Luleå HF

SHL · 121223 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
Bolivar: Suberbra box i 4 min men nu gäller det komma igång annars kommer målet.
Skönt Pölsan redan ligger under med 2-0.

Aliline: Och nu åkte Skrbek ut för Crosschecking. Vad gjorde Morrison efter avblåsning precis innan då? Kan bli en jobbig kväll det här.

Lindberg Råkkar: Han föll ju ganska lätt men Chabada måste lära sig att inte hålla klubban där.

Aliline: Hakning på Chabada, minusodds på att det ska inträffar i en match.

inga tidiga frölunda mål tack.

Hannu Neimi: Stabilt med Lulemått mätt då :)
Tänkte i 2:a perioden ofta på hur ett lag som leder med 3-1 på hemmaplan kan spela totalt utan självförtroende. Ofta kaos i egen zon och till slut ramlade 3-2 oxå in trots att man haft 2-3 chanser med pucken under kontroll och kunnat få ut den ur zon.
I 3:e såg det väl okej ut men mycket av det kan tillskrivas Djurgården som inte tog till vara på de möjligheter som bjöds på att ta sig tillbaka i matchen. Ofta spelade en Luleåspelare tillbaka pucken till i egen back för att dra iväg mot offensiv blå. Det gjorde att 2 LHF backar hade 3 Djurgårdare emellan sig och sina egna spelare med DIF satt aldrig någon press på våra backar utan var nöjda med en passiv forechecking.
Hade dom klivit upp och stressat direkt där så är jag övertygad om att vi fått stora problem

Glöm torsdag och satsa på lördag ned måste vara nästa mål i projekt 8:e plats.
Hittills har vi:
Schtan: 3p(h), 1p(b) +2
Mora: 2p(h), 3p(b) +5
SSK: 3p(h), 3p(b) +6
Pölsan: 0p(h), 1p(b) -4
DIF: 3p(h), 0p(b) -3

Lyckas vi sluta på plus mot 3 av dessa lag ska vi rimligen klara oss undan kvalserien i alla fall, övertag mot 4 borde räcka till slutspel.

Lindberg Råkkar: Skoj att se hur säkert det såg ut då LHF spelade på resultatet i tredje. Visst hade DIF en kvalificerad chans men det såg stabilt ut.

Bolivar: Äntligen en line som funkade framåt, the kid-line var skoj att skåda och pressade ofta tillbaka Djurgården i deras zon.
Lavander hade på nytt en stark match och Chabada återfann sin målkänsla.
I "första"-linen var det väl endast Larose som visade något och han räddade väl 2 mål i egen zon för dom är ofta just där på fel sida av planen och ordentligt tillbakatryckta.
4:e gjorde väl en rätt okej insats, Lidhammar hade nå bra byte i offensiv zon och gjorde någon bra backcheckinggrej i 2:a som nog hindrade ett mål.
Burra däremot verkar vara den som spelar som en junior, varje gång han får pucken oavsett position på planen så dör spelet.
Det mest positiva är väl att det ibland fanns spel oftast beroende på att det var 2-3 passningar i rad som faktiskt gick till en medspelare och på dennes klubba.

Bland backarna var Obsut överlägsen och Ejdepalm lika klar tvåa. Pukka med puck och Pukka utan puck är en oceans skillnad i skill. Saravo MÅSTE vara den som alltid ska sköta uppspelen när dessa två är inne, nu fick DIF 2 mot 0 som man brände just pga att Pukka skulle slå en pass som gick åt helvete. 70kg Robin mot 100kg Ryno var ingen skojig matchup.

Gusten gjorde många kvalificerade räddningar men man får inte inleda med en sån där missbedömning som ger 0-1. Idag hade vi tur att DIF var riktigt bleka och oengagerade samtidigt som man spelade ett lika virrigtförsvarsspel som LHF. 2-1 var väldigt tydligt när 4 st DIF:are var med hem mot en ensam Miettinen och ändå lyckas alla göra en Omark sväng och strunta i pucken. 32 dagar sedan förra trepoängaren på hemmaplan så det var verkligen på tiden. Två viktiga matcher kvar hemma innan uppehållet allt annat än 6 poäng är ett misslyckande. Dessa varvade med bortaspel mot lag som FBK-VF-LHC gör att det nog inte blir så många fler poäng.

Jesper Jonsson: Ja, Burra eller Kerman verkar gå på ett ut. Kul att se Omark-Isaksson och Lindgren snurra på. Hoppas dom får fortsätta ihop. Chabada tillsammans med Harju och Lavander kan också få fler chanser.
Det var på tiden med en vinst. Fortsätt nu med tajt bakåt så kan nog poängen ramla in. Törnqvist gjorde det bra förutom vid 0-1. Han gjorde ett par riktigt bra räddningar och det behöver vi.

