Malmö Redhawks

SHL · 24628 inlägg · 2625 ämnen
« · 281976 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Någon mer än jag..?
edit: "klubben och fansen"

anders: Är där någon spelare i MIF som har haft hjärta för spelare eller fansen???

Stefan: För att de ska funka så måste alla klubbar införa det!!!

anders:

ang Rune Holta så har jag hört samma sak så det stämmer nog.

Nackdelen är om MIF inför prestationsbaserad lön så innebär inte det att MIF får bättre spelare till klubben utan man kan få det ännu svårare att konkurera med bla LHC om spelare.

Fördelen är dock att spelarna måste ge järnet för klubben om de vill tjäna stora pengar. För då måste de kämpa i varje match oavsett om det är match 31 av 50 och den inte betyder något eller SM-Final.

Stefan: Men samtidigt så kanske det är det enda man kan göra. För hjärta för klubben o fansen saknar alltför många spelare numera så då är det väl bättre att de har nått att spela för rent ekonomiskt. I t ex speedway är det ju såhär. Förarna har en viss grundlön sedan får de betalt för poäng m.m.

Jag har t ex hört att Rune Holta som är en GP-förare i sin nya klubb här i Vetlanda får 5000kr per poäng. Han har hittills på två av 18 matcher kört in 24 poäng. Det blir lite kosing det=)

anders:

jag vet att du har skrivit om prestationsbaserad lön förut :)

Fördelen är med prestationsbaserad lön är att om laget går bra så tjänar "oftast" laget mer pengar i och med ökat intresse för laget och samtidigt tjänar spelarna mer vilket de vill.

Nackdelen är att om laget går dåligt så får spelarna "dåligt" med pengar om man nu kan säga 45000kr/mån dåligt.. i grundlön.

Stefan: Låter som en bra lösning. Har för mig att jag skrivit om det här nån gång. Men jag blev som vanligt idiotförklarad=(

Stefan:

sen om det är möjligt att införa detta är en annan sak... så länge som LHC/FBK/VF och andra klubbar inte inför samma sak utan ger höga löner så lär det bli svårt att locka till sig spelare med prestationsbaserad lön tyvärr..

anders:

vad jag hört från min tid i MIF så ligger Jussis lön nånstans runt 150.000kr/mån mot ex. Musse Håkansson nu LHC som krävde mer pengar än det för att komma till Redhawks.. tänk då vad han troligen tjänar i LHC idag och vad han presterade förra säsongen :) Håkansson alltså :p

Inför prestationsbaserad lön.. med en grundlön på ex. 40000kr/mån
5000kr per seger
1000kr per mål och assist
25000kr för 10mål
50000kr för 25mål
osv osv..

lön efter hur man själv presterar SAMT hur det går för laget, ju bättre laget går ju mer kosing tjänar man.

JoJo: Rookielönen i t ex Leksand är 50000kr i månaden. Den lär ju inte vara så mycket lägre i Mif. Fick ju höra på ryktes vägar att Fjuss hade 100000kr i månaden. Detta ser jag inte som nån omöjlighet då Lillis för två år sedan sade att Fjuss var den första klubben skrev kontrakt med. Då lär han också ha fått väldigt bra betalt. Sedan så kan du väl inte jämföra Daniel Majstorovic med Jussi. Den ene är inte med i landslaget den andre kan mycket väl om han bara vill. Tycker stjärnstatusen är desto högre på Jussi!

Magnus: Visst är kvalitetén låg men Mifs försvar måste väl lätt rankas som ett av de sämsta nu i elitserien?

anders: Pengarna till Arenan har inte överhuvudtaget med Mifs ekonomi att göra, den enda gemensamma nämnaren är Percy samt att Mif är tänkt att ha det som hemmabana. Percy är affärsman och ser långt bortom Mif vilket många andra inte gör...

