En förklaring till varför det blev som det blev lär man återfinna i morgondagens upplaga av GP. Grejen är ju att Frölunda har haft kontinuerlig kontakt med Husse nere i Florida, jag stötte ju själv på en viss Ronald Boisen vid senaste hemkomsten från USA där jag lyckades höra att samtalen där nere hade gått jättebra. Gäller det försäkringspengarna måntro, jag vill iaf veta varför!
Dragan 2k: Det fanns väl någon krystad förklaring om att eftersom han spelat i både FBK och VF så hade han ingen naturlig klubb att komma hem till vid en lockout så då letade han efter en annan klubb i elitserien.
Hmm, det där pengar låter lockande ändå, fast speltidsfaktorn verkar också vara populär att dra till med ;)
Svårt att spekulera i varför Husse inte lirar med Frölunda nästa säsong. Pengar? Speltid? Husse närhet till släkt i Stockholm? Husses tydligen starka vänskap med Magnus Johansson? Cloetta Center? Personligen tror jag att det är närheten till Kolmårdens Djurpark. De har en kanonfin safari och gott kaffe.
gud: Kommer att gå alldeles utmärkt, ifall jag inte räknat helt galet så har vi väl redan nu så gott som full trupp. Ingår nio juniorer i träningstruppen och ett par av dessa borde kunna få känna på hetluften under säsongen. I varje fall Tobias Viklund verkar ligga bra till.
Paddan: Det ligger en konspirationsteori regisserad av ingen mindre än Silvio Berlusconi. Jag sitter och går igenom en hemlig rapport som jag tagit del av på inte mindre än 25 000 sidor som helt sonika pekar ut Berlusconi tillsammans med Prodi och Mike Helber som helt enkelt gjort en kupp
Synd att han inte återses i Frölundaunform nästa säsong men det ska dock bli kul att se honom i Elitserien nästa säsong.¨Själv är man dock väldigt nöjd med truppen i nuläget...om man bortser från att man inte har en sjätte back men det kommer.
För övrigt hoppas jag innerligt mycket på att lockouthotet avvärjs. Ses ogärna NHL proffsen i Sverige. Även om de är en attraktion känner jag att serien kan avholkas och det blir en ren och ram jippieliga. Fast i och för sig man kan ju ha fel. Det hände en gång i 1987 minns jag.
Varje gång LHC meddelar att de har en massa spelare på ingång så kan jag inte låta bli att slås av en återkommande fundering. Hur länge håller LHC:s ekonomiska bubbla? Om de kommer fortsätta att ösa pengar ur en sinande sjö på samma sätt som de gjort de senaste säsongerna så måste det till slut komma till en vändpunkt.
Vid detta laget väl dom flesta redan om det, men jag skriver det iaf. Vid en ev NHL lockout så kommer Kristian Huselius att spela för LHC, samma Huselius som kunde blivit bortglömd på Färjestads avbytarbänk om inte Frölunda gett honom chansen att bli den han är idag. Vad som gjorde att han valde LHC kan man än sålänge bara spekulera i.
Frasse: Jag har hört från stensäkra källor att det var Danne som dreglade mest. Tydligen har han nån outforskad fascination för svettas. Gärna mot varandra...; ))
Åke the myth: NMu skrev Dragan att det var 91 dagar till säsongspremiär och underhållningen startar. EM o WC o OS må vara underhållning men ser hellre Frölunda spela. OCh jag måste göra dej besviken.... blir inget guld till er kommande säsong heller.
Japp. Visst är det så. Idag är det bara 91 dagar kvar tills säsongspremiären går av stapeln. I skrivande stund är det 91 dagar 5 timmar 18 minuter kvar tills underhållningen börjar igen.
Danne_L: Är väl detta som brukar kallas för lyxproblem ;) Helt klart så skall ju Alfie ha en defensivt skicklig center och en rivig forward i sin line. På detta sätt få han ut det mesta av sitt spel. Så Jonas Johnson som center och Jens Karlsson som ytter.
Danne_L: Utan tvekan ett fint tillskott. Undrar hur man tänker från tränarhåll då i så fall. Johnson kedjan och Dragkedjan känns ju som kedjor man ogärna gör ändringar i. Plüss som center mellan Affe och Husse?
jenza: Såg att du inte fått svar i din fråga: Ja menar hur kul är Sundin, Jonsson, Andersson och co.?
I min mening är dom inte kul för fem öre, men dom tillhör dominanterna i sitt gebit och i sitt verksamhetsområde vad det gäller elitserien! Tror att din bitterhet bottnar i en oro att Foppa och en knippe stjärnor som aldrig spelat i elitserie eller med varandra inte klarar av att "hacka biffen" som vi säger.
danoj: Det är rätt som du säger, inget snack om den saken!
Det jag försöker få fram är att Alex har förmånen av att vara lite naiv i sitt karriärsfrämjande.
Tror du att Henke-affären hade varit lika rumsren utan ett infekterat sår i föreningen?
Sedan tror jag inte Alex hade någon aning om vilka konsekvenser affären skulle få. Han kände sig knappast som någon stjärna bakom Karnbäck, Kallio och Andersson!
Jag med många andra glädjer oss mot vad som komma skall följande säsong, absolut. Det hindrar dock inte iaf mig att tycka att sättet som föregick Steen's övergång var under all kritik. Det man kan konstatera är följande, och även väldigt enkelt, kör man med öppna kort blir man respekterad, kör man med motsatsen så är det svårt att respektera någon, Steen valde den senare delen.
Alla: Släpp Steen! Gör som jag, gläd er åt vad som komma skall! Grabben är både ung och impulsiv, precis som dom flests av oss!!!
Personligen tycker jag att Alex har varit en kanonkille både på och vid sidan av isen. Jag tror inte att han har förändrats så mycket på det planet.
Han är förmodligen inte visare och smartare än någon annan i hans ålder. Visst längtar grabben till NHL, och tror att han tar den genaste vägen dit! (Det tror jag med)
OM han någon gång bestämmer sig för att komma tillbaka, hoppas åtmindstonde jag att han kommer till Frölunda (VF får vi tydligen inte använda längre)
knaskamilla: Knappast. Jag har svårt att komma ihåg vad jag var ute efter, men jag har en vag aning. Det hade kunnat bli bra om jag inte "tappat tråden".
Kul att se hur du tog "kritik" mot WWS... ;) Om ni debatterade olika saker är det inte så konstigt att jag inte förstod er debatt när jag läste den. Kul förresten att du lade dig sedan, det måste väl innebära att NuMo vann debatten?
knaskamilla: Hehe. Just den här 250 regeln blir jag inte heller något vidare klok på. Varför över huvudtaget ha med den. Elitserien är en marknad precis som vilken annan. Kan Frölunda, Färjestad och HV i princip konkurrerea ut sina konkurrenter lönemässigt borde rimligtvis "de mindre" klubbarna kunna göra något liknande. Rent spontant känns det som om att den enda regeln som borde gälla är att man inte betalar svart och utför kriminella handlingar. Och givetvis att man beter sig på ett professionellt sätt som jag är övertygad att man i grund och botten gör.
Nepp. Slopa 250 regeln om den finns överhuvudtaget. Låter mer som en rekommendation i mina öron.
Nu hänger jag även med vad du menar om WWS. Trodde du syftade på kontrakterade spelare och gällande avtal. Så fel man kan ha. För övrigt har du nog rätt i regelkänndedomen. Tror den var en nyhet för de flesta supportrarna - säkerligen en del journalister också.
Egentligen rätt kul att se exempelvis när Numo och jag debatterade i natt. Både hade rätt. Problemet var att man debatterade två olika saker i en sammanvävd debatt. Var lika bra att lägga sig sedan och det är just vad jag gjorde.
Nu har jag läst det ni skrivit flera ggr utan att bli klokare. Åh, så jobbigt.