Bolivar: Var ju lite positivt idag.

omark-isaksson-victor som väntat mest snurr i anfalsszon och var väl kvällens line.

förstalinen var väl inte spec bra utom möjligen larose men de fick endå in 2 mål.

Det tar emot att säga det men Obsut var kanon.

men Robin hade det tungt. Vi behöver få tebaka nagander o skrbek

Och Burra gör inte inte mycket rätt. Blir alltid av med pucken även om han tog en shysst dive.

Salcin: Sedan kan man ju hoppas på att Skrbek och Nagander kommer tillbaka. Pukka känns som en säkerhetsrisk och Robin väger lite lätt även om jag tycker att Rynos mål föregicks av en solklar interference.
Tarvainen - saknad av ingen idag.

Bolivar: Välbehövliga poäng.

PÅ torsdag förlorarar vi såklart men sen på lördag kommer
det en ny match där 3p känns extremt viktigt Mora hemma.

rätt snabb match idag, exakt 2 timmar.

Bolivar:
YES!

saik har tappat en 2-0 ledning och mora ligger under. skönt om vi kom upp på slutspelsplats.

Aliline: Och nu gjorde Miettinen 5-2. Nu ska det gå vägen och vi lämnar kvalserieplatsen. Bra jobbat LHF!!

Bolivar: härligt. de nya formationerna verkar lyckade.

Och Chabada gör 4-2. Härligt!!

Efter en hyfsad första period så spelar man riktigt bra i andra och vips står det 3-1. Efter det så blir man nästan övermodig och missar att få ut pucken ur egen zon så att DIF kan reducera.
Fortsätt nu framåt i 3:e för börjat vi backa så kommer kvitteringen.

Lindberg Råkkar: våra stjärnor har vi fler än Bartecko ? i dag måste hela laget kliva fram ur skuggen och vissa hjärta om vi inte ska spela kval till våren för sämre än i torsdags kan det ej bli som tur är .

LL: Lyckas man vinna mot Pölsan på lördag så har man ju i alla fall slagit rätt lag den här veckan så det vore ju lite plåster på såren.

Fortsätter man spela så här illa på hemmaplan kommer Coop snart att gapa tom, jag känner själv att suget att gå dit har minskats rejält för att det så sällan presteras något som är värt att se.
Av 11 hemmamatcher så här långt är det väl bara de mot FBK oh Timrå som man blivit glad av.
Efter Pölsan har vi viktiga hemmamatcher blandat med svåra borta, hemma har vi i tur och ordning DIF, Mora, SSK och Skellefteå. Det säger ju säg själv att det inte finns speciellt mycket utrymme till liknande insatser som vi sett denna vecka. I så fall kommer LHF verkligen behöva inrikta sig på kvalserien.

Angående Bartecko så hade man inte direkt någon semester under landslagssamlingen, det var upp kl7 på morgonen och sedan hårda och ofta dubbla träningspass på dagara blandat med match. Bara hoppas det är den stora förklaringen till hans mediokra spel för tillfället, för våra stjärnor måste kliva fram och avgöra dessa matcher till våran fördel.

Lindberg Råkkar: "Bartecko å sin sida verkar inte ens tycka att det är kul att spela."

Jag har tänkt samma sak. Han ser oerhört frustrerad och rent av desillusionerad ut. Vet inte hur många gånger man har sett honom hamna med pucken långt upp i banan och absolut ingen att passa till. Viktor har inställning och vilja, men tyvärr oftast alldeles för dålig speluppfattning. Miettinen har iofs speluppfattningen, men är inte särskilt snabb och framför allt mycket mer defensivt lagd och säkrar hellre hemåt.

Fram till i går var jag inte särskilt orolig eftersom laget trots allt inte har vikt ner sig i tidigare matcher trots underlägen (jo förresten, mot DIF borta vek man ner sig i slutet av matchen), men i går lade de sig på rygg redan efter en period och att det "bara" blev 1-7 får vi snarare tacka Frölunda för än att Luleå skulle ha försökt försvara sig mer än halvhjärtat. Det ser inte ut att finnas någon som helst glädje i spelet annat än korta, korta stunder.

Ibland kan dock en sådan här käftsmäll få ett lag att vakna upp (se tex på DIF som följde upp 2-8 hemma mot HV med 3-0 borta mot FBK), vi får hoppas att det sker med Luleå nu. Avståndet uppåt är än så länge i princip obefintligt - men ska vi hänga med är det dags att börja vinna nu.

