1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505706 inlägg · 4102 ämnen

Modo Försäsongsmatcher 17/18

« · 1834488 · » Till forumet

Sv: Modo Försäsongsmatcher 17/18
J F K: "dessutom är rätt spelskicklig och bra på skridskorna trots sin storlek."

Har inte upplevt honom som så stor. Enligt EP är han 183cm och 87kg. Så inte ska han bli begränsad i rörlighet av sin storlek kan jag tycka. Ingen lättviktare men ingen kloss heller.
Dock verkar han vara hård i kroppen och bra spelkänsla.
Kommentera

J F K:
Ja är också imponerad, verkar sitta inne på en bra spelförståelse.
Kommentera

Tarasov: Ah okej.
taskig planering med andra ord
Kommentera

MorganaLefaey: Det är väl i linje med vad man alltid gjort?! ;)
Kommentera

Gavelo:
Problemet är att dessa lag redan har 1 match/vecka inbokad.
Kommentera

Gavelo: så klart man ska snåla. Vad gör det om de använder de 3-4 första matcherna i serien som träningsmatcher?
:)
Kommentera

Tarasov: Man borde kunna spela minst en match till mot tex löven eller Timrå, en bussresa på 1-1,5h är inte så kostsamt kan man tycka!?
Kommentera

Rytter:
De har inte fått tag på lag att matcha mot som jag förstod samtidigt som man inte vill lägga för mkt pengar på att åka långt, men man är i förhandlingar om en t match till.
Kommentera

Rytter: Tycker Wahlgren gjorde en bra match. Är en väldigt komplett spelare nu. Känns betydligt starkare på pucken än ifjol.
Wernblom är ju bara 17år och hade en enorm hype ifjol. Skynda långsamt där kan jag tycka. Man ska ju förstå att t.ex. jämfört med Dahlin i Frölunda har Wernblom en del växande kvar att göra.

Ja matchningen är en aning konstig men kan vara att man har någon tanke kring att förbereda sig 2v innan. Eller handlar det om ekonomi. Det kanske är mest troligt...
Kommentera

J F K:

Vi gör inte våran bästa match under försäsongen men vi är ändå stabila och dippar inte lika rejält som vi gjort tidigare säsonger. Där har vi ju haft svackor och spelat som div 1 lag stundtals. Vi gör en bra match utan våra 3 toppforwards och en ordinarie back.

Kul att se att våra juniorer tar för sig, återväxten är god.

Walfridsson gör en riktigt bra match. Tycker även V Öhman gör sin bästa match för säsongen, han kan nog göra sin bästa HA säsong i år. Wallin i målet återigen stabil, för första gången på länge känns det som vi har bra målvaktspar och Wallin kommer utmana och ta matcher från Hanses. gäller att Hanses spelar bra annars utmanar Wallin.

Sellgren fortsätter och hålla en bra nivå, han får nog ett stort genombrott i år och är förlorad för HA nästa säsong.

Wernblom har en bit kvar att leva upp till hypen kring honom, fortsätter det så här kommer flera juniorer att gå förbi honom i rankingen.

Spännande att se matchen mot Mora på Lördag hur vi står oss mot ytterligare ett SHL lag.

Sedan funderar jag varför man bara har 6 träningsmatcher under försäsongen, hade gärna sätt 2-3 matcher till. Nu är det 18 dagar mellan matchen mot mora och premiären och det är för länge tycker jag. Kan man hitta ett lag att matcha mot så man iallafall får ett genrep nära inpå serien? Annars är ju risken att man behöver ett par matcher för att komma in i det och Molin/Häggström/Enström får väldigt få/inga matcher på försäsongen.
Kommentera

J F K:
:) turmål kan man få när man spenderar tid i anfallszon. Kul att kedjan med OSL - Sam- Tim fick göra ett mål.
Kommentera

Zource: smart att värva en brynäsare som sportchef. Nu kommer vi få massor av turmål i vinter.
Kommentera

Nu kom ett Horava-mål :D

Släng in puckar på mål med mycket trafik så kan allt hända!
Kommentera

J F K:
Ja där känns nog Sam M som ett lite bättre alternativ.
Kommentera

Tarasov: Håller med. Även bär vi spelar fast oss blir det inte vild kalabalik.
Sekvensen innan Marklunds utvisning var vi totalt slutkörd men tycker ändå vi höll ihop det bra.
Kommentera

Zource:
okej tackar
Kommentera

Zource: Röymark är verkligen för flängig för att bara center. Överallt och ingenstans. En rätt bra värvning, men då som ytter.
Kommentera

Monno: Juste, så hette han! :))

Gavelo: Vet bara att 3-2 målet gjordes av Alba. Såg inte första perioden...

