Poffa: Att han skulle vara bättre än Svartvadet håller jag inte med om. Enligt mig har han aldrig varit det. Men de är aningen olika i spelstil så det är svårt att jämföra. poängmässigt låg han klart före Svarten, men han har haft det tyngre på sistone.
Att en spelare skulle börja tigga om att få bryta kontrakt man gått in in om det går tungt är nästan en omöjlig tanke. Speciellt som man faktiskt har tränarens förtroende. hur skulle den begäran se ut?
Snälla, jag skulle vilja spela med Färjestad nu när det går så bra för dem, kan jag få göra det? det är så jobbigt att spela med loosers.
Nä, det där tror inte jag på. har han gått till ledningen, så inte är det för att bli utlöst från ett kontrakt. En annan sak är det om han gått dit för kreativa förslag.
NuMo: Om du tycker att din chef skulle kunna få "din" arbetsplats att fungera mycket bättre men han vägrar lyssna på dig. Går du då inte till chefens chef för att försöka få ändring? Det är väl en anställds plikt att göra det. Sen vad man har för påtryckningsmöjligheter (hota med avsked mm) är väl olika och detta var väl mest ett hot.
Salle: Jag har inte sett han bättre i Modos dress, inte som helhet. Enstaka matcher räknar jag inte. Att han sedan har haft lit tyngre på slutet är en annan sak, men ändå. Han tillhör de bästa i laget. Jag har heller aldrig sett Svartvadet bättre, ändå kommer jag ihåg hur bra han var innan NHL-äventyret.
Jag skall villigt erkänna att jag hade förväntat mig mer av Salle än det man fått se. Han är så pass bra att han skall ligga före Svarten i antalet gjorda mål och han är så pass bra att han säkert kräver mycket bättre av sig själv.
Tycker han nu att han misshandlas av Pirro och att han inte kommer till rätta i det obefintliga spelsystemet så kan jag förstå att han i besvikelse gör något sådant. Att det sedan är lite löjligt kan jag hålla med om, men Salle har alltid varit en som blir lite gnällig i motgång.
NuMo: Jaghar sett Salle bättre i MoDo än vad han är nu. Sen att han varit bra det kan jag hålla med om. Men han kan bättre. Speciellt om man skulle spela lite mer fartig hockey a´la idag. Det gäller även andra teknisk skickliga spelare som Högardh, Antos, Svarten mfl.
Poffa: Salle har aldrig varit bättre i Modo i ES. Det måste väl tom. du ge honom kredit för, att han tillhört Modos bästa spelare. Ändå. Med det resonemanget blir det ännu mera skrattretande. Att Modos spel inte fungerar är absolut inget skäl för att alla ska knacka på hos ledningen för att sluta spela hockey. Inte i något lag för den delen.
Salle: Vad jag har hört så var det ju missnöjet med Pirros (brist på) spelsystem & coachning som gjorde att Salle gjorde som han gjorde (om han nu gjorde det).
NuMo: Vadå sportsligt bra... Om spelaren förväntar sig mer av laget INKL ledare och ledarna inte kan få det att fungera trots att spelarna försöker så gott de kan så måste han väl få vädra sitt missnöje på detta sätt. Det var på samma sätt som Brithén fick gå i princip. Brittha kom inte "överens" med spelartruppen så styrelsen tog beslutet att sparka honom istället för att göra sig av med en massa spelare som var svårare att ersätta.
SPortsligt bra har det väl inte gått direkt. MODO harvar i bottenträsket och Salle har väl inte varit så där lysande spelmässigt. Snarare har det sett ut som om han gett upp för lätt och åker och byter så fort han känner att han inte kommer någonstans. 25 sekunder långa byten har inte varit ovanliga från hans sida.
Poffa: Fast det är ju skrattretande. Att en spelare vill bryta ett ingånget kontrakt när det går sportsligt bra. Så illa har jag svårt att se att han blivit behandlad av Pirro.
Vad det gäller Salles vilja att bryta kontraktet så tror jag fortfarande att han har pratat om det med styrelsen. Detta har jag från mycket trovärdig källa.