Dessutom och detta är viktigt, nästa säsong måste klubben ha svarta siffror. Annars blir det degradering oavsett om vi har Foppa och Sundin eller junior x och y i laget och oavsett vilken pacering vi får. Visst vill även jag satsa men man får vara realist och inse att skulden måste bort, väck och förintas annars är det gärsgården som gäller. Sen som en kille här under påpekar behöver man inte ha ett lag som 94 för att vara med och slåss om SM-Guld i Elitserien längre. Kvalitén på Es är nu i det närmaste skrämmande låg...

christoffero:

med tanke på att Thure lirade center och Stalle inte skall spela center enligt Lillis så drar iaf jag slutsatsen att Thure inte är ersatt av Stalle iaf :)

CoolaKoffe: Staal då? vem är det han ersätter? möjligtvis Thure? Klart bättre än Thure är han iaf!!!

Magnus: Du har rätt. Tragiskt men sant: en allt svagare elitserie kan vara räddningen för MIF. "Världens näst bästa liga": Pyttsan heller!

19 Nicke:

Att Juha Riihijärvi skulle ha 250-300 i månaden är ungefär lika troligt som att Hasselblad skulle erbjudas ett NHL-kontrakt. Jussi kanske har 120 högst. Med tanke på att Majstorovic har 48000 i MFF så kan ju knappast Jussi lika sådär jättemycket före?

19 Nicke: Håller med. Men tyvärr så är alltför många miffare riktiga knähundar och säger inte ett ont ord mot Percy o Mif. Tyvärr=(

Saken är jue den att det spelar ingen roll vad man skriver här inne, jag tycker supportrarna som väl bor i Malmö kan starta uppror på den tränings match som tar vid hemma i Malmö i höst...
Det är jue nästan det bästa sättet att kunna framföra våra budskap till alla poster inom föreningen om inte specielt percy..

Peter Andersson, Mattson, och många fler gör som Anders skrev inte mödan värt för lönen.

Peter Andersson mfl klagade redan mitt inne på förra säsongen att laget är för klent, eller att vi har en för tunn trupp, tänk om spelarna inom laget kan sänka sina löner, genom att visa hjärta för föreningen, ja då skulle det helt plötsligt finnas gott om pengar till nya spelare, säj en löne sänkning på 30 % på dom spelarna som har höga löner.

Sen när det då finns pengar till nya spelare så ökar också klubbens chanser till fler o bättre sponsorer..

Finns många spelare runt om i landet som är redo att sänka sina löner så att laget inte går i konkurs, men varför måste det gå så långt för. Kan man inte agera tidigare??.

Säj om Andersson skulle få 30 % mindre på sinn nuvarande lön" DET är jue för fan inget, han klarar sig gott o väl.

Eller Jussi som säkert ligger redan nu på en 250 000 - 300 000 kronor i månaden.

Bara snack från min sida, men finns säkert bättre lösningar, men en bra lösning var den som jag nämde innan om att supportarna kunde visa sin besvikelse under försäsongen...

Ha d gott..

19 Nicke: Håller med dig fullständigt. ÄNTLIGEN NÅN SOM HAR ÖGONEN ÖPPNA!!!!! Jussi blir ju äldre och han är inte lika sugen på att vinna längre. Glöden börjar slockna där. Mattsson blommar ju aldrig ut. Han kunde lätt ha kunnat stänka in 25-30mål per säsong men han kanske behöver ett klubbyte? Suursoo är ju mest skadad och det låser sig i målskyttet för han också! Vore det inte bättre att de köper in en målskytt som de vet gör många mål istället för att ha en massa som de "tror" kommer göra många mål?

Och finns det pengar till en arena så finns det banne mig pengar till att värva spelare!!!!

CoolaKoffe: Och han är gratis då tror du?? finns många bra spelare som står utan kontrakt, men dom kostar en hel del" och MIF"s ekonomi är nog inte att skryta med som förr i tiden , eller lättare sagt percys pengar.

