miffo: Du undrade hur man kunde bo i övik, vill du veta svaret?? Visst är övik litet, de är långa avstånd där uppe... men stad med större hockey intresse finns knappt. Inte om du ser till invånar antalet och hur många av dem som är intresserade av hockey. Sen är modo en väldigt proffsig klubb, har själv jobbat där och genom dem kommit till många andra klubbar på besök och de är svårt att ens gemföra.... visst jag är kanske färgad, men du kan ju själv fråga dem som varit där och spelat, tränat osv.... de flesta svarar samma
Kim Staal hade varit väldigt nyttig i MIF men han stannar säkerligen i Modo tills kontraktet går ut. Tyvärr tror jag inte han kommer tillbaka men man vet ju aldrig. Förstår personligen inte hur man vill bo i en stad som Övik när det finns städer som Malmö - Köpenhamn, det är för mig obegripligt även om jag själv kommer från Norrland.
Faxe vet i fasiken om jag skulle vilja se i MIF, iofs vet jag inte hur han har spelat i MoDo men så värst mycket bättre än våra nuvarande backar har jag svårt att se att han är.
CoolaKoffe: Självklart så var det inte kul att läsa att Staal drog till MoDo, men i hockey kan man inte vara långsynt. Det är gammalt och i min värld så är han mer än välkommen tillbaka. Kanske bara var nyttigt att komma till en annan klubb föör att prova sina vingar. Om han kommer tillbaka så kanske han är t.o.m bättre än när han drog för att han fått lite perspektiv och lärt sig andra saker. Risk att bli hemma blind om man stannar för länge på samma ställe. Nä, hoppas vi ser Staal igen i MIF dressen. MIF mot SM-Guld 2003
dansken99: Kan ju samtidigt nämna att det mer eller mindre är helt Brithéns förtjänst att Staal, Damgaard och de andra danskarna spelar i MoDo. Kanske en öppning för att få hem Staal igen?
Får rätta mig direkt. Enligt AB:s hemsida fick han sparken, se länk. Orsaken är att klubben och han inte är överrens angående spelarkvalitéen i laget. MIF mot SM-Guld 2003
Hörde på radion idag att Jim Brithén i MoDo lämnar klubben med omedelbar verkan. Orsaken sa de inte men han lämnar iallafall. Då slog mig en sak att det kanske är Percy som varit framme igen och värvat honom i smyg, precis som han gjorde med Bäckman/Johansson ;-) . Nåja, hade ingen speciell anknytning till MIF, men det kan ju kanske vara intressant ändå. MIF mot SM-Guld 2003
BMW2002: Håller helt med dig, domarnivån stinker! Och handelssystemet mellan NHL o elitserien måste göras om. Det måste sättas mera press på NHL. De har fått alltför många bra spelare ifrån Europa alldeles för billigt!
Hej Hockeyälskare. Jag hade tänkt mig att starta ett upprop för att försöka rädda eller restaurera standarden på svensk hockey. Jag hoppas att du kan hänga med på det ena eller helst båda mina ”påstående” angående svensk ishockey, och då främst i Elitseriemiljö.
1. Lägg ner ”Handväskeishockeyn”. Dagens hockey på Elitserienivå är alldeles för tam. Jag menar givetvis inte att domarna skall tillåta rena överfall och låta bli att blåsa för hakningar och trippingar osv. Men jag tycker att dagens domarkår i allt för stor utsträckning styr matcherna till var de är. Toleransnivån skiftar i allt för stor utsträckning under pågående match vilket får till följd att spelarna aldrig vet vad domarna tolererar och vad som de inte tolererar. Det som ena perioden var okej är utvisning i nästa. Våra domare måste bli mer lika och framförallt hålla samma nivå en hel match.
Kommentar. Domarna i Elitserien är många gånger så dåliga att de med nöd klarar de fystest de måste uppfylla inför var säsong.
2. Stoppa flykten till NHL. Ett system för att göra flykten till NHL mer selektiv måste till stånd. NHL-lag kan i dag köpa loss Svenska spelare till ”Världensbästaliga” för rena bingopengarna. Elitserien blir lidande då spelare som är ”på gång” kontrakteras och sticker till NHL eller farmarligor långt innan de visat vad de kan i våra serier. Det får till följd att vi svenskar får hålla till godo med, låt vara ganska många goda spelare, men också många avdankade spelare som gjort sitt både i NHL och i andra utländska (mer betalande) ligor. Hockeyförbundet måste få till stånd ett mer rättvist handelssystem.
