Leksands IF

SHL · 27377 inlägg · 1368 ämnen
« · 576914 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Laget!!!
mattias - 74: ja är lite kluven när de gäller sissta platsen i 4e.... Ritola, Meijer och Bergenström äre ganska jämnt mellan.

Samtidigt så tror ja att Bema får spela före Örjan......

Örjan har inte spelat speciellt mycke alls på försäsongen....

Många vill se Hucko på läktarn...ja tror de funkar bara han får spela me en back som kan ta de defensiva...antingen Srdinko , Golubovsky eller Lotvonen

Sv: truppen!
kungsbacka: ja tycker en hel del värvningar är underliga...

Db_04: är det inte bättre med kvalitet än kvantitet? tycker fortfarande att masken handlar på ett konstigt sätt 23 spelare i varje lag. eller?

Laget!!!
Detta ser väl bra ut om jag och DB04 får bestämma :)

Målvakt Tomas Duba (Backlund)

1a

Jan Srdinko Ladislav Benysek

Mike Watt Niklas Persson Patrik Wallenberg

2a

Kimmo Lotvonen Patrik Hucko

Oscar Steen Calle Steen Jesper Ollas

3e

Yan Golubovsky Jan Nemecek

Jimmie Eriksson Magnus Hedlund Jiri Bicek

4e

Magnus Österby Örjan Lindmark

Jukka Tiilikainen Niklas Bröms Sebastian Meijer

UTANFÖR LAGET

Elias Granath , Stefan Bemström ,Petter Ullman , Niklas Andersen , Mattias Ritola , Jens Bergenström

enligt sportbladet så letar masken fortfarande efter en sissta pusselbit

Leksand
Värvade Yan Golubovsky under gårdagen. Har elva (!) backar. Letar fortfarande efter fler spelare, gärna en forward.

Vill påstå att vi har 10 backar ja :) men han räknar troligen me Petter Ullman

Sv: Leksand signar Yan Golubovsky
Leksand4Life: Bicek verkar då mer vara en framspelare än målskytt

Sv: Utlänningar...
Falahk: Visst vill jag se bra hockey i Leksand, men vad jag också vill är att jag vill att SVERIGE ska ha ett bra hockeylandslag. Jag tror inte det går framåt om vi låter alla utlänningar spela i elitserien medan våra svenska spelare håller till längre ner, då kommer vi få det tufft internationellt eftersom utlänningarna utvecklas mer då. Om Tre Kronor spelar bra hockey kommer intresset drivas upp i hela Sverige, vilket medför fler bra hockeyspelare.

Sedan tror jag att utlänningar driver upp lönekarusellen. Om vi ska försöka hålla lönenivåerna på en normal nivå tror jag det behövs en satsning på egna produkter så man får upp mera junisar i A-laget. men om men sådan satsning ska vara lönsam krävs också mer pengar för en egen produkt som bytt klubb, eller något sådant.

Alisandali: dt du säger är tyvärr sant!

Falahk: Klart vi vill se bra hockey i Leksand , men det tråkiga med så många utlänningar är att man inte känner igen dom .
För några år sen kunde man möta en spelare på gatan som man kände igen , och dom visste vem jag var .
Idag skulle jag missa minst halva laget om jag mötte dom ute någonstans,

Tycker att ( det tar imot att skriva det ) det var bättre förr , när spelarna kom från Dalarna , och man fick en så kallad vi känsla med dom .

Idag är det ett gäng (nu tar det emot igen) hockeyhoror som åker runt och tjänar pengar , finns ingen klubbkänsla kvar längre .

Alisandali: haha så kan dt gå...ja schneider var ju ingen höjdare....hahahaa!

Alisandali: vicken merit o spöa upp Näslund,han kissar ju på sej bara man tittar honom:-)

mattias - 74: Och han kan slåss , har för mig att han spöade upp Näslund i NHL .
Men kan missta mig vet iallafall att det var en svensk som fick dyngstryk .

Diaz: förlåt glömde bort watt :D

Diaz:

Han har ju visat att han kan tacklas iaf :)

Tror han måste anpassa sig efter spelet och rinken m.m !!

tror det kan bli bra. Bättre än Schneider får vi hoppas iaf :)

jag håller med dom flästa här på en punkt och det är artist kontrakten, samma regler bör gälla för alla kontrakt, så att slopa dessa kanske är en bra bit på vägen

ser dock själv inget problem med att juniorer som inte platsar i dagsläget blir utlånande på praktik till lägre ligor tills dom platsar i laget, Elitserien är en profs liga och ingen sandlåda, här kan vi även dra paralleler till det normal arbets livet, ha du mer erfaranhet har du oftast störe chans att få jobb, så är det också i hockeyn på elit nivå, varesig du vill det eller inte.