Letar man i Allsvenskan - Danmark så kan man inte ha mycket pengar att röra sig med.

jag sa inför förra säsongen att det kommer bli tufft för laget att hålla sig kvar i Elitserien, självklart fick man skit för det då.

Vad kan man förvänta sig i år då??.

Tror Lillis/ Lusth att man kan få ihop ett vinnande lag bättre en vad Bäckis/ Gunnar gjorde under sin tid i föreningen, jag tror att det blir lite bättre, men inte med många procent.

Man kan inte skylla Bäckman för den dåliga säsongen bara för att han inte lät juniorerna få mera tid, eller lät dom spela.

Herre gud !! jag tycker MIF"s hela plan inför denna säsongen är ett stort skämt, jag menar, man vill sattsa på juniorer, få ihop ett bra lag av egna tallanger och unga spelare, men vem ska stödja dom då?

Toivo?: som nästan går skadad gämt.
Mattson: Som har en talang som aldrig tycks vilja blomma ut.
Jussi?: Som själv har burit hela laget på sina axlar enda sen han kom till MIF..
Staal?: Kanske inte ens spelar med MIF nästa säsong..
Hannula: Som så gott som drar till NHL så fort han får läge.

Man kan inte bara kasta in 5 juniorer i ett Elitserie lag och hoppas på det bästa, det är precis som att köpa en triss lott, säsongen som väntar kommer att bli en Nit-lott igen för MIF!.

Man börjar faktist och undra vart föreningen är på väg.

Efter säsongen är över och MIF ännu inte lyckas " Ja då kommer nog dom flesta lämna det sjunkande skeppet. Jussi drar, likaså Lillis mfl...

Medans MIF slår i underläge med dålig ekonomi, och en halv taskig trupp så pratar Percy om en arena större en globen för närmare 800 miljoner kronor om inte mer.

Vore det inte klokt att investera lite av dom pengarna till framtidens MIF som ska spela där, eller tror man att man kan spara pengar och låta juniorer spela av dom återstående åren som väntar innan arenan står klar...

Då kan man lika bra ha fri-åkning i isstadion och värva spelare för små slantar.. *suck* Tänk vad pengar man skulle spara då.

Förra året va d nära att vi värvade Joni Lius har han kontrakt fortfarande me TPS??

fö ISF kunde vi värva han

anders: Våra backar räcker mycket bra i Elitserien, de var exempelvis ljusår bättre än backarna i både LHC och BIF ifjol. Däremot behöver vi fler Petri Liimatainen för att vi ska komma högre upp i tabellen. Ett annat problem är säkert också att vissa i laget förväntar sig att andra i laget ska avgöra (ungefär som i Tre Kronor). Fler måste ta för sig och inte vara så förbannat fega. Men visst finns det flera backar i laget som kunde varit bättre, men inte till samma pris dessvärre.

"Förr om åren gick jag o fantiserade o "trodde" stenhårt på Mif år efter år. Men till slut fick jag väl upp ögonen och såg att det inte gick att gå och drömma hela tiden!" - När är förr om åren? Jag menar går vi tillbaka till 98/99 hade vi bland de bästa backarna i hela Elitserien vilket inte hjälpte speciellt mycket... Då kunde man verkligen satt upp förväntningar, nu är laget byggt med en helt annan budget och man kan inte heller ha så höga förväntningar längre och ska inte ha det heller.

Asså alla kom igen nu ni gnäller om nyförvärven d e lyckade nyförvärv

Jimmie Svensson ersätter Henke

å du hade rätt Magnus Österby ersätter Fjuss

Om vi vill ersätta Thuresson så måste vi värva Sundis

så ja vill inte höra ett gnäll till om misslyckade nyförvärv vi har värvat bra

Magnus: Men varför är både du o många med dig så grymt säkra på slutspel även med det här laget. Kan det inte vara så att våra backar helt enkelt inte är tillräckligt bra för elitserien. Det kan ju vara så också eller???

