Leksands IF

26756 inlägg · 1367 ämnen

Rögle Leksand

« · 1143448 · » Till forumet

Sv: Rögle Leksand
Wayne Gresky:

Japp det står så här.

b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare skall, efter domarens omdöme,
ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)

tjärnqvist fick ingenting. Alltså borde Rönnmark ha dömt 5 minuter!
Kommentera

mattias - 74: Du kan plugga på på sidan 76.
Kommentera

Nalia:

Reglerna säger väl att tackling i ryggen nära sarg skall vara 5 minuter??

Att blodvite uppstår är väl ännu en orsak som gör att man grovt kan ifrågasätta Rönnmarks bedömning i det här fallet skall det rendera i matchstraff för tjärnqvist.
Kommentera

Metal Guru: Vid närmare eftertanke kom jag på att det numera ska vara matchstraff om någon blir skadad av en regelvidrighet, oavsett hur ful själva smällen är. I det här fallet torde det alltså handla om ingenting eller 5+matchstraff. Jag håller dock fast vid att det var väldigt olyckliga omständigheter snarare än det fula i tacklingen som gjorde att konsekvenserna blev så allvarliga.

Den riktiga frågan är dock: Varför åker Niemi vänd mot sargen? Jag tycker bara att det blir vanligare och vanligare att spelare åker vända mot sargen för att inte vara tacklingsbara, tyvärr innebär det att risken för allvarliga skador ökar markant om någon beslutar sig för att tackla iaf. Det finns ett antal exempel bara från den senaste säsongen på detta.
Kommentera

mattias - 74: Nu svarade jag egentligen på lite fel inlägg. Det jag menade var att Tjärnqvist säsong inte skall behöva vara över pg a de skador ANJ fick av tacklingen. Anses den regelvidrig så skall det dömas därefter, inte efter hur många blåmärken motståndaren ådragit sig.
Kommentera

Nalia:

Tacklingar i ryggen är inte tillåtna återigen, sedan är det upp till domarna om dom är flata och inte ser eller vill ta en utvisning.

Jag anser att Tjärnqvist mycket väl vet vad han gör då niemi åker mot ryggen mot honom efter pucken. en avstängning är på sin plats.
Kommentera

Swordster:
Så om någon blir regelrätt tacklad, men av olika anledningar blir skadad - då är det matchstraff??? Jag är rätt säker på att du inte tänkt igenom vad du säger nu...

(jag säger inte något om den aktuella tacklingen, utan talar generellt här.)

Kommentera

mattias - 74: Tacklingar i ryggen sker väl i var och varannan match? Det är väl inte meningen att det skall dömas efter hur stora skadorna blir, utan efter uppsåt eller är jag helt ute och cyklar?

Tycker inte att tacklingen är fulare än många andra jag har sett den här säsongen.

Givetvis så sänder man ju en tanke till AJN med familj, det är alltid trist när någon skadar sig illa.
Kommentera

Swordster:

Precis !
Kommentera

Metal Guru: Jag är tveksam men anser nog att man är ansvarig för sina handlingar, oavsett vad intentionen är. Tacklar man någon i ryggen mot sargen och skada uppstor SKALL det vara matchstraff...
Kommentera

Sven123:

exakt det jag menar, det är respektlöst att tackla nån i ryggen oavsett vart på banan det sker. Hoppas på en granskning nu och en avstängning.
Kommentera

Sven123:
Jag är en av de som inte riktigt håller med dig.
Kommentera

Metal Guru:

Ser ju illa ut. Inte bara i ryggen, armbågen åker upp. Med tanke på skadorna tycker jag tjärnkvist har spelat färdigt för säsongen. Jävla typ. Viktigt med någon typ av markering.
Kommentera

Wayne Gresky:Jäpp, men det egna visiret var det som skar.
Kommentera

Metal Guru: Visst knockas han av skarven mellan de olika plexiglasskivorna? Mycket oturligt, och det bli mycket värre än själva smällen egentligen är. Spelarna har dessutom samma åkriktning, så kraften är inte så stor. Jag skulle inte protesterat om det blivit en tvåa för charging eller 2+10 för checking from behind, men jag tycker inte att det är matchstraff. Uttalandet av Leksands läkare är direkt korkat, men han får väl skylla på att han var i obalans efter det inträffade. Ett skavsår kan bli livshotande om det inte bahandlas på rätt sätt...
Kommentera

mattias - 74: Ja Tjärnqvist ligger efter Niemi och tacklar han i ryggen. Ser man något annat så lär man gå till optikern.
Kommentera

mattias - 74:

Det ska jag göra när jag sitter på en dator som kan spela sådant.
Hoppas det är ett annat klipp än det jag fann länkat imorse.

