1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 505150 inlägg · 4189 ämnen
« · 409278 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Linje 19 Reloaded?
Stigsson:

Utvecklingen har väl kanske börjat plana ut, mest därför att de är så pass högt upp på kurvan. Tyvärr har de inte fått den riktiga chansen att visa det i Vancouver. Med en speltid likande den som spelare som Joe Thornton, Ilya Kovalchuk och andra unga storstjärnor har så skulle de säkert ligga en 15-20 poäng högre än de gör nu. Dvs någonstans kring 65-75 poäng på en säsong, siffror som de flesta NHL-spelare skulle vara nöjda med att ha.

På ESPN:s hemsida kan man ta fram lite statistik om spelarna. Det jag tittat på är hur lång tid spelaren behöver på isen för att producera en poäng.

Joe Thornton 73p 22:49
Ilya Kovalchuk 87p 22:03
Joe Sakic 87p 18:51
Jarome Iginla 73p 23:38
Daniel Sedin 54p 20:34
Henrik Sedin 42p 25:24

Thornton, Kovalchuk, Iginla och Sakic ligger alla bland de som får spela mest i respektive lag. Sedinarna ligger bland de sista i sitt lag. Trots detta har de bättre tider än 3 av fyra spelare jag jämför med. Det säger ganska mycket om vad som gör att de inte är i topp av poängligorna.

Poffa: OK, kanske inte stagnerat. Det var fel ordval. Men den utvecklingen som man trodde på för ett antal år sedan har ju inte kommit i den utsträckningen som förväntats.

Vågar man inte testa så får man inte veta. Själv är jag jävligt glad över att inte vara tvilling och behöva ses som ett par hela tiden. Tror att det skulle kännas jobbigt.

Stigsson:

Chansen finns att det kan vara så, men min tro är att det tyvärr snarare skull hämma deras insatser. Mest beroende på att de har spelat så länge tillsammans men också för att de har ett liv utanför hockeyn som väldigt mycket bygger på att de är två.

Sedan tycker jag det är tveksamt att säga att de stagnerat i sin utvekling. De gjorde 54 respektive 42 poäng den här säsongen trots att de låg på plats 12 och 13 i speltid i Vancouver. Det är just speltiden som hämmar dem inte deras egen möjliga nivå av utveckling. De har konstant utvecklats och många hävdade innan uttagningen till WC att de inte borde få vara med. Den match som spelats av träningsmatcherna så var de tillsammans med Zäta den klart bästa enheten.

Albert Hall:

Nåväl. Alla vet att du är luling, så folk kanske har överseende.

Poffa: Kan det inte också vara så att det är lite därför som att dom har stagnerat lite i sin utveckling. Jag tror att dom skulle må bra av att komma ifrån varandra, kanske rent utav bli riktigt bra om man inte hela tiden måste ta hänsyn till varandra.

Säg två år i olika lag och sedan en återförening av två mycket bättre spelare.

Kanske...

knaskamilla:

Fan, jag trodde jag hann avbryta den första skickningen. Nu blev det två ganska lika inlägg. Jag framstår ju som helkorkad... *skäms*

Albert Hall:

Nä, så senil som du verkar vara skulle du väl inte komma ihåg vilket lag du spelar i längre än till första bytet.

Stigsson:

Därför att de som spelare lever väldigt mycket på att vara en enhet. Snurrandet i hörnen sitter som gjuten i ryggmärgen hos de båda och båda ser samtidigt samma lösning på hur de skall ta sig därifrån.

Skulle man dela på dem skulle man ta en dimension av deras spel, något som skulle göra att de inte alls blir lika bra som de är om de får snurra tillsammans. Naturligtvis har jag därmed inte sagt att de är dåliga hockeyspelare var för sig, bara att de är så mycket bättre om de får spela tillsammans.

Poffa: Inget av alternativen verkar särskilt aktuellt för min del heller just nu. Fast man ska aldrig ge upp...

Poffa: Varför snackas det alltid om dem som en enhet. Kan inte en bli kvar och en komma hem?

Tillägg: Fast inget av alternativen verkar iofs särskilt aktuellt för min del för tillfället.

Albert Hall:

Beror ju på om man redan har 30 miljoner eller inte. Med tanke på att grabbarna bara är 24 så har de ju en tämligen lång tid kvar som ishockeyspelare innan de drar sig tillbaka.

