Hur så pass dum kunde Hinken vara när han signerade Freddan inte bara säsongen ut, utan hela ett helt jävla år till?!! Hade Hinken panik?! De flesta lag som sparkar tränaren på våren plockar in en nödlösning i hopp om tillfällig förändring säsongen ut, och efteråt tar man en ny diskussion, möjligen?!
Korttänkt och lättlurad, synnerligen oslug som sportchef?!
Bad_Brett: En bra värvning Hinken gjorde i Brickley spelar nu FM-final. Det man kan ifrågasätta honom för då är att spelare av sån kvalité inte anses duga för SHL-överlevnad och släpps?
Men det är klart, Brickley ville väl ha lite betalt för besväret. Kanske var det som det satt i.
Makarov: Förmodligen på samma sätt som Hinken tänkte när han tog in True som förstecenter eller något annat av alla mängder av korkade beslut.
I min omröstning över Hinken värvningar, har det kommit in nästan 10 000 röster. Hör och häpna så är mitt egna snittbetyg en bra bit högre än medelvärdet.
Det är helt osannolikt hur mycket skräp han har värvat de senaste åren, så jag inte förvånad över att även tränarsidan har varit ett fiasko.
Bad_Brett: När jag läser intervjun får jag en tydlig bild: Modo vill inte ha kvar Freddan men de vill att han säger upp sig.
Jag skulle inte bli ledsen.
Jag tycker att ÖA-ludde ställde raka och bra frågor. Den här gången.
Jag har mejlat honom och frågat varför ÖA inte ifrågasätter matchandet av Berglund i PP. Varför Modo spelar Swettet istället för Elton; jag åker hellre ut med Elton på isen än med en dålig jänkare. (Avdelning lärde sig inte Modo någonting alls på vad som hände efter deras behandling av Lucas Pettersson) Frågade Pelle varför de inte kollar mer på skillnaderna mellan Modo och Skellefteå enligt Mikkel Aagaard. Jag har skrivit och frågat ärligt, med någon form av kritisk underton förstås, men har inte ens fått ett "hej" till svar.
Jag undrar ibland om inte ÖA är med i kram/mys/hållahanden-grejen som genomsyrar Modo som förening?
grimiss: Ja det är en riktig soppa. Många var konfundersam redan i december när Karlin och Sundell fick gå men inte Freddan. Inte bara vi proffstyckare utan flera tunga experter som Fredrik Söderström och Sanny Lindström tyckte det var konstigt att behålla Freddan istället för att börja om på rent bräde vilket är det normala i de flesta fallen.
Så blev det inte. Och Freddan är fortfarande kvar. Trots att han inte verkar önskvärd.
För den som gillar att vara konspiratorisk kan man ju fundera en vända till varför Freddan inte fick sparken i december? Noterar återigen Hinkens citat "inte en chans att vi har råd att lösa ut Freddan". Får lite kalla kårar faktiskt.
1. Vad är det för monsterkontrakt Freddan sitter på egentligen som ingen verkar förstå.
2. Varför fick just Freddan jobbet som huvudtränare i december? Fick han det bara för att "han går inte att köpa ut"? Hade nästan varit för bra för att vara sant om det skulle vara så.
Men det är bara konspirationster och jag gör inga påståenden. Bara tankar
Bad_Brett: Jag läser det inte annorlunda än så, men varför lösa ut honom? Märkligt om FA tror att han ska få vara huvudtränare i MoDo. Karlberg är väl den som får svara på om han vill använda FA på något sätt eller om han vill ställa honom utanför med betald lön. Ledningen vet att det är en dålig situation för FA och att han troligen därför tar ett annat jobb. Blir det inte nu så blir det säkert under säsong när någon är i behov av en tränare.
Bad_Brett: Att Hinken är så pass konflikträdd är sjukt. Hur kan vi ha en sportchef som inte vågar fatta nödvändiga beslut. Säg bara till Freddan att det inte kommer funka, kolla efter nytt jobb. Men istället gör Hinken som han alltid gör, skjuter undan ansvaret till någon annan.
Makarov: Exakt. Om du har ett jobb som chef och du helt plötsligt blir degraderad till förmån för någon annan och säger man "du återgår till dina gamla uppgifter". Sedan läser du i tidningen hur din chef säger "han inte har råd att sparka dig, men om du vill lämna så är det upp till dig" ungefär. Hade du då varit sugen på att stanna kvar?
Tror för en gångs skull att Hinken inte bara klantade till intervjun, utan att man faktiskt vill driva bort Freddan utan att behöva betala en massa för det. "Silent firing" är mycket effektivt och ofta får man bort oönskade personer redan inom några månader.
Tuppen: Nej, jag är övertygad om att ni läser situationen fel:
MoDo vill bli av Andersson, som sitter på ett dyrt kontrakt. Andersson, som egentligen vill vara huvudtränare, har säkert gått till Hinken och frågad vad planen för honom är. Då har Hinken förmodligen svarat "Det får du ta med Karlberg, det är han som bestämmer över ledarstaben".
Det här är ett klassiskt knep när man tycker att någon börjar bli lite jobbig i en situation. Man delegerar ansvar till en informell mellanchef och säger "från och med nu rapporterar du till honom". Förhoppningen är att personen ska bli så förnärmad att han säger upp sig självmant, så att arbetsgivaren slipper betala lön.
Andersson har en klausul som säger att han kan lämna för ett huvudtränarjobb, och hade han fått ett intressant erbjudande är jag övertygad om att han hade gjort det.
För övrigt är det lite samma sak med Hinken. Han kommer aldrig kunna hitta en liknande tjänst igen så det är klart han försöker rädda sitt eget skinn.