Kommentera

Metal Guru:

Kolla in Youtubeklippet istället !

Där är hela sekvensen!
Kommentera

mattias - 74:
Det där är inget bildbevis. Tacklingen är över i bildögonblicket.
Kommentera

spud:

Hur kan man tycka att tackligen var regelrätt, det syns tydligt att Niemi blir tacklad i ryggen, dessutom åker han mot ryggen mot tjärnqvist under hela sekvensen och vänder sig inte medvetet som du säger.

Någon överfall var det inte enligt mig men det är solklart att tackligen är regelvidrig och 5 minuter hade varit det enda rätta.

Sören persson missade också en solkar 5 minuters utvisning i går på en VIk spelare. Inför 2 domarsystem nu. Domarna kan inte vara över hela banan samtidigt och se det som händer överallt.
Kommentera

mattias - 74: Tjärnqvist är ingen buse av sig, jag tror inte att detta var meningen. en ren olycka så klart !
och tacklingar i ryggen händer nästan varje match .
men men bara killen klarar sig, en sak som är säker att han är borta resten av Kvalet
Kommentera

mattias - 74: Men om en spelare medvetet vänder upp ryggen i sista sekund får man tänka på ev skador.
Kommentera

spud:

Här är bildbeviset på att tacklingen tar i ryggen så vi slipper diskutera !
Kommentera

spud:

Tacklingsbar ? Knappast i ryggen där är man aldrig tacklingsbar!
Kommentera

mattias - 74: Jag tycker han är tacklingsbar och att det inte var en ovårdad tackling, men självklart är man ansvarig för konsekvenserna av sitt agerande. Jag vänder mig mot att lägga den skulden på en människa trots att han i min mening inte gjort något som varit fult

Fast det tar emot att tycka så när läget är som det är så har AJN vinklat sig mot sargen trots att han borde ha tagit för givet att han kommer bli tacklad.
Kommentera

spud:

Reprisen kan just nu ses på s24.se huokkos tackling kommer ca efter 24 minuter ini klippet!
Kommentera

spud:

Jag hävdar att det är en charging och dessutom tar den i ryggen nån meter från sargen vilket inte är tillåtet enligt reglerna. Kan FBK få spelare avstängda i efterhand som i faller Chister Olsson för många år sedan så skall väl tjärnqvist kunna få en avstägning. Olycka eller inte, man tacklar inte nån i ryggen oavsett var du befinner dig på planen, definitivt inte 1 meter från sargen.
Kommentera

mattias - 74: Tråkigt, en sån sak som hände igår tycker då åtminstone jag hamnar under olyckor. Att man från Leksands sida skuldbelägger en spelare känns som väldigt lågt.
Kommentera

Metal Guru:

Leksand går vidare med ärendet Niemi!
Kommentera

JBlom:

Ja det är trist. Dessutom skulle Huokko också fått en rejäl armbågstackling utan att det hade gett utvisning. Jag har inte sett den situationen så jag kan inte uttala mig om den mer.
Kommentera

mattias - 74: Svårt att se men Tjärnqvist kommer i bra fart in i tacklingen som dessutom sitter i ryggen på Niemi. Så att det inte ens vart utvisning är konstigt.
Hoppas att Niemi repar sig och kan komma tillbaka till hockeyn.
Kommentera

Metal Guru: Antar att han hade varit i Lund och inte Hborg om det varit jättte kritiskt. Men själklart hoppas man att det ska gå bra.
Kommentera

mattias - 74:
DT har en tyngre rubrik.

Vi får hoppas att det inte är så här illa.

Kommentera

Metal Guru:

Hur som helst är det en charging för tjärnqvist tar alldeles för många skär innan tacklingen!
Kommentera

mattias - 74:
Jag har nu sett tacklingen av Antti-Jussi från flera olika håll, och kan inte se annat än att det är bra mycket med otur än osjyssthet inblandat. Det sista jag hört är att det var hans visir som skar in i ansiktet som gjorde blodvätan på isen, men det största problemet är nog okbenet som förmodligen gick när han slog i isen. Dubbel skada mao.
Kommentera

Barbapappa:

Schysst tackling vet jag inte.

Har sett reprisbilderna nu och det är charging så det bara skriker om det, dessutom tacklar du inte en spelare när denna är så nära sargen som niemi är. Skaderisken är ganska hög och det fick man ju bevis på igår. Greens pååkning av målvakten är onödig och han skall regelrätt ha spö. Ovanligt klantigt av mårten och inte hålla igen där. Inte likt honom.

24 poäng kvar och spela om, så det är definitivt inte kört med elitserien känns långt borta nu men en sann leksing ger aldrig opp förrän det är riktigt kört.

Frågan är hur länge huokko blir borta !
Kommentera

Metal Guru:

jag såg det som hände och det var en sjyst tackling. men när han ramlade slog han i ansiktet i sargkanten och antagligen blev han nockad av det för han försökte inte ta emot sig på något vis.
han landade också med ansiktet före i isen. det såg inte vackert ut, men det låg heller ingen osjysthet bakom. killen hade en otrolig otur helt enkelt.

det var en hård och frän match, och pelle prestberg och mikael karlberg imponerade med sitt backspel då dom spelade backar istället för huokko och niemi.

utan dessa skador så kunde slut resyltatet varit tvärtom. men nu blir det tufft för leksand med dessa två backar borta.

petrovicky fick också en kraftig smäll då han olyckligt åkte in i sargen, troligen lommer han att hämmas av ett ont knä. men han kunde i alla fall spela klart matchen.
Kommentera

En direktrapport från händelsernas centrum kan meddela att det var svettigt värre, både fysiskt på en knökfull ståplatsläktare och mentalt. Myllyniemi stretade emot som fasen, men även med mina sympatier måste det nog sägas vara ett rättvist slutresultat. Men lite vassare avslut och någon form av effektivitet i power play hade inte gjort ont för Rögles fortsättning. Såg illa ut med Niemi men hoppas han och Leksand repar sig, i det senare fallet sådär lagom mycket och helst inte till returmötet:-)
Kommentera

Metal Guru: Ja vi får hoppas att det inte är allvarligt
Kommentera

Bonäs norra:
Definitivt. Jag harde bara på radio vad som hände, och det lät som om det var mer ren otur än osjyssthet - även om man blev uppriktigt förvånade då det inte blev utvisning.
Kommentera

Metal Guru: Man kan hålla på att kasta paj hit och dit, men
när sådant inträffar är det hur det går för killen det enda som
räknas.
Kommentera

Metal Guru: Fyfan.. hoppas det går bra.
Kommentera

Projta:

3-2 Cam Abbott.

På en Röglesite sägs så här (vet inte sanningshalten):

Uppdaterings Antti-Jussi Niemis skada från S24.se

På väg till sjukhuset tuppade han av och är nu enligt dom senaste rapporterna medvetslös.
Dom befarar:

Fraktur i ansiktet
Okbenet i ansiktet, sönder.

Uppdaterar om dom säger något nytt.
Hoppas han repar sig.

Kommentera

Stigsson: mora humor
Kommentera

Projta: Var det inte länge sedan Hucko spelade i Leksand?
Kommentera

norrland: Anti är med, men Huccko är borta, ja tror han är borta resten av kvalet tyvärr.. vi får ta in Elof
Kommentera

Projta:

Det blir nog svårt, lite tunt på backsidan. Janne och Anti-Jussi verkar vara borta. PA Lundström = matchstraff
Kommentera

norrland: 2-2 nu efter 2perioder!
Hoppas nu att vi kan ta en pinne. de är ett måste !
HEJA LIF
Kommentera

« · 1143448 · »