gällande utlänska spelare ser jag hellst en liga med yrkesmen, sama sak gäller ifal jag tex skulle anlit någon till att måla mitt hus(ifal jag nu skulle äga ett), då splare det ingen roll ifal killarna som målar huset heter mohamed sålänge dom har dokumenterad erfarenhet och gör ett bra jobb(om nån nu skulle ha problem med att den anlitade har utländsk bakgrund är det inte mitt problem)

jag vill också säga att jag tycker att juniorer ska få spla ifal dom platsar men gör dom inte det har dom inget i laget att göra

så problemt enligt min mening är inte utländska splare, utan bristen på mod hos värvar ansvarige och tränare, men jag skulle antagligen inte göra mycket anorlunda själv ifal jag var sportchef, jag skulle inte göra anorlunda ifal det fans begränsningar på utländska spelare heller, jag skull värva splare med erfaranhet och dom jag själv anser platar från dom engna leden(sen har jag antagligen andra åsikter om vad som gör en bra spelare än masken/pirro, vilket skulle kunna göra att jag agerade en aning anorlunda)

som sportchef har man som jobb att producer en kvlitets produkt på isen(varför vill ni begränsa förmågan för en sport chef att göra just detta, för några år sen lärde jag mig att man ska arbeta med rätt värktyg för att få arbetet så efectivt som möjligt, ska vi tex förbjuda kock att arbeta med en vass kniv och istlät ge honnom en trubig?)

sen kan man även tänka på att ett system som begränsade antalet utländska splare skulle vara diskriminerande

själv vill jag se så bra hockey som möjligt i leksand, vad vill ni?(ifal ni inte håller med mig kan ni gärna utmana mig på debat ifal ni har andra åsikter)

maki: tror ingen på Watt?

Db_04: Jag funderar på Nemecek. Han gör väl sitt jobb, men håller han i elitserien? Av vad jag såg förra säsongen var han blek.

Sv: Bröderna Steen
Diaz: Calle gör väl sitt jobb mer i det tysta...Så jag värderar dem lika högt.

Jag ser gärna att bröderna spelar i samma femma. Visst, det blir en hel del hörnsnurr, men då kommer motståndarna dra på sig utvisningar. Om vi sedan har en avslutare med i femman ( Bicek, Wallenberg) kan det bli en riktigt fin femma...

Leksand4Life: Bicek har varit väldigt blek , se inlägg längre ner .
Men borde var en bra avslutare , men annars så har vi nog just nu bara "pajen" att lita på .
Wallenberg också , höll på att glömma honom .

Leksand4Life: tror mer på watt än bicek! tror att det är bemström eller granath som får passa sig mäst!

Alisandali: Har vi någon riktigt målspruta? ska det va bicek då eller? för backar har vi så det räcker o blir över...

Db_04: Du kan nog flytta upp "Limpan" också till dom som inte behöver oroa sig .
En spelare som gör sitt jobb i det tysta , och syns ganska lite för han gör sällan misstag .
Har ofta bra +/- statestik , även när han spelat med sämre lag.

Diaz: Ja de är en bra värvning.....skulle dock va kul å veta hur masken ha tänkt att lösa detta när tjeckerna kommer.....

Dom som ej behöver oroa sig bland backarna är
* Kimmo Lotvonen
* Jan Srdinko
* Ladislav Benysek
* Yan Golubovsky
* Jan Nemecek

Sen har vi dom som har lite mer press på sig
*Patrik Hucko
*Magnus Österby
*Stefan Bemström
*Elias Granath
*Örjan Lindmark

Sen har vi talangen som får nöjja sig me J20 eller eventuellt bli utlånade
*Petter Ullman

Sen 88an som fortfarande är Bjunior men kommer spela me Ajun
*Niklas Andersen

nån som tyckte det var fel att varva yan gulobovsky? skulle vara kul att höra era uppfattningar, ja tycker att det är en toppenvärvning! jiihaaa! =)

Alisandali: ja tror oskar kommer bli den bästa av bröderna, men hoppas dom ligger på samma nivå när säsongen börjar ;) skulle vara najs =)

Db_04: Men Oskar är även den av dom som har hetaste humöret.
Men tycker nog inte att dom ska spela i samma kedja, blir mycket hörnsnurr a'la bröderna Sedin
Och om dom spelar ihop så måste dom ha en spelare typ Kåberg som röjer lite väg , annar har dom svårt att komma in på mål och få till ett avslut.
Nu har bara sett dom tre matcher i Leksands-tröjan , men såg dom även när dom spelade med Bofors och FBK.

superovve: Oscar Steen kommer att vara en av Leksands bästa spelare....

förhoppningsvis gäller samma för broder Calle...

Oscar är bäst av bröderna

Bröderna Steen
Vad tycker man om Bröderna Steen.? Gjorde bra säsonger i Färjestad.. Men Lyckas i Leksand?? :?.

Förresten. Vem av bröderna e Bäst??

Sv: Michael Ryder
Ryder i Montreal Canadiens.?. .. Varför inte Tampa Bay :?

Jag tvekar inte på någon spelare än så länge..Leksand leder försäsongs statistiken stort.. så något jättestort frågetäcken finns ju inte.. :p. Eller.?? säg vad ni tycker Gubbs :D.. ...

