Luleå HF

SHL · 122103 inlägg · 893 ämnen
« · 269250 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season i Luleå
Robert P: Du har funderat ut det hela bra, så nu är det väl bara för oss att hoppas att det blir så. Jag röstar på dig som sportchef, det blir väl bra?

Nej, kanske man borde pallra sig iväg från jobbet snart. Alla andra med oreglerad arbetstid har ju också gått hem och de som inte har oreglerad arbetstid slutade kl 15.

Varför säger man glad påsk egentligen? Är påsken av tradition gladare än andra storhelger? Glad påsk på er i alla fall.

Lulekickan:

Undrar bara om HPK tänkt Burra som center eller inte. För jag tror inte dom har så jäkla mkt mer cash att värva för nu när dom plockat Burra, Virta och Voutilainen och dessutom jagar tungt på backsidan.
Och skulle dom plocka in en stark center skulle dom iofs ha sju bra anfallare och då finns ju risken att han hamnar utanför de bästiga kedjorna.

Nåja. Hur som helst har han ju alla möjligheter att få grym omgivning om han sköter sina kort rätt. Skulle vara rätt kul med Miettinen-Burra-Somervuori, sen blir dom så bra ihop att Burra lockar med dom till LHF.

Robert P: Vi får väl önska Burra lycka till då, och tacka för den tid som varit. Urluling som han är så är det ju inte helt otänkbart att han återvänder om ett par, förhoppningsvis lyckade, år på annat håll.

Kan mkt väl bli rejält utvecklande för Burra att spela i HPK där han antingen kan komma att ersätta Tommi Santala i superkedjan med Somervuori och Miettinen, eller där han kan få spela med Tony Virta eller Tomas Kucharcik.

HPK har de senaste säsongerna varit Finlands mest offensiva lag och varit enda lag över 200 mål de två senaste säsongerna.

Kan bli ett riktigt kul år för Burra.

Jocce: Anders Burström till HPK

NallePhu:
Jag har inte påstått något annat. Jag funderade ju däremot vad Tarvainen skulle ha gjort om LHC inte fanns med i bilden. Skulle pengar bli ointressant då?

RobertP:
Ofan

Jocce:

Nu vet jag inte vem på Aftonbladet det är som ljugit ihop att LHF skulle erbjuda enbart biopengar till sina spelare, men det är lögn. LHF har som policy att alltid erbjuda sina spelare gratis frukost också.

Jocce: Han fick 250000:- i signingbonus + en fet lönecheck i miljonklassen Tarvainen medans dom övriga inte kunde matcha det lönebudet Clubben erbjöd Tarvainen, Solklart att han gick dit var det var mest pengar Tarvainen

Han hade förstås inte gått efter pröjs om LHC inte varit intresserade av honom? Tarvainen alltså.

En liten trevlig etta i Luleå plus biopengar hade kanske räckt för er?

Robert P: Han kanske inte ville spela i en klubb som så upppenbart borde spela med juniorer.

Robert P: Läste en kommenter av Jussi Tarvainen ang varför han valde LHC nämligen det kändes bäst att signa ett kontrakt med LHC, Kunde liksom inte säga rakt av dom gav mig mest och bäst i lön + jag fick signingbouns.

LL:
Ni är bara avundsjuka för att LHC är en mer attraktiv förening än Luleå! Jag förstår varför Jante har svårt för er.

:)

Robert P: jo, helt klart var det nog bara en slump att LHC råkade betala mest. Dessutom hatar alla journalister LHC!!!

LL:

Du lär inte kunna få någon LHC-anhängare att inse att det var anledningen till att Tarvainen valde LHC.
Givetvis valde han Cluben för att det är en intressant svensk toppklubb med fin tradition.

Johan Tellström klar för Luleå för ett år till, och Miche Johansson måste lägga av.

Jussi Tarvainen gick för övrigt till Linköping för att de betalade bäst, rätt och slätt.

