Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Lotvonen ta över hela cirkusen och ingen Challar..
www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&l=uk&code=8f16ad586a654571a0c0229db129d981
HÅLL DIG HEMMA!
Välkommen i alla fall.
Jag har sett ett Modolag med centrar som Peter Hagström och Xavier Majic spela ut diverse topplag, så en poäng borde vi väl kunna ta imorrn....
Kommentar
Harald Lückner: Mera mål framåt ett måste
Förlust senast mot Brynäs hemma i Swedbank Arena med 2-3 och nu väntar höstens andra länsderby mot Timrå, den här gången i E.ON Arena.
- Länsderbyna mot Timrå är alltid ovissa och spännande matcher, säger Harald Lückner, coachen. Samtidigt är det väldigt inspirerande matcher och sådana man ser fram emot.
Inför derbyt besväras MODO Hockey av en hel del skador, sedan tidigare är tre man borta och i lördags gick centern Niklas Sundström sönder.
- Självklart försvagningar, men samtidigt är skador sånt som hör till. Vi tycker ändå att vi har ställer ett bra lag på benen.
Hemma i Swedbank Arena har MODO Hockey tidigare förlorat mot Timrå med 1-4.
- Då vann Timrå rättvist och medelpadingarna är ett mycket bra lag, det vet vi av erfarenhet. Därför blir det förstås en svår match, men vi tycker att vi är bra också.
Förlusten mot Brynäs senast var MODO:s första efter fem raka vinster.
- Tyvärr blir det så att när man förlorar spekulerar alla kring negativa saker och fel som gjorts. När vi vann med 1-0 och 2-0 gjordes liknande misstag, men då är allt perfekt. Det gäller att hitta en balans i det hela.
MODO värmer i hemmaarenan vid lunchtid, har sedan genomgång och lunch innan man strax efter tre åker ner till matchen i E.ON Arena.
Noterbart om laget
Noterbart 1: MODO Hockey har fyra skador. Niklas Sundström (uttänjt ledband i nyckelbensfästet) är borta två - tre veckor, Mattias Timander (rygg) day-to-day, Tommy Wargh (axel) väntar på specialskydd och Robert Petrovicky (revben), två veckor till.
Noterbart 2: Fredrik Warg, i Timrå två säsonger i rad, där han utvecklades till landslagscenter, gör sin första match i MODO borta mot sitt förra gäng, nu som förste center för första gången.
Noterbart 3: Matchen Timrå - MODO sänds i Canal plus stora sändning, som också kallas HOCKEYTISDAG med Arne och Ankan.
Målvakt:
60 Karol Krizan
(30 Michal Zjkowski).
Backpar:
7 Per Hållerg,
8 Oscar Hedman
41 Victor Hedman,
35 Pierre Hedin
5 Hans Jonsson,
2 Jens Westin.
Kedjor:
10 Per-Åge Skröder,
79 Fredrik Warg,
22 Patrick Yetman
15 Andreas Salomonsson,
39 Per Svartvadet,
13 Marcus Jonasén
9 Magnus Wernblom,
20 Oscar Steen,
19 Jari Tolsa
18 Peter Öberg,
29 Andreas Molinder,
16 Tobias Forsberg.
www.modohockey.se/nyheter.cfm?nyhet=3204&rows=5
Stor, Stolt o Stark.
Eller går det i praktiken? Båda lagen kommer överens om att sälja aktuella spelare för 0 kronor, eller lite mer åt ena hållet om det krävs. Förhandlar respektive lag sedan lön med deras nya spelare? För inte utbyter man kontrakt i Sverige som de gör i NHL?
I Eastside Hockey Manager funkade det iaf som jag beskrev :P Dock vägrade spelarna signa om med det nya laget om man erbjöd lägre lön än de redan hade.
Hur exakt funkar det i Sverige?
Tomas Ros skriver följande i sin blogg:
"Modo går runt på endast sex backar. Räkna med att ny back presenteras snart. Eller vad sägs om en trade med Brynäs. Marcus Jonasén till Brynäs och Jörgen Sundqvist till Modo. Båda är just nu iskalla. Brynäs älskar ju högerskyttar och Modo vill ha en sarg-ut-back som Sundqvist. För båda två blir det även som att komma hem. Sundqvist är uppvuxen i Antjärn och Jonasén är från Västerås, endast 14 mil från Gävle."
