Café

49346 inlägg · 1044 ämnen

Festivaler sommaren 2008

1166059 · » Till forumet

Sv: Festivaler sommaren 2008
73Sjöbba: Sen måste man ju för fan backa upp en urbrynäsare som Ledin..
:-)
Kommentera

73Sjöbba: Ja, varför ska Ledinhatarna ha patent på att vara svartvita?
Jag tänkte bara: här gäller det att ta seden dit man kommer...
:-)
Kommentera

Huge: Allting är ju svart eller vitt, eller hur?
Kommentera

Huge: nä det bli som sagt ingen sommar utan Tomas Ledin bättre de än att höra små fjotisar stå och vrål skriker åt Johan palm och så vidare.
Kommentera

Poffa: Ledin är en opretentiös artist som inte tar sig själv på allvar.
Till skillnad från betydligt yngre förmågor som brukar uppträda på diverse musikfestivaler runt om i landet.
Finns det nåt töntigare än nåt obskyrt deppband på Hultsfredsfestivalen, där alla medlemmarna är SÅÅÅÅÅÅÅÅ djupa och exakt alla 22-åringar står beundrande framme vid scenkanten och sjunger med?
Nä, då föredrar jag nog en helsvensk Ledin, som personifierar den svenska sommaren i sina texter...
Kommentera

knaskamilla: Skulle kunna tänka mig att det är för att hans låtar alla låter likadant, så vilken snorfull yngling/ åldring som helst på valfri stadsfest eller liknande kan alltid lyckas hamna rätt när de skrålar.
Kommentera

Poffa:

Jag fattar inte riktigt grejen med Ledin. Varför han fortfarande åker runt och uppträder, liksom.
Kommentera

Poffa:

Skönt att vi är överens om nånting :)

Kommentera

ante08: RixFM Festival lockade 10 000 i Övik och det var också skitartister. Ledin suger, så enkelt är det.
Kommentera

ni kan då inte komma och säg att han är dålig iallfall när han lockar 9000 på Torget i Skellefteå.
Kommentera

73Sjöbba:

Är verkligen ingen Ledinfanatiker,men ändå gillar man karln.
Men mest för att när "Du kan lita på mej" spelades i Gavlerinken visste man att Tom Bissett gjort ytterligare ett mål i BIF-tröjan...
Kommentera

Bissett19: det var väl det laget av skyddade mest i hela Elitserien.
Kommentera

Bissett19: Stackars dig.
Kommentera

ante08:

SAIK-tröjan åkte nog i sopkorgen,Tomas Ledin är Brynäsare....
Kommentera

Poffa: Din kommentar satt som hand i handsken (Y)
Kommentera

ante08: Låt mig gissa, han fick en SkAIK-tröja. Ledin i en sådan känns som hand i handske. En skitmusiker i en skittröja.
Kommentera

mattias - 74: jaja hoppas du la märke till vilket lags Match tröja han fick i tv sändning ikväll iallfall.
Kommentera

ante08:

Ledin ? GÄSP!

Kommentera

ikväll får ni inte missa när tv4 visar 30 min av Tomas Ledins Spelning. Från våran underbara stad ikväll kl22.25. Turnepremiär dessutom.
Kommentera

Eftersom en tråd om 2009 lär dö iaf så postar jag här. Depeche Mode till Arvika 2009. Det är stort. Man kanske måste ta en tur dit och kolla läget.
Kommentera

Det var tydligen Festival i Lausanne igår kväll.

Kommentera

Då var då sommarens bästa festival slut och oj vad lyckad den var. Alla artister dök upp. Vädret struntade fullständigt i de katastrofala prognoserna och musiken underbar. Jag lider med alla musikvänner som inte besökte Way Out West 2008.

Ok, vi glömmer Lightspeed Champion, det gick bra att dricka öl då men sen var det magiska popkonserter som avlöste varandra med ett lagom varierat startfält.

Först lite lugnt med:
Iron and Wine - Naked As We Came
www.youtube.com/watch?v=Nd-A-iiPoLg&feature=related

Sen lite stökigare 60-talsrock:
The Sonics - Strychnine
www.youtube.com/watch?v=f7Nffq0bOgE

Lite perfekt studsig sommarpop:
Franz Ferdinand - Take Me Out
www.youtube.com/watch?v=BGdMLux4FvE

Ett av historiens mer inflytelserika band:
Sonic Youth - Teenage Riot
www.youtube.com/watch?v=lhlx18cGKiU

Bandet som gjorde en av fjolårets absolut bästa skivor:
The National - Mistaken For Strangers
www.youtube.com/watch?v=cgRsYkKb1eI

Bandet med de högsta topparna:
Yeasayer - Wait for the Summer
www.youtube.com/watch?v=soJTAnJt4LE

Lite svenskt:
The Caesars - Jerk It Out
www.youtube.com/watch?v=p7vRPtdm4mA

Världens mest hypade indieband?
Fleet Foxes - White Winter Hymnal
www.youtube.com/watch?v=DrQRS40OKNE

Alltid roliga live:
The Flaming Lips - Yoshimi Battles The Pink Robots
www.youtube.com/watch?v=Hq-W-4Izjwc&feature=related