Sv: GRATTIS!
Bagarsmurfen:

Eftersom jag inte har några problem behöver jag inte ta tag i dom. Jag vet vad jag vet och det räcker för mig. Om du sen vill blunda för dom så är det upp till dig. Du är ju långt ifrån ensam Stor Stolt att blunda, så du reder dig nog.

Robert P:
Ja, du vet så mycket...
Hur vore det om du tog hand om dina problem istället för att projicera dem på andra - det har varit en av oss som konsekvent har klankat ner på allt i ett läger...och det har inte varit jag.

Är väl lika bra att vi avslutar detta med att vara ense om att vi mest bara är oense..

"..lära laget av med ovanan att trissa upp spelarlönerna till konkursens brant för övriga lag."

Sven Savage:
Är det så?

Skulle någon kunna svara seriöst på nedanstående frågor..
Vilka lag är nära konkurs och vad gjorde de egentligen för att undvika den situationen?
Hur kan det anses vara möjligt att ett enskilt lag trissar upp lönerna, när laget ifråga knappast kan ha varit med och bjudit på allt, inte minst iom att dess lagbygge i stort blev klart tämligen tidigt på säsongen, och då löneutvecklingen har sett ut så här sedan 80-talet?!?

Frisco:

Hähä. Du och jag är rätt så överens, om den lista du listat, som min, gäller vilka lag som borde lämna för att ge plats i eliten för Schtaan. Förutom det att du, av misstag, räknade in Schtaan själv...

För det var väl inte en lista på lag du önskade se i 2004/05 års elitserie?

Sven Savage: Pölsan, Korven, Schleffte, Linkping, Warulfven, Teglet, MooDoo, Lallarna, Zippers, Tjurgårn, MiffMiff, Styvben, hedin.

( )

// Frisco

Zoogin:

Nej, just det.

Men gärna på bekostnad av Pölsan eller Korven. Blir det inte någon av de som lämnar plats för Schleffte, kan det, i mina ögon, vara rätt egalt mellan Linkping, Warulfven, Teglet, MooDoo, Lallarna, Zippers, Tjurgårn, MiffMiff, Styvben. Möjligen skulle linkping ligga bra till för nedflyttning, för att lära laget av med ovanan att trissa upp spelarlönerna till konkursens brant för övriga lag. Och kanske MooDooisterna kunde få kliva ned, för att lära sig av med ovanan att skälla oss för fulspelare och skicka filmer, Nja, jag vet inte riktigt...britta har de ju gjort sig av med nu. Men hedin - filmskickaren själv är kvar! Gör er av med hedin, MooDooister, så kan jag avstå prioritera ut er!

Zoogin: Men inte på Luleås bekostnad givetvis.

Portello: Man får ju hoppas att han lyckas ta upp dom i ES.

Så är Taavola klar för SAIK. Han har skrivit ett 2-års kontrakt med Västerbottensklubben.

Bagarsmurfen:

Jag vet att även du hade suttit och klankat ner på tränaren i fråga. Det syns nämligen tydligt i ditt sätt att resonera att det är på den nivån du ligger.

Jag är för övrigt inte ensam om att anse att Roger Melins agerande saknar moral. Finns ett flertal spelare i Rögle som är av samma åsikt men givetvis inte valt att ha den ståndpunkten officiellt.

Robert P:
Det sista menade jag snarare som något retoriskt, alltså typ:
För varför göra ens egna åsikter legitima på detta sätt..

Snälla Robert:
De MEDDELADE om tränarbytet efter säsongens slut - kontrakten skrivs fortfarande oftast tidigare.

Jo, tyvärr så finns det säkert lika inskränkta supportrar även hos oss, så det är ingen vild gissning att det skulle ha gnällts om det, MEN skit i dessa - varför försöka göra egna (mindre lyckade) åsikter legitima på detta sätt?!?