Förr om åren gick jag o fantiserade o "trodde" stenhårt på Mif år efter år. Men till slut fick jag väl upp ögonen och såg att det inte gick att gå och drömma hela tiden!

anders: Pissgäng vill jag inte hålla med om. Vi är ju långt ifrån guldkandidat men det var ett tag sedan vå hade ett lag med den kapaciteten. Förlorar vi Staal och Hannula ser det riktigt vattningt ut, förlorar vi en av dem ser det sådär ut men får vi behålla båda ser det åtminstone inte sämre ut än i fjol. Knappast bättre men samma nivå åtminstone. Det stora problemet som jag ser det är att vi satsar för lite på spelare från Allsvenskan, det verkar som vi bara värvar ex.Miffare eller plockar upp juniorer. Allsvenska spelare göre sig ej besvär, vilket är dumt om man vill spara pengar. Öseterby är ett välkommet undantag, han är långt ifrån någon stjärna men motsvarar ungeför Andreas Lilja.

Spelande backar är behövligt även om vi har ett par. Liimatainen klarast lysande stjärna givetvis (landslagsmässig) men sen är det mycket grovarbetare. Slipper vi skador (vilket man aldrig gör) blir det slutspel givetvis men i verkligheten (där man alltid får skador) får vi nog räkna med att slåss som 7-11 plats även i år. Just nu ser åtminstone Brynäs och Timrå väldigt, väldigt bleka ut. Det är ju även tydligt att SSK:s börs verkar ha sinat. LHC:s nya satsning kan antingen ge dem slutspel, om än precis, eller ännu en rejäl flopp. Mif:s enda förlust (hittills) som är jobbig är Thuresson. Staal är en kanonvärvning (om han stannar och får vara hel). Varken Hasselblad, Öhman eller Malmström är svåra att ersätta. Österby ersätter Hasselblad. Malmström tillförde inget i fjol och kan knappt räknas som förlust faktiskt.

Nja, det ser blekt ut som vanligt på senare år men å andra sidan ser många konkurrenter om möjligt ännu blekare ut än i fjol också. Vi får se hur truppen ser ut i augusti, det går inte att sia ännu.

anders:vi har 2-3 backar som kan lira hockey..

Nä, försvaret ser inte bra ut, som vanligt. Men det finns väl en stor bunt med fans här som ändå ser backarna som helt suveräna. Tänk om fler kunde vakna upp lite och se vilket pissgäng Mif egentligen har???

Någon mer än jag..?
...som är allvarligt oroad för kommande säsong? Jag tycker truppen är klenare än någonsin. Vart är vi på väg? Skall en handfull oprövade juniorer säkra slutspelet? Är målvaktsfrågan löst egentligen? När ska vi få se spelande backar ala Hävelid/Tornberg?

Jag är inte särskilt optimistisk...

Sv: Dags att glömma Lasse Degn
anders: De närmar sig, för varje år. Om vi inte skärper oss i Sverige är de snart ifatt...

danoj: Tack=)

anders: Kunde faktiskt inte sagt det bättre själv :)

Magnus: De som inte vill lira i landslaget väljer Tyskland. Tydligen ville inte Roger Hansson lirar mera i landslaget efter OS-94!!! Bundesliga är och förblir en pengakåt liga för mig med noll utveckling. En massa lag med nästan enbart utlänningar av dålig klass. Varför väljer t ex nhl-lagen att träningsspela mot svenska o finska lag???

Sv: Nu måste det hända något..
Johan:Ja tror att han e oxå aktuell i SSK fast d e ungefär 10% att han skulle va klar fö ssk

Redhawkmatte: Ja jag läste det i Sydsvenskan. Trodde han redan var klar - för Djurgården! Men är det bara AIK vi slåss mot ska det väl inte va mycket bekymmer att få honom, vem vill spela allsvensk hockey?
Sundblad är en notorisk målskytt, gjuten framför mål i PP och har ett bra skott, Högerfattad. Och ev av de bättre 'slagskämpar' vi haft i MIF...

