Hans Jonnsons brutna mellanhandsben tvistas det redan om ute i åskådarleden. Ryktet gör nämligen gällande att den typen av skada som han har är mer förknippat med "att slå knytnäven allt vad man kan in i en vägg" än att få en slashing över handen.
Om detta är sant eller ej vet då inte jag, men omständigheterna är lite lustiga. Ett brutet mellanhandsben på en slashing i hans sista byte, en slashing som jag definitivt inte såg. Och för att slå igenom dagens handskar skall det till rejäla slag, eller en väldigt olycklig träff.
Laguppställning inför Färjestad - MODO Hockey, 6/1 16:00 _
Målvakt: 34 Juuso Riksman (35 Kimmo Vesa).
Backar: 7 Jesper Damgaard, 6 Tobias Enström -
27 Martin Johansson, 44 Mika Lehtinen -
32 Kari Haakana, 8 Oscar Hedman.
Forwards: 14 Peter Högardh, 39 Per Svartvadet, 15 Andreas Salomonsson -
11 Tommy Pettersson, 23 Magnus Hedlund (?), 9 Magnus Wernblom -
26 Mattias Wennerberg, 4 Jan Öberg, 18 Peter Öberg (?) -
10 Anders Söderberg, 29 Morten Green, 12 Jonas Almtorp -
40 Magnus Gästrin.
Pirro inför matchen:
Svår början på nyåret
Någon vidare nyår har det förstås inte varit i MODO Hockeys läger. Detta efter tre raka förluster efter nystarten sedan juluppehållet. Tufft läge i tabellen och tufft program närmaste tiden - Färjestad borta på tisdag, sedan HV 71 och Linköping hemma, Frölunda borta och Timrå borta.
- Bara att se sanningen i vitögat, säger också Pirro Alexandersson. Det blir en tuff start på nyåret, men så här risigt såg det ut i fjol vid den här tiden också och då reste vi oss då det såg som jobbigast ut. Vi får hoppas på något liknande.
- Färjestad borta är väl annars det svåraste man kan tänka sig. Men vi får gå in och försöka hålla så tätt som möjligt och vara med efter första perioden. Kunde Brynäs och Luleå det nere i Karlstad ska vi väl orka det. Skadesidan? - Inte ljusare. Anders Söderberg dock klar för spel. På skadelistan fortfarande Lars Jansson (knä), Fredrik Warg (höft), som blir borta ett par- tre veckor till, Hans Jonsson (brutet mellanhandsben), borta en månad, vidare Jocke Lindström (axel), resten av säsongen.
- Sedan är det ovisst med Peter Öberg, som ådrog sig en hjärnskakning i sista matchen före nyår, dessutom var Magnus Hedlund febersjuk i går söndag. MODO kan dock räkna in Tobias Enström i truppen igen. Han kom hem från JVM i går.
En sista träning hemmavid innan avresan mitt på dagen på Trettondagsafton spikar laget definitivt.
- Det är bara att gilla läget nu och går ut att göra som möjligt av det hela, säger Pirro. Lita på att vi ska ge järnet under alla omständigheter.
--------------------
2004-01-05 Hans Jonsson skadad
Skadelistan för MODO Hockey växer. I sista bytet mot Södertälje strax före nyår fick landslagsbacken Hans Jonsson ett slag över handen. Röntgen visade sedan att ett mellanhandsben var brutet. Jonsson blir borta i en månad. Skadade i MODO - och borta mot Färjestad i första matchen på nyåret - är också Fredrik Warg (höft) och Lars Jansson (knä). Ovisst med Magnus Hedlund (febersjuk) samt Peter Öberg (hjärnskakning). - Vi får tuffast möjliga inledning på nyåret, säger coachen Pirro Alexandersson.
Ska man vara glad över någonting hittills i årets Elitserie, så är det faktum att Modo inte ligger sist med tanke på hur Powerplay/Boxplay ser ut riktigt bra. Skulle vara kul om någon här har koll på om man kan hitta tekningsstatistik någonstans på nätet? Gissar att Modo ligger i botten där oxå.
Det räcker med att kolla in skjutandet på värmningen innan match för att inse att Modo har stora brister på den punkten. Ett flertal spelare skjuter i klass med A-pojkarna.
Jag vet att jag spelat detta spel två gånger, ena gången kom jag tvåa, andra gången vann jag. Båda dessa omgångar hade jag en mycket bra tävlingspartner.
knaskamilla: Hur skriver du egentligen, människa, det skall väl inte vara något "på" i den där meningen och så ska det inte vara något stort M i Med ;)
ÄNTLIGEN! Som jag har undrat... Själv ägnade jag nyårsaftonsnatten åt att först krossa i Med andra ord, sedan försöka undvika sistaplatsen i samma spel. Det vänder snabbt (när man byter lagkamrater)...
Jag skyller tyvärr mina pinsamma försök i caps på alla närvarande utom mig själv och Daniel. Vi var ju nämligen de enda som var sturska nog att peta i oss även den andra flaskan med bubbel. Vissa fick ju inte ens i sig det lilla de fick i glaset för skålandet.
I vanliga fall är jag ju världsfenomenaljättebäst.
Frisco: Jäklar, jag som var så nära. Bara en bild ifrån. Jaja, bättre tur nästa gång. Får hoppas att turen vänder från och med tisdag. För vi har ju bara lätta matcher i de närmaste fem omgångarna. Femton löjligt enkla poäng att spela hem, med andra ord!
Poffa: ...och frågan som hörde till det där svaret var självklart ställd till Pirro: Stämmer det att du sagt att du minsann har en plan för hur MoDo skall fungera på isen under en match?
Poffa: Jag tror på din version - antagligen höll du på med mental träning/självsuggestion: Upprepar man en sak dagligen under en lång tid så lurar man hjärnan att tro på det man säger och till slut så stämmer det.
Det bara att kämpa på Poffa, snart funkar det - det gjorde det för mig.
Frisco m fl: Jag ser inte heller de bilder som ligger länkade från passagen. Däremot syns de när jag genom att högerklicka på de röda kryssen hämtar adressen via "egenskaper/properties" och öppnar dem direkt i webbläsaren.
Slutsatsen är väl enkel - vill man vara säker att fler än Poffa och knas ska kunna se bilderna så lägger man dem någon annanstans.
Frisco: Jag ser, lite längre ner på sidan, en bild på två killar som ser ut att ha lekt intensivt med superlim och ingen av de vann. Vinner jag en ny bil med hjälp av den observationen?
Hans Jonnsons brutna mellanhandsben tvistas det redan om ute i åskådarleden. Ryktet gör nämligen gällande att den typen av skada som han har är mer förknippat med "att slå knytnäven allt vad man kan in i en vägg" än att få en slashing över handen.
Om detta är sant eller ej vet då inte jag, men omständigheterna är lite lustiga. Ett brutet mellanhandsben på en slashing i hans sista byte, en slashing som jag definitivt inte såg. Och för att slå igenom dagens handskar skall det till rejäla slag, eller en väldigt olycklig träff.