Bagarsmurfen:

Malmö och Luleå klarade av att vänta till säsongen var slut med att värva sina tränare och t o m AIK verkar kunnat vänta till efter säsongen med att få en såpass etablerad tränare som Gunnar Leidborg.

Det ÄR uselt omdöme att signa kontrakt med en klubb som man ska möta i Kvalserien. Att det, enligt dig, har skett tidigare är knappast någonting som gör det mer moraliskt.

Och som sagt, hade förhållandet varit det omvända. Att en LHC-tränare gjort klart med en motståndare i samma kvalserie, så vet jag ju hur det skulle låta från erat håll.

Lulekickan:
Du tror för övrigt inte att det rådande tabelläget har varit avgörande de gånger LHC har kickat tränare?

Lulekickan:
Jo, och det lär han även ha varit beredd att göra, men RBK ville ha honom kvar i båset - de sa sig ju uttryckligen ha fullt förtroende för honom.

Robert P:
Nja, det gör det ju inte. Är ju fortfarande en jävsituation och gud nåde vad skit LHC skulle få om man lät vänta tills efter kvalserien med att meddela om detta - folk skulle ju då få mer att ifrågasätta.

Bagarsmurfen: Särskilt snabba brukar ju Linkping vara att kicka tränare. LHC skulle kanske inte ha gillat om Melin coachade Rögle till seger mot LHC och LHC därmed gick miste om ES-platsen, liksom Melin nog hellre coachar ett ES-lag än ett allsvenskt lag nästa år. Jag tycker att Melin skulle ha klivit av självmant när han gjort klart med LHC om han nu såg sig tvungen att skriva på mitt under säsongen.

Bagarsmurfen:

"Jag är intresserad, men vi gör klart det där efter säsongen. Det skulle se fel ut om jag skrev på nåt och det kom ut innan säsongen var över" hade funkat perfekt. Men så rutinerad är inte Melin, och det lär väl också visa sig nästa säsong.

Robert P:
Nja, så länge ville nog ingen av parterna vänta, dels då övriga hockey-Sverige inte väntar så länge - innebär ju att det skulle bli dragkamp om Melin mellan åtminstone LHC och RBK, vilket de senare kanske skulle avstå ifrån i ett tidigt läge - och dels för att såväl tränare och klubb nog vill kunna komma igång med förberedelserna, inför den kommande säsongen, så snart som möjligt - värdefull tid skulle gå till spillo om man skulle vänta med att förhandla kontrakten till efter säsongen.

Bagarsmurfen:
Är ingen som sagt att LHC skulle avstå att värva någon tränare. Däremot kan man onekligen vänta till efter säsongen med att kontraktera honom med tanke på läget som var.

Robert P:
Nä, det är möjligt, men viktigast för tränare är nog dess renomme eftersom de snabbare än kvickt kan få kicken bara av att det har gått dåligt; och om de då har fått rykte om att "inte göra rätt för sig", så kan de nog lika gärna lägga ner tränarkarriären.

Hur som helst tycker jag inte att LHC ska behöva avstå att värva en tränare som nog många kan hålla med om behövs i LHC..
..eller vad tycker du om det?

Bagarsmurfen:

Möjligt att ett SM kan betyda mkt för den fortsatta satsningen, men det väger knappast över att vinna guld med den klubben man tränar för tillfället.

Roger Melin hade knappast suttit och varit glad över situationen om RBK gått upp och Stora Stolta åkt ur.

Robert P:
Nopp, jag har visst grepp om det - annars hade jag ju inte kunnat förstå dig alls...;-P

Nä, visst...den situationen är anmärkningsvärd på så vis och det tänker jag inte försöka motbevisa - blir ju annars en hel del fall att gå igenom..