Kommentar. I en intervju sade en av våra Elitserietränare angående förslaget att utöka elitserien till 14 lag att ”-Det finns inte så många kvalificerade spelare att vi kunde skrapa ihop två lag till.” Det är ju mycket oroande att vi dränerar vår egen spelarmarknad så enormt att vi inte kan ruska fram 40 spelare till som håller Elitserieklass.
Dessa synpunkter är helt mina egna men jag tycker mig förstå efter samtal med många hockeyfans att många tycker likadant. Därför känner jag att det är dags att göra något åt det. Genom att hålla truten och fortsätta glo på matcherna händer det inget. Så klipp ut mina påstående och klistra in dem i ett mail till [email protected]
Kommentarer och dylikt på mitt inlägg personligen får ni gärna maila till mig på [email protected]
Tänk på att desto fler som mailar desto mindre är deras möjligheter att avfärda oss.
CoolaKoffe: Pga att svenska folket har väl som vanligt valt in en femma, och han hade väl inte tillräckligt med röster, vad vet jag. Denna frågan tror jag att de som anordnar denna matchen bättre kan svara på, antagligen Svenska Hockeyligan. Jag bara förmedlade nyheten. MIF mot SM-Guld 2003
Nu är Allstar laget uttaget. Och uttagna MIF:are blir Petri Liimatainen samt Mika Hannula. För de som inte vet så möter detta laget Luleå Hockey uppe i Coop Arena (gamla Delfinen). Se länktips. MIF mot SM-Guld 2003.
Jönsson: dax för "äckligt disciplinerat" spel på bortais! Sedan får gärna MIF spela lite fysisk hockey, varför inte gå i bräschen för denna nödvändiga omdaning av svensk hockey-bockey?! För en gångs skull håller jag med Borken
nek97raj: jag tror inte att vi får kvala eller så! slutspel e jag ganska säker på att det blir! mif har alltid haft svårt innan uppehåll, varföe vet jag inte, men som tur e så brukar de vara starka efter uppehåll också! men det jag oroar mig för är bortaspelet och de 6 bortamatcherna i slutet av serien. för blir det inte bättre på bortaisarna så blir det jävli*t svårt!
Gårdagens match var ett bevis på hur dålig klass Elitserien håller. Allt fysiskt spel är som bortblåst, knappt man såg Tre kronor utdela en enda riktig tackling, vet inte ens om dom gjorde det. Vad Sverige behöver är en spelare som Wernblom som ger och tar i alla närkamper, men man förstår att han inte vill vara med på grund av alla sina skador som han har haft. Vart har spelare som Wernblom, Holmström med flera tagit vägen i dagens landslag? Det var ännu mer sorligt att se Frölundas förstafemma som har dominerat så i ES men lyckades inte med mycket i matchen. Men man ska dock komma ihåg att Ryssland inte är lätta att slå på bortaplan. Sedan såg man knappt skymten av Nicklas Nordgren som ska vara så bra. Nä det är bara att inse att Sverige inte håller hög klass längre och att bredden är på väg att försvinna. I Elitserien är det inte heller mycket tackingar, har sett många matcher i år på Canal+ men inte en enda riktig tackling när jag tänker tillbaka. Det är tyvärr bara fula tacklingar man ser i dagens hockey, inga riktiga. Om man inte spelar fysiskt så vinner man inte heller de tuffa matcherna. Men samtidigt ska man spela fysiskt på ett smart sätt, inte på ett fult sätt som 3 kronor gör idag.
heart: Inte i år iaf. När man har gårdagens match i baltica cup i minnet, så är det inte utan att man tänker som så: "-skit samma i hur det går för MIF, ES är ändå så patetiskt dålig nuförtiden." Då är det trevligt att tänka på att MIFs två sm-guld togs under den tidsperiod då ES var "världens näst bästa liga". F.ö. så konstaterar jag att Timrå aldrig har vunnit SM-guld, och, högst sannolikt, aldrig heller kommer att göra så.
anders: Jag är INTE kvar i någon guldålder. Men med den forward uppsättning vi har får vi aldrig ligga längre ner i tabellen än 8:e plats, så är det bara. Gör vi det betyder det också att delar av laget inte gör sitt jobb. Jag tänker inte sitta och bena ut vem eller vilka som inte gör vad de ska men det är ganska uppenbart att något är fel när lag som består till 80% av utfyllnads spelare ligger ovanför oss i tabellen. Följande spelare i Mif håller Svensk landslagsklass eller straxdärunder:
Sen kan du själv räkna ut vilka av ovan nämnda som inte gjort sitt jobb. Jag jämför inte med något lag bakåt, vi håller inte ens hälften av den klass laget 96/97 gjorde och det höll knappt hälften av den klass laget 93/94 gjorde. Spelarna ska ha press, detta är deras jobb och deras jobb är att ta Mif till slutspel allt annat är fiasko. Vi har inget att hämta i slutspelet men dit ska vi.
