1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505706 inlägg · 4102 ämnen

Kubist? Javisst!

« · 94213 · » Till forumet

Sv: Kubist? Javisst!
knaskamilla: Jag har granskat listorna och finner två ytterligheter.

Flitigaste skribenterna # inlägg
knaskamilla 1136 > gud 16

Det här kan man tolka på många sätt.
Kommentera

knaskamilla: Frisco 737. Ja du. Jag har svårt att veta vad alla flygplansmodeller heter nu för tiden.
Kommentera

westerlind:

Ja, vem vet, vem vet. Om det har med mig att göra ska jag ompröva mina funderingar kring att K-märka H Höger.
Kommentera

Frisco:

Tack Frisco. Det var snällt av dig att påminna mig om det. Du är toksnäll, du!
Kommentera

NuMountain:

Flitigaste skribenterna # inlägg
scim 897
NuMountain 895
poffa 821
Frisco 737
Lumber Jack 454
westerlind 354

Jag förstår inte vad du pratar om...
Kommentera

knaskamilla:

Vad är det för tjat om att K-märka? Vad betyder det? Ofta döps ju sånt här efter upphovsmannen/kvinnan till idén. Har det något med dig att göra?
Kommentera

knaskamilla: Du bara skriver och tänker s...... nej inte alls.
Kommentera

Men jag tänker inte göra ett till inlägg. Så lågt går jag bara inte.
Kommentera

Om jag gör ett till inlägg tangerar jag scim i inläggstoppen. knaskamilla kommer ingen åt. För det krävs flera inlägg av den här typen.
Kommentera

Frisco:

Jag kom just på...dumt att K-märka! Det skulle lite kullkasta planerna på att köpa fler sittplatser där och byta ut stolarna mot fåtöljer. Tar tillbaka!
Kommentera

GLMC:

Nänä, inbilla dig ingenting, här ska inte fraktas något till Gävle. Jag menar såklart: "Skulle väl vara underbart att sätta upp den utrustningen i MoDo supporterklubbs lokaler"?
Kommentera

knaskamilla: K-märka H-höger? Jo det vore kul att i en morden och ombygd Kempis se några gamla trästolar uppe i hörnet med fastkletade/torkade russin från vintermatcherna göra märken i kläder i all framtid.... (leve ståplats)
Kommentera

GLMC:

Har ni kvar något av det? Skulle vara underbart att sätta upp den utrustningen i Supporterklubbens lokaler. OK, kanske inte ismaskinen...
Kommentera

westerlind:

Nej, så tänkte jag mig inte riktigt. Jag är mest bara orolig för att de ska bygga en ny arena och H Höger ska försvinna. K-märk sittplatssektionen H Höger! (Bättre?)

Annars kan jag tänka mig att AIK-supporters kan behöva K-märkas (iaf om vi snackar hockey).
Kommentera

knaskamilla: Kan man K-märka MoDo-supportrar? Behövs det?
Kommentera

westerlind:

Det märks att du inte vistas tillräckligt ofta i templet, det mesta av bevaringsvärd kvalité har faktiskt redan gått till historien.

Belysningen a´la kycklingbur (1992).
Bastupanelen (1995).
Originalresultattavlan från början av 60-talet (1995).
Den lätt ryska ismaskinen (2000).
Kommentera

westerlind:

Byggnadsminnen? K-märk H Höger!
Kommentera

Lumber Jack:

Vad jobbig du måste vara, jag försöker ju faktiskt nära vårt gemensamma hopp om att slippa en ny arena...juH!
Kommentera

Lumber Jack:

Jag är övertygad att jumbotronen blir ett uppskattat nytillskott i Kempis: Allt som görs för att ge bättre service och förhöja stämningen på matcherna är bra - så länge det inte inkräktar på spelet.

Men jag är lite orolig: Hur ställer sig Länsmuséet? Både Kempis och Gavlerinken närmar sig 40 år, och är två spännande exempel från hockeyladornas guldålder. Kan det vara så att de redan betraktas som omistliga byggnadsminnen? Isåfall kan det bli lite känsligt hur ni får förändra - Det vore ju synd om arkitektoniska skönhetsvärden gick förlorade...