Ser nu att Röymark och Öhman gjorde de två första målen!
Kommentera

Monno:
Framförallt ser det bättre ut när vi dippar tkr jag, åt båda hållen.
Kommentera

Monno:
Framförallt ser det bättre ut när vi dippar tkr jag, åt båda hållen.
Kommentera

Monno: Modos målskyttar?
Kommentera

Zource: Horava jr. :-)

Vi glänser väl inte nu i 2a men det känns ändå som ett rätt stabilt spel.
Kommentera

Monno: oerhört turligt, men man hade ett par rätt solklara chansen innan då man kanske borde sätt den.
Kommentera

Monno: Det var konstigare än Slovakens/tjeckens mål mot Timrå i slutspelet 2007. Minns inte hans namn just nu :)
Kommentera

J F K: Haha 3-2 målet var ett riktigt konstmål det.
Kommentera

J F K: trodde det var Wallin som stod för en dålig insats, men han ställdes nog av att backen träffar pucken väldigt orent. Wallin var helt ute ur spel och då kunde John Westin slå in returen.

Modo har tappat tempo igen. Man går ned sig fullständigt i tempo och bjuder in Timrå i matchen genom en utvisning.
Kommentera

J F K: Jag har flera gånger tidigare flaggat för Walfridsson. Jösses vilka proppar han delar ut. Jag tror att han får säsongens genombrott. Inte bara för det fysiska spelet, utan för att han dessutom är rätt spelskicklig och bra på skridskorna trots sin storlek.
Kommentera

J F K: Jösses. Karlkvist åker och byter så hans kille blir helt fri. Modo har varit klart bättre och borde varit i ledning, men det står alltså 1-1 nu.
Kommentera

Gavelo: Det finns ändå mycket att glädjas åt. Jag tycker att Modo har börjat mycket bra. Riktigt aggresivt, utan att för den skull öppna sig bakåt som förra säsongen. Uppspelen är mycket mer samlade och man kommer med bättre fart.

Nu är det väldigt tidigt och kanske ser man bättre ut för att Timrå ser dåliga ut. Dessutom vill man gärna se ett bättre spel än ifjol (vilket inte borde vara svårt), vilket kan lura ögat...
Kommentera

Rytter: Skador på ledande spelare redan på försäsongen är väl helt i linje med modos öde de senaste säsongerna.

Men men
Kommentera

Smurfen:

Han var inte med i truppen på hemsidan heller. Lite tråkigt att 3 av våra toppspelare inte får chansen att spela ihop sig med laget på försäsongen. Sedan har vi ju inte många matcher kvar, är väl bara 2 till efter denna va?

Dock kul att se Karlström, Åhström, Eriksson, Walfridsson och Aronsson och hur som tar chansen när dom får prova på a-laget.

Tim Wahlgren
Sam Marklund
Oskar Stål-Lyrenäs
William Eriksson
Henrik Björklund
Victor Öhman
Martin Röymark
Lukas Wernblom
Patrik Karlqvist
Emil Alba
Oscar Öhman
Anton Karlström
Tobias Åhström

Oscar Hedman
Emil Carnestad
Jesper Sellgren
Tobias Ericsson
Sebastian Wlfridsson
Marcus Oskarsson
Tobias Aronsson
Isak Wallin
Erik Hanses
Kommentera

Tarasov: Undra om inte Johan Eriksson också stod över morgonens matchvärmning, tyckte mig se att han inte var med.
Vad det innebär ikväll har man ju ingen aning om .
Kommentera

Från Hörnefors:
Gissar att Häggström/Molin avstår imorgon de öppnar upp för att man testar lite. William E borde isf få chansen, antar att även Berglund/Aronsson spelar imorgon. Särki verkar vara inne på att ha 4 hela femmor. Allehanda nämnde något om att nu var förste/andrecentern skadade vet inte om det var deras tolkning eller om Sundlöv uttryckte sig så själv.