Lite info om ditt och datt från en mycket trovärdig källa, som ej kommer att namnges. Ni får helt enkelt lita på informationen ändå.
Spelarna i MoDo har blivit informerad av styrelsen om att Pirro INTE kommer att sparkas, trots att ett visst missnöje finns med situationen från vissa spelare. MoDo har inte för avsikt att bli en klubb som dras med ett rykte om sig att sparka tränare heter det. Så det blir till att leva med Pirro to the bitter end.
Allt snack som florerar om att Salle skulle ha varit upp på kansliet och försökt riva sitt kontrakt är inget annat än kvalificerat skitsnack. Något sådant har inte hänt, och är inte aktuellt heller.
När det gäller Salle, Svarten och Hasse har de alla rätt att bryta sina kontrakt efter varje säsong.
Vad det gäller kickandet av Eriksén så var det tydligen på G långt innan det hände, som jag förstog det hade det inte bara göra med att få till en förändring, men det är "locket på" om vad det hela skulle handla om. M.a.o fritt för spekulationer...
Poffa: Finnen är bara ett rykte som uppkom någon gång i somras. Om jag säger Lillehammer 1994. Tror nog att han skulle vara en perfekt mentor åt våran polack. Om inte finnen kommer så är jag dock helt lugn med allas våran Polack som första målvakt också.
Förresten ingen som har ca 20.000.000:- över så att bygget av hallen kan komma igång snart?
Frisco: Jag skulle inte tacka nej till Liv men har har ju sagt att det bara är HV som gäller i Sverige. I och för sig trodde man ju en gång i tiden att även Micke P hade ett klubbhjärta som klappade för MODO....
Björn VII: Om vi redan ska titta framåt mot nästa säsong så har jag redan klart med mitt målvaktsdrömpar. En av dom har rötterna i Finland medan den andra har sina rötter i Polen. Nej, nej och åter nej varken Vesa eller Riksman platsar då....
Äh, ska det vara så här pass glatt och uppåt härinne är det dags att ta ner stämningen litegrann...
Jag hoppas att nästa års satsning mot ett SM-guld i MoDo inbegriper en av seriens fem bästa målvakter, både sett till siffror och agerande över en hel säsong. Riksman hör efter två säsonger i MoDo inte till de fem bästa i serien, men han har tagit några utvecklingssteg framåt och är varken någon akut säkerhetsrisk eller någon stor orsak till att MoDo ligger där man ligger.
Vidhåller dock att i en kvalseriesituation, med kontringsinriktade motståndare (väl?) så skulle jag vilja ha en målvakt som hoppar upp ytterligare ett par %-enheter jämfört med den nivå Riksman ligger på nu.
Hoppas att jag inte får Kjell Höglunds "Häxprocessen" reciterad i textform för mig nu...
Det stod i AB att det troligtvis skulle köpas en målis till Modo, alltså rena spekulationer, som vanligt i AB. Också sant att det var en på Åffissijälla som undrade när den där målvakten MoDo värvat enligt AB skulle komma.
Efter matchen mot FBK skrev väl en av kvällsdrakarnas sportkrönikörer att vi skulle förvänta oss att en ny målvakt snart skulle landa i Övik. Detta trots att Riksman enligt rapporterna gjort en mycket bra match nere LLA.
Var det inte i AB det stod för några dagar sedan att en ny målvakt med stor sannolikhet snart skulle dyka upp i Övik (något som någon på modohockey.se tog som fakta, har jag dessutom för mig...)?
Verkar som om TT äntligen fattat att Riksman inte är så dålig som alla gjort gällande nu på slutet. Man får i alla fall den uppfattningen efter att ha läst detta som TT fått publicerat i båda kvällsdrakarnas nätblaskor:
"Målvakten Juuso Riksman utmärkt, förstås - som han faktiskt varit länge. Den kritiserade burväktaren har kommit igen starkt efter en svag inledning, det är definitivt inte hans fel att Modo haft det så tungt."