Och så den perfekta avslutningen på en kanonhelg:
Neil Young - Needle & The Damage Done
www.youtube.com/watch?v=Gvb65dCMjZI&feature=related

Mest överraskad blev jag faktiskt av att jag gick på N.E.R.D och blev verkligen överraskad. Två trummisar som bara satt och manglade ut tunga beats. Sen genomled man ju lite Grinderman, Håkan Hellström, Mando Diao, Broder Daniel, Sigur Ros mm på köpet, smällar man kan ta känns det som.
Kommentera

Vi får väl se om det blir ett bättre resultat i år för Gatufesten. Tittar man Gatufesten vs Storsjöyran kan man konstatera att Östersundsfestivalen har bättre koll på det finansiella.
Sidan som länkas till är faktiskt riktigt bra för dem som är lite nyfiken.

www.allabolag.se/5565173803 (Storsjöyran)
www.allabolag.se/5565758751 (Gatufesten)
Kommentera

scim: ja, Skin and Bones var också grym (ja, alla låtar var grymma, tror inte att det var någon som inte träffade exakt rätt). Rätt imponerande egentligen hur bra de behärskar så olika stilar som i den låten och tex No Way Back.
Kommentera

LL:

Nä, jag är fortfarande helt lyrisk...var tvungen att smita hem från jobbet tidigare för jag fick ändå inget gjort. Det bästa med uppträdandet var att det kändes som att publiken var en väldigt stor orsak till succén, det sjöngs ju med i flera av låtarna och Grohl fick ju nästan be oss att inte sjunga emellanåt ;) Det var förresten tokroligt när han ställde två motsatta frågor till publiken varpå man båda gångerna svarade "Yeah!", Grohl tittade lite förundrat mot publikhavet och kommenterade "You weird bastards".

Stycket du nämner var helt magiskt, men jag tycker även att Skin and Bones var helt underbar. En låt som jag annars knappt lagt märke till.
Kommentera

scim: Foo Fighters var som vanligt otroligt bra, helt sjukt vilket röj under slutdelen med Everlong-All My Life-Best of You-Monkey Wrench mer eller mindre i ett svep. Det går inte att stå stilla, de utstrålar en sådan enorm energi och röjet runt omkring där jag stod under sticket innan sista refrängen av All My Life (där Dave Grohl vrålar "DONE DONE ON TO THE NEXT ONE DONE I'M DONE AND I'M ON TO THE NEXT") var helt sjukt. ALLA, kille som tjej, ung som gammal, hoppade upp och ner som galningar och skrek med i texten för allt vad halsen höll och lite till, och det adrenalinrus som jag upplevde då är helt obeskrivligt. Det kan inte finnas en enda drog i hela världen som är bättre än det.

(Och jag betalade förresten faktiskt det dubbla, jag bjöd morsan på en biljett också :-)
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag betalade 900:- för entren till helgens WTAI. Foo Fighters uppträdande alone var värt minst det dubbla! Magiskt!
Kommentera

knaskamilla: Kostar väl en tredjedel av en biljett till Barbra ungefär. För ett riktigt vasst startfält känns det nästan värt det.
Kommentera

Wayne Gresky:

Det funderade jag också på, men jävlar vad dyra biljetterna är...
Kommentera

Man kanske skulle ta och ta sig en tur till Götebörg?
Kommentera

Är det någon fler än jag som är på väg till Sweden Rock? Jag och mina "girlies" åker imorgon...
Kommentera

65selander: Man får trösta sig åt att det finns rockig country också.
efter ett par pilsner brukar väl de mesta som svänger vara bra.

Blir säkert kul.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Helg Ernest: Har inte själv varit där eftersom det ligger fel med min semester. Är alltid på annat håll då. Polarna brukar vara där och det är skoj enl dom trots musiken :-)
Kommentera

65selander: Själv hållere jag på att bli intalad att åka på Country festival i Vemdal. Fast jag är väl ingen större fan av det. Men sällskapet är trevligt och säker goda pilsner. Har redan gjort upp med Greger att få ställa tillbaka vagnen på Vemvalla.
Kommentera

Ny festival drar igång i sommar här i Karlskoga. "PIP" eller "Putte i Parken".
Kommentera

LL:  Var inget dåligt startfält för att vara i Sthlm, men då lär man sitta i Hufiksvall och zippa på en pilsner.

Borlänges vore också kul att besöka men det får bli någon annan gång.
Kommentera

65selander: själv ska jag på Where the Action Is här i Stockholm. De bjuder på bland annat Dinosaur Jr och framför allt världens just nu bästa band, Foo Fighters.
Kommentera

65selander:

Jag nöjer mig med Peace And Love i år.

Sweden rock får vänta 1 år till.
Kommentera

Festivaler sommaren 2008
Drar igång den allmänna festivaltråden nu när man märker att det ploppar in lite inlägg om diverse event.

Själv drar man norrut igen till Kirunafestivalen, är väl inte musiken man åker för i första hand. Kul att träffa farsan och annat löst folk men i år är startfältet bra med The Hives som kronan på verket.

Någon annan som skall upp?
Kommentera

1166059 · »