Men
Marklund-Molin-JE
Karl. - Hägg. - Röymark
Wahlgren-VÖ-Björklund

Känns som en logisk 1-2-3 tror Lukas kommer att knipa Wahlgrens plats
Kommentera

modomille: Kommentar till det som skrevs om fansen så brukar jag och min son hänga med i hejar ramsor och applådera och sånt men man känner sig ganska ensam på sittplats som gör det jag brukar sitta på 206 eller 207 och där så är det djävligt tyst förutom gubbarna (60+) som sitter och gnäller. Och en del verkar vara där för att supa, kommer inte till tredje. (sitter nog kvar i baren)
Kommentera

J F K:
Tycker vi har material för att kunna ha 3 bra kedjor på allsvensk nivå. Förstalinan lär klara sig bra, även en lina med Karlqvist/Häggström/Röymark håller bra nivå, sen är frågan hur bra en lina med Wahlgren/VÖ/Björklund blir, eller om vi slänger inte Wernblom ist för Wahlgren. I allsvenskan tror jag det är svårt plocka in 2 centrar som man på förhand vet skall leverera så gott man nu kan veta det, 1 är svårt nog.

Bättre bredd än så är nog väldigt svårt att få om väljer att se till kedjorna som enhet, och inte fokuserar på enskilda positioner. Sen får vi hoppas på att någon av de yngre backarna får en bra utvecköing under hösten/våren.
Kommentera

modomille: Jag har inte dömt ut spelarna, jag har kommenterat vad dom har visat hittills (Tidigare år, dom tre tränings matcherna och gårdagens cup match) , Jag tror att många spelare kommer vara bra men jag inte tro att alla kommer höja sig och vara skadefria. Vi kommer troligen ha ganska många juniorer på landslagsuppdrag också. Vem konkurrerar med Molin om han får en skada eller svacka. Jag ser inte det nu, som det ser ut nu så ser våran center sida ganska bräcklig ut.
Kommentera

J F K: Jag håller med fast jag är osäker på Röymark men han kommer spela på kanten när vi blir skadefri på center sidan. Hoppas att han snart börjar visa att han är den som juniorerna ska se upp till med hårt jobb som tanken delvis var när dom värvade honom.
Jag skulle vilja se Wernblom som center någon tränings match.
Men det känns ändå som vi behöver att alla centrar höjer sig till en nivå som dom inte har visat tidigare och att alla är skadefria, och det är nog att hoppas för mycket. Så jag tycker att vi skulle behöva en center som har hållit hög nivå i några år.
Kommentera

Från Hörnefors:Döm inte ut spelarna så himla tidigt. Dom har ju knappt fått chansen än. 3 träningsmatcher är för lite för att visa om Molin har kvalitéerna för att axla rollen som förste center. Gnälla och kritisera i onödan verkar vara din hobby. Gör det efter ett antal serie matcher istället. Och inte nu på försäsongen då dom faktiskt tränar att spela match. Tränar. Alla spelare fungerar lite olika på försäsongen,vissa brukar spela bättre och vissa brukar spela sämre.
Kommentera

Från Hörnefors: själv tycker jag att Wahlgren borde få chansen. En sämre variant av Susse. Sedan kommer Molin förmodligen att bli riktigt vass under säsongen. Det är jag övertygad om. Kom ihåg att det var länge sedan både han och Röymark spelat center i Sverige och de behöver tid.
Kommentera

J F K: Jag vill poängtera att jag kommenterar som läget ser ut nu och då är det så att vi har en skadad center (Hägga) som vi inte vet när han kommer att spela. Troligast om 2-3 veckor då tar det förmodligen 4-5 matcher innan han är i matchtempo. Och sen så har vi en förste center som inte har visat dom kvalite'erna än som dessutom har skadekänningar. Och sen så har vi V Ö som har som många andra i laget, kladdat med pucken och tar alldeles för lång tid på sig. Och sen så har vi O Ö som jag tycker har visat stundtals bättre spel än brorsan, men vi inte kan begära mer att vara ok HA center. Också har vi Röymark som extra center, men har inte än så länge visat att hör hemma där. Jag hoppas givetvis att alla infriar våra förhoppningar, och kanske får konkurrens från juniorerna.
Kommentera

Från Hörnefors: Jag tror att jag väntar några matcher till innan jag uttalar mig så tvärsäkert som du. Gällande centrar så tror jag exakt noll supportrar varit nöjda på förhand, men samtidigt så ser vi rätt få träningar som tränarna gör. Jag tror och hoppas att de har rätt bra koll faktiskt.

Inställningen blir gärna lite upp och ner när man tränar hårda pass innan. Det ser slarvigt ut, men anledningen kan vara att man mentalt är trött och lemmarna inte riktigt lyder. Prova själv att lyfta skivstänger och sedan slå bra passningar efteråt, det går inte.