Allvarligt, behöver vi en sarg-ut-back? Snarare en högerfattad PP-back som vi kan utnyttja till fullo. Och om vi nu skulle vilja ha en sarg-ut-back, varför skulle vi då välja Sundqvist som är utanför Brynäs ordinarie trupp? Nä, högre mål än så har vi, Ros.
Där har vi en ny vår som i alla fall inte jag räknat med. Superkul för Eriksson!
Det roligaste är ju att se timråsupportrarnas vilda fäktande trots att vi gång på gång låter dem välja vapen. Vi spöar dem på allt. Så är det, och så kommer det att förbli. Kul för oss, tråkigt för dem.
Det är ju också ett intressant perspektiv! Gick igenom trupperna på hockeyligan.se och fann bland de svenska spelarna, att 21 st begått sin ES-debut i HV71. 18 av dessa har också gått på Sanda Hockeygymnasium och har därmed även representerat HV71 som juniorer.
Jag hittade också lite tankevurpor. Daniel Josefsson är varken född i Jönköping eller har HV som moderklubb. Han är från Tranås och har AIF som moderklubb.
Däremot är MIK:s Johan Lindström född i Jönköping, men han har liksom, Björn Melin och David Fredriksson, HC Dalen som moderklubb.
En som inte räknas alls, varken född i Jönköping eller som har HV som moderklubb är Stefan Liv. Kom till Jkpg som sexmånadsbaby och har också HC Dalen som moderklubb.
Fast då skulle ju MoDo "toppa" än mer... :-)
Ska man fortsätta att räkna vart spelare är född så borde väl också Thomas Enström kvalain på listan?
Fortsätter man att läsa artikeln så upptäcker man flera fel, Robin Jonsson uppges ha Färjestad som moderklubb. Ganska konstigt då Bålsta HC är moderklubben och han spelade också för Arlanda innan han började hockeygym i Karlstad.
Dessutom är Daniel Widing född i Brynäs, är dock osäker på hans moderklubb.
Var det att jämföra våra olika klubbar som plantskola så var det ju liksom dödsdömd från början även om TIK har varit en storklubb i det forna eller inte.
Det finns väl ingen klubb i världen som fostrat fler NHL-spelare än MoDo?
Sen var det ju en [url=www.hockeyligan.se/index.php?article=309]artikel[/url] bara häromdagen som visade att MoDo var den klubben som idag hade föstrat mest spelare i dagens ES. Och då räknades INTE de som kom från närregionen.
Och skyll inte på att ni är "nya" i ES. TIKs juniorlag har ju länge varit med och kämpat i topp så "kottar" borde det ju ha funnits. Att sedan dom gallras bort, och vems fel det är, innan dom är klara för avverkning (ursäkta liknelsen) för att låta inköpta plantor växa till sig i tallskogen är en helt annan femma.
Inte att förneka några av dessa spelare men det är ju bara att erkänna att ni ligger, ordentligt, i lä när det gäller NHL-spel.
För sakens skulls så kan vi ju vikta Foppa emot Z:a och Macke emot Modin. Inge H är ju svårviktad då han ju var så tidig "over there" men Andrers Kallurs 5 SC-vinster eller Anders Hedberg 465 matcher balanserar honom.
Dahlin må ha en SC-titel så då lägger vi Påhlsoon i den andra vågskålen.
Tommy Sjödin viktar vi emot Hasse Jonsson.
Sen skulle jag kunna börja rabbla MoDo-spelare men jag nöjer mig så här.
Men ni kan väl ändå inte skylla er värdelösa backuppsättning på att NHL-lagen rensat er på talanger, eller ens på skador på viktiga backar?
Du har så rätt, det är faktiskt några godingar som kommit er väg en gång i tiden, men i ärlighetens namn, visst är det lite snålt med den varan nuförtiden. Det är väl egentligen Modin som är den senaste egna talangen i drivhuset timrå? Tråkigt om ni frågar mig. Hoppas det vänder.
Min engelska är väl lite mindre Ali G och Snoop och lite mer Kimi R skulle jag tro :-D, kanske med små inslag av Kristian Kuulsela, du vet, awesome feeling...
EON med imorrn, Fanny?