Kommentar Anders Melinder: Inspirerande spela i Karlstad Två omgångar återstår innan juluppehållet. För MODO Hockey handlar det om två ytterst tuffa matcher, Färjestad borta och Frölunda hemma på lördag. - Det känns inspirerande att åka till Karlstad och spela, säger Anders Melinder, vikarierande coach då Kent Forsberg var sjuk även i går, onsdag. - Just Löfbergs Lila Arena är tillsammans med Scandinavium de finaste hockeyarenorna i landet i dag. Vi brukar också trivas bra i Karlstad och har plus på FBK den här säsongen. Bortamötet slutade 3-3 i höst, hemma vann MODO med 5-1. - Det blir en tuff utmaning, men vi ser fram emot matchen med tillförsikt och ältar inte det som hänt. Nu ser vi bara framåt och ser möjligheterna. Det faktum att vi tots allt fick iväg 40 skott mot mål gör att vi också känner att målen är på väg.
Noterbart om laget Lars Jansson (knä), Jesper Damgaard (revben), Fredrik Warg (revben) och Andreas Salomonsson (knä) ur spel till efter uppehållet. - Vi får spela med tre formationer igen och med ett ytterforwardspar som avlastar, säger Melinder. Målsättningern är solklar för oss inför uppehållet, det är tre poäng och seger som gäller.
Kent Forsberg var magsjuk och inte med i båset i Globen senast. Han hade känning av det hela i går också, men meningen är att han ska med till bortamatchen i Karlstad.
Målvakt: 35 Tommy Salo 30 Mikael Zajkowski
Backar: 3 Mattias Timander 6 Tobias Enström 33 Pierre Hedin 2 Bryan Muir 5 Hans Jonsson 8 Oscar Hedman 32 Tobias Viklund
Forwards: 13 Mattias Weinhandl 39 Per Svartvadet 21 Peter Forsberg
12 Daniel Sedin 20 Henrik Sedin 27 Alexander Steen
18 Peter Öberg 40 Magnus Gästrin 22 Joakim Lindström
Frisco: Jag hatar inte Modo, det kanske är så att jag bryr mig för mycket. Tror att "Skägget" och Peter Den Store nog inser att de behöver göra dessa förändringar, men att det är omöjligt att göra det på målvaktssidan pga kompiskorruptionen mellan Salo och Forsberg den yngre.
scim: Salo och Zajkovitch(?) duger till 9-10 plats i ES. Salo kommer inte ens ge er chansen att vinna SM-guld om ni skulle spela honom i ett ES-slutspel. He´s over the hill in that department.
Kahn: Du har fått det hela lite om bakfoten. Provocerar gör man i vetskap om att man egentligen har kunskap men låtsas att man är dåligt insatt. När du t.ex sågar Modos båda målvakter totalt, är det ingen provokation utan ren okunskap, enligt min mening. Att jag ofta går i svaromål i vår egen GB tolkar du tydligen som att jag skulle vara lättprovocerad. Det är som sagt din egen personliga tolkning, men jag ser det isf mer som att jag tvingas svara på en massa okunniga inlägg....
2004-12-09 tränartugget... Färjestad har haft tid att slicka såren efter 0-4 mot Frölunda i måndags. En match där resultatet inte speglar matchbilden. - Vi gjorde två bra perioder och hade två skott i ribban och stolpen, plus ett bortdömt mål. Det var en underlig match, säger Leif Strömberg. "Strumpan" förvarnar för vissa förändringar inför kvällens match. - Jonas Frögren gjorde en comeback som smakade mer och han tar en fast backplats. Fredrik Eriksson är också tillbaka och han har varit riktigt bra på slutet. Det kan bli några småsaker. Martin Gerber får dock fortsatt förtroende i målburen och Daniel Henriksson får därmed sitta på bänken för sjunde matchen i rad.
notera att... ...Modos assisterandetränareAnders Melinder säger så här: "Det känns inspirerande att åka till Karlstad och spela. Just Löfbergs Lila Arena är tillsammans med Scandinavium de finaste hockeyarenorna i landet i dag. Vi brukar också trivas bra i Karlstad och har plus på FBK den här säsongen". ...Leif Strömberg säger så här: "Vi vill inte att de andra lagen ska tycka det är kul att spela här, helst ska dom bara längta hem. Visst, vi har en fantastisk publik och klacken är nog bäst i Sverige. Tror bara att North Bank i Skellefteå kan mäta sig med våra fans".
motståndet... Peter Forsberg spelar - och LLA är givetvis fullsatt. Modo har dragit fulla hus nästan överallt där de spelat i höst. Men laget har inte imponerat - senast blev det solklar förlust i Stockholm. Lars Jansson (knä), Jesper Damgaard (revben), Fredrik Warg (revben) och Andreas Salomonsson (knä) ur spel till efter uppehållet. - Vi får spela med tre formationer igen och med ett ytterforwardspar somavlastar, säger Anders Melinder.