Trots att det är ett mellanår har vi spelare som anses värda betydligt mer på spelarmarknaden än Leksands, Timrås och Luleås för att nämna några. Rädslan att fölora är större än viljan att vinna, så är det.
Magnus: Vad menar du med följande "Men trots att det är ett budgetlag, för att vara Mif, ska slutspel inte vara några som helst problem" Du är fortfarande kvar i guldåren min gode Magnus. Mif har inte så bra lag längre. Vi tillhör BOTTENLAGEN i elitserien. Inse det för guds skull. Och sluta sätt press på killarna i laget. De försöker och ger allt, men alla jämför dom med de som lirade i laget för åtta-nio år sedan!
anders: Alla vet väl att Mif är i en tuff fas, det har väl stått ganska klart i flera år nu. Inte minst i år då man valde att satsa på ett "bugdetlag". Men trots att det är ett budgetlag, för att vara Mif, ska slutspel inte vara några som helst problem. Varför vi inte kan spela på bortaplan är gåtan.
nek97raj: Helt rätt, håller med dig....det är faktiskt lite kris-stämpel över MIF:s sviktande publikantal, det blir ju tråkigare stämning på hockeyn iom att färre och färre går och tittar på matcherna hemma.
Jag tycker inte det är befogat, för Mif har spelat väldigt bra på hemmais, men visst intresset sviktar väl för det dåliga urusla bortaspelet.
Varje hemmamatch blir som vinna eller försvinna.
Jag bävar lite inför januari månad, då avgörs väldigt mycket.
11 matcher varav 6 i rad (!!) på bortaplan, förloras majoriteten av dessa matcher borta, så kan man snacka om kris...
Då kan kvalserien vara farligt nära, jag verkligen inte hoppas att det blir så, för det skulle göra väldigt ont i mitt hjärta :-(
Så för helvete grabbar, kom igen nu och visa vad NI kan, det är livs-viktigt!!
Om inte det går hoppas jag Percy ryter till och/eller fixar nån som kanske kan förstärka truppen, o då menar jag förstärka, inte fylla ut den!
MrLeth: Problemet är nog,som du indikerar, att söka hos spelartruppen snarare än tränarna. Innevarande säsong är lite av en "övervintrinsfas" för MIF, det gäller att hålla sig kvar i ES till varje pris. Nästa säsong måste det nock till en större satsning dock, annars dör nog intresset helt för produkten MIF Redhawks. Jag är helt klart oroad av det vikande intresset.
Får väl säga att problemet är det gamla vanliga... Allt för många är allt för säkra på sin plats. Tycker det verkar kvitta vilka tränare som än kommer till Malmö. En del spelare har sin plats klar oavsett. Medvetet eller omedvetet, är man säker på sin plats så känns det väl inte som om man behöver jaga livet ur sig i en tråkig hemmamatch mot Timrå t.ex. Det behövs nån som jagar på bakifrån helt enkelt...
Sitter fortvarande o väntar på nått slags besked om MIF verkligen har tänkt sig att ha en seriös juniorsatsning i A-laget. Tror nämligen att det är enda sättet att få fart på de bofasta. Årets juniorsatsning i all ära...den har väl varit lagd åt det bekväma hållet, precis som väntat. "Säg att en fem stycken -84or får chansen i A-laget...då kan ingen klaga på att vi e ett gubbalag längre." Enkelt att säga. Killarna har tillåtelse att spela i J20 ett bra tag till, så vad har man att förlora? Är även enkelt att säga att killarna inte platsar i A-laget än..."glöm inte att dom är väldigt unga. Dom har framtiden för sig"
Tror tyvärr inte på någon förbättring denna säsong. Vi får helt enkelt hoppas att laget tar sig i kragen tillräckligt mycket för att göra en hyfsad säsong. Sen får vi se... Har vi verkligen sett startskottet för en långsiktig juniorsatsning i MIF så kan framtiden bli betydligt ljusare. Åtminstone när det gäller kämpaglöden.
Det första beskedet kommer när vi får reda på var Jimmie Svensson ska spela nästa säsong. Tar inte MIF tillbaka honom från Troja så är jag mycket tveksam till om ledningen överhuvudtaget tänker på framtiden!