Sven.Savage

40788 inlägg · 10512 besäkare

Historik

· 54 ·
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Replikan var i princip en fullständig kopia och den var vad varje lag fick låna när de vann glud. Men nu kan förbundet inte göra det, så Luleå fick originalet. Nu vet ju förbundet att spelarna och ledarna liksom supportrar till Luleå är kända som skötsamma så de sover nog gott på natten. De är säkert glada att ni sparkade Apan ur slutspelet.

Men problemet med supportrar som ljuger om andra lag och hittar på att de filmar och fuskar: det är ett svårt problem för elithockeyn i landet.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Intressant att notera att ingen reagerar på att Apan förstörde Le Mat, i Schtan känd som Le Mans.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Nej, jag tror inte grannarna ljugit ihop något. De har nog upplevt det som obehagligt. Sedan går det till lokalpress och därifrån till tabloiderna. Och vinklas till att bli "intressant".

Så drar du en förhastad slutsats "som utan ha kännedom". Där du har fel faktiskt.

Luleå Fans kan ju acceptera att lämna lokalen efter sommaren, finns bättre, helst en egen stuga förstås.

Jag tycker att om de festar tre dagar och ställer till kan jag köpa det om de fixar till det. Har svårare för supportrar som hittar på att andra lag filmar och fuskar, vad tror du om det?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
{9867}: Nu sa du Skellefteå.
Då blir jag lite illamående.
Det är lite jobbigt.

Har för mig att du talat rappakalja rätt ofta och då elimineras det. Men det du skriver om min uppfattning om Luleå, säger mer om dig än om mig. Så det kan få stå kvar.

Om firandet vet jag mer än du. Tycker att vräkning är överdrivet, men tro det eller ej; finns folk i Luleå som ointresserar sig för hockey. En rejäl utskällning följt av att de som festat städar upp allt, betalar för skador och ber om ursäkt. Å andra sidan tycker jag lokal på Sandviksgatan är lite trist och får de nu flytta kan de hitta bättre. Kanske kan de ta över Bryggan, vad sägs om det?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Vad säger du om den fruktansvärda massakern av "Le Mans"-pokalen då?

Nere i Skellefteå.

Nu sa du Skellefteå.
Då blir jag lite illamående.
Det är lite jobbigt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Kanske i den gävliga staden, men å andra sidan tar ni gludet så ofta att det blir mer eller mindre permanent hallaballou.

Att vi för andra gången i världshistorien tog gludet innebär nog att man får vara beredd på att det går livligt till. Omständigheterna i och vid lokalen är med all säkerhet kraftigt överdrivna och å andra sidan pågick guldfesten överallt på gator och torg.

Tre dagars hejdundrande firande är nog helt OK, tycker de flesta.

Hur var det nere hos er? Jättefirande av silvret? Ni kom ju faktiskt på en hedrande andra plats i finalen medan vi kom näst sist.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Luleå Fans har en lokal på Sandviksgatan, och festade där i tre dygn efter gludet. Var tydligen för festligt för hyresvärden så nu blir de vräkta.

Vilket slås upp som en jättenyhet i Sexpressen och Aftontrasan.

Överdrivet fånigt. Lite liv får man acceptera efter att Luleå Hockey tagit hem bucklan, tycker jag.

Bucklan och bucklan, förresten. Tydligen har det funnits två identiska bucklor, där den ena funnits i tryggt förvar på förbundet, medan den andra delats ut till det lag som vinner SM.

Men det är över nu. Det lag som vann i fjol förstörde bucklan så fullständigt att den inte kan repareras. Man vill inte tänka på vad de kan ha gjort med Le Mans, som är det lokala namnet på bucklan. Där kan man prata om skandal. Det skedde naturligtvis i Skellefteå.

Nu sa du Skellefteå.
Då blir jag lite illamående.
Det är lite jobbigt.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Lulessss: Det kan bli en riktigt bra backuppsättning.