Heja Pirro

Leksand signar Yan Golubovsky
Leksand signar Yan Golubovsky
2005-09-15 16:52

I dag skrev den ryske backen Yan Golubovsky kontrakt med Leksand för kommande säsong. Han blir faktiskt Leksands förste ryske spelare genom tiderna.

Sportchef Anders ”Masken” Carlsson kommenterar:
- Ja, vi har kommit överens i dag. Han gjorde ett mycket gott intryck under try-outen på Åland förra veckan och vi beslutade redan då att försöka få hit honom. Jag är övertygad om att han kommer att bli en stor förstärkning i laget. Han är en väldigt rörlig och spelande back, med stor erfarenhet från både rysk och nordamerikansk hockey. Så han kommer att bli en stor tillgång för oss. Jag tycker att vår backsida ser väldigt stabil och bra ut nu.

Till yttermera visso tar han över ”Maskens” gamla tröjnummer i Leksand – 10.

FAKTA YAN GOLUBOVSKY
Back
0 A-säsonger i LIF
Elitseriesäsonger: 0
Född: 9 mars 1976, Novosibirsk, Sovjet (Ryssland)
Längd/vikt: 192 cm 95 kg
Smeknamn: ”Janne”
Familj: Flickvän
Skjuter: Höger
Moderklubb: Novosibirsk
Andra klubbar under karriären: Dynamo Moskva, Russian Penguins, Adirondack Red Wings, Detroit Red Wings, Florida Panthers, Cincinnati Mighty Ducks, Louisville Panthers, Magnitogorsk Metallurg, Sibir Novosibirsk, HK CSKA Moscow, Cherepovets Severstal, St Petersburg SKA
Draftad: 1994:23 av Detroit Red Wings.
NHL-matcher: 56

Db_04: smart tänkt gubbs =)

mattias - 74: de är ju en tanke... .:)

Db_04:

Jag sågar nu innan serien för när serien startar tror jag ingen är dålig :)

mattias - 74: ta de lungt me sågningarna nu

mattias - 74: Ja de får han nog om den provspelande ryssen skriver på.han kommer kanske att få spela dom första matcherna innan Benysek och Nemecek dyker upp

Diaz:

Jimmie har verkligen inte imponerat Wallenberg verkar äntligen hittat en klubb som kanske gör att han kan lyckas i es. Bicek har inte visat nåt men Hucko tror jag får svårt att ta plats

Diaz: Bicek tror jag kommer bli riktigt bra i vinter, Jimmie kommer nog åxå bli grym mejier tror ja inte lika mycket på men killen har potential att lyckas!

Diaz: Tror att dina frågetecken kommer att utvecklas till utropstecken ganska snart gällande dessa spelare...

Leksand4Life: jo jag håller med dej helt klart!

Diaz: tror mer på wallenberg än på jimmie om man ska titta på hur dom har spelat än så länge

truppen!
tycker truppen ser mycket starkare ut iår, än förra året! några frågetecken har ja dock i t ex:

*jimmie eriksson
*sebastian meijer
*jiri bicek

vad tror ni?

Mats GBG:
Pratar någon om Leksands juniorer så tänker i alla fall jag direkt på riktiga leksingar och i viss mån övriga Dalarna. Inte en massa danskar, skåningar och smålänningar bland andra. En riktig leksandsjunior är t ex Jonas Nordkvist.

maki: ja känner exakt samma sak, tror att nya stora backen blir ett bättre tillskot! tror lasse hade hamnat som kanske 6-7 back! o det är väl inte det vi söker?

Diaz: nej, han verkar ha fastnat. Men rätt som det är kan han blomma ut, fast jag är inte ledsen för att han inte tog LIF.

Db_04: tror tyvärr aldrig dock att lasse bli nå bra!

Dino: Jo men Lasse vill ju till NHL så snabbt som möjligt..... och han tror väll att han har större chans om han väljer ett etablerat topplag än om han väljer nykomlingen Leksand...

Men visst hade han valt Leksand hade han spelat i första backpar med största sanolikhet...

Db_04: För sin egen utvecklings skull valde nog Lasse Jonsson rätt som gick till HV. Men å andra sidan hade han väl fått ännu mer speltid och ansvar om han valt Leksand. Lite kluven om vad som egentligen var bäst...

Ola: de låter inte alls bra :) men kan lova att skulle de va så ...så skulle elitserien inte se ut som den gör nu

mattias - 74:

"Leksand har väl aldrig varit bra att ta hand om sina juniorer oavsett om de kunnat eller inte."

Jonas Bergqvist, Niklas Eriksson, P-O Carlsson, Jens Nielsen, Heinz Ehlers, Bura*****y m fl har ju kommit upp från juniorlaget. Men med aldrig kanske menas från 90-talet och framåt.

På 90-talet kom ju iofs Hedberg, Andreas Carlsson och Huokko bland annat upp, så det måste vara 2000-talet du menar med aldrig... ;-)

« · 576914 · »