NuMo:
Motivation slår klass. Det är rätt uppenbart ikväll. Lite trist på ett sätt. Det finns en viss tjustning med att vara inblandad i streckstriden. Nu går jag mest och väntar på slutspelet.
J F K:
Det är rätt uppenbart att MoDo inte är beredda att gå över lik för att nå fjärdeplatsen. Extra tydligt blev det i powerplay, där ingen förutom puckföraren rörde sig. Det fina snurr som vi stundtals har fått se under säsongen är som bortblåst - Och jag tror inte att det handlar om dåligt självförtroende den här gången.
Nåväl. Idag känns det som att det inte spelar så stor roll hur det går. MoDo-vinst är förstås alltid trevligt men å andra sidan kommer det bli väldigt underhållande att läsa i Brynäs-boken här på Hockeysnack om AIK skulle lyckas gå om dem.
Berka: Han hade inte kunnat förhindra målet och egentligen är det bra om han då suger upp sin back. Oavsett om det är bra eller dåligt så tycker jag att det är rätt tröttsamt när man ska sluta med hockey. Jag tycker att du kan ta och skärpa dig och sluta gnälla på Skröder för varenda sak du inte tycker om. På samma sätt som Gurra körde med samma och samma argument går du nu på som ett tröskverk.
Det fanns betydligt sämre insatser än det hemjobbet om man säger så. Bytet till att börja med....
Berka: Å andra sidan har du malt på ganska mycket den senaste tiden om Skröders nuvarande status.
Att forwards helst ser alla andra möjligheter innan de väjer att jobba hem är ju inget onaturligt fenomen. Därmed inte sagt att jag inte tycker att Skröder borde ha låtit bli att tveka i hemåkningne denna gång.
J F K:
Spina har dock varit pigg de senaste fem-sex matcherna Tyckte nästan han var på väg att spela sig ifrån Modo efter en lovande inledning när han spelade sig till kontraktet.
Nu har han ju börjat åka skridskor igen.
Berka:
Jag har en spekulation. Kanske är det så att gammstötarna inte klarar av att åtehämta sig efter tung nedträning lika snabbt som de andra.
Skröder, Susse och Nagy har sett mer än lovligt sega ut efter landslagsuppehållet.
Håller tesen kommer de igång lagom till slutspelet.
Och ett högst ovilligt hemarbete borgar för att AIK kan göra mål i nästa kontring.
Referee(s) | Sören Persson, Tobias Björk | |||||
Linesmen | Andreas Lundén, Emil Wernström |
MODO Hockey (White) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
22. Nagy, Ladislav | 34. Bengtsson, Christopher | 23. Svensson, Björn | |||||
27. Öberg, Peter | 28. Forsberg, Kristian | 17. Madsen, Morten | |||||
38. Torp, Nichlas | 7. Hägg, Robert | ||||||
18. Ritola, Mattias | 26. Påhlsson, Samuel | 70. Kempe, Mario | |||||
3. Lehtivuori, Joonas | 88. Kousa, Mikko | ||||||
10. Skröder, Per-Åge | 24. Sundström, Niklas | 12. Spina, Dave | |||||
51. Ahnelöv, Jonas | 49. Regehr, Richie | ||||||
29. Starkbaum, Bernhard 30. Ullmark, Linus | |||||||
|
Cumiskey kan bli borta länge , oroande.
Ahne är dock tillbaka, hoppas han är helt OK.
Återstarten av Elitserien iförrgår blev inte vad MODO Hockey hade hoppats på när man föll med 4-5 efter straffar hemma mot Växjö Lakers.
Nu åker man till huvudstaden för match mot AIK.
– Vi måste upp flera snäpp om vi ska kunna besegra AIK, säger headcoach Ulf Samuelsson.
En lyckosam inledning på tredje perioden när man inom loppet av 41 sekunder gick från 2-2 till 4-2 såg ut att kunna ge MODO Hockey tre poäng mot Växjö Lakers.
Men så blev det inte. Smålänningarna replikerade snabbt och vann till sist efter straffavgörande.
– Ärligt talat var jag lite fundersam inför den här matchen och de farhågorna besannades, säger headcoach Ulf Samuelsson och fortsätter:
– Vi gjorde helt enkelt inte någon bra match och det var många spelare som inte kom upp till sin rätta kapacitet.
Poängen innebar dock att MODO Hockey kom närmare en plats bland de fyra främsta. Med åtta matcher kvar av grundserien är man nu fem poäng bakom Luleå.
– Det känns bra att ha den motivationsfaktorn inför avslutningen, säger Samuelsson.
I dag väntar säsongens femte möte med AIK och MODO Hockey har vunnit tre av de tidigare.
I Stockholm har man vunnit två av två möjliga.
– Det är alltid roligt att möta AIK. Det brukar bli bra matcher mellan två lag som har ungefär samma spelfilosofi, säger Samuelsson och fortsätter:
– Vi vet att det är ett hungrigt AIK vi kommer att ställas mot. De vill skapa närkontakt med slutspelsstrecket och helt klart måste vi upp i kvalité jämfört med i tisdags.
Christopher Bengtsson som gjorde sitt första elitseriemål i tisdags finns återigen med i MODO Hockeys matchtrupp.
Med i matchtruppen finns även landslagsbacken Jonas Ahnelöv som missade matchen mot Växjö Lakers.
MODO HOCKEYS MATCHTRUPP
Målvakter:
29) Bernhard Starkbaum
30) Linus Ullmark
Backar:
2) Albin Carlson
3) Joonas Lehtivuori
7) Robert Hägg
38) Nichlas Torp
49) Richie Regehr
51) Jonas Ahnelöv
88) Mikko Kousa
Forwards:
10) Per-Åge Skröder
12) Dave Spina
17) Morten Madsen A
18) Mattias Ritola
22) Ladislav Nagy
23) Björn Svensson
24) Niklas Sundström A
25) Marcel Müller
26) Samuel Påhlsson C
27) Peter Öberg
28) Kristian Forsberg
34) Christopher Bengtsson
70) Mario Kempe
Hedin, svartvadet, Timander, hållberg, Molinder hasse ja alla blev bättre efter 32, riktigt lyfte sig