Ett SM-tecken kan betyda rätt mycket för en klubbs fortsatta satsning, så det skulle visst finnas anledning till att "ge fan i att vinna"...såvida det inte vore så att det i slutänden alltid är mannarna på isen som ska göra det.
Ingen skugga ska dock falla på RBK och Melin för deras insats nu senast mot LHC - det finns INGA rapporter om att de skulle ha lagt sig, snarare tvärtom.

Bagarsmurfen:

Det är skillnad på att göra klart med en kommande klubb innan säsongen är slut och att göra klart med en klubb man själv ska kvalspela mot.
Det tycks du ha svårt att greppa.

Det har för övrigt aldrig någonsin tidigare, så vitt jag vet., hänt att en tränare stått i en situation där han spelar mot sin blivande klubb i ett kvalspel där man avgör om lag spelar i ena eller andra divisionen.

Det är inte ens på samma karta som om en elitserietränare gör klart med en annan elitserieklubb och sedan möts i slutspel. Det finns ju ingen som helst anledning att lägga sig i ett sånt möte. Däremot finns det all möjlig anledning att ge fan i att vinna mot sin nya klubb om det innebär skillnaden på att lira i Elitserien eller i Allsvenskan.

Robert P:
Ett uppriktigt tack för ditt hittills bästa inlägg (till mig).

Jo, jag vet att DU tycker så om Melin. Det jag reagerar på är att du tycks vägra inse att det funkar så i dagens hockey-Sverige - tränare gör klart med sin kommande klubb redan under pågående kontrakt.
Det har ju snackats en del om inavel inom tränarkåren uppe i eliten - att samma klick tränare återkommer bland klubbarna - och då tränare faktiskt är tidiga med att ordna kontrakt så är det inte någon direkt vild gissning att jävsituationer har uppstått tidigare. Jag kan dock hålla med dig om att situationen med Melin, RBK och LHC inte är helt "moraliskt rätt", utan visst anmärkningsvärd, men är likväl inte ur linje med hur det funkar inom svensk hockey; fast att då fortsätta negga LHC utan att beakta det faktum, får självklart mig som supporter att reagera starkt.

Ha det..

Bagarsmurfen:

Vad har dina länktips med saken att göra?
J A G tycker att Roger Melin saknar moral som gör klart - och jobbar för - en klubb han ska möta i kvalserien med sitt dåvarande lag.

Vad Rögles ordförande säger skiter jag således fullständigt i. Han bestämmer ju knappast vad jag anser vara moraliskt eller inte.

Det är det enda länktips du bjudit mig på. Angående dina länktips om Färjestads löner spelar dom mindre roll. LHC och FBK har högst löner i Elitserien, det kommer du inte ifrån genom att försöka bevisa att FBK "nog kanske" har högre budget genom att visa vad hela FBK betalar ut till sina 72 anställda.

Oavsett om FBK betalar ut mest, så betalar LHC ut näst mest. Och att gå back flera miljoner är inte speciellt bra oavsett hur många länktips du levererar. Det är heller inte bra att behöva skjuta upp vissa delar av spelarnas löner, det indikerar att det knappast är välfyllt i kassan.

Men det där vet du ju förstås redan. Men du anser dig ju inte vara en "äckta fans" om du inte försvarar allt som har med Stora Stolta att göra.

Robert P:
Något för dig att begrunda..
Det var dina löjliga generaliseringar och överdrifter, om saker du uppenbart inte vet så mycket om, som satte nivån i våra "antimeningsutbyten".
Att du dessutom inte tycks kunna komma ur det stadiet av skitsnack är ju trist.
Jag själv tackar härmed för mig och beklagar verkligen att jag inte redan från början insåg hur inskränkta vissa kan vara - att vissa tycks ha ett så stort behov av att vräka ur sig sina åsikter att de inte ens mäktar kolla länktips från debattmotståndare utan avfärdar istället direkt allt som inte stämmer med den egna uppfattningen.

Bagarsmurfen:
Är ju som sagt så det hade låtit från din enögda verkstad om det stått LHC istället för SSK i tidningarna.

