Oscar: backförstärkningen räcker, även om de nya tröjorna är fulla, beror de inte på tröjorna utan på spelarna hur matchen blir, t.ex. ssk,fbk,mik har värre tröjor än oss, tycker jag i alla fall.
difzi: Ja, Marre är vår bästa värvning hittills! Får vi nu bara en backförstärkning och nya matchtröjor (utan flammor) kan den kommande säsongen bli riktigt trevlig.
fd skuggan: Jag håller inte riktigt med dig om detta. Tycker att DIF har förlorat några av sina bästa spelare under fjolårssäsongen (no 1/2/3 i poängligan). Du är inte nådig i dina omdömen om Pettersson/Lintner! Årets nyförvärv är det inget fel på, men jag kan inte se hur de ska ersätta de spelare som flyktat. Om Thoresens utveckling i ES kommer att följa Framfabs på börsen återstår att se. Tror inte att man ska dra för höga växlar på en spleare från Mörrum som gör sin första säsong i ES. Man kan aldrig räkna bort DIF, men någon topplacering lär det inte bli i år. Plats 7-8 tror jag är mer rimligt.
Truppen innehåller en rätt spännande blandning av ungt och rutinerat. Dock finns ett antal frågetecken som jag ser det:
Bjurling? Orkar han resa sig efter kolapsen i fjolårets slutspel? Att en så pass rutinerad back-upp som Rolf Wanhainen värvades tyder på att lednings förtroende för Bjurling kanske inte är 100%-igt
Frazze? 37-åring med tveksamt förflutet som hade en skadefylld fjolårssäsong.
Ottosson? Måste börja producera igen!
"Talangerna"? Upp till bevis Fernholm, Oduya, Kronwall Jr, Nilsson, Thoresen m fl!
Starten? Har varit katastrofal två år i rad! Trots det går laget återigen sist på is av alla lag.
Skadorna? Laget hade förra säongen så många skador att de borde haft en egen avdelning på SöS.
Difiplinnämden? Förra säsongen fick allt för mycket energi läggas på spelet utanför isen.
fd skuggan: Japp, visst är det är det så att de flesta lagen ser starkare ut i år, och då vet vi ju fortfarande inte om det blir lockout i NHL. Själv hoppas jag på att det löser sig.
FBK verkar kunna få ett riktigt bra lag iår, Arvedsson,Höglund är två riktigt bra nyförvärv till en redan stark trupp.
Portello: Jag tror att vi är bättre i år. Visst vi tappar Hedström, men Pettersson levererade inte ett skit efter jul och Lintner var ju helt underbar lirare, men orskade så många många baklängesmål pga nonchalant spel på egna blå och slarviga rensningar. Om man balanserar hans målskörd kontra rena klanterier som resulterade i baklängesmål, så landar hans statistik på betydligt modestare siffror.
Ölvestad blir kanon, men jag tror Thoresen är årets klipp. Stor, stark offensiv forward som haft en utvecklingskurva som ser ut som Framfabs aktier under IT-rushen. Espen kan man ju också se som ett nyförvärv då han bara spelade ett par matcher, och då dessutom halvskadad. Nu är han tydligen nedbantad och i sin bästa fysiska form någonsin, så det återstår att se om han levererar det vi hoppas på.
En annan stor skillnad är ju att torpedhockeyn skrotats, vilket ger utrymme åt kreativa spelgenier som Ottosson, Bremberg och Micke Johansson. Kan bli ett lyft...
Som jag nämde i tidigare inlägg är ju tyvärr alla andra lag också mycket bättre i år. Hockeyfest blir det iallafall!
fd skuggan: Hur ser ni DIF:are på årets trupp jämfört med senste säsongen? Bättre,sämre eller likvärdig? Ni har ju tappat tre riktigt tunga pjäser i Hedström,Lintner och Pettersson. Av nyförvärven så är ju Ölvestad en bra värvning men sedan? Frasse var ju bra under sin tid i AIK men nu? Själv har jag ingen koll på hur han spelade utomlands. I Mini-Magic har ni då en spelare som kan bli väldigt bra. När det gäller Thoresen så vet jag inte ett skit om honom.Vilka är hans styrkor/svagheter?
Frasse: Dom kanske har nån offensiv variant av det traditionella systemet? Vem vet? Ska bli spännande att se i vilket fall.
Jag tror verkligen på Falk som back. Tycker alltid att han visat strålande defensiva kvaliteter (Iallafall dom senaste säsongerna). Tycker laget känns betydligt bättre (eller kanske stabilare är rätt utryck) inför den kommande säsongen. Problemet är bara att nästan alla andra lag lyft sig betydligt också!
Bra för hockeyn, men svårt att bedöma DIF's slagkraftighet. Har en bra känsla i magen iallafall. Tycker vi slår lite från underläge i år, och det kanske är dags att vara lite ödmjuk? Efter alla år i topp, så är det oundvilkligt at det kommer "utvecklingsår" där man måste bygga ett nytt lag med nya spelare och nya ideer. Är vi på rätt väg? Ja, årets säsong kommer ge en fingervisning inför framtiden.
Oscar: Det jobbiga är att man egentligen har för få backar för att spela traditionell hockey med hela femmor. Även om man till den här säsongen har omskolat Falk till back så skulle man ha behövt åtminstone en back till för att laget skulle kännas komplett. Låt oss hoppas på att Björn Nord kan övervinna sina problem med ljumskarna och göra comeback under säsongen.
Portello: Titta man sitter tom med och drömmer sig bort innan säsongen tagit fart :) Visst skall det vara Björn Bjurling och inget annat (även om det hade varit förbaskat skönt om det hade handlat om Björn Bjurling).
Då börjar det återigen dra ihop sig för en ny säsong. Vad kan vi då förvänta oss av Djurgården i vinter?
Laget saknar fortfarande en backup till Mikael Tellqvist, man har tappat styrka framåt i och med att Lintner, Hedström och Pettersson försvunnit. I stället har man plockat in rutin i form av Rickard "Frasse" Franzén, man har också fått hem hårt arbetande Jimmy Ölvestad och även Robert "lill-magic" Nilsson har kommit "hem".
I nu läget är det fortfarande osäkert om det blir konflikt i NHL eller inte. Bortser vi ifrån eventuella förstärkningar därifrån så känns det som om Djurgården kan bli både fågel eller fisk.
Helt klart är att man måste få in en målvakt av kaliber då man knappast kan chansa med att Stefan "Osten" Öslund skall ta steget upp och bli en etablerad elitserie spelare.