1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 503653 inlägg · 4188 ämnen
« · 395718 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Jansson eller inte?
Lumber Jack: Enligt tjeckiska tidningar ska bröderna Kaberle vara i princip helt klara för att spela med Kladno nästa säsong. Där verkar man också säker på att Kaberle kommer hem...

Poffa: Jag kommer naturligtvis att spara debatten och undersöknigen för att med facit i hand kunna se vilka som är de största tolkarna av hockeyverklighet. Vi vet ju inte attt du har fel förrän Jansson faktiskt spelat en match till i ES. med Modo.

Poffa: Ett rykte nådde mina öron i lördags. Det sade att Kaberle hade tjackat upp sig på en kåk i Ö-vik. Någon som vet hur pass hög sanningshalten är i detta rykte?

NuMo:

Precis, det är minst tio personer som inte sagt vad de egentligen tycker.

Poffa: Jag förstår att du chansat på att han inte kommer att spela några fler matcher i Modo. Tränarna kommer att resonera som du och hellre köpa tillbaks Anders "Nästan" Söderberg på backplats än att låta Jansson spela en enda match till. Detta om det nu inte blir de förvärv du talar om. Två år på bänken med en god lön alltså. Det verkar som att de flesta har ljugit i undersökningen. Vissa fuskar ju i vuxen ålder met patiens också. Ingen vet varför, men det är så.

NuMo: Han ska inte spela. Så enkelt är det enligt min mening.
Om vi får hem Timmy och Kabben då är det inget snack att han får nöta bänk.

Kaberle - Jonsson
Hedman- Damgaard
Enström - Timander
Jansson

NuMo:

Jansson är en säkerhetsrisk, en STOR sådan. Han skall helt enkelt inte spela. Inte i MODO i alla fall. Och inte med den backuppsättning som vi har i övrigt. Om vi nu får hem Timmy och Kabben som så många tror så har vi X backar som är bättre än Jansson.

Timander, Kaberle, Hasse J, Damgaard, Enström och Hedman. Ja, till och med Snygg-Janne går före Jansson som back. Dessutom talar mycket för att vi eventuellt kommer ta upp ytterligare någon juniorback när vi nu inte fick Lars Jonsson.

Jag ser hellre att MODO i så fall satsar på den juniorbacken än att låta Jansson spela.

Men det är klart, jag är ju backhatare enligt vissa. Idiot enligt andra. Men egentligen vet alla att jag helt enkelt har rätt i det här fallet.

NuMo:

Så ordnade man lika i matchen då...

Klart som korvspad att pojken lirar om han är hel.

Jansson eller inte?
Kul läsning hittills om Jansson. En ifrågasatt spelare, men nu frågar jag mig om han är så ifrågasatt av fans som det låter ofta. Tomma burkar skramlar mest brukar man säga.

Att han inte brukar vara ifrågasatt av tränarna visar ju all statistik på. Om Lars Jansson är skadefri så spelar han. Så enkelt har det varit genom åren. Tydligen värdesätter de något som belackarna inte kan se.

Hittills har omröstningen visat att ca:40% inte tvivlar på Janssons kapacietet, precis som tränare genom alla tider. Är han skadefri så spelar han.

drygt 10 % tror att Jansson kommer att få svårt att platsa i år. Deras röst respekterar jag helt. Det vore kul att höra hur dessa (två st. hittills) tänker, för nog kan det vara så att tiden är över för Jansson?

Drygt 40% tror att Jansson kommer att vara skadad ett år till. Eftersom man valt det här alternativet så kan det knappast vara tidigare aversion mot Janssons kapacitet som spelare som de grundar rösten på. De är helt enkelt less på att Jansson jämt och ständigt är skadad så, självklart kommer han att vara det i år igen.

Enda invändingen jag har mot det: Har man historien med sig. Är Jansson ständigt skadad? Stämmer den statistiken, eller gör man bara en vild gissning som inte grundar sig på någon logisk tanke?

Vad jag vet är Foppa skadad oftare än Jansson historiskt sett. Om det hade varit hans namn som varit aktuell i omröstningen, hade man tagit för givet att han inte skulle spela mer än sporadiskt i laget i år, av samma ansledning?

Hittills har en person helt uteslutit att Jansson skulle spela över huvud taget. Vad jag vet har Jansson ett kontrakt som sträcker sig en tid, så denna person grundar säkert sitt antagande på något som vi andra inte vet. Han har ingen statistik som stödjer antagandet (Jansson är ju en av Modos meste, genom tiderna.) och det finns inget annat heller som stödjer rösten. Men det kan ju bero på att vi andra befinner oss i okunnighet. Vi får väl se om han får rätt. - Spännande.