Om de förlorar ikväll är det inte mitt fel då heller, då jag ska på möte ikväll och därmed inte kommer att kunna följa matchen (annat än om någon snäll medmänniska sms:ar mig).
Är det någon som kommer SMS:a dig så hålls denne minst lika skyldig som dig om de skulle förlora. Är det ingen som SMS:ar dig så är du ensamt skyldig till allting.
Foppa spelar inte i kväll. Han är hemma och vårdar sin far som också är borta. Nä, allvarligt så har Peter drabbats av magsjuka och åkte inte med laget, Kent ligger hemma med feber efter sin magsjuka.
frågar ni mig blir det antingen ett lyft eller ett ras när foppa inte är med. någon måste ta över hans ansvar. nu har de ingen som kan styra upp det om det går dåligt. skulle alla däremot ta mer ansvar tror jag att de har stor chans att vinna. Vad tror ni?
Modosskånefan: När Svarten bröt fotleden ifjol rykte laget upp sig och slutade att förlita sig till att andra skulle göra jobbet. Vi får hoppas på en repris.
Gästrin med Sedin och Sedin låter spännande, men frågan är om det hjälper. Sedinarna har ju varit mediokra, kanske är det nu när de får än större ansvar som de kommer blixtra till och börja producera.
4-4 i skott i första perioden. Sånt tycker jag talar sitt tydliga tecken. MODO spelar efter sina resurser, precis som man gjorde då Svarten blev skadad ifjol.
Poffa: Jäklar, var det så få skott i första perioden. Tja, ett solitt försvarsspel verkar det ju som att vi hittills har spelat i varje fall. Fast nu stundar ju snart den andra perioden och då vet man ju vad som händer...den eventuella lilla tillstymmelse till spel som fanns försvinner spårlöst och ersätts av någon form av kollektiv panik och allmän rädsla för att överhuvudtaget komma i närheten av pucken.
Nu kom mitt igång. Eftersom jag skruvat upp ljudet för att kolla så att det inte var det som var felet sitter jag nu med 220 i puls och lätt svettig i pannan.
Anders Melinder:
Inspirerande spela i Karlstad
Två omgångar återstår innan juluppehållet. För MODO Hockey handlar det om två ytterst tuffa matcher, Färjestad borta och Frölunda hemma på lördag.
- Det känns inspirerande att åka till Karlstad och spela, säger Anders Melinder, vikarierande coach då Kent Forsberg var sjuk även i går, onsdag.
- Just Löfbergs Lila Arena är tillsammans med Scandinavium de finaste hockeyarenorna i landet i dag. Vi brukar också trivas bra i Karlstad och har plus på FBK den här säsongen.
Bortamötet slutade 3-3 i höst, hemma vann MODO med 5-1.
- Det blir en tuff utmaning, men vi ser fram emot matchen med tillförsikt och ältar inte det som hänt. Nu ser vi bara framåt och ser möjligheterna. Det faktum att vi tots allt fick iväg 40 skott mot mål gör att vi också känner att målen är på väg.
Noterbart om laget
Lars Jansson (knä), Jesper Damgaard (revben), Fredrik Warg (revben) och Andreas Salomonsson (knä) ur spel till efter uppehållet.
- Vi får spela med tre formationer igen och med ett ytterforwardspar som avlastar, säger Melinder. Målsättningern är solklar för oss inför uppehållet, det är tre poäng och seger som gäller.
Kent Forsberg var magsjuk och inte med i båset i Globen senast. Han hade känning av det hela i går också, men meningen är att han ska med till bortamatchen i Karlstad.
Målvakt:
35 Tommy Salo
30 Mikael Zajkowski
Backar:
3 Mattias Timander
6 Tobias Enström
33 Pierre Hedin
2 Bryan Muir
5 Hans Jonsson
8 Oscar Hedman
32 Tobias Viklund
Forwards: