Jag håller faktiskt inte med dig för en gångs skull. Idag tyckte jag domare Persson var närmast klockren. Jag var var chockad över att han faktiskt tog en hel rad luleutvisningar i första perioden. Men när man kollar repriser så var det faktiskt inte så mycket att snacka om, vi hängde inte med och hakade och höll fast istället. Fast från och med andra halvan av matchen var det tvärtom, vi gynnades därefter av samma slags bedömningar.
Albert Hall: Som jag skrev, tyckte 1:a var väldigt tajt och helt jämn men vi hade något klarare chanser, 2 bjudningar bakåt och domare Perssons inkonsekvens bäddade för 0-2. Är det någon fler än jag som tycker domarna ofta släpper klara hakningar/interference i 1:a och 2:a för att sedan plocka för dessa i 3:e när LHF redan är i brygga ? Vet ej om jag (och polarna närmast på raden..) är cyklop så det stänker om det, men vi försöker efter sådär 25 år att INTE vara det. LHF har ofta ett rasande tempo i 1:a och då tillåter zebran dessa eländiga hakningar/interference som våra motståndare är tvungna att ta till för att freda sej. Zebran hittar då ofta utv. som inte många på läktarna ser, konstigt är bara förnamnet (åt båda håll iofs, men LHF verkar nästan alltid drabbas mer trots hemmaplan).
Jag tyckte ju att 0-2 efter första motsvarade spelet, trots att tvåan var ett riktigt, riktigt slumpmål. Från och med andra var faktiskt Lule bättre och vann nog till sist nästintill rättvist? (Frågetecken för säkerhet skull.?
Matchens Kung: Martin Chabada. Faktiskt utmämnde vi på vår muppläktare honom till det redan vid ställningen 0-2, och då visste vi ju ändå inte vad som komma skulle. Två assist och ställningen var 2-2, och sedan 3-2 mycket snyggt upp i bortre krysset läckert framspelat av Hynning som trotsade en hel publik som ropade "Skjuuut".
Jesper Jonsson: Ja, tjejen tjorvade till det ordentligt. Speakerfrågan har föreningen skött lika eminent som backarna. Den första speakern lät som en fyndig mailare till NSD fick till de: en dålig version av Bo A Orm och så nu detta ikväll..
Aliline: Chabadas tredje mål var väldigt likt Super Marios avgörande mål i den tredje Canada Cup finalan 1987. En bra match idag av grabbarna. Vi var utspelade i första men kom igen ordentligt. En skön och viktig seger.
Härligt med vinst. Var orolig ett tag att de inte kunde få hål på Fransson men det gick till slut. Chabada är i gammalt gott slag igen. Ninimäki var visst petad satt på bänken hela tiden.
Pessimisten: Du glömmer ju lite så där i skymundan att vi faktiskt bara spelat åtta hemmamatcher mot tolv bortamatcher varav massor av bortamatcherna de senaste tio matcherna. Om jag hade idats så hade jag kunna slänga fram en trend med genomsnittlig poängutdelning hemma jämfört med bortautdelningen och kommit fram till att framtiden ser ljusare ut. Men det ids jag ju som sagt inte. Kanske tror jag inte ens själv på det.
Ska man fortsätta den något gnälliga analysen efter 20 omgångar av 55 så:
10 första matcherna gav 17p 10 senaste matcherna gav 8p
5 första matcherna gav 8p 5 följande gav 9p 5 följande gav 4p 5 senaste 4p
Ingen trevlig trend. (Siffrorna hämtade från stats.swehockey.se, där man av någon anledning lagt omgång 10 som sista omgång, säkerligen för att sabba tabellverktyget)
Man kan konstatera att vi har en lätt sista match inför en ev slutspels- eller kvalspelschans med en trivial bortamatch mot just Frölunda...
Hannu Neimi: Jo, man kan ju börja göra upp en lista:
Garanterat före LHF:
Timrå Färjestad Linköping HV71
Mest troligt före LHF:
Brynäs Modo Frölunda
Alltså slåss vi om platserna 8-12. Där finns:
Skellefteå Djurgården Mora Malmö
Klarar vi av att hålla ALLA dessa bakom oss hankar vi oss till slutspel. Vi måste hålla minst två bakom oss för att inte, för första gången, tvingas till alla helvetes kval mot Rögle, Leksand, Södertälje och t ex Löven... *ryyysa*
Skandal att detta lagt inte kan spela bättre med detta på papret i alla fall ska vi kunna slås om en plats i topp 5 men inte detta spel det kommer att sluta i kvalserien !!