90% chans/risk för strejk ???
"Goodenow told us at the end of the meeting that the chance of a lockout which will last more than one year is in the high-90% range and we should be prepared for it," a high-profile agent said last night.

"Goodenow told the agents the players wouldn't agree to a salary cap under any circumstances, and there doesn't appear to be any room for optimism that a lockout can be avoided."

Bob Goodenow är chef för NHLPA vilken är NHLs motsvarighet till vårat SICO.

Sv: Sparka Hedin!
Spud:

Nej dom får en arena som håller elitklass också, frågan är om dom är i eliten då den är klar.
Så spol-Jansson tycker jag gott vi kan värva.

YaQoP: ska vi ta det enda som leksand har som håller elitserieklass?

Pirro på dannero igår, såg nöjd ut.

Steen och Enström såg också nöjd ut, det är klart de ska ju vinna SMguld till våren.

knaskamilla:

De är sant, mitt förslag är att vi värvar Spol-Jansson så vi breddar rutinen i organisationen.

YaQoP:

Fast Lonken kan vi inte sparka - han är ju en ikon.

knaskamilla:

Du kan ju inte stirra dig blind på Hedin, Lonken har inte rosat marknaden direkt när det gäller nyförvärv heller.

knaskamilla: Han har ställt sina tjänster till förfogande som ideell halvljuskontrollant.

Paddan:

Jaha. Ja, då kan vi väl i alla fall sparka den där jävla busschauffören. För jag antar att han fortfarande är kvar?

knaskamilla: Men, vad nu...han har väl sin anställning någonstans i fjärran land...

Sparka Hedin!
Här händer det absolut ingenting. Det kan man ju inte tolka på annat vis än att det beror på att det händer absolut ingenting på värvarfronten. Nog är det väl dags att sparka Hedin nu?

Sv: Biljettåtgången
knaskamilla:

Förutom rent formella regler, så kan det ju tänkas att en spelare som inte är hundraprocentigt säker på att han verkligen avslutat sin NHL-karriär har ett intresse av att bemöta en klubb han i framtiden kanske vill spela i igen på ett bra sätt - och därför lyssna på eventuella bud.

Sen kan det ju hända att vissa spelare vill uppleva en midsommarafton med en tonårsaktig och lössläppt attityd igen, och samtidigt slippa behöva tänka på svettig barmarksträning. Men det är ju bara en konspiratorisk tanke. Ve sådana.

Sv: Arenan
knaskamilla:

My bad! Lasse skulle det ha stått of course. Vda jag menade med gnällspiken var att han ofta har den tonen i sina krönikor men inte i denna. ;)

Sv: Tippning av datum
DB:

Betalningen gäller bara vid övergångar inom NHL. Inte från NHL till Europa.

MODO Highlights
Vet nån om DVD:n verkligen släpps idag? Det är ju i princip en regel att det man väntar på får ett framflyttat release datum.

Men det står fortfarande 14/5 på olika nätbutiker.

knaskamilla:

Efter 1/7 blir spelarna "free agent", vilket innebär att de får gå vart de vill gratis, om en klubb vill signa innan det datumet får man betala en viss övergångssumma till klubben som man representerat under den gågna säsongen. Det är mycket möjligt att t.ex. Frölunda betalat lite grann för Koivisto.

Alltså, jag tror att man får skriva avtal med en spelare före 1/7, men man måste då betala, jag har för mig att det är så, eller så är jag ute och cyklar som vanligt...

Poffa:

Jaha. Det sätter ju saken i en helt annan dager. Varför svamlar alla om 1:a juli, då? Vilka spelare är det som inte får skriva kontrakt förrän då? Är det någon överhuvudtaget?

knaskamilla:

Ja, om han vill.

Poffa:

Okej. Så han får alltså skriva kontrakt med MoDo nu?

knaskamilla:

Foppa får förhandla med MODO redan nu om han vill. Finns inget krav på att de måste vänta till efter 1:a juli.

Poffa:

Jag tar den väl igen, då.
"Jag blir alldeles förvirrad här, när jag sitter och försöker förklara för en luling varför Foppa inte får förhandla med MoDo före 1:a juli när vissa andra NHL-spelare skrivit på för elitserielag tidigare än så. Faktum är att jag insett att jag inte har någon som helst aning om varför det är så. Någon som är insatt i reglerna och känner för att lämna en liten förklaring? Anyone?"

knaskamilla:

Som är?

Poffa:

Då tycker jag att du ska svara på min fråga om 1:a juli.

knaskamilla:

Jag skrev att kansliet har platser på ståplats som de har fördelat på andra lags ledare/styrelsemedlemmar och egna kanslimedarbetare. Där hade jag inget fel. Tydligen har man haft fler platser att dela ut men rätt vad det är så är de sålda i säsongskort.

