1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

505318 inlägg · 4102 ämnen

MoDo - SSK den 2 januari 2010 i Fjällräven Center

1221540 · » Till forumet

Sv: MoDo - SSK den 2 januari 2010 i Fjällräven Center
Lumber Jack: Det får ha verkat hur som helst, jag återger bara den genialiske kreatörens egna beskrivning av mästerverket.
Kommentera

Wayne Gresky: Ödmjuk.

På plats och de repriser jag sett så verkar det dock vara som jag beskriver det, pucken går definitivt inte "som en ballong".

Kommentera

Lumber Jack: I pausintervjun sa Näslund att han siktade i andra hörnet och fick en turlig felträff.
Kommentera

AM: Vad svamlar han om? Näslund är ju iskall och smackar inte på direkt utan väntar ut sidoledsförflyttningen för att sedan dra in en välplacerad dragare på bortre stolpen. Det är inte för inte han öst in mål på betydligt bättre burväktare än Bjurling.
Kommentera

Wayne Gresky: På slutet yrar han också om Tenkom, måste väl vara Fru Tenkrat.

Apropå trumslagare...

http://www.youtube.com/watch?v=2qQMTVWf2ng&feature=related

Kommentera

AM: Men varför håller han på och tjatar om Tenkrat i början?
Kommentera

bisterfinnen: Han håller ju bara igång eftersom han är trummis i ett death metal-band i det civila.
Kommentera

Salle:

Tror du att det hjälper att säga det till någon som har två konfronterande hjärnceller som dessutom tror han är A-ni-MAL!
Kommentera

Har väl inte så många kommentarer om själva matchen. Åtmisntone inte såna som inte redan blivit sagda.

Dock så kan jag inte hålla käft om en sak längre.
Det gäller klackens trummis utan snarare bristen på en kompetent trummis.

Vet inte hur många gånger han sabbar ramsor och sånger genom att trumma så j-a fort att man inte ens hinner klappa med. Detta gör att klacken och dess ramsor blir krystade, ljusare (nästan som en LP på 45varv för oss som minns sådana) och dessutom orkar ingen hålla ut då andningspauserna nästan totalt försvinner.

Kan ingen förmedla detta till honom elelr nån av dom ansvariga, är ni hygglo.
Kommentera

Gidde: Okey jag överdrev lite, och han har varit borta ett jäkla tag men nog vill vi se lite gamle Susse framöver, sen tycker jag att MSA börjar se sliten och grinig ut, han måste börja ta kortare byten!
Kommentera

Pikkarainen ligger delad etta i elitseriens plus/minus-liga nu. Det tycker jag är imponerande för en back med den spelstilen. Skröder ligger delad tvåa i målligan och han har även gjort 9 av våra 22 mål i power play.
Kommentera

renen:

Nja, så långt vill jag nog inte gå, Susse håller en mycket högre lägstanivå än Salle håller, samt att han garanterat är en positivare medspelare än Salle är när det går emot..

Kommentera

Gidde: Han verkar inte idas spela hockey Susse börjar likna Salle ta i när han känner för det.
Kommentera

renen:

Instämmer! Idag var nog all-time-high på felpass från Susse, det är man inte direkt van med...

Kommentera

Gidde: Yetman kräver typ en Susse i högform, och den formen finns då inte nu.
Kommentera

shinzawai:

Jag har nog hellre Green än Yetman, tycker Green spelat upp sig och inte alls är lika "dålig" som han var från början.

Yetman är väldigt beroende av omgivning, och jag vete tusan om jag tycker att han ska vara bland de två första kedjorna nu, och då finns det ju faktiskt inget/ingen som passar honom..

Kommentera

renen:

Jag undrar om inte Modo börjat använda "Foppa spelar!" som ett psykningsmoment mot motståndarna?

Direkt börjar dom sätta ihop en line som ska stoppa Foppa, och alldeles innan matchstart så kommer det fram att han inte kan spela...