Men även jag skulle välja 10 miljoner över den i jämförelse mediokra lön man har nu...:-)

Poffa: Den där synskadade stackarn som spelar i Islanders då? Är det ingen som kommer att förbarma sig över honom om det blir lockout? Fast, det är klart, med lite lämplig invaliditetsersättning så kanske vi till nöds skulle kunna tänka oss att låta honom få nöta filt ett tag...

Inte undra på att det ibland kan vara svårt att få ihop saker och ting när man ser såna här saker:
www.blessa.com/64-equals-65.gif

Icing-Ove:

Helst vill de nog lira i NHL med mera istid och mer förtroende från ledningen. MODO är ett mycket tänkbart andraalternativ för dem och får de inte som de vill så tror jag MODO står närmare till hands än en eventuell trade till ett annat NHL-lag. Kostnaden för det lag som vi trada till sig dem blir allt för höga sett utifrån vad klubbarna numer är beredda att lägga.

Icing-Ove:

För tio miljoner om året skulle jag gärna harva med 13 olika lirare 13 minuter per match. Jämfört med att spela i elitserien för 5% av den summan alltså.

Poffa:
JP Barry har ju även Selänne och Kariya som klienter, råkade han avslöja något ? :-)
Nog känns det som om Sedinarna helst VILL lira med Modo och inte harva med 13 olika lirare 13 minuter per match en halv NHL-säsong, när dessutom Foppa kommer till Modo.

Icing-Ove:

Intressant att höra JP Barry säga att MODO kommer bli världens bästa lag om det blir lockout.

Om jag förstod det hela rätt lär vi få ett beslut i frågan inom två veckor. Och med tanke på att det är WC som gäller nu för Sedinarna så lär det inte bli några många och långa kontraktsdiskussioner varken med Canucks eller MODO. Förhoppningsvis talar det till MODO:s fördel.

Sedins agent JP Barry och Vancouvers GM intervjuades häromdagen och det lät som om bröderna var ganska nära att skriva på för MODO hela säsongen om lockouten startar. 8 min in i detta nyhetsinslag finns intervjuerna:

www.cknw.com/dynamic/dynamic_audiovault_process.asp?dt=20040824_23

På canucks forum diskuteras detta här:

forum.canucks.com/viewtopic.php?t=77122&postdays=0&postorder=asc&start=0

Sv: ZZZ-tråd
Verkar komma många supportrar från dom andra lagen till kempis i år. En person från supporterträffen i stockholm medelade att supportrar från alla lag kommer upp med arrangerade resor till kempis utan Mora , Linköping , frölunda , å Hv 71..Vilket betyder att även Djurgården skall komma upp med en klack .. I år kommer även lulesv..lule tillbaks till kempis efter ha varit portade ett år!

Sv: ZZZ-tråd
Åter dags att sova på Nygatan. Det har varit en trevlig dag. Fick förresten ett mess redaerat i Timråboken. Om mitt humormess angående Alf, ni vet han som kastade vatten på motståndarna inte är godkänt så tycker jag synd om de humorbefriade moderatorerna där för då måste de i princip radera 99 mess av 100 i den boken.

Så här såg det förövrigt ut:

Sv: Tack och hej Jonathan Hedström.
www.badanka.com/upload/uploaded/p597248.jpg

Fridens liljor allihop!
[bild]www.sportforum.se/images/personer/frisco/28.gif[/bild]

Sv: Bevis på ensamheten
Frisco: Annars kan man ju alltid se på film...

www.migmafilm.se/web/prod/prod_armbryterskan.html

Poffa: du kan ju bota din ensamhet med att köpa en vacker tavla?

libbli.com/blocket.jpg

knaskamilla:

Nä, det tog ju bara en dryg timme inne jag fick sällskap.

Poffa:

Inte så ensamt längre, va?

Bevis på ensamheten
Väldigt många verkar ha problem med att logga in på SpS. Just nu är det en inloggad (Ami) förutom mig. Det här meddelandet är som ett bevis på att vi kan skriva, något som kan vara bra att ha vid en eventuell debug från Marcus sida.

Sv: Timander kvar i NHL
Det där snacket om att Timmy kanske har ett "ett år i MODO och två år i Flyers"-kontrakt verkar inte vara så off ändå. I dagens ÖA så säger han att ingenting är klart ännu och att han vill spela en hel säsong i samma lag.

Sv: Mästarcupen
JanT:

2002?