Gillar för övrigt att vi har många finska spelare i laget.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Bucklan är hemma
Uppladdat:

500x0-lw79n4yr.webp


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
{7536}: Härligt! Det påstås att han inte var bra med Oskars och HuVa. Det tror jag att vi skliter i. Hemma i Luleå blir det annat!

Välkommen hem, Oscar!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Dags att utse MVQ - Most Valuable Quote - för Vägen mot SM-Gludet 2025!

Vinnaren med samtliga röster - d.v.s. min röst - blev FruktHamster, Luleå Hockeys härlige supporter sedan massor av år för följande, nu bevingade, uttalande:

Nu sa du Skellefteå.
Då blir jag lite illamående.
Det är lite jobbigt.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-05-04-kl-123832.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
BurkLeffe: Verkligen.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-05-03-kl-223037.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Anders Klang: En härlig vandring i vår bakgrund på en stig strödd med såväl rosor som törnen. Men JUST IDAG ÄR VI STARK!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
BurkLeffe: bättre än jag, heter det.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Saik-Småland: Informellt vann vi senast för fem år sedan, var nära för 3 år sen ....

Ni fick ju fjolåret och saboterade och krossade Le Mat-replikan bortom reparation. Men annars har ni ju torskat massaor av finaler sedan ni vann senast.

Börjar väl kännas som att vi för gott är förbi Skellefteå,... nej vad sa jag nu? Nu blir jag illamående...

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
{7536}: Underbart, har följt med en del men ingenting är ju som att vara med själv. Vet ju hur det varit stora hockeydagar, seglardagar, nyår i Luleå bara glädje i ögon på alla man möter. Har man en Havanna i munnen - som jag brukar sådana dagar - får man bjuda över hundra som vill smaka.

Tack för den härliga inblicken, Wolf bratha!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Kan det bli vackrare?
Uppladdat:

500x0-champions.webp


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Man kanske undrar hur Luleås glud uppfattas 13 mil söderut bland aporna. På deras supporterforum Apkraft har vår bekant Sten-Georg (samt de tiotal ytterligare nicks han befläckat), som tvingade Apsidan på snacket att stänga sedan han intresserat åklagare för sidan.

Sten-Georg förklarar nu i en jätteberättelse att allt med hockeyn är fel eftersom Apan inte vann och det beror på domarna, domarna och domarorganisationerna. Tror jag, gäsp, efter att jag kastat några sekunder på dravlet innan jag somnade av orddiarrén.

När jag sedermera vaknat kontollerade jag ApPravda Nollan, och där hade de missat att SM avgjorts, även om de på sidan 19 hade en lite notis om att Pölsan och något lag från norr deltagit i en turnering, där Pölsan tagit silver medan den norra föreningen hamnade näst sist.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Trilske: Jo, om Skuggan. När det gäller hans tid som chef rekryterade han och Bulan faktiskt ihop väldigt bra lag, men hans trubbiga personlighet i kombination med att han inte lyckades fylla forwardsuppsättningen vi behövde två år i rad, blev hans fall. Supportrarna köpte det inte.

Med detta sagt ligger han ändå sportsligt bakom det allra mesta i det lag som nu tar gludet, Fröberg hann medverka för Nurmi, slut- och genomföra med Bromé och lite till, men Skuggan förtjänar att också hyllas.

Säkert får han också en guldmedalj.

Till skillnad från hur Apan förvägrade sin ansvarige huvudtränare medalj, sedan aporna Lasse J och CryBert kommit överens stjäla all ära från honom.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Trilske: Jo. 2-2-matchen i Scandal-i-Analium var i sanning avgörande. Limpan Omark, tillbaka efter veckor borta för fingerfraktur hade varit blek matcherna innan, så Bulan satte honom i fjärdekedja. Då jävlar slog Limpan till, dödade Fiskrenset som sedan inte gick att känna igen, förutom det brutala fulspel de försökte med.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Firandet har pågått hela natten och hela fredagen och i morgon 14.00 kommer den officiella hyllningen av våra herrar på Södra Hamn.