Hoppas verkligen det är så, för annars börjar det kännas pinsamt! ;-)

Kommentera

renen: Hinote var ruggigt bra innan skadan tycker jag. Man får tänka på att han fått minimalt med istid efter skadan...
Kommentera

shinzawai: Ja Green och framförallt Hinote är väl inga superförvärv, även om att ryktena viskar att en viss nr 21 pröjsar Hinotes lön.
Kommentera

Gusse: Vad yrar du i? Jag hade bytt Yetman mot Green utan betänketid idag.
Kommentera

Gusse:Ja Klasen är klass :) kan ta Pakkaslathi med jäklar vilken tekare, ändå kämpade och slet Yetman bra.

ps. börjar bli skämmigt det här med Foppa, varför ska man hela tiden basunera ut att han ska spela när det inte är 100?

Kommentera

Gusse: Jo Klasen imponerar. Problemet är i vilken formation och i vilken line. I SSK är det väl 1:a
Kommentera

NuMo: Av det vi såg idag så saknar nog ingen Hedin och Yetman i Modo.
Yetman var väldigt osynlig..Men Klasen skulle jag kunna tänka mig att Modo skulle ha bra användning för
Kommentera

Poffa:

Rollspelare som sköter sitt jobb Exelent. Vad fan menas med det? Rollspelare skall sköta sin roll hur tråkig eller hur osynlig den än verkar för gemene man.

Du är inte rollspelare om du skall fullfölja hela spektrat av roller då är du en världsspelare och då faller hela rollspelarresonemanget.

Tränaren säger kanske : Du skall se till att ta den spelaren, inget annat, punkt slut!, eller . Se till att ta defensiven strunta i det andra.

Det vore idiotiskt att säga att han inte klarade av sin roll för att ha inte gick utanför sin roll.

Molinder klarade sig mycket mycket bra, nästan världsklass idag enligt ditt sätt att se det.

Vart du får ifrån att han var vilsen? Vad grundar du det på? Hans styrka är ju att placera sig rätt, enligt mig.

Vi har nog olika förväntningar på honom. Ett klassiskt över/underskatteri. Du har uppenbarligen överskattat (enligt mig. (Det kanske är en underskattning av din förmåga att skatta spelare, men det vore nog en sensation med tanke på historiken.)) Molinder och bedömmer honom alltså efter det. Hur han verkar stå sig hierarkimässigt i laget och hos coachen spelar ingen roll för dig. Du har en egen måttstock. (Vem som är närmast sanningen, du eller jag får väl framtiden utvisa. Men själv tror jag inte Molinder gör mindre än tränarna tycker att han klarar av.)

Själv förväntar jag mig inte en annorlunda uppgift av Molinder och han skötte den utmärkt.

Du kanske har andra tankar om vilken spelare Molinder borde vara bättre än och ersätta. Själv ser jag ingen i uppställningen han kan gå i klinch med just nu.

Det betyder inte att jag inte vill att han skall blomma ut ännu mera och överträffa Svartvadet, Sundström eller Näslund spelprestationsmässigt. Men jag förväntar mig det inte.
Kommentera

Poffa: En standardskala mao!
Kommentera

NuMo: Skalan först, så du förstår...

5 - Världsklass
4 - Mycket bra
3 - Bra
2 - Godkänd
1 - Underkänd

Jag baserar mitt betyg på det jobb som Molinder utför i den roll han hade idag. Han gör, som jag sagt, sitt jobb men inte mer. Han bidrar inte framåt, han har svårt att hålla undan sin spelare och han ser ibland väldigt vilsen ut.

En rollspelare som sköter sin roll exelent får 4 eller 5 i betyg, gör man inte mer än sitt jobb får man en 2:a.

Sedan kan du tro vad du vill om hur jag bedömer spelare. Att vi inte är överens är inte speciellt ovanligt, det är ju en av dina favoritsporter.

Kommentera

Poffa:

Jag inser att du näppeligen ofta kan ge en typisk rollspelare mer än Ok. Vilket i det här fallet är under 3 av fem. För mig är det underkänt, men du får ju värdera dina skalor som du vill.

Problemet är att du jämför spelarna med varandra, vilket egentligen tar bort hela resonemanget att man behöver rollspelare. Vi pratar helt enkelt primitivt om bra eller dåliga spelare och deras inbördes prestation emellan.