Hannu Neimi: Inte avhängda änu nej men får detta fortgå blir vi årets Malmö.

Hannu Neimi: Spelarna kan jag stå ut.

Låt fansen rösta fram kedjeformationerna för det kan ju omöjligt bli sämre.

Lindberg Råkkar: Harju Larose och Bartecko klarade ju dessutom att genomföra pass och skapa tryck i PP den nuvarande PP-uppställning tar sig ju inte ens in i anfallszon.

Harju har inte gjort en poäng sedan han parades ihop med floppfinnarna.

Hannu Neimi: Har vi Modig i mål ska du nog se att vi lyckas släppa in ett mål.Hur tusan kan man misslyckas med att rädda Kallios första skott?

Portello: Blir 0-0 mellan två skärrade och ängsliga lag.

Hannu Neimi: Två lag som totalt har 1-13 idag möts i nästa omgång.Hur ska det sluta? 8-8?

Idag var det pinsamt.Saknar ord.

Lindberg Råkkar: Glöm din dröm, vi får nog stå ut med tränare och de spelare vi har. Vad det gäller tränarna vore det en rejäl prestigefölust för vissa krafter om de kickades. Finns inte på kartan.Vi är iaf inte avhängda och får hoppas på att vi kan ha ett par lag efter oss då 55 omgångar är spelade. Men det blir inte lätt.
Att det är som det är beror i huvudsak på OBOL-härvan som skadat föreningen mer än vad de ansvariga vill medge. Inte minst har den kostat en massa bad will.

Salcin: Segern mot SSK gav konstgjord andning till vårt tränarpar. Efter två patetiskt genomförda matcher mot lag på hemmaplan så kan dom ju omöjligt få sitta kvar. Kan nån räkna och jämför hur många poäng #25-#9-#29 gjort jämfört med #24-#25-#18?
Jag gillar verkligen Viktor men han har noll kemi tillsammans med Bartecko, Bartecko å sin sida verkar inte ens tycka att det är kul att spela.

Det enda roliga var väl att Robin fick göra mål, sen att han var inne och i princip ansvarig för två bakåt är en annan femma. Kan iofs ha lite överseende när han försökte hålla kvar pucken på offensiv blå för sånt gör ju ingen annan back. Sandström gjorde ju ungefär samma misstag på 0-2 men han stötte på röda när det inte fanns någon som helst anledning att göra så.

Jag säger bara
AVGÅ 3xROGER

På lördag är vi jumbo och lär få inneha den platsen en lång tid framöver.

Hannu Neimi: då var det väl kört idag. :/

Barbapappa: Jag har ingenting emot laget Mora eller deras supportrar. Ser i dagsläget MIK och SSK som de tydligaste räddningsplankorna. Dels på trupperna, vad lagen presterat och traditionen. Vi har under 2000-talet alltid haft de två lagen efter oss. Men visst kan det bli så att LHF får bita i det sura kvalserieäpplet och att vi blir någons räddningsplanka. Jag är mycket nöjd om Luleå tar sig till ingemansland och har två lag efter sig i tabellen. Vilka lag spelar ingen som helst roll.

Jesper Jonsson:

aha, ja jag har inte sett honom så många ggr.

jo det är ju så, ibörjan var det virrigt värre och spelarna hittade inte varandra. mycket pga ett nytt tankesätt i båset.

nu mer ser det mycket bättre ut. ex. hv hade 9-0 i skott i går innan mora sköt sitt första. man det var ganska ofarliga lägen. dvs plockpotatis för vår målis.
nu mer snurrar motståndarna mycket utefter sargerna och i sarghörnen och där gör man sällan några mål.

mora spelar smart. till skillnad från tidigare år då det bara var kamp och att va på rätt sida om pucken.

sen hade jag ju inte tackat nej till ett par bartecko.

tror ni slipper kvala, det ser ut som att ssk är givna. sedan tror jag inte skellefteå pallar hela säsongen. Dom har redan börjat krokna.

Barbapappa: Larose har inte visat mycket om man bortser från de 3-4 första matcherna.Efter de så skulle en kille från J20 gjort det bättre än honom.

Barbapappa: Larose är sopa
Han skulle tillföra lika mycket om han satt på läktaren.

Ena positiva jag sett är väl att han är hyffsad på tekningar.

Jag har sett några matcher med Mora då de knappt varit ur egen zon. Haft nada eget spel. Typ som Luleå. Det var iofs i början på serien så kanske har de snäppt upp sig några steg.