Vi är ju vana vid att våra fantastiska hockeydamer - regerande klubbvärldsmästare - blivit firade med gluten runt halsarna år efter år men när de nu föll i finalen, väsentligen efter att ha blivit sönderköpta av andra klubbar och ligger, fr.a. PWHL på andra sidan Atlanten, är våra herrar framme och tar över guldhjälmarna.

Lite intressant är det att tänka sig att vi nu äntligen är åter i vår egen turnering Champions Hockey League, som vi själva vann första året då Rönkenhockeyn ägde Europa. Häromåret nådde vi final igen, men föll hemma mot Tappara med Levtchi m.fl. Men nu är vi åter och vilka ska kunna stoppa oss nu?

Eftersom surögda pölsor inte får vara med om segerfirandet - i Luleå pågår det säkert hela sommaren - passar vi på och bjuda på lite bilder från vår lycka.

Var inte ledsna. Har ni turen med er bränner nog någon Bocken i år så kan ni festa och stå i.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-202041.png

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-202028.png

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-202007.png

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-201956.png

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-201902.png

500x0-skarmavbild-2025-05-02-kl-201639.png


Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sanyet: Tack! Du kan hockey.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Trilske: Tackar, tackar. Bulan har nog haft sin hockey klar och försökt att få varje lag att spela så, men det beror ju mycket på vilka spelare man förfogar över.

Till i år tog man in O,Neill, Levtchi, Nurmi, Koivistoinen, Lundin och Bromé. Vilket innebar att halva forwardsuppställningen var nya och de flesta etablerade toppforwards som öst in mål och poäng i deras respektive lag. Det tog förstås sin tid även om de kunde laka övertygande i anfallszon emellanåt, men det dög inte om de inte accepterade att också spela för laget utan puck.

Och shit, så bra de blev. Finns ju inte anledning till att riktigt skickliga hockeyspelare inte ska kunna göra nytta när vi inte haft puck.

Ta en sådan som Brian O´Neill. Utan att veta är jag övertygad om att i KHL och Schweiz där han kört länge har det varit OK att han koncentrerat sig på offensiven och öst in pass- och målpinnar. Men såg du senaste matcherna var han helt outstanding på att även kämpa hårt runt sarger, tackla och ha sig, så liten som han är. Och som han trivs med det! Se glädjen i hans ansikte, så hur han hyllar spelet i Luleå inför Luleås supportrar.

Inte förrän alla spelare var med på att spela Bulanhockey - och för det var kapten Erik och Limpan avgörande - klev laget upp på nivå.

Se bara hur Pölsan KROSSADE oss i Delfinen i oktober 2024. Vi hade 8 skott på mål under hela matchen som till >95% utspelades i vår försvarszon. Har aldrig någonsin sett mitt Luleå så chanslösa mot något lag.

Iofs harb vi pölsasupportrar som inbillar sig att det där "bevisade" styrkan mellan lagen som den också "nog" var nu under finalen, men det betyder ju bara att de begriper inte hockey utan är bara bs k alibisupportrar, som hänger med för att få vråla och stånka och tycka till.

Vi som kan hockey förstår bättre vad det handlar om. Det tar tid att bygga ett LAG, men om skickliga spelare är med på bygget kan det bli strålande, som det blev för oss.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Brynäsgubbe: "Besatta"?

Behöver du förstärka med värdeladdade ord eftersom du vet att du inte har argumenten med dig?

Vill du se på besatt så besök gärna Pölsans hemsida på snacket. Där har du ett antal vettiga bedömare men också alltför många som just lyfter hur Luleåhållande domarna var, TV4 var och stackars Pölsan med ena laget på skadelistan.

"Alla såg hur det gick men lagen i grundserien" lyfter du och inbillar dig att du har ett bevis på att Pölsan var skadad, eftersom de inte spelade ut oss som i höstas?

