M0D00000: Tror Berglund kan matcha bermhardt poängmässigt i allsvenskan. Men Näsens passningsspel är svårmatchat. Å andra sidan kanske helheten Rundblad/Berglund är bättre.
Jämför man 2022/23 med 2025/26 så ser backsidan bra ut hittills om man ställer upp enskilda spelare mot varandra. Sen är det såklart beroende på vad som ska in.
Bernhardt > Lerby (Bernhardt oersättlig) Näsén > Rundblad (uppgradering) Ingman > Berglund (uppgradering) Folin > Persson (uppgradering) Wahlberg > Norén (Noréns två år i Mora och ÖIK bör innebära uppgradering) Brickley > ? Berg > ?
De två sistnämnda ska ersättas - och den ena lär vara en januari/februari-värvning.
Gillar Umegård, men är nog en ganska stor chansning i nuläget. Känns som han behöver spela mer i en större roll för att fortsätta utvecklas. Intressant spelare om vi inte redan haft Gästrin.
Chamez: Håller inte nån D'Astous-klass direkt men tror att ni har gjort ett klipp här, som borde passa utmärkt i HA. Han gjorde iaf riktigt bra ifrån sig hos oss innan Djoos kom tillbaka...
Sigge: Det där är inte en så rättvis bild, utan handlar mer om att han vill se en satsning och att en rolig säsong väntar om han ska ner lönemässigt. Det är den kompromissen som det hänger på, och därför att man kommit överens om senare datum.
alfredshem1921: Hur kan det bara vara Saleva här inne som vet vem MoDos förstemålvakt blir? Sedan flera dagar tillbaka också... Har ingen annan nåtts av information?
DrCox: Om man tänker sig tredje backpar känns han som en uppgradering mot Folin. Både till ålder, utvecklingsmöjligheter och kvalité. Hoppas han är lika bra i omklädningsrummet och ställer krav.
jonsson: Persson är en joker. Kanske rentav en smart värvning av Hinken. Kan blomstra hos oss. Hittills känns alla som ganska billiga värvningar? Då kanske det läggs mycket krut på tunga spelare framöver.
KB: Som jag skrivit tidigare var han riktigt bra när han kom till Löven, men fick en fotskada så han presterade inte särskilt bra i slutet av säsongen och slutspelet. Jag tror man redan hade så pass många backar på kontrakt då och helt enkelt. Löven var ju rätt stökigt redan då med sparkad tränare, jänkare som körde sitt egna race och Meyer som fick lämna.
Jag gillade verkligen vad jag såg inledningsvis i Löven och har han varit lika bra i Kalmar är det i mina ögon en bra värvning. Ganska offensiv framtoning dock och jag minns honom inte som utpräglat fysisk.
Sigge: Ja exakt. Vet att ledarna tycker om honom. Blir dock första års-senior nu, men har surrats om att han initialt är med i planerna till försäsongen iaf.
Foppatofflan: Det är den stora norsken som det snackats en del om. Han ska vara en fysisk tuff pjäs men väldigt begränsad med puck och lite kylskåpsvarning på honom. Så i SHL skulle han fått det tufft men HA tror jag ändå han kan slå sig in.
Foppatofflan: Kalmar betalade väldigt bra och han fick en väldigt stor roll där. Det var nog däromkring pengarna började ta slut för Löven också och de drog i nödbromsen (spekulerar jag i).
Foppatofflan: Klassback på hockeyallsvensk nivå. Tvåvägsback med offensiv uppsida och bra storlek. Vet att många lövensupportrar ville ha kvar honom. Haft en riktigt kanonsäsong i Kalmar nu senast.
Har inte riktigt Bernhardts skott, men annars tycker jag att de påminner lite om varandra på gott och ont. Ser lite bättre ut på skridskorna kanske och något tyngre i spelstilen.
Foppatofflan: Under sin tid i MIF, så gjorde han landskamper i alla fall. Då en stabil back och han verkar inte gjort bort sig direkt på senare år heller, Tror att han sedan drabbades av några illa hjärnskakningar.
Hans syster är landslagsspelare i Svenska handbollandslaget