag när som helst byta ut Bildt mot denna 40-åring.

Sv: Radio-tråden
Just nu intervjuas Finlands utrikesminister Alexander Stubb i ekots lördagsintervju.

Bl a får han frågan när han hatar Sverige.

- När vi möts i ishockey.

www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=live&Id=p1&BroadcastDate=&IsBlock=1

Wayne Gresky: På tal om Bruce Dickinson, hans tolkning av Delilah är ju ett måste för de som missat den.

Jag kan inte åminna mig att jag sett Therapy? och Bruce Dickinson (inte producenten utan den andre) tillsammans i den här tråden. Här tolkar de Deep Purple i "Black Night" och gör det rätt bra dessutom.

Sv: Värdeladdade symboler
scim: Eftersom jag råkar ha det senaste numret av Språktidningen i min hand så kan jag kanske bidra med något förklarande citat.

"Åsikterna om vad som är kontroversiellt förändras med tiden. Ute på vägarna rullar både ARG- och GAY-bilar. Kombinationer som nu är spärrade av Vägverket."

Annars så ville jag bara göra reklam för Språktidningen. Där kan man i senaste numret bland annat läsa artiklar om "könsordet snippa", om Ola Salos nyöversättning av Jesus Christ Superstar, om Ingmar Bergmans förhållande till skrivandet och en "uppgörelse med det akademiska skitsnacket".

Wayne Gresky: Jag har då sett både GAY och LOJ (säkert fler också som jag inte kan komma ihåg). Så jag är skeptisk till den där listan.

Följande bokstavskombinationer är tydligen censurerade på registreringsskyltar:
APA, ARG, BAJ, CUC, CUK, DUM, DYR, ETA, ETT, FAN, FEG, FEL, FEM, FES, FET, FNL, FUC, FUL, GAM, GAS, GAY, GET, GEY, GLO, GOM, GUB, GUC, GUD, GUK, HAL, HAN, HAO, HAR, HAS, HAT, HER, HES, HET, HJO, HKH, HMO, HOM, HON, HOR, HOT, HRA, HUD, HUK, HUS, HUT, JUG, JUK, JUO, JUR, KDS, KUC, KUF, KUG, KUK, KYK, LAM, LAT, LEM, LOJ, LSD, LUS, LUZ, MAD, MAO, MAS, MEN, MES, MLB, KUF, MUS, MUT, NAZ, NEJ, NJA, NOS, NRP, NUP, NYP, NYS, OND, OOO, ORA, ORM, OST, OXE, PAJ, PAP, PES, PKK, PLO, PNS, PRO, PUB, PUC, PUK, PYS, RAS, REA, ROM, RPS, RUG, RUK, RUS, SAB, SAC, SAF, SAP, SAT, SEG, SEK, SEX, SJU, SOP, SOS, SPY, SSU, SUG, SUP, SUR, SWE, SYF, TAJ, TBC, TOA, TOK, TYP, TOT, TRE, UCK, USH, UFF, UPA, USA, UFO, WAM, WAR, WTC, WWW, XTC, XTZ, XXL, XXX, XUK.

Om nu någon undrade.

Metal Guru: Personligen tycker jag att tolkningen av Undertones Teenage Kicks är snäppet vassare. Den är tom bra på riktigt!

« · 1071910 · »