Det bevis du lyfter fram är visserligen helt korrekt, men för en annan sak. För att visa att Luleå hade mycket att arbeta med innan hockeyn satt i laget. Till slutspelet var vi framme och då var ni ganska chanslösa.

Bertilsson försvann efter kvarten men ni hade inga problem med att sparka ut Apan i semi, OK?

Och Bertilssons frånvaro förklarar knappast varför ert så hyllade anfallsspel under grundserien plockades ned så enkelt av Luleå Hockey, som tillät er skjuta från distans på Warden som tog allt han såg (det hade nog Lassi också gjort).

Hurra, hurra, vi har mer skott, vi har mer tid i anfallszon, vi är hemskt mycket jättebästigare 5v5 yrade ni. Med betoning på yrar.

Medan alla med omdöme såg hur ni slog er blodiga mot Luleåförsvaret som enkelt neutraliserade det mesta ni hade att komma med.

Ert anfallsspel räckte mot sämre lag, men när ni kom upp ni ringen mot Luleå hockey där samtliga kunde spelet utan puck? Då dög ni inte.

För att inte tala om ert försvar. Allvarligt talat, Bertilsson är en fin och värdefull fysiskt tuff back, men hans frånvaro förklarar inte att hela försvaret faller samman så att Luleå, när man får etablera anfall på er, lirar sönder er så förskräckligt att när vi väl skjuter sitter pucken i mål.

Era "anfallsstjärnor" var inte mycket att hänga i julgranen denna final. De föll platt jämfört med sådana som Omark, O´Neill, Ponta, Shinnimin och så vidare.

Och det är hela saken.

"Besatta"? Jo, det är väl vad ni pysslar med, av att vara besatta och köra allsköns hitte-på för att förklara varför det gick som det gick.

Testa sanningen någon gång: Luleå var bättre.

Kan vara tufft att acceptera men i långa loppet mår ni bättre av att se sanningen i vitögat.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
roger_sundsvall: Tack, grattis till alla fina förstärkningar ni planerar sno av oss. Ni kan inte tänka er ge oss Hållander tillbaka som plåster på såren?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Ja, blir lätt överdrifter när media vill hitta saker som ska raaaasas över. Lyssna på Aftontrasans journalist - boende i Gävlig stad - som intervjuar Gällstedt och Johan Olsson efter match.

Alla frågor riktades till att få dem att raasa mot det ena och det andra.

Det rimliga hade ju varit att fråga t.ex. tycker du att Luleå är värdiga vinnare? Eller liknande. Men icke.

När det gäller "stormningen" har den surögde Olof på förbundet - ja, du vet ju vem det är - tidigare bötfällt Luleås damhockey för sådant.

Jag kan garantera dig att om Pölsan skulle kommit ute för att hämta medaljer innan Luleå fick sina skulle det ha beretts plats och lugn för det och min tro är att såväl publik som ledare och spelare i Luleå skulle givit Pölsan rungande applåder och hyllats för sin insats denna säsong. Sådana är vi.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Ajajajaj. Festen får ställas in.

Tyvärr meddelar hockeyförbundet idag 15.30 följande:

Efter att den andra parten inlämnat protest kan vi konstatera att den är välgrundad och att Luleå Hockey med 2 sekunder kvar av gårdagens match var hela 16 spelare på isen inklusive 2 målvakter. Detta extrema regelbrott saknar motstycke och utan prejudikat blir vi tvungna att markera rejält genom att besluta att matchen ska spelas om. Vidare brast arrangörerna fullständigt i sina åtaganden genom att släppa in åskådare på isen efter slutsignal och det gör det nödvändigt att besluta att matchen spelas om klockan 16.00 i Gävlarinken. Matchen börjar således först om 1800 sekunder vilket innebär att Luleå Hockey har tillräckligt med tid för transport och förberedelser innan nedsläpp.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
fungerade?
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png


Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Herminator: Jaaa, hmmm. Han är ju riktigt bra och tillsammans med Ponta och Levtchi fick han för första gången chansen på riktigt och han var sagolikt duktig.