Alltså har jag än inte haft fel.

Poffa:

Ha. Jag tycker mig minnas att du skrev att de enda platser MoDo behövde tillhandahålla till andra än hemmafansen var de på ståplats... ;P

Karlin, tränaren?
Mattias Karlin funderar tydligen på en tränarkarriär.

Läs mer på länken.

NuMo:

Mitt och en icke här på SpS närvarande persons förslag är att Alvis Hägglunds sponsrar laget i år. Intåget går då till så att ett Stridsfordon 90210 kommer in vid ismaskinsinsläppet, tung musik dånar ur högtalarna och så BOOM!, skott kommer. Man skjuter helt enkelt in spelarna till mittcirkeln från Stridsfordonet.

De, dä ä coolt dä.

knaskamilla:

Jag har INTE fel i sakfrågan. Kansliet HAR platser på lilla stå. Jag sa aldrig att de INTE hade det någon annanstans. Tror jag, jag sa.

NuMo: Förstår att du och Lumber skulle gilla "Whip it" temat.

Olle har berättat att han alltid ser till att ha ryggen fri när han följer med er på era flygande inspektioner på parkeringarna!

NuMo: Hmm, det där Devo-introt lät ju intressant. Viss risk dock att vissa personer lär bli så till sig att de får vissa problem att koncentrera sig på matchen. Ett alternativ skulle också kunna vara samma intro men musiken är istället "I´m so excited"

Själv hade jag bara tankarna på en trojansk häst och "Gamle Svarten" strömmandes ur högtalarna.

supertrött: Kanske det din gamle Reselebo, passande namn btw...

Lumber Jack:

I år tycker jag att laget skall hissas ner från taket sittande i en gondol. Uppe vid lilla stå skall James Brown stå och sjunga I live in Amerika... Hmm? Nä, det blir inte så bra förresten.

Nä, bättre är att spelarna glider in i bara susparna och huvor, med piskor i händerna under låten Whip it (Devo)

Lumber Jack: De kanske tjuvstartar och låter spelarna göra entre' ur en kånken ?

Paddan: Det behövs ingen förklaring...

Tro om det blir någon ny entré till första matchen i år, Stubben känns liite uttjatad. NuMo kanske borde kopplas in som idéspruta, det brukar komma den ena briljanta idén efter den andra i runt det ämnet från honom.

Lumber Jack: Jäklar, det tänkte jag inte på. Men i sådana fall så...äh, jag kommer inte på någon bra förklaring...men jag vill se Roberto Vacchi som konferencier.

Paddan: Spelarna ska inte vandra in, utan bäras ut av Lance Armstrong - världens snabbaste brevbärare.

NuMo: Men se, NuMo kommer med intressanta förslag till presentationen av det nya laget.
I like!
Låter mycket intressantare än Pörssis egyptiska teman mm.

Då vill jag också se att Melinder är utklädd till brevkniv och spelarna vandrande in maskerade till kuvert.

Eventuella besked som dröjer kan skyllas på den usla postgången...

Martin S: Måste säga det här innan paddan gör det.

Jag tycker det skulle se ganska roligt ut om Modo låter "Skägget" stå i en brevlåda när han presenterar den fulltaliga truppen.

AudibleGiraffe:

Ja, blir det pannkaka lär väl Nicke få ändra sitt "vi har tidningarna att tacka för mycket" till "vi har tidningarna att beskylla för mycket"... ;)

Äh. Jag går och lägger mig och hoppas att ngn med full koll på reglerna förklarat allt ingående när jag vaknar imorgon.

knaskamilla: Visserligen tror jag att ledningen har full kontroll över allt. Men samtidigt är jag rädd för att alla är så "säkra" på att flera NHL-spelare tillkommer. Det kan bli pannkaka utav alltihop..

Krön ICA
Läste Martin Sedins krönika på modohockey.se

Tycker han lovade lite väl mycket när han skrev
"Jag återkommer om ytterliggare någon vecka med en uppföljning av årets Stanley Cup slutspel"

Om jag inte minns fel var det där alldeles i början av Stanley Cup slutspelet krönikan kom.

Martin S:

Jotack, jag läste vad Nikki skrev, men inte blev jag så mycket klokare för det. Jag har också suttit och läst förklaringar till de olika typerna av free agents på NHL.COM - men det gjorde mig inte heller så mycket klokare.

Alltså - jag kan köpa att det är den 1:a juli som gäller som datum när spelarna får gå vart de vill. Men, som du skriver, då är det ju konstigt att andra NHL-spelare skrivit kontrakt med ES-lag redan nu.

Jag tror att alla tolkade det AB skrev att Steen hade sagt (det är ju faktiskt inte ens säkert att han sa så) på samma sätt, för övrigt.

« · 395718 · »