NuMo: Där ser man. Jag kommenterade enbart Knas inlägg om WWS och den artikeln som hon hänvisade till som jag personligen inte anser har mycket att göra med den här debatten.
NuMo: Inte är kontrakterad? Då gör man ingenting. Är han inte kontrakterad är han fri att göra vad han vill. Man måste urskilja mellan Steen som var utan kontrakt och Lunkan som var under kontrakt.
knaskamilla: Blir lite fundersam. På vilket sätt skulle Wild West Support vara insatta mindre än någon annan. Ok. Det finns inget rådande avtal mellan NHL och IIHF. Vad spelar det för roll? Då gäller ju väl vanliga kontrakthavanden mellan inblandade parter. Om en spelare är kontrakterad som är fallet är med Henke Lundqvist och någon annan klubb vill ha honom måste väl de lösa honom på något sätt.
För övrigt har ju den artikeln absolut noll med Alexander Steen att göra utan handlar om Henke Lundqvist. Den handlar om en kontrakterad spelare som en annan klubb vill ska spela för dem.
Visserligen kan man fråga sig vilka åtgärder man skulle kunna vidtaga om en spelare bestämer sig för att strunta i kontraktet. Visst. En stämning skulle säkert kunna göras -men mot vem? Spelaren? Klubben? Sig själv?
Angående artikeln på WWS är det ju intressant att den är skriven EFTER att Steen skrev på för MoDo, och innehåller stycket: "Orsaken till detta är att det numer inte finns något avtal mellan det Internationella ishockeyförbundet och NHL. Detta innebär att en NHL-klubb måste lösa den europeiska spelaren från klubben som äger honom. Med andra ord så måste de köpa loss honom. Alla kan säkerligen räkna ut att Henrik Lundqvist i dessa dagar är rätt så dyr och att Frölunda knappast släpper honom för småpengar."
Fast det kanske iofs inte säger så mycket, då det är en supportersida. Inte alltid supporters är så insatta i allt...
Själv blir jag förvirrad över att de skriver både "rekommendationer" och "regler" i AB-artikeln. Vilket är det?
I övrigt finner jag följande ganska lustigt: "Anledningen var att vi inte ville att klubbarna skulle använda olika övergångssummor i syfte att värva från varandra." Jag menar - då borde väl klubbar förbjudas att erbjuda olika löner också, så att de inte råkar värva från varandra? It's all about money...
Svarar på min egen fråga, sorry. Men efter att ha tittat igenom olika övergångar så har ingen europeisk klubb nånsin fått över 100.000 dollar för en spelare. Modo fick den summan för varje Sedin-broder och samma summa betalades till en rysk klubb för Zherdev 2003. Så varför denna jättesumma på 250.000 dollar nu då. Är det Frölunda som försökt klämma ut FÖR mycket pengar ur A.Steen, och skrämt bort honom?
En fråga: Gäller $250.000 för alla spelare i elitserien oavsett meriter? Jag ser det som löjeväckande. Är det inte så att Frölunda själva har satt en egen för hög prislapp och Modo värderar honom lägre, eller. Tycker att det är lite roligt med de "sk. uppgörelserna" i Hockeyligan, typ 500.000 kr i utbildningsbidrag förut. Skrivs det någonsin något på papper eller snackar vi e-post, ryggdunkningar och handskakningar.....
För att enkelt besvara din fråga, nej du har inte förstått mig rätt, du får helt enkelt bläddra i trådarna för att se vad jag tycker om Steen's agerande.
danoj: Det är klart att det är juridiskt bindande. Nuförtiden måste klubbar inte bara kolla om det finns bindande kontrakt med spelare innan man signar dem. man måste gå igenom forna klubbens datorregister och post också.
Har jag förstått dig rätt så tror du alltså att Steen blivit lurad eller? Allt är "elaka" Modos fel, stackars lilla alex är ju bara 20 år, han vet inte bättre. Är det så du tänker eller? Men herregud, kom ner på jorden. Själv hörde jag rykten långt innan Steen blev klar för Modo att han inte trivdes i Frölunda. Ja menar hur kul är Sundin, Jonsson, Andersson och co.? Detta hörde jag när han var här uppe och hälsade på Enström och Lindström några helger i våras.
Har han säkert, eller han har kanske bara skickat ett mail via sin agent, huruvida det är juridiskt bindande eller inte får vi nog reda på inom en snar framtid.
Menar du på fullaste allvar att Steen fullt medvetet skulle kasta allt det han har byggt upp i Frölunda och Göteborg i sjön för att få lira en säsong i Modo med sina "kompisar" innan han drog till NHL? Mer långsökt bortförklaring får man ju leta efter..