Jag ser ingenting som tyder på att vi inte ska vara betydligt bättre än ifjol. Hur långt det räcker har jag ingen aning om.
Kommentera

modomille: Än så länge passar Röymark inte som center. Och Karlkvist har varit bra några sekunder per match. Vi behöver fortfarande minst en center till, om vi ska ha någon chans i vinter. För en del "suportrar" spelar det ingen roll hur vi förlorar. Om man förlorar p.g.a att spel iden inte är helt intränad eller inte tajmningen är rätt än, så kan det vara helt okej. Men om man förlorar p.g.a dåligt tempo, slarviga passningar ( till exempel när man slår iväg pucken mot en medspelare istället för att slå en ordentlig passning) Vi har nu vunnit en och förlorat en där spelet har varit försäsongs ok och två förluster när vi varit riktigt dåliga stora delar av matcherna. Det betyder inte att det inte kommer gå bra i vinter, men det betyder att det finns väldigt mycket att jobba med, och när en av dom är inställning, så ser jag ett problem.
Kommentera

Gavelo:
Du kan iaf trösta dig att båda tränarna varit inne på din linje:)
Kommentera

Gavelo: Menade inte att rikta mitt inlägg bara till dig utan till den skaran som börjar prata om kval direkt efter en förlust,blir så jäkla trött på dom. Det är inte bara spelarnas och tränarnas fel att laget spelar dåligt på hemmaplan,utan fansens oxå. Titta på lag som Leksand eller Liverpool i fotbollen. Lag som inte har varit nära sin stor forna form på länge. Exakt som oss. Men en sak skiljer iallafall,Och det är att deras fans ställer upp och hejjar fram sitt lag varenda hemma match och sitter inte som en någon idol jury och skrämmer skiten ur spelarna med sin blotta närvaro. Modo har hängivna fans men faktum är att vi är bland dom sämsta fansen i hockey Sverige. Inte konstigt att spelarna blir osäkra när varenda en i publiken inte vågar sjunga fram sitt lag då dom tänker på vad den som sitter bredvid tänker om en. Sånt smittar av sig på spelarna. Tro mig.
Kommentera

Monno:
Säkerhetsåtgärd ang Molin
Kommentera

Rogersson: Men att döma ut säsongen p.g.a en försäsongsmatch mot löven kanske är lite häftigt? ;-)

Ska inte uttala mig då jag inte såg matchen. Att man förlorar är väl en sak. Men det är väl linjer i spelet och att man har en gemensam tanke på isen man vill se. För det har vi ju saknat i några år.
Men att Hedman verkar vara lika vilsen kändes lite jobbigt...
Kommentera

Rogersson: Precis !

Äh bara vi slår Timrå så är allt glömt och förlåtet
;)
Kommentera

Gavelo: Kritik måste få framföras, man vill gärna prata om matchen efteråt, och innan.

Vad som kan förbättras och vad som är bra, samt vad som är dåligt. Man kan inte vara ett ständigt lyckopiller heller även om laget spelar dåligt, klart en besvikelse finns när det gått så ont för laget så länge.
Kommentera

modomille: Röymark blev bättre ju längre matchen led men knappast godkänd, karla dribblade men kom inte så långt, vet inte om jag tycker det är "så bra" , sen är det klart att man blir lidande när man tappar Molin, men man spelade en hel period riktig bra utan honom så att han utgick var knappast det som blev avgörande.

Det som blev var att man började uppträda som ett juniorlag, man försökte dribbla sig genom på egen hand efter lövens tidiga 2-1 mål, 1 mans anfall där man tappade tålamodet och spelidén fullständigt.

Ingen som grinar som dagisbarn,jag konstaterade att det är anmärkningsvärt att man bara orkar spela 40 minuter.
Sluta överdriva våra/min åsikt å få det att låta som att jag brutit ihop bara för att jag kritiserade dagens uppträdande, jag står fast vid att det är anmärkningsvärt och inte alls bra att man tappar orken och spelidén så fullständigt med en hel period kvar, försäsong eller ej!
Kommentera

Rytter:
Kollade igenom första perioden och såg att Molin åkte på en tackling ganska tidigt, sen spela han klart perioden kanske var den som gjorde att han klev av. I övrigt såg jag ingen situation som såg misstänkt ut.
Kommentera

« · 1834488 · »