Paddan: Det var Jesses uttalande det där med demoner. Han försökte prata med Pavel efter smällen, "men Pavel verkade bara se demoner". Själv tror jag att det bara var Zippers på hemmais han såg, det är ungefär samma sak som demoner.
Kickan: Jaså, han ser demoner när han får en smäll på hakan. Undrar just vad Söderberg såg efter att han blev knockad idag. En massa kall is och ett grått tak, antar jag. Han såg då i varje fall ut att ta in oerhört mycket synintryck med tanke på hur svårt han hade att fokusera blicken rakt fram.
Paddan: Demoner? Menar du såna som Pavel såg i matchen mot Zippers när han fått en smäll på hakan eller något annat? Kanske hade han IMS, eller vad nu den manliga motsvarigheten till PMS hette.
I övrigt låter det som Ryheds insats. Tydligen är crosscheckingar och trippingar en meter från mål helt okej när den skyldige spelar i det lag som ligger sist i serien. Han kunde ha tagit säkerligen 20 utvisningar innan han tog den första.
Salle: Tja, käften såg ut att glappa för jämnan på Gyllander, så jag undrar om han hade problem med sina demoner idag. Han missade anmärkningsvärt mycket utvisningssituationer, ibland snudd på rena överfall, trots att han ofta befann sig mindre än en halvmeter från händelserna.
scim: Oerhört skön seger och en väldigt väl genomförd match av MoDo-spelarna. Gästrin fick ju också äntligen chans att spela center och som han spelade!
Riktigt imponerande spel över hela laget och en otrolig tändning och inställning, till skillnad från LHC som mest verkade ägna sig åt att gnälla på den där mindre lyckade domaren Ulf Gyllander vid varje avblåsning.
Ruggig tackling som Tomas Johansson försöker att hoppa in på Wennerberg i tredje perioden. Himla tur att han missade, annars hade vi nog definitivt haft ännu en spelare skadad.
Instämmer verkligen, speciellt angående plexi! Hursomhelst var dagens match väl genomford, man blir nästan rörd till tårar, lite konfetti innanför underkläderna är smällar man gladeligen tar.
Kan meddela att varje konfettibit är liten, men idag var det MÅNGA små bitar. Plexi hade väl ungefär en vanlig matchranson i sina kallingar.
Reflextion över dagens Pirro-insats: lysande! Gick runt på manarna föredömligt, även blind höna finner korn alltså.
Dagens förändring: Salle! Lagspelaren (!) Salomonsson visade grynde härföraregenskaper, dirigerade sina medspelare på bästa Lars Jansson manér och peppade grabbarna friskt i båset. Bytena var över 15 sekunder även när det inte funkade och inget hängande med huvudet. Det kommer mera, hoppasw vi alla.
Menar du att det är Canucks-tröjans fel att de förlorat? Själv upptäckte jag efter ungefär halva första perioden idag att jag inte hade någon MoDo-tröja på mig, så jag tänkte att det kanske kunde ha inverkat...
Frisco: Måste man nu teckna medlemskap i MoDo Hockey inför varenda match framöver för att de ska fortsätta vinna, eller räcker det om jag lovar att inte ta på mig Canucks-tröjan?
knaskamilla: Hade för mig att jag bytte in Janne Öberg den här omgången, men det gjorde jag tydligen inte. Tycker ändå jag borde ha mer än noll poäng med Salle, Högardh och Hedlund i laget. Fast vad jag tycker spelar tydligen inte någon roll.
Att en spelare skulle börja tigga om att få bryta kontrakt man gått in in om det går tungt är nästan en omöjlig tanke. Speciellt som man faktiskt har tränarens förtroende. hur skulle den begäran se ut?
Snälla, jag skulle vilja spela med Färjestad nu när det går så bra för dem, kan jag få göra det? det är så jobbigt att spela med loosers.
Nä, det där tror inte jag på. har han gått till ledningen, så inte är det för att bli utlöst från ett kontrakt. En annan sak är det om han gått dit för kreativa förslag.