mok: Landsort är iaf för mig ett till 100% neutralt ord. Det betecknar bara det som finns utanför staden. Ett mer praktiskt ord än t.ex landsbygd, som mer ger associationer till lantbruk, bönder och betande kor. Det är du själv som förstorar upp det hela och börjar yra om storhetsvansinne. Man kan ju isf vända på det hela och säga att landsortsbor lider av ngn sorts småhetsvansinne. Dvs man är jätteoroliga och irriterade över att ingen i huvudstaden bryr sig om dom. Det stämmer säkert i en del fall men dom flesta normala storstadsbor är precis som alla andra....
Vf chefen: Det kanske beror på att "lantisarna" inte kan sitt riktnummer... :-)
Annars håller jag med om att det finns en tendens till självcentrering i Stockholm, dvs man vet inte mkt om vad som händer ute i landet. Detta fenomen kan dock till 99% hänföras till yngre personer. Och då talar jag om folk under 20. Tror att detta även gäller för det flesta huvudstäder. Ett säkert kännetecken på en "lantis" är för övrigt att man som du alltid skriver "fjollträsk" istf stadens rätta namn. "Komplexet" lyser mao igenom.... ;-))
Huge: Märkligt ändå.. var tog människan i sammanhanget vägen? Och varför måste det finnas ett namn på folk som hänger ihop med varifrån dom är? Ja, för det verkar ju vara Stockholmare som har ett behov av att just sätta en benämning på dom som INTE är därifrån. För att direkt kunna göra skillnad på vilka som hör hemma där, kanske..? Nog ett tecken på nån typ av osäkerhet...?
Huge: Har absolut inte känns mej förolämpad det är din tolkning av det hela. Förstår bara inte att bara för att man bor o Sthlm kan kalla resten av sverige för landsort. Känner du till begreppet storhetsvansinne? Just detta att många Sthlmare tror att hela sverige står och dör med Stockholm och att inget utanfölr stockholm är något värt. Underlig disskusion det blev när vi började med Turco.
mok: Har man skrivit att Turco är ES bäste målvakt? Det var det saken gällde, inget annat. Tittar man på räddningsprocenten så ligger han förmodligen väldigt högt uppe, men det kan man ju bortse ifrån lite grann då han spelat så pass få matcher. Ur ett Stockholmperspektiv är allt utanför staden att räkna som landsort. Detta är inget nedvärderande, men så uppfattar tyvärr många s.k "lantisar" det hela. Iom att "lantisarna" hela tiden påpekar att man minsann inte är några "lantisar", så blir det ju ändå roligare för Stockholmare som vill retas att just retas. Att du själv påpekar att du minsann inte är ngn lantis visar ju bara att du tar hela saken mkt allvarligt. Därigenom blir du också automatiskt en lantis i en stockholmares ögon. Jag är själv lantis men har bott i Stockholm i snart 30år. Känner mig fortfarande som lantis och är stolt över detta. Jag är mao förmodligen mer lantis än vad du är. Inte fan känner jag mig förolämpad för det...
mok: Här på mitt jobb har vi blandannat en telefon lina in där man ringer ett 020 nummer. Då vet inte kunderna vart dom hamnat. Men kan ni gissa vilka folk som aldrig uppger sitt riktnummer när man ber om deras telnummer? Jag brukar då skoja lite och fråga om det är 040 som riktnummer dom har.
Så det är bevisat att Stockholmare tror att det inte finns något utanför stockholm. Detta verkar gälla div tidningar och andra medier med. Problemet är att det bara är vi utanför fjollträsk som märker det.
Huge: Aftonbladet har skrivit att han är den hetaste och div andra tidningar att han är överlägsen med sin räddningsprocent etc. Visst han e spektakulär och se och har en klubbteknik ingen i ES är i närheten av och vi som supportrar inte är vana att se. Kallar du Göteborg för landort så är du mer ute och cyklar än vad du tycker jag är. Är det inte rätt vanligt att media favoriserar sthlmslag etc?
mok: "Jajamen visst e det så. Stockholms syndromet slår till igen!"
