Pessimisten: Agenterna är vidriga. De har välsmorda tungor och är bra på att få talangerna att hora hos klubbar som betalar äckligt bra. Om sedan talangerna funkar mindre bra där de horat (Köplusta) lär ju knappast Köplusta ta ansvar för det, utan de förstörda talangerna lär kickas och vi får köpa tillbaka vrak som är spillror av vad de kunnat bli. Hoppas att det blir till de vrakpriser de har förvandflat dem till.
Kickan: Nåja, Hento och Ledin fick ju sina guld, fast för Hentos del var det väl mer trots än tack vare. Finalen handlade väl mest om vem som var minst värdelös av Hento och Silo...
Jag gör som Håkansson på NSD och skyller på giriga agenter som viskar perversa saker i sina unga och lättlurade adepters öron...
Albert Hall: Det var väl ungefär vad jag sa. Jag har iunga jättekrav på Mattias eftersom han är så ung. Man får räkna med att han kan droppa emellanåt eftersom han är så ung.
Han kommer säkerligen att få stå rätt mycket den här säsongen och har goda förutsättningar att utvecklas till en given förstemålis.
Pessimisten: Jag hoppas ändå att våra unga som lämnat för Ulfven och Köplusta tänker efter lite. Klubbhjärta kan betyda mycket när det gäller vad man presterar. De som lämnat för Köplusta har ju knappast fått vad de önskade och inte heller Hento ocvh Ledda lär ju ha fått enklare resa än vi har utan dem. Hos oss var de högpresterande, men hos andra lag platsar de knappt. Var man har hjärtat, sett till hockley, betyder en hel del.
Gamlingar som Bulan, Skuggan och Strömwall skulle aldrig ha horat i Sydbotten. Därför funkade laget alltid bra under deras tid. Numera horar många mer än gärna. Sandström är den hjälte som håller fanan högt och han lär ldrig lämna för Sydbottniskja bud.
Bara för att förtydliga lite, Visst har Mattias alla förutsättningar att bli en mycket bra målvakt. Fast han är inte där ännu. Mer rutin och erfarenhet erodras. Sånt ger jämnhet.
Som jag säkert sagt förut någon gång. Målvakter ska inte jämföras när dom är som bäst, utan när dom är som sämst. Jag tar mycket hellre en målvakt som tar det han ska och släpper in det han ska än en som varvar jätteräddningar med jättetavlor.
Albert Hall: Modig är så pass ung att vi får räkna med att han blandar och ger. Att vara målis kräver ett starkt psyke. En junis har aldrig samma kapacitet som lite äldre målisar eftersom han sällan ställs inför lika farliga situationer på juniornivå. Ingen skugga över Modig. Han är ruggigt bra och kommer, om något år, att vara A-landslagsmålis. Han är bättre än våra andra adepter och det är ju LHF som förser landet med målisar numera.
knaskamilla: Ni hade ju bara halv Hawaiihockey, fem mål är i så fall resultat av usel sådan. I Coop Arena i eftermiddags så var det öppna gator. Två lag som inte spelade försavarsspel och till råka på eländet begåvats med dåliga målvakter. Nåja, nu ska jag inte vara alltför elak mot unge Modig, men nog fick väl de många förståsigpåarna inom luleleden sig i alla fall en liten tankeställare om att han skulle vara en helt färdig elitseriemålvakt. Leinonen visade att han är given etta i Lule efter att han hoppade in även om jag sett han göra många bättre matcher än han gjorde idag.
Håve var betydligt bättre och hade fler målchanser men hade en en mycket dålig målvakt. Ersberg lyckades väl fånga ett par, tre puckar på hela matchen, resten gick antingen i mål eller rakt ut på retur. Om Ersberg är bättre än Lankow så vill jag inte ens veta hur dålig Lankow är.
Om man ska hitta något positivt i dagens Lule så är det väl förstakedjan Surovy-Bartecko-Renberg. Surovy var dagens bäste luling. Han lyfter nog av Barteckos sällskap, viljet väl för övrigt även min farmor skulle göra. Renberg trivdes ju också i sällskapet Bartecko-Surovy. Tre mål ger ju godkänt betyg.
Fast problemet är inte spelet i anfallzon. Inte alls.
90 Ludde: Det har du rätt i Ludde. Vi skall istället beröma papa Lener och Chrunak för deras lagbygge utan centrar och enbart fem elitseriemässiga backar. Kryddat med juniorer/förstaårsseniorer där knappt en enda av dem mäter över 1.50 Savalathi-Nagander-vilen match han gör.
Hemkomen från Delfinen, huga vilket skitförsvar. Hv spelade ut oss efter noter. Ett under att vi var kvar i matchen så pass länge som vi ändå var. Det kändes som om vi hade två femmor och Hv fyra. Nu är det tungt.
Karoliina: Aldrig bra att det blir byte av målvakt under match eftersom det betyder att den som startade då antagligen haft en dålig dag eller blivit skadad.
LL: Hoppsan, där var något man inte ser ofta. GnäLL på domaren. Det brukar vara mitt jobb. Fast nu var det för mycket jobb, jobb, jobb, så man kunde inte ens ta sig tiden att svänga ned till Schtaaan, kanske lika bra det...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?