Kanske det ändå finns en lösning - 4 st svartvita Luxorapparater upphängda i en teak-ställning?
Kommentera

westerlind:

Provade att ställa min SVHS bredvid min monoVHS och vipps så fick man stereoljud. Så inte skall man förkasta enkla sätt till uppgradering.
Kommentera

Angående jumbotronen, någon postade en länk till en liknande jumbotron av samma företag i Espoo och den ser ju inte helt fel ut, påminner en del om vissa jumbotroner i NHL, bland annat i Los Angeles. Har bifogat den länken i detta inlägg under länktips.

För övrigt så verkar den vara ungefär samma storlek som resultattavlan, själva skärmen alltså, och jag har då aldrig haft problem att se den, man måste ju komma ihåg att Kempis inte är en jättearena med flera etage där man sitter långt ifrån den, som t.ex Globen eller NHL-arenorna.
Kommentera

Taddy:

Jag tror på din teori. Själv har jag inte två tjugotummare, men jag provade att uppgradera genom att ställa klockradion bredvid transistorapparaten - Då blev det ett oerhört ljud.
Kommentera

Lumber Jack:

De ställer ju bara 2st 20 tummare bredvid så har de vidgat bilden.......
Kommentera

GLMC:

Större skärmar, ställa om skärpan och vips var uppgraderingen klar. Skulle jag tro i alla fall.
Kommentera

knaskamilla: Jag blev glatt överraskad när jag läste artikeln om Horava Jr i dagens ÖA. Jag tror och hoppas att målskytten Horava kommer att spela i Elitserien för MODO inom några säsonger. Ge Horava en center av rang och han kommer att göra en mängd mål.
Kommentera

knaskamilla: Jag tror aldrig, eller när grabben passerat zenit.
Kommentera

Så, när tror ni att Horava dyker upp i MoDo igen då?
Kommentera

NuMountain:

I TÅ står det att det blev en projektorlösning tydligen, alltså inte Scandinaviums lösning med moduler av dioder. Det låter ju konstigt att man isf skulle kunna "uppgradera" den. Men vavetja? Jag blir ju hur som helst ändå bara glad om det här är en lösning som sitter uppe LÄNGE i KEMPEHALLEN.
Kommentera

NuMountain: Undra hur mycket modo belalar och hur mycket Hägglund står för?
Kommentera

Allt om jumbotronen finns nu att läsa på ÖA:s sida. Se länken. En trevlig artikel om Milo Horava rekommenderas varmt.

3.2 miljoner kostar kalaset, men då ska ni veta att det finesser som gör att det blir mål på alla repriser oavsett om skottet gick utom eller inte. Phil skulle ha stannat ett år till.
Kommentera

NuMountain:

Nej, då räcker det med MoDohallen.
Kommentera

knaskamilla: Man bygger inte en arena för grundomgångar mot AIK.
Kommentera

NuMountain:

Trycka ihop och trycka ihop...under grundseriematcherna kan man ju inte direkt påstå att det måste tryckas särskilt mycket. Lite gemenskap har väl ingen dött av, btw?

Jag undrar: finns det en framtid för fattiga stundenter som bor en bit ifrån Övik? (Kommer de att sälja lyxlirarkort till mig som de gjorde till Lumber Jack förra hösten?)
Kommentera

GLMC:

Jag vet inte, men jag tror att jag hade sett mer om jag hade stått upp (bara en teori).

En gång stod dock en lång snubbe framför mig. Han vägrade flytta på sig. Det var på den gamla goda tiden, innan de ställde en stol på min plats i Kempis...
Kommentera

NuMountain: på hockey alltså.
Kommentera

knaskamilla: "Folk" har rätt. Jag har setts i Kempis. Sen behöver nin inte vara oroliga över att den översta raden försvinner. Det gör den inte även om de försöker. Frågan är i stället om ståpubliken ska götta trycka ihop sig ännu mera i framtiden, eller om det finns en framtid för arbetarklassen i....ja, hmm? i framtiden...
Kommentera

knaskamilla:

Men! Du skulle ju ha sagt åt långskånken att flytta på sig.
På konserter brukar folk banka ölflaskor i huvudet på mig.
(lite kärvänligt iofs).
Kommentera

GLMC:

Jo, jag har sett en del saker. En gång såg jag bara ben. Det var en tråkig match.
Kommentera

knaskamilla:

Är du så pass stor att du ser någonsin har sett något på en hockeymatch?