Var någonstans har man skrivit att Turco skulle vara ES bäste målvakt? Vad jag vet har man väl bara skrivit att han är spektakulär att titta på och en attraktion med sin klubbteknik. Plus att han är en bra målvakt. Tycker det låter mer som det gamla vanliga "stockholmshatet" eller komplexet som landsorten ofta visar upp. Intressant företeelse iofs, men ganska tröttsam och barnslig...
Heda: [k]Nu är det dags för hemmaproblemen att försvinna! Varför inte mot överskattade Mora IK?[/k]
Härligt. Nu är laget som är tippat fetsist i Elitserien 2004/05, efter att ha knaprat ihop en tre-fyra poäng under femtio omgångar nu också överskattade.
mok: Henriks benskydd sitter lika på honom som mina sitter på mig. Men nu jag har CCM benskydd och han har TPS benskydd. Jag ska nu köpa ett par nya TPS benskydd.. Problemet är att alla fabrikat har olika storlekar, t ex:
- CCMs 34" benskydd kan vara lika långa som Sher - Woods 32" benskydd. Det är aldrig lätt att beställa från USA eftersom att man aldrig får prova ut utrustningen!
Jag förstår precis hur du menar, och respekterar det du säger!
Bonuz: Henke har stårr typ 22 matcher och Turco 4.... kan snacka vidare om seriens bästa målvakt när han närmar sej dom siffrorna. Löjligt att nämna det. Varför snackar ingen om Nurminen i MIF på samma vis som Turco? Måste ju ha en hyffsad räddningsprocent där.
Någon som sett dom sk booble dockorna av Henke och Ronnie? Dom sålde dom inne idag i Scandinavium på julfesten. Inte var dom direkt jätta lika med "orginalet" om man säger så. Men likfan gick man därifrån med 2st eftersom det är en begräsad utgåva :)
Är det någon här som vet vad Henrik Lundqvist har för tum på sina benskydd. Alltså hur långa är dom? JÄtte tacksam för svar. Jag ska nämligen köpa egna lika långa för att jag är lika lång som Lunkan!
Danne_l: Haha. Exakt. Det är vi som helt odemokratiskt styr och ställer. Sedan har vi väl inte ens beslutat om vad vi tävlar om. Så vitt jag förstått så tävlar vi om...ingenting.
Vi kommer att vara expertpanel även nästa säsong. Det kommer finnas utmanare nästa säsong också¨. Precis som i elitserien. Det kommer finnas utmanare till Frölunda då också.
Klinth: Har inte snackat om att avgå utan kamp utan bara avgå med huvudet högt om detta skulle ske vill säga. Men det äro långt kvar och för vår del kan det bara gå bättre.
Danne_l: Får väll ta och lägga ett resultat nu annars finns ju risken att man glömmer av det innan morgondagen. Men det kanske vore lika bra eftersom vi är så ruggigt bra denna säsongen att tippa :)
Såg faktiskt inte han ligga o gny en enda gång idag. Nu står man inte speciellt bra(årets understatement) i Kinnarps Arena, men tror faktiskt att benen höll för han idag.
Spelare som tar och ger smällar förtjänar respekt. HVs #50, ligger mest och gnyr; - När han får en smäll ser det ut som han skall vara borta för resten utav säsongen. Därför är han så illa omtyckt, sade LHC-backen Thomas Johansson. Kunde inte sagt det bättre själv.
Det är du själv som förstorar upp det hela och börjar yra om storhetsvansinne. Man kan ju isf vända på det hela och säga att landsortsbor lider av ngn sorts småhetsvansinne.
Dvs man är jätteoroliga och irriterade över att ingen i huvudstaden bryr sig om dom. Det stämmer säkert i en del fall men dom flesta normala storstadsbor är precis som alla andra....