I den tjugonde om gången får vi äntligen ta oss an Frölunda. Vi har mött alla andra lag, de flesta två gånger, men inte Frölunda medan dom var på dekis. Ikväll däremot så är det ju garanterat ett heltänt Frölunda som verkligen VILL bevisa att dom ju inte alls är så usla som dom stundtals varit hittills. Bäckmans ögon kommer att glöda värre än nånsin och ingen kommer ens att tillåtas att köra på halvfart. Det blir inte alls roligt.
Lule får äntligen tillbaka Chabada som var så ruskigt bra i inledningen. Han har missat elva (eller tolv) matcher och kommer att behövas. Annars är det ingen som saknas vad jag vet förutom Leinonens mask som stals vid ett inbrott tidigare i veckan.
Tilläggas kan att detta blir vår tolfte bortamatch medan vi lyckats skramla ihop hela åtta matcher hemma. Snart väntar det en hel skrälldus av hemmamatcher med andra ord. De som lägger spelschemat lär nog aldrig få något nobelpris.
LL: Vi har upplevt betydligt värre höstar än denna. Och visst är resultatet acceptabelt med tanke på skadeläget. Tror att Chrunac och papa Lener varit snudd på helgonförklarade och förväntningarna skruvats upp en bit över det realistiska.
Hannu Neimi: håller med, det är långt ifrån hopplöst. Jag är faktiskt rätt nöjd med en pinne borta mot DIF, de är bra på hemmaplan (slog ju tex Timrå för inte så länge sedan) och har en hel del bra spelare. Jag menar, spelare som tex Linkan Bremberg och Jimmie Ölvestad skulle vara jätteförstärkningar för de flesta lag i serien. De sex senaste matcherna har vi trots en hel del skador två vinster, två kryss och två torsk, inte så himla illa ändå. Jag har aldrig gjort mig några illusioner om att vi ska dominera serien, men nog tycker jag att vi borde klara en slutspelsplats med ganska bred marginal i alla fall.
Jesper Jonsson: Men han hade maximal otur. Bara att bryta ihop och komma igen. Utgångsläget är långt ifrån hopplöst. Är lite rädd att det blir torsk i första matchen efter uppehållet. Frölunda kommer att ånga på bakifrån.
Jesper Jonsson: Folk i gemen är för slöa. De kommer bara i medgång eller om det verkligen gäller något i den här lååååna serien. Jag ser alla matcher jag har möjlighet att se, fast jag ser fler Kärpätmatcher eftersom jag tillbringar större delen av tiden i Uleåborg och ser fler borta- än hemmamatcher för LHF pga mina två övernattningslägenheters belägenhet.
Jesper Jonsson: Heeey. sluta grina nu. Det lär ordna sig till slut som det alltid har gjort när det nuvarande laget har spelat ihop sig och är någorlunda skadefria. Allltså efter uppehållet. som vanligt. Med Chabi hel kommer vi att dominera.
Jesper Jonsson: Vad är säsongskortens dag? Ska alla komma utklädda som sitt favoritsäsongskort? Eller har man en dag med särskilda aktiviteter och erbjudanden för de som har säsongskort
Aliline: Jaja, en pinne bidde det. Trots allt viktigt att inte tappa extrapinnen till Dif i förlängningen när dom hade PP, hade dom gjort mål hade dom passerat oss i tabellen. Nu får vi fira Karjala som sjua.
Om jag räknat rätt så har vi spelat 8 hemmamatcher mot 11 borta. Någon som kan bekräfta eller rätta?
Albert Hall: F-n Bartecko fick 2+2 i slutet av perioden. Highstick och roughing. 1 Djurgårdare fick bara för roughing. BP i början, de måste hålla undan.
Vivix: Jag måste liks gå snart så jag ids inte koppla upp webradion. Jag sitter istället som förhäxad och glor på hockeligans live och nedräkningen där Otroligt spännande.
Aliline: Våra slovaker är verkligen heta, dom gjorde väl runt tio poäng senast och har redan gjort fyra ikväll. Nu återstår det bara 9-14 mål i den här matchen.
Albert Hall: Jaa, där satt tvåan. Målskyttet är det i allafall inget fel på. Hoppas bara försvaret börjar funka lite bättre snart. Du kan nog få rätt i att det blir en 10-15 mål idag också om vi fortsätter i detta tempo. Varför lyssnar du inte på webbradion? Har hört bättre komentatorer dock, är väldigt svårt att få någon bra matchbild.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?