Njaa, men poffa, giz m.fl. om ni tar och tittar på SIE:s Scandinavium-lösning så är faktiskt inte själva höjden på skärmen "mer" än 2,2 meter, något jag är ganska säker på är i klass med höjden på den nuvarande resultat"kuben".

Detta kan väl fungera som ett största-möjliga-mått på vad det handlar om, ställ sedan reklamremsorna i proportion till dessa mått och man hamnar väl på en höjd av (maximalt) sisådär fyra meter (väl?).

Den stora frågan är väl vilken teknik man valt (och jag som inte ens är ingenjör!) handlar det om Scandinaviums diod-teknik el. Kinnarps & LLA:s "budgetlösning" med projektorer?

Som en liten jämförelse kan väl nämnas att Kinnarps kub "enbart" kostade 8 miljoner kronor för två år sedan.
Kommentera

NuMountain:

Ja, det vet man ju hur sådana rykten fungerar. Folk säger sig ju ha sett NuMountain i Kempis också...

Poffa klarar sig iofs även om de plockar bort den översta raden. Den är dock väldigt trevlig att se en hockeymatch ifrån, om jag får säga min mening.
Kommentera

knaskamilla: Ryktet kom direkt från hästens mun. - Jag såg dig.

Det kanske blir så att man helt enkelt plockar bort den översta raden.
Kommentera

NuMountain:

Man ska inte tro på rykten...

Kanske blir jumbotronen så stor att de måste ta bort de "extrainlägg" de satte under stolarna på de översta raderna (efter att ungefär alla som satt där på premiärmatchen efter ombyggnationen hade ringt till Kempis och klagat på att de inte såg något), så att inte folk på t.ex. H Höger måste ducka för att se under den? Fast då kommer de iofs inte att se något överhuvudtaget.
Kommentera

Knas borde vara på ingång. Rykten gör gällande att hon "rättar till" saker på Modohockey.se:s forum just nu.

Hon kanske vet precis hur det blir med jumbotronen.
Kommentera

gizMODOs:
Du är på helt rätt spår. Enligt uppgift från Modo-håll har dom försäkrat sig om att denna "mediakub" går att uppgradera om nya arenan byggs. Exakt vad det innebär vet jag inte men möjligheten att uppgradera gäller säkert både teknik och storlek.
Förnuftig satsning det här, bra service till publiken och stora möjligheter till reklamförsäljning! Dom har säkert räknat hem denna investering ekonomiskt, förmodligen inte i år, men på några år kanske.
Kommentera

poffa:

Kan ni inte pumpa några tuber helium i Kempehallen? Då lyfter nog taket så att jumbon får plats. Eller så fäster ni en jätteballong i taknocken. Sen är det bara att förtöja med snören i rätt längd: Enkelt och billigt.
Kommentera

poffa:

poffa:

Ja, någon bioduk lär det ju knappast bli för att det ska få plats. Själv har jag aldrig vart på nån jumboförsedd arena så jag har ingen större koll på hur stor den ska vara för att man ska kunna se nåt.
Som jag har förstått det så är bildytan uppbyggd av flera moduler. Om så är fallet så skulle det ju ev. vara möjligt att göra den större vid en flytt. Tror dock inte att det blir aktuellt eftersom jag tror en ny arena ligger rätt långt fram i tiden.
Kommentera

gizMODOs:

Flytta? Så man köper nu endera en jumbotron som är förstor för Kempis eller en som är för liten för den nya arenan? Har svårt att se att man skall lyckas hitta ett mellanting. Något som känns rätt i storlek både i Kempis och i en arena liknande LLA har jag svårt att tänka mig.
Kommentera

gizMODOs:

Visst, men betänk den höjden och kolla sedan in bilden på modohockey.se. Med de måtten får jag en känsla av att skärmarna kommer att bli små och (förhoppningsvis) inte med dålig kvalitét.
Kommentera

Gizmodos:

Ska förstås vara jumbon.

Poffa:

Du tror inte att en jumbotron går att flytta?
Kommentera

poffa:

Om högtalarna som nu sitter ovanför matchuret flyttas nån annan stans så ska det nog inte vara nåt problem att få plats. Då kan de ju passa på och byta ut högtalarna samtidigt. Dessutom så sitter det ju nu en reklamremsa ovanför och två under, på bilden av kumbon så verkar det ju bara ska vara en under.
Kommentera

« · 94213 · »