Han har väl vara lite på G att lämna, även om han trivs förbannat bra i Luleå, fast han inte fått chans till den hockeykarriär han haft inom sig. Nu finns ju nämnda linjekamrater kvar så vem vet; kanske? Men om han ändå går vore det trevligt att han stannar i norr och spelar för er.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Blister Brigade: Tack Blister, ja det har varit på G senaste åren och nu gick vi inte att stoppa. Lite synd dock att det hände utan att vi fick möta Apan; vete fan hur det skulle ha slutat.

De flesta och bästa spelarna blir kvar, fast Limpan pensionerar sig nog. Men vi får in Jacob Ids Wozniak och tänk om Bulan kunde formås sätta honom i en lina med Granberg och Hedqvist. Den linan skövlade ju junishockeyn som en viss MooDooistlina för 35 år sedan, åtminstone nästan.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Huge: Yep, så är det. Ett slagskott eller en golfboll om den inte fastnar i bunker på Tranholmen.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Horace76c: He he, den rufsige Vennerstam är helt j-a obetalbar. 1995 debuterade han som hockeyexpert genom att förklara att Djurgårn-HuVa 71 i kvarten skulle bli skrattmatch.

I år hade han tippat att Luleå skulle ta SHL-finalen; Djurgårn skulle ta allsvenska finalen. Men strax innan vände han Vennersjökappan efter vriden och berättade att det skulle bli Pölsan och Gnaget. Vilket innebär att jag får dricka Bernard på Svejk innan vi hämtar 3p av Djurgårn som vanligt igen.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Zappaholic: Visst har ni det, levererat en bra säsong t.o.m. långt bättre än så. Men i finalen räckte ni inte till, gludet bara skulle till oss.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Och tack alla andra, som gratulerat men jag inte hinner tacka. Firar ju lokalt mes vänner och släkt.

Men måste lägga ett jättestort tack till tvenne Warulfvar nämligen eltifoso och Stackars Jack! Två fina människor som det varit ett nöje att lära känna och umgås med. Ni kan hockey!

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Svanru: Tack, Svanru! Skönt att vi fick ett glud till, trots att ni luggade oss när vi var nära 2022.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Realisten: Du kanske har rätt, Realist. ¨

Men jag unnar verkligen dig och alla andra denna framgång som vi så innerligt förtjänat. Trist för oss och alla andra att vi är hundra mil hemifrån och nu inte promenerar runt storgatan och hamnarna med en bägare, sjunger och njuter.

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Huge: Hej Huge, och stort tack. Fint med supportrar som du, även om du olyckligtvis valt annan klubb. Stattpuben är tyvärr stängd sedan länge men an kväll och natt som denna skulle jag inte befinna mig i lokal inomhus för då dansar och sjunger ute på gatorna i city och där är då bäst att vara.

Pölsan har ju från allsvenskan gjort en helt makalös säsong, bara att ta av sig hatten och buga för det.

Trodde i förhand att det kunde gått hur som helst mellan våra båda lag men i efterhand är jag trygg med att Luleå hade nått en sådan nivå som Pölsan inte nådde vad nu det kan bero på.

Som du säger kanske för att inte säga troligen var det Vennergrens stöd på er, som sänkte er?

Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Herminator: OK, om ni låter Erik vara. Räcker det förresten inte med Hardegård som ni snor?

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
SuneMangs: Tack Sune. Du kan hockey!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Ticko : Planstormingen?

Det var en skitgrej och att våra supportrar efter allt de bidrag med inte skulle få ta sig ut på isen för att krama sina hjältar när de tagit gludet fanns inte på kartan.