För mig är hockey mer komplext än så.
Kommentera

NuMo: 2 av 5 är inte underkänt. Han är okej, säger jag ju.

Jag förväntar mig mycket mer av en spelare som fått så mycket istid och som spelat så länge i elitserien. Han tillför ingenting i sin tidigare roll med Svarten och Nazzy, medan han nu i den här rollen gör det han ska, men inte mer. Han gör det dessutom i en match där det inte ställdes några större krav på någon Modoit, därtill var SSK alldeles för dåliga.

Kommentera

Lumber Jack: Nej, han får också en tvåa.
Kommentera

Salle: Ja. Det är en ledarefråga. Molinder är inte i position att vara en "synlig" spelare. Han är en lagspelare som gör det han ska. Det gjorde han idag föredömligt.
Kommentera

Poffa: Vad får då Pikken idag? - 2?
Kommentera

Poffa: Jag glömmer inget och betyget är utefter den roll och vad man kan förvänta av den. (precis som jag skrev.) Du har nyss gett honom underkänt utan att kunna säga varför.
Kommentera

NuMo: Din sista mening är ett bevis så gott som något att Molinder var fel person att som 3:e länk med Näslund och Svarten. Och Molinder syntes mer idag än vad han gjort i tidigare nämnd kedja, trots ordentligt mindre speltid dessutom.
Kommentera

NuMo: Det du glömmer att nämna är att allt du sett är kraftigt påverkat av att du var påverkad.

Molinder gör en okej match, men någon 4 av 5 får han då inte. Snarare 2 av 5.

Kommentera

Nikki Nine:

Gick in för att punkta Molinder denna match med tanke på alla negativ recension som han får. T.o.m .sämre än Tuokko enligt vissa. Tuokko som ståtar med 0 p hittills i ES. (Det är ju som att ha en sämre variant av Ledin eller Gästrin men som inte ens gör några poäng, enligt mig.)

Molinder utgår enligt mig (såklart) med fyra getingar utav fem i den roll han har. Ett misstag under matchen kunde jag utröna, men flera definitivt avgörande positiva inslag. Hans förmåga att täcka ytor och vara i vägen för puckförande motståndare är nästan i Svartenklass.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Timander och Pikkarainen vilades medvetet, sägs det. Dessa två har förtjänat att få lite mindre speltid.

Timander hade 4 assist idag, det är rätt bra. :-)

Kommentera

Wayne Gresky:

Han spelade inte på slutet, men jag tror att han var framme och klappade om Svedberg efter matchen, så förhoppningsvis var det bara en säkerhetsåtgärd.
Kommentera

Wayne Gresky: Timander spelade 15:08, Hållberg 23:51, känns lite misstänkt.
Kommentera

Nikki Nine: Kanske bara jag som fick för mig, men jag såg honom inte på slutet. Men om någon spottade honom efter sista pp:t så tar jag tillbaka det hela.
Kommentera

Wayne Gresky: Gick Timander också av? Härligt.
Kommentera

Wayne Gresky: Ska vi spela utan Timander, Pikkarainen och Mojzis så hjälper inte ens Foppa. We're doomed...dooooooomed!
Kommentera

Nikki Nine: Pikkarainen och Timander? Det var hönsgård i försvaret under andra halvan av matchen.
Kommentera

Nikki Nine: Tiden gick ut för redigering...

Bra effektivitet första halvan av matchen, annars är det ingenting att skriva hem om tycker jag. Svedberg imponerar inte (idag heller) men idag behöver han inte vara på topp eftersom att de andra spelarna gjort tillräckligt med mål för att vinna de flesta matcher. Står dock fast vid min åsikt att Svedberg bör få vila en match snart.
Kommentera

Hinote knuffar på en dödstrött Molinder med klubban. Instant classic.
Kommentera

MODOJohan: Rätt tänkt av Svedberg att göra en jättetavla när man leder med 6-1. Nu ber vi för att det inte är något större fel på Pikkarainen.
Kommentera

MODOJohan: 5-0, och matchens snyggaste. Oscar Steen!
Kommentera

1221540 · »