Men jag tycker att nyttjar vi bara vårat material på rätt sätt skall vi ha tillräckligt många lag bakom oss. Men så länge vi låter Harju släpa runt på 2 hösäckar i 4e linan så väntar nog kvalserien.

Så var vi hamnar beror nog rätt mycket på hur mycket skador vi kommer ha samt hur man coachar de som spelar.

LL:

jag kan inte uttala mig så mycket om er trupp, förutom att Bartecko, Chabada och harju står för det mesta. ser man till topparna så har ni vassare spelare, men ser man till botten i lagen så har ni sämre tycker jag.

den som lever efter 55 omg. får se, men jag tyckte att det lät så självklart så det var därför jag ifrågasatte..

nöjda är vi inte det finns mycket som kan förbättras, men vi e bra mycket bättre än vad tabellen visar nu. i början på säsongen fick vi inte spelarna att jobba åt samma håll, men det gör dom nu. 4 raka gedigna insatser trots förlust i den sista.

visst lule gör fler mål än oss men mora är ett mer defensivt lag.

lorose var nog ett välkommet tillskott för er, han verkar va mkt bra.

Barbapappa: man kan göra en bedömning utifrån mer än att se matcher, man kan se till vilka trupper lagen har. Jag tycker också att LHF bör vara ett bättre lag än MIK sett över 55 matcher.

Själv anser jag att MIK har övertag på målvaktssidan, vi har ingen som är lika vass som Pitkämäki. Däremot anser jag att vi har ett relativt klart övertag på forwardssidan. Eran bäste poängmässigt, Bastiansen, skulle tex vara delad femma i LHF:s interna poängliga.

Man kan ju också se det som så att trots att LHF har spelat oerhört dåligt långa stunder medan ni är ganska nöjda (eller i alla fall är det mitt intryck, rätta mig gärna om jag har fel) så ligger vi ändå före er i tabellen för närvarande. Jag påstår inte att LHF garanterat kommer att vara före MIK när serien är slut, men min bedömning är att LHF över 55 omgångar ska plocka fler poäng än vad MIK gör.

Hannu Neimi:

bör ha mik bakom er, har du sett mora spela eller bedömmer du det efter vår sämsta insats för säsongen när vi torska 2 - 5 mot er eller?

igår var vi bara ett stolpskott från att plocka poäng av hv. vi har spöat både dom, modo, frölunda.

Lindberg Råkkar: Albert Hall skrev om SSK för några år sedan att laget vinner fel matcher. De ser ut att fortsätta i den stilen. 7-2 hemma mot ett topplag blev i nästa hemmamatch 3-4 mot en bottenkollega. Bara att kämpa på LHF. Vi skall och bör ha SSK och MIK bakom oss efter 55 omgångar. Lavander bör ges chansen att spela brevid Bartecko eller Chabada. Grabben kan inte bara gnugga, han har mycket hockey i sig.

LL: Ja vi vågade i alla fall vinna matchen, våran vana att spela streckmatcher även om det är omgång 18 eller något så var det en avgörande skillnad. SSK som består av mestadels allsvenska killar utan den rutienen vek ned sig. Ungefär samma fenomen som man sett tidigare år då dom varit ett strecklag.

Lindberg Råkkar: visst är det så, spelar vi så här mot LHC på tisdag blir det dyngstryk.

Men ska man se det positivt (vilket jag gärna gör) så är det att LHF trots allt klarar att resa sig under pågående match och få ihop spelet till att bli om inte bra så i alla fall bättre än under den nästan pinsamt usla första perioden.

alfnisse: Ja lite konstgjord andning för vårat tränarpar, men fortfarande långt kvar till någon form av stabilitet så man kan se lite mer positivt på framtiden.

Hälge: Tack för det. Vi behövde 3 pinnar idag.

Hälge: Tack för det.Den här segern var otroligt viktig.Nu är det bara för spelarna att glädjas ikväll för att sedan börja ladda inför matchen på tisdag hemma mot LHC.

Bolivar: vi får hoppas att den här segern kan vara början på en uppåtgående trend.

Men jag säger det igen - tänk om alla spelare hade åkt lika mycket skridsko som Ejdepalm.

Bolivar: skönt med 3 poäng.

Portello: Grattis till segern. Miettinen var hyfsat het i kväll.

björn power: Ja, det finns ju andra matcher där vi var mer värda poäng än idag men nån gång måste vi ha turen med oss också.

Bolivar: Fy faan vad skönt...

LL: För en gångs skull har vi studsarna med oss och det är ju målen som räknas. :-)

« · 946692 · »