När våra damer vunnit glud efter makalös insats har det också stormats. Dock har det då suttit en j-a tråkmåns på förbundet och dömt böter. Vederbörande har en administrativ karriär tidigare inom Pölsan kan nämnas.

Skiten kommer säkert att bötfälla oss på ett antal tusenlappar igen, det skiter vi i. Det säger mer om den nollan än om oss.

Sanningen är följande: Skulle Pölsans lag kommit ut och hämtat sina silver innan vi fick våra glud hade vi berett plats för dem och applåderat dem. Sådana är vi i Luleå. Att inte andra förstår det får stå för dem.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
M.Lemiux: Ja, äntligen, för att inte säga det på pölsiska: änkligen.

Håller med dig om bedömningen: Pölsan kändes aldrig nära och speciellt i sista matchen kände man det som att lagen känner varandra och Pölsan vet djupt inne att de inte räcker till.

Pölsan har haft en helt otrolig säsong, men tyvärr för dem var Luleå för bra när det var final.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
janersa: Tack för det! Vi hade inte så svårt med att leva vidare efter att ni slagit oss 2022, eftersom ni uppträdde sportsligt och artigt och fick oss till detsamma. Lite svårare med pölsasupportrar tyvärr med anledning av alla "tyckanden" om fusk och ej värda.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Tarasov: Härligt, Tarasov, fint av dig. Och naturligtvis har era pojkar Jesper Sellgren och Ivan Hedqvist betydelsefulla för gludet så tack - heart of hockey - för det!

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Hela slutspelets MVP

Ja, visst fanns det att välja på i Luleås lag. Tidigt under slutspelet var det utan vidare Ponta som imponerade storligen, mattades lite senare men undra på det efter alla fula överfall han åkte på. Därefter var det Allard som tog över, levererade mål pass i parti och minut och hittade plötsligt på att sätta hat tric t.o.m. Och så mot slutet måste det kanske ha varit Brian O´Neil som blev sagolikt stark och gjorde lite som han ville när han ville det. Vilkan star quality! Så har vi förstås Ward, som var kanon och utan en kanonvakt vinner man knappast ett glud.

Fast ska man värja MVP och lägga till bragdkaraktär att ha varit som bäst på en hög nivå när det gällde som mest, samtidigt som att ingen räknat med den…ja, då blir det förstås Allé Allé Allé Allé Allard, Allard.

Så har vi t.ex. Limpan och Erik Gustafsson. De är förstås över tid MVP:s för Luleå och fint att de båda tillsammans lyfte Le Mans, som det heter i Schtan.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Säsongen.

Yes, Pölsan fungerade perfekt redan tidigt. Firma Larsson-Silfverberg ägde, som var det 2012, Alcéns inköp av Kopacka, Trevigno, DÁstous Söderström m fl visades vara perfekta lyckträffar för Pölsans och gick omedelbart i Pölsans styrspelshockey och laget lekte hem grundserien hur lätt som helst. Detta genom att vara nyuppflyttade från Allsvenskan och det är en sagolik bedrift som ingen annan klubb varit i närheten av.

Sedan gick man till final, efter att bl.a. ha spöat ofta svårfula Apan och allt det bara förstärker vilka fin prestation Pölsan gjort i år.

Men i finalen var de allvarligt talat inte nära att rå på Luleå. De fick ha puck och spela mycket, men kommer de inte åt att måla på Luleå medan de inte kan hindra Luleå att peta in ett gäng mål varje match; ja, då är man tämligen chanslös.

Luleå då? Ja, det är enklare. Luleå fick in en massa forwardsstjärnor på hög nationell-europeisk nivå. Då vet man att dessa kommer att leverara i slutspel och de kan inte neutraliserat så enkelt som 2022 när Limpan-Ponta fick dra det största lasset.

