mike66: Slaget vid Hastings 1066? Eller var det slaget vid Svolder? Isf Harald Blåtand till vänster. Hagbard Handfaste till höger. Göken i mitten vete fan vem det är...
Paddan: Förstår varför du skaffat fram en bild från pilsnefilmernas pilsnerfilm: "Pensionat Paradiset" Är det Kempehallen som är pensionatet? Trodde det var Gavlerinken...
Såg f.ö ett program ngn gång i forntiden, där man visade misslyckade stunts och andra fadäser i filmer. I denna film skulle en flintskallig gäst vid smörgåsbordet tappa sin peruk. I bild syntes tydligt att ngn drog i en tråd, eller snarare vajer, som var fäst i peruken. Lite skillnad jämfört med dagens datoranimationer... :-)
Nä, det är atmosfären, stämningen som gör det. Vi såg nog hur tråkigt du hade det på C Vänster i torsdags. Otaliga var de gånger du drömskt tittade upp mot H Höger och jag är säker på att du tänkte:
"Tänk de lyckliga som får sitta där. Men ja ä inte bitter, jag menar vad är väl en sittplats på H Höger? Trist, tråkig och trist och... och alldeles underbar!"
Om dumfan tar med sig stolen hem stämmer jag honom på allt han äger! Jag ämnar nämligen sitta där...om en vecka, tror jag.
I övrigt vill jag bara påpeka att det känns rätt ogenomtänkt att hellre vilja stå än sitta när det är fullsatt i Kempis... ;) Ståplats innebär nämligen: att man måste befinna sig på läktaren i god tid före match om man vill vara säker på att se något av matchen. Dessutom är man inte säker på att se något ens om man är där i god tid före match. Det innebär också att om man lämnar sin plats i paus får man räkna med att det kan bli problem sen. Dessutom är det nog trångt och varmt, och så får man ont i ryggen av att stå så länge på samma ställe.
H Höger, paradiset? Javisst. Fast jag har fortfarande blåmärken av stolen efter i torsdags.
Paddan: Varför står Poffa där med spöet i högsta hugg? Har nån startat vågen åt fel håll? Har Jansson gjort poäng? Frågorna är många, svaren finns inte alls.
Poffa: Stolarna där är ju likadana som i övriga Kempis. Undrar vad du kan mena är Pradiset? Är det att platserna är strax bakom den förlängda mållinjen?
Ja, det får du nog lov att göra. Jag är borta matchen mot Frölunda, då finns det kanske en öppning där. Men bara kanske, folk står i kö för att få sitta på H Höger.
Paradiset är H Höger, det vet du också. Varje gång folket stiger in i dörren till H Höger drar de en djup suck av lättnad, alla bekymmer rinner av dem och lugnet infinner sig.
Frisco: Vi flyttar fram två till 1978, det tråkiga året. Då vann Niki Lauda på Anderstorps Mosse och slog banrekord (som står sig än idag) med Brabhams BT46B med Alfa Romeomotor. Den bilen hade en fläkt som gjorde att bilen hade en enorm downforce. Det blev både första och sista framträdandet för den bilen. BT46B förbjöds direkt efter vinsten på Anderstorp men segern fick de behålla.
Fransmännen är inte riktigt kloka vad det gäller språket. Min far skulle ringa och boka ett rum på ett svindyrt hotell i Paris. Då de svarade började han prata engelska, de svarade då att de inte pratade engelska och la på. Andra gången han ringde samma sak. Tredje gången ringde en person som läst franska tjugo år tidigare och började på franska, sa sedan att hennes franska var för dålig och fick då svaret:
mike66: Äh, jag tror mer på att det var för att de inte ville bli förknippade med Lady Penelopes sexhjuliga Rolls Royce som man kunnat se i den trevliga dockserien Thunderbirds ;)
Paddan: Så du byter tråd din filur. Okej jag är på jag. Dessa sexhjuliga makapärer slog riktigt aldrig igenom eftersom depåkillarna tog en halv dag på sig för att byta däck.
mike66: På tal om att köra, och eftersom det var prat om Gunnar Nilsson och Formel 1, så ser jag till min förvåning att Tyrell-Ford inte var de enda som experimenterade med sex hjul på formel 1-bilar.
knaskamilla: Jag tar varje tillfälle i akt att reta upp fransmännen med min franska eller ska man säga ofranska. Det verkar inte vara populärt när man kör igång. Fast å andra sidan har man fått sin franska språkutbildning av en amerikansk skola kan man ju förstå dem.
knaskamilla: Belgien är ju knappt ett land ju. När jag körde hem från Frankrike efter ett storjobb därnere så la jag inte ens märke till Belgien när jag blåste förbi obygden. Nästan lite som när man kör igenom Kvissleby och Nolbyknölen här hemma.
Jag har haft lite annat för mig, kan man säga. Jag tror att de pratar franska. Det låter då väldigt mycket som franska. Sedan sägs det att de snackar flamländska också, men det kan jag inte bekräfta (annat än att vissa skyltar är lättare att förstå än de som är på franska).
Nä, det är väldigt korkat av mig. Ska inte ske igen. Eller, ja, efter Gbgsresan ska det baske mig inte ske igen! (Jag har förresten inte hunnit fota någon spårvagn än.)
Dragan:
Jag har lovat mig själv att i framtiden bara åka till länder där de pratar tyska eller engelska. Tyska klarar jag i alla fall av att förstå, även om jag inte klarar av att prata det.
knaskamilla: Känner igen den problematiken. Det värsta är nog Franriken gällande fårga på engelska. Pratar man dessutom med bra engelskt uttal får de en speciell blick i ögonen - en blick som säger att de vill sätta igång och banka ner en med ngn baguette.
knaskamilla: Har du stora sedlar. Nej nu blir jag förvånad. Bra att du blir lite världsvan. Men under hockeysäsong och dagar när det är hemmamatcher det förstår jag inte.
Äh. Egentligen är jag ju inte så mycket borta när de spelar match på måndag. Bara lite.
Det är förresten jobbigt i Belgien. Jag frågar på engelska och folk svarar på franska. Därför är det nästan alltid lika spännande att se hur mycket man får tillbaka på den ganska stora sedel man lämnar över som betalning (för att vara säker på att man inte betalar för lite).
Ni är i Stockholm, är en VM-turnering, är dock inte 1995 eftersom jag själv var då och jag borde ha sett Er då....