Niklas Sundblad är aktuell för spel i Mif igen. Se länktips.

Hannula
Tja

ja skulle bara säga att Hannula gjorde mål mot Slovakien i 1:a perioden

hans 2:a mål i sin 1:a VM turnering någonsin d e jävla bra!!

Sv: Tre Kronor...6-5!!!
ro: Naa...om rubriken inte var tänkt att handla om Sverige så var det väldigt märkligt utsatt.
Två stycken rubriker var satta i fetstil som följer:

...och nu väntar Tjeckien. (Länk)

Tidernas VM-vändning av Tre Kronor (Länk)

Att det sen stod rätt fakta inne i artiklarna hör kanske inte riktigt hit, med tanke på att de var skrivna av TT.

Vad sägs? :o)

Magnus: Förvisso var -92 en underbar finalserie. Jag hade förmånen att få se Sälle avgöra i sudden i den första finalmatchen, på plats i isstadion. Och,visst, klassen på elitserien var avgjort mycket bättre då än vad den är nu.

Magnus: Kan bara instämma. Tyvärr ser det för närvarande ut att bli en minst lika svag säsong som den gångna

Sv: Tre Kronor...6-5!!!
MrLeth:
OM du hade läst artiklen så står det:

... och nu väntar Tjeckien
8 maj 2003
Källa: TT

Tjeckien fick en förhållandevis enkel resa fram till VM-semifinal.
Ryssland besegrades i kvartsfinalen med 3-0, efter en taktiskt smart genomförd match.
Nu väntar Kanada i semi.

Dvs. det gäller inte Sverige... :)

Tre Kronor...6-5!!!
Jag har redan skrivit så mycket om tre kronors match mot Finland på annat håll så jag nöjer mig med att säga...6-5!

Och återigen...Sydsvenskan.se är Sveriges i särklass sämsta internetsajt när det gäller ishockey!

"Och nu väntar Tjeckien" har man som rubrik....
Sydsvenskan.se är nog de enda som inte vet att vi möter Slovakien i semi...
Fast det är ju svårt med sånt där med länder som delar på sig..
Själv brukar jag alltid säga Sovjet om Estland t.ex...
*LOL* ;o)

CoolaKoffe: Tror ändå att vi kanske kan få behålla Hannula ett år till. Han fick knappt spela i en så viktig match som idag och det är inte bästa betyg kanske. Men man vet aldrig, NHL-lag har plockat över folk förr som inte gjort hälften av vad Hannula gjort. Hoppas att vi får behålla Stalle och Mika nästa säsong så vi kan få jobba i ro utan att behöva panikvärva för att överhuvudtaget få ihop ett lag.

crille: Som bekant består Elitserien av snorungar och gubbar, alla som är mellan 22-30 och är något att ha (mer eller mindre, vissa väljer ju Sverige men de är få) spelar någon annanstans. Tyvärr...

Magnus: Har för mig att det var först efter 35 som man vill bli tät men det går kanske ner i åldrarna tyvärr.

crille: Tror nog att han vid 25-års ålder i första hand är intresserad av att tjäna lite grova stålar faktiskt.

Magnus: Väljer han tyskland vid 25 års ålder så är han väl lite knepig tycker ja. Där kommer han få 0 utveckling till skillnad från i elitserien.

Stefan: Korrekt

crille: Tror inte Mif kan konkurrera med Tyskland men har vi flyt så...

crille:

om jag inte förstod fel så stod det även att allt pekar på att Degn och nån mer skulle till Tyskland? Därav Magnus kommentar om att han verkar vara förlorad.

Magnus: Det står väl bara att Degn är förlorad för Rungsted...Läs sydsvenskan.se idag istället där står det till och med kommentar från Degn angående MIF. Inte kört än

« · 281976 · »