Frågan gällde bara om Rönken kunde få spelarna (50% av forwards var nya) att spela Bulan-hockey utan puck. Och ja, det kunde han och det kunde de; när vi nådde slutspel var det klart och då ändå från en andra plats i tabellen, vilket gav oss enklare väg.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Pölsan i final. Hockey handlar om att göra fler mål än motståndaren och siffrorna vinster med 5-2, 5-1, 6-2 och 5-2 samt förlusterna med 1-2 i sudd samt 3-5 (två matcher där domarmisstag vid dryg minut kvar, gav matcherna till Pölsan), ljuger knappast.

Pölsans försvarsspel led av att de tappade starke backen Bertilsson i kvarten, men sammantaget räckte inte pölsaförsvaret, med målvakter som ej var på gludnivå till alls. Luleås anfallsspel med en lång rad stjärnor som gjorde allt rätt lekte hur mycket de ville tillräckligt många gånger per match mot ett svagt pölsaförsvar som staplade misstag och därför kunde Luleå ösa in mål och nå jämförelsevis astronomisk skottprocent.

I motsatta zonen hade vi Luleås försvar som var riktigt starkt och Pölsans under grundserien så imponerande attackspel blev rätt osynligt. Vanligen släpptes de bara till skott från distans som Warden såg och därför knep och fick Pölsan till bättre målchanser dög inte deras skyttar till den här finalen.

Jag tror att lagen under finalserien fick klart för sig vilka skillnader det var mellan dem och i sjätte matchen idag kändes det som att Pölsan var chanslös och det var de också.

Ändå har det varit nervöst varje match, så även idag, men söker man se det objektivt har det mest handlat om att Luleå så småningom stuckit iväg målmässigt pga skillnaderna i spelstyrka beskrivna ovan.

Vad ska man säga om gnället på domarna? Äsch, tycker att Luleå och Pölsan skött domarna utmärkt. Visst försökte pölsorne gnälla lite, men vad ska de göra? Vi förlorar eftersom Luleå är bättre – de svarar man inte under match eller serie, även om man känner att det är så. Men gärna när det är över, så det vill vi se.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Luleå Hockey svenska mästare, tar Gludet 2025.

Var vi värda det? Jomenvisst. I slutspelet slapp vi möta Warulfven och Apan. Två lag som jag tror vi skulle slagit men det får vi aldrig svar på. Hade blivit ovisst och spännande.

I kvartsfinalen slog vi Plastjö, som – när de insåg att de skulle få det svårt – testade med fulspel och överfall – men då torskade de bara lättare. I slutet försökte Jörgenjönsson i PK påstå att ”vi behöver få domarna med oss” men samtidigt smålog han och skojade bara, han insåg att de skulle förlora.

Sedan blev det fiskrenset. En bedrövlig match där domarna ”höjde nivån” vilket innebar att de i Scadal-i-Analium tillät en massa brutala överfall på Luleåspelare, lika vidrigt som alltid när man möter fiskrenset i slutspel. Andreasson slog de med klubba helt provocerat uttänderna på 2 meter framför domaren som tyckte det var OK hockey, sedan axeltackling i huvudet på honom av äcklet Lazu, ett veritabelt svin. Och så vidare. Svårt att tro annat än att domarna faktiskt har fått betalt för att vara så usla i Scandal-arenan. Fiskrenset var ytterligt nära att nå 3-1 i matcher, men då klev Limpan fram. Hade varit borta i veckor med fingerfraktur, kommit in och varit blek, blev placerad i fjärdelinan av Bulan. Men då lyfte han och satte två snygga och avgörande mål den matchen och sedan, när det blev hockey mot hockey, körde Luleå väsentligen över fiskrenset.

Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Vi är framme!

Efter att ha längtat så många år har vi äntligen nått fram. Det har varit på gång nu. 2020 skulle vi med all säkerhet ha vunnit men då kom en j-a pandemi och stängde slutspelet. 2022 var vi så nära långt in i tredje perioden av game seven i Delfinen, men det sket sig.

Men nu gick det hela vägen och i Stocksund, högt över ek och gran vajar nu den vackraste av flaggor.