Poffa: Jag har hittat ett empiriskt bevis med 3 observationer!

MoDo hockey "vann" SM-silver 1994, 1999 & 2000!!

De var väl inte så illa!

Poffa: 2 observationer är lite väl klent för att något skall vara empiriskt bevisat.... Zajkowski är en mycket lovande målvakt, inget snack om den saken. Jag håller honom i samma klass som Joakim Lundström i Brynäs. Lundström har exempelvis efterträtt Zajkowski i både J18-landslaget & J20-landslaget. Men ingen av de båda kan räknas till elitseriens främsta målvakter i den knivskarpa konkurrens som kommer att råda på målvaktsfronten kommande säsong. Håller dock med dig om att ni har elitseriens främsta målvakt i Salo, kommer att betyda oerhört mycket för MoDo i vinter.

Sv: ESPN om Foppa
Per HApps:
Helt klart hamnar bilagan som skithuspapper i stugan i sommar. Eller vad sägs om Samuel "Salle" Påhlsson...

Och jo, Lasse Kinch är med i år igen på tv3 ser jag, tjohoo!!

65Selander:

...och även om westerlind hade sagt det så hade man ju kunnat avfärda det som fyllesvammel... ;)

NuMo: *asg* Nej du så enkelt var det inte

Det finns en till person nu som har pumpat mig på uppgiftslämnaren!

En Vemdaling tiger...

God natt på er!

Sv: Nya tag.
Wildehjärnorna 1 1 0 0 5 - 0 5 3
Utd Kings 1 1 0 0 6 - 2 4 3
Smedsböle IF FC Utd 1 1 0 0 2 - 0 2 3
Järveds IF 1 1 0 0 2 - 1 1 3
Vemdalens IF 1 0 0 1 1 - 2 -1 0
Davve United 1 0 0 1 0 - 2 -2 0
Wifsta 1 0 0 1 2 - 6 -4 0
Nolby FC 1 0 0 1 0 - 5 -5 0

65Selander: Var det Westerlind?

Frisco: För att lägga mig i så hörde jag samma sak i helgen från en MoDo'it att Foppa skrev på samtidigt som Salo.

Jag väljer att inte röja informatören men jag litar då på honom!

Mano: Troligen bara du.

knaskamilla: Är det bara jag som vill att Kamilla ska utveckla det här om förklaringen till varför Foppa skrivit på för Modo?

Frisco: Vill bara påpeka ett fel i den där artikeln om 2-6 matchen. Jag vill(?) minnas att jag var där, och vad jag minns så applåderade inte vi i hemmapubliken Sedinarna och Linje 19, utan vi tackade Brynässpelarna för säsongen, vilket även hemmaspelarna verkade föstå, men inte reportern Patrik Thornéus tydligen...

I övrigt så blir det en intressant säsong i år, där flera lag kan överraska i båda riktningar...

Icing-Ove:
120 sidor om WC är väl minst 70 för många, eller?

I Aftonbladets World Cup-bilaga idag finns det mycket skojigt och konstigt:

Andreas Johansson om Foppa: "Foppa vill alltid vinna, oavsett om det handlar om fickpingis eller Stanley Cup" öhhhh......

Sedan är det en artikel om Ivan Hlinka som Tjeckiens förbundskapten, öhhhhh.....

Teemu Selänne: "Det var fantastiskt roligt att spela i samma lag som Foppa......jag vet inget om framtiden. Vi får se vad som händer efter World Cup"...öhhhhh, MODO???

Sv: På tal om att starta nya trådar...
250kg kärlek: Bojkotta svartabörshajar (som knas).

250kg kärlek: Ojojoj. Hade jag haft pengarna så skulle jag ha betalt, direkt. Men jag vill ju sitta i år.

NuMo: Vad kan det här vara värt? 200-300 eller nåt?

Frisco: Ja det var ju kvalitetsskillnad.

NuMo: Klicka höger. Spara som.

Frisco: Ndär länken funkar ju inte.

Albert Hall: Skönt att se att det finns fler som gillar Zlatan också!

Det märks att han har mognat sedan i fjol redan, det kommer iofs lite dumma grejer fortfarande ;-)

Tror jag skall ringa Prahl så att dom plockar hem honom till slutspurten!

Frisco:

Haha, otroligt! 6 spelare gjordes bort 12 sekunder och 15 meter. Ett par av dom två gånger för säkerhets skull...

« · 409278 · »