Ja varför skulle Blomqvist ljuga, det går ju inte för sig, jag menar den verkliga boven i detta dramat är ju Mats "modohataren" Ahdriahn...
jenza: Roligt på någe sätt att läsa forumet på Svenskafans. Där pratar man om at man skall ha 250000$ av Modo nu. Hmm? Vad då för kan man fråga sig. Ähh. Jag tycker det är fördjävligt att Frölunda snodde Alavaara och att man fingrat på Påhlsson.
"Modo hävdar fortfarande att de har följt Hockeyligans krav på övergångssumma gentemot NHL. - Ja, det har vi. Jag vet inte varför Baizley säger så där, säger Peter Blomqvist, klubbdirektör i Modo."
Varför skulle Blomqvist ljuga? Det skall bli intressant att se imorgon om vi kan få fler kommentarer från inblandade. Men det är ju löjligt att frölunda-supportrarna inte inser att han inte ville vara kvar i Göteborg. Han ville naturligtvis spela i ett lag som satsar på honom och att sedan hans bästa kompisar spelar i Modo gjorde beslutet enkelt.
Vem som skall stämmas eller inte överlåter jag helt åt Frölunda's ledning, däremot så börjar det klarna för fler och fler att det inte är Frölunda som är boven i det här dramat, som vissa andra har hävdat, klantig eller ej.
Tyvärr verkar det som om affären med Steen och MoDo inte har varit helt renhårig. Även om detta inte förvånar så är det ändå ledsamt att Steen skall behöva lämna Frölunda under så här tråkiga omständigheter.
gud: Stod mest möjligt, men när det drog ihop sig så darrade han och Norrena fick komma in. Enligt mig var "tellan"(som dessutom vann guld till sin klubb) mycket mer dominant än henke är nu i ES innan han for till NHL, där har han spelat ett handfull matcher och mest fått tillbringa tid i farmarlags hockey. Samtidigt som Salo spelat i NHL.
Tidigare dömmde jag ut Nicklas Andersson på detta forum när jag ansåg att han var för gammal och ivägen i blågult. det gillades inte för att han tillförde ovärderlig rutin. Nu ska man in med Henke för att han är orutinerad. Han ska helt enkelt få rutin. Det är logik!
Nu får ni ju ge er, hur många bra målvakter har inte hållit upp till 36-38 års ålder?
Salo har spelat All Star matcher, han har varit ordinarie i NHL. Vad är det ni dömmer ut han på? Att han blev skadad i vinter och tappade sin ordinarie plats? Henke är bra, men att han är bättre än Salo det vet ni inte än. Henke har inte vunnit nåt åt sitt lag, När VF tog guld var det finnen som klev in i SM finalen och spikade igen. Salo har gjort en jättetabbe visst, men att han ska dömmas och hängas för det är fruktansvärt orättvist!
Äääh, det handlar väl inte om vilken klubb målvakten står i eller hur gammal han är, det handlar om vilken målvakt som är bäst. Om den bäste är Salo, Liv, Hento, Lunkan, Bjurling eller något nytt stjärnskott lär vi väl få reda på när säsongen börjat och pågått ett tag?
För i WC är det väl Salo, Henke eller Liv som det står mellan och Hardy må vara bespottad men nog tror jag han låter den bästa målvakten stå.
Spud: Så jätteöverlägesen är inte Henke ännu.. men minst lika bra och han har Framtiden framför sig....
När det gäller Salo så hoppas jag för eran del (Modo) att han har motivation att spela...eller är det så att han bara kommer hem och "spelar" av sina sista år??
Danne_L: Jo Salo måste ju överprestera om han skall sno Henkes plats kkänns det lite som. Känns som Henke är den man skall satsa på. Tror han kommer växa ytterligare kommande sösong.
Bäst för stunden står, oavsett om han aldrig gjort en landskamp eller om han spelat otaliga matcher i NHL. Däremot tror och hoppas jag att man hellre satsar på de yngre killarna när vi nu väl fått fram några nya talanger.
Spud: SJälvklart är det nu så att Salo är bra mycket bättre än Henke, Liv o Henriksson så visst skall han stå han har ju ändå enormt mycket mer erfarenhet.
MoK: Jag håller med om det är så att det är liten skillnad på målvakterna, men om det visar sig att Salo är klart bättre än de du nämner så ska Salo stå. I annat fall bör de yngre prioriteras.
Klinth: Alla tror Salo e självskriven i landslaget men jag vet i 17 om han är det längre. Bättre satsa på Henke, Liv o Henriksson. Salo i all ära men dags att se framåt.