Nåväl, Dragan, anledningen till att jag skrev att WWS kanske inte vet allt är att den där överenskommelsen (regeln, rekommendationen?) om att ta minst 250 000$ när ett NHL-lag värvar över en spelare verkar vara något hemligt som bara klubbarna vet om. Alt. något icke existerande, iofs.
Anledningen till att jag kommenterade artikeln om Henke var för att NuMo länkade till den, i ett försök att hitta något om den där överenskommelsen (regeln, rekommendationen?) någonstans (som jag förstod det).
Det verkar ju som att upprördheten i AB-artikeln från igår handlar om att MoDo inte tänker kräva Toronto på 250 000$ om de värvar Steen. Själv tycker jag att det verkar väldigt underligt om man helt plötsligt har en överenskommelse (regel, rekommendation?) om att alla spelare ska kosta 250 000$ om ingen spelare ens tidigare gjort det.
Äh. Jag fattar ingenting.
I övrigt kommer jag inte in på ÖAs sida, vilket jag finner ytterst beklagligt.
Dragan 2k: Håller med. Fast för oss fans så ger det ju lite stämning under dödsäsong också. ;o)
Min undran är: Kan man verkligen undanhålla klausulöverenskommelsen mellan medlemmarna i hockeyligan? Kan man det blir det en ganska tandlös överenskommelse.
Kan man inte det så fattar jag absolut inte vad Ahdrian fortsätter att gaffla om. Sanningen kommer ju att uppdagas om så vore fallet.
NuMo: Verkligen. Tror det kan handla om, och detta är rena spekulationer från min sida, att man fortfarande lider av en kollektiv chock efter att man tappade honom från laget. Sedan huruvida det här med epost hit och dit verkligen stämmer eller inte är i slutändan meningslös. Killen var inte kontrakterad och därför fair game. Att Steen inte spelar i Frölunda svider rätt rejält hos klubbledningen för innerst inne känner de säkerligen att man gjorde ett misstag.
Sedan tycker jag det är beklagligt att se att man tar Aftonbladets "avslöjande" på så pass stort allvar. Aftonbladet tar uppgifter från en en källa där man intervjuat Blaizley (stavning?) utan att ha varit på plats.
Sedan är den infekterade stämningen som råder mellan Hedin och Ahdrian beklaglig. Hade hellre sett att man kört med "ingen kommentar". Sådant här ska inte ältras i media utan lösas internt mellan klubbarna eller via officiella kanaler om man inte kan komma överrens.
Dragan 2k: Ändå blir man ju lite förvånad över bitterheten. Citerar Hedin i dagens ÖA.
"Det är uppgifter som får Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian att på nytt vara kritisk: – Det är mycket förvånande eftersom Modo nekat till att de gett Steen fribrev mot NHL. Jag blir besviken, säger han. Men att affären Alexander Steen på nytt blossar upp och ifrågasätts är inget som oroar Modo Hockey. Klubben hävdar bestämt att de rättat sig efter gällande regler. – Det viktigaste är att vi vet att vi har uppfyllt de krav som ställs på oss. Sedan vad Baizley har sagt och inte sagt bryr vi oss inte om. Vad jag förstår så har han inte blivit rätt citerad, säger Modo Hockeys sportchef Bengt Hedin.
HEDIN SVARAR Han kostar till och med på sig att vara lite syrlig kring det faktum att andra klubber värvat 85 spelare från Modo Hockey de senaste elva säsongerna: – Dessa klubbar har säkert gjort riktigt hela tiden. Men uppenbarligen gör vi alltid fel…"
En förklaring till varför det blev som det blev lär man återfinna i morgondagens upplaga av GP.
Grejen är ju att Frölunda har haft kontinuerlig kontakt med Husse nere i Florida, jag stötte ju själv på en viss Ronald Boisen vid senaste hemkomsten från USA där jag lyckades höra att samtalen där nere hade gått jättebra.
Gäller det försäkringspengarna måntro, jag vill iaf veta varför!