Å andra sidan kan det ju faktiskt vara så att SSK inser problemet och tar tag i det. Ett sundhetstecken. Stora Stolta däremot fortsätter med sitt race som är upplagt för att ge laget en konkurs om slutspelet inte nås redan nästa säsong.

Michael A Helbers kör ju enligt det klassiska mottot "det får bära eller brista" alternativt "allt eller inget".

Och visst, man kan väl tycka att det är ganska tungt att laget faktiskt inte vill vara ett mediokert lag i svensk hockey utan antingen vill vara bäst, eller så får det vara.
Och visst, om Stora Stolta vinner SM nästa säsong så är det bara att gratulera att kamikaze-satsningen höll. Annars är det bara att beklaga er enögda supportrar att satsningen inte höll och att det ska spelas div 2-hockey i hallen igen.

Robert P:
Ja, eller hur...

Bagarsmurfen:

Jag förstår att du inte kommenterar det andra eftersom du förstås känner dig skapligt träffad.

Angående medias hat mot SSK så är det ju förstås så att media har vrängt de uttalanden dom fått och ljugit ihop en sensationsartikel. Precis som dom gör med Stora Stolta.

Robert P:
Angående SSK:s ekonomiska kris så är den väl knappast eventuell - uppgifterna i artikeln bygger ju på direkta uttalanden från representanter och så vitt jag vet så har dessa sedan inte blivit avfärdade som felcitering.

Det övriga som du skriver tänker jag inte kommentera mer än med att det måste verkligen vara synd om dig - så mycket åsikter, så lite självkänsla...

Snälla lilla Lulekickan, ta du hand om din egen så kallade argumentationsteknik så ska du se att jag inte kommer att störa er med den jag uppvisat...
Att som du och Robert bara vräka ur sig saker utan visad täckning eller ens vilja att försöka visa det i efterhand, är verkligen inget att stå efter.
Roberts tycks dessutom ha väldigt svårt för att kunna tänka klart - kan ju inte ens göra skilnad på så enkla begrepp som bekräftelse och dementi..

Suzanne: en gigantisk skillnad mellan Jontes och Renbergs fall är att Jonte inte fick sitt bud förrän rätt sent på våren, och från det att Jonte fick anbudet från Anaheim så tog det bara några dagar (det tog inte ens en vecka, tror jag) innan det hela var klart. Och i stort sett det första Jonte gjorde när han fick det första budet var att ringa Luleå Hockey och säga åt dem att börja leta ersättare eftersom han redan då var inställd på att dra iväg såvida han inte fick rena slavkontraktet från Anaheim. Jonte skötte sin övergång med 110% professionalism och Luleå Hockey visste hela tiden exakt vad som hände och att Jontes inställning var att försöka få ett kontrakt med Anaheim. En viss skillnad det mot att säga "nja, jag måste nog ha två veckor till för att fundera"...

Bagarsmurfen:

Är det inte lite svagt av dig att gå efter medias uppgifter angående Södertäljes eventuella ekonomiska kris? Lite källkritik har ju aldrig skadat.

Hade AB/XP skrivit exakt samma sak om Stora Stolta skulle det vara exakt så du resonerat.

Är uppenbart för oss alla som följer debatten att du tror allt som skrivs om alla andra, men anser att media ljuger om allt som skrivs om Stora Stolta, förutsatt att skriverierna inte är positiva för Cluben.

Att du sen tar för vana att hänvisa till artiklar för att bevisa något är ju bara för roligt när man ser att du hånar alla personer som säger nåt om LHC:s miljonbygge, bara för att det enligt dig är en myt som media ljugit ihop.

Media rulezzz, men bara när det passar sina egna syften.

Bagarsmurfen: Ta och skärp dig nu. Vem tror du tar dig på allvar med den där så kallade argumentationstekniken?

« · 269250 · »