Tack för alla gratulationer, vänner i Luleå Hockey och alla andra klubbar.
Uppladdat:

500x0-lulea-hockey-over-stocksund.jpeg


Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
{7536}: Ja, min vän nu äntligen ska det väl ske. Hur man än tänker och räknar på det talar ju allt för att vi tar det idag.

Och det är förstås exakt vad som talar emot oss.

För att inte nämna en sådan liten detalj som att det är sjätte gången vi möter Pölsan i slutspel och oberoende av hur det annars sett ut har vi alltid nått nästan ända fram innan pölsorne vänt på steken. Fast det ska väl inte spela någon roll idag, eller ...

Slutligen lugnande att veta att Aftontrasans orakel tagit definitiv ställning och förklarat att Pölsan vinner och tar hem det som aporna tror vara "Le Mans".

Nu går vi in i bubblan och knyter nävarna. Äntligen är vi framme vid match som gäller Gludet. Känns lite bättre att vi är där redan vid game six.
Uppladdat:

500x0-wennerholm_8qofJb72j4bj1hw.png


Luleå HF > Sv: MOT PÖLSAN!
Mycket diskussion, som det ska vara under pågående final om Gludet.

Har plockat bort enstaka inlägg med bedömningen att de inte angriper åsikter utan personer eller bara är ute efter att kasta skit: t ex Inavel! Ni är för äckliga. Filmar i varje jävla närkamp. Ni är ju blinda för fan Herregud vilka kärringar ni är! Stå upp för fan! Dra åt hel**te jävla fåntratt. Helvete vilken pinsam förening ni är! Hela jävla laget har satt i system att filma, fan vad pinsamt.

Signaturerna Brynäsaren05 respektive Jugge utmärkte sig lite för mycket så får därför vila en vecka så vi andra kan följa hockeyn och diskussionerna på en högre nivå.

Huge kan ibland gå lite över, när han typ missar att säga att ”det är en korkad åsikt” och i stället säger ”du är korkad” men jag menar att han ändå lyfter argument och fakta, så han får lite mer frihet på vår sida.

Till det hör också att innan finalserien började förklarade Huge att han bedömde att förlusten av Simon Bertilsson samt problemen på målvaktsidan innebar nog att Luleå skulle vinna den här serien.

Nu vet man inte hur det slutar förstås, men jag tycker efter fem spelade matcher, att Huges bedömning står sig som överlägset kompetent jämfört med det jag läst från alla andra.

Därmed inte sagt att jag tänker som Huge när det gäller slöfoten, har inte kollat upp den där situationen, är just nu mycket upptagen med annat, så slänger bara in detta en passant för att informera.

Härom natten snabbkollade jag dock pölsaboken och upptäckte att inlägg som inte höll måttet har raderats och det var mycket bra. Gissar att Peja är den som gjort det - Beröm!

TILLÄGG: Hann kolla upp filmen på Aftontrasan, där man enkelt kan se det hela ruta för ruta åtminstone från den här vinkeln. Och jag har mycket svårt att se annat än att det där är en slewfoot. Ser snarast ut som definitionen på slewfoot ju. Kan man tänka sig att det inte var Söderströms ambition? Jo, kanske, men vanligen döms man efter konsekvens, inte efter inställning. Undrar förstås hur spelarsäkerhetsgruppen och Sanny kan tycka annat. Han säger att det var ett lyft på benet snarare än en svepning. Nja, jag tycker att det är fel: Oberoende allt annat i en tät och trång situation i hörnet gör Söderström exakt vad han behöver för att åstadkomma konsekvensen av en slewfoot och då tycker jag att han ska dömas för det. Knappast så att O´Neill filmar eller?! Det är vad jag tycker iaf. Nu ska jag göra annat, inga fler tillägg blir det.

· 54 ·
Om Sven.Savage
Hejar på: 0x20-luleahockeylogosvg.png Luleå HF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE