Nine: Du tyckte att jag skulle kolla närmare hem. Är det här nära nog? =)
Berka: Det är pinsamt hur dessa pojkar övervärderas av Modo supportrar om och om igen, är det inte helt jävla uppenbart att dom är för dåliga?
John Westin? Platsade inte i ES Modo, inte heller i Asplöven i AS och är alltså nu utlånad till Östersunds IK i div 1.
Erik Nyström? Pojken 10 000 Modo supportrar blev förälskade i, för att han kunde åka skridskor ganska fort. Räckte inte alls till i ES när han fick chansen ifjol. Utlånad till BIK i allsvenskan i år där han, platsar?
Anton Byström? Denna ständigt återkommande Byström, för dålig för ES i Modo som lånade ut honom till Sundsvall, det sämsta laget i Allsvenskan (åkte ur). Där blev han inte given i matchtruppen. Numera producerar han en poäng per match i i Nyköping i division 1.
Jag har en kompis som gjorde det förra säsongen, samtidigt som han jobbade heltid och hade alkoholvanor som uppenbarade sig rejält ungefär en gång i veckan.
Vad ska Modo med någon av dessa till?
Alla ska aldrig dras över samma kam, men de är uppenbarligen för DÅLIGA.
Nine: Juniorer har en tendens att överskattas till viss del, ja. Inte deras nuvarande kvalitet kanske, men väl deras utvecklingspotential.
När en junior går in Elitserien och gör det såpass bra som Byström trots allt gjorde den där våren, så är det lätt hänt att ens förväntningar på spelaren svävar i väg.
Byström hade speeden och arbetskapaciteten för att kunna fylla en roll som energispelare, men det betyder inte automatiskt att han redan nu, eller inom den allra närmsta tiden, besitter de egenskaper som krävs för att producera på Elitserienivå.
Överlag är det ju extremt få spelare som är kapabla att ta en ordinarie plats i ES redan som junior. Jag tror att man skulle kunna vinna mycket på att ha ett system där man knyter upp t.ex. de tre mest lovande spelarna ur varje kull på billiga och relativt långa kontrakt för att sedan låna ut dem till HA/bättre div.1-serie.
Om detta sedan är genomförbart i praktiken utan att belasta ekonomin allt för mycket, det är en annan fråga.
J F K: Jag spelade en del hockey med och mot mattias karlin och han var verkligen dominant redan då, men hans knä strulade och tyvärr så fick han aldrig chansen. dock är jag övertygad om att hade han fått vara hel och frisk så hade han varit en superstar i NHL.
Nine: Jag ser din poäng, men jag tycker du är väl hård. Nyström var otroligt vass när han fick spela, westin spelade ungefär som att han var hur rutinerad som helst, byström var oxå bra! Någonstan känns det som att modo försummar vissa spelare. Att westin inte fick vara kvar i asplöven drar jag inga växlar av, maken till fantasilöst lag.
Sen som jag skrev så måste juniorerna få chansen att prestera i rätt omgivning, nyström,westin,byström.. fick ju spela med en kfop och en madsen som hade kuksäsonger båda två.
Jag skulle önska att man kunde använda sig mer av samarbetet Modo-löven, att kunna ha spelare som spelar matcher med löven och modo i rent utvecklingsyfte.
Bad_Brett: Vi har scouter i NHL som är oerhört nogranna, även dyker det upp en Daigle här och en Patrick Stefan där.
Under "guldåren" i Modo kom Mattias Karlin som en blivande superstjärna efter att ha fått pris som sveriges bäste forward i sin årskull, långt före Niklas Nordgren i rankingen.
Det kommer skador emellan eller som någon konstaterade så fortsätter spelaren inte utvecklas.
Kort sagt så är det helt enkelt inte så lätt att förutsäga vilka som kommer att bli bra.
Bad_Brett:
Modo har väl alltid en förhoppning om att alla deras spelare ska bli bra. Annars är det rätt onödigt att betala spelarna.
Mattsson, Oldén, Trettenes, Weber m.fl kom upp under en period där Modos juniorverksamhet var värdelös men ingen har väl gjort något vettigt efter Modo heller. Förstörde Modo deras karriärer eller är spelarna inte tillräckligt talangfulla/bra?
Anton väntade hela sommaren och fick nöja sig med ett kontrakt i division ett. Det säger väl det mesta om honom och hans kvalitéer.
Nine:
Är knappast bara supportrarna som överskattar juniorerna i sådana fall. Nu hade Westin otur med sin skada, men nog fan var förväntningarna högra även från MoDo-håll?
Samma sak med Mattsson, Oldén, Trettenes, Weber med flera.
Anton Byström spelade riktigt stabilt när han kom upp i laget (lite som Gunnarsson gör i år), men frågan är varför de inte fortsätter utvecklas. Jag köper inte snacket om att "juniorer alltid utmärker sig i lag i motgång eftersom de kan spela utan press" etc., även om det såklart stämmer i vissa fall.
Berka:
Vi supportrar har en tendens att överskatta juniorer. Anton Byström, någon? John Westin skrev idag på för Östersund i division ett. Platsade alltså inte i ett bottenlag i allsvenskan.
Den enda spelaren Modo har "tappat" är Henrik Samuelsson. Sockan, Nyström, Byström och Hari är utlånade, och kan någon verkligen klaga på det?
Berka:
Gustav Possler, Edwin Hedberg och David Gunnarsson lär väl ligga bra till om vi vill fylla på forwardssidan underifrån.
Jag tror att hela den här attityd-frågan som kommer upp bland juniorer är ganska överhypad och den automatiska ursäkten när en junior inte tar plats, men i Janos fall tror jag tyvärr det stämmer. Ska dock sägas att jag inte har någon som helst aning utöver det man läser på Twitter och det man hör från folk.
Men jag kan köpa att det är svårt för han att ta en plats i årets trupp, men jag skulle bli missnöjd om man inte vågade satsa på han nästa säsong.
Janos till Djurgården resten av säsongen.
Frågan är om vi inte sett det sista av Janos i Modo. Är medveten om att han har kontrakt över nästa år men det går alltid att lösa om parterna vill.
Icing-Ove: Trodde även den länken skulle gälla handla om en viss person i Växjö. "naslund-valde-lirare-fore-polis" saknade dock "att vara" där efter valde.
Men kanske inte ska dra igång det där igen. Tror det luftats från detta håll samt twitter så det räcker. Ja i alla fall tills han smuttar på flaskan igen.
Bad_Brett: Ja, framförallt flytta en bit ifrån farsan...
seriöst, så är han inte ens sistaårsjunior och gnäller på speltid. Han har en del att fundera på om han vill till NHL. Vad händer om han åker ned i farmarlaget, gör han då en Dick?
Icing-Ove:
Tror det kan vara positivt med ett miljöombyte för en kille som Byström.
Bad_Brett: Han kan få det tufft i AHL, Ludde...Ser att du försöker banka in lite vett i TIK-boken. Du kan vara lugn, de vill inte fatta. Verkligheten för dem blir ännu gråare då :-)
Se istället framför dig att det faktiskt är Kent "Allt är Modos fel" Nubben som skall ta hand om deras insamlade pengar/burkar här framöver...
-"Timrå har alltid varit min favoritklubb, säger Ryan Vesce"
Icing-Ove:
Det finns alltså två juniorbackar i hela serien som snittar fler minuter per match än Byström och ändå klagar han?
Redigerad kommentar
renen: Tja, kunde Krizan kollapsa efter sin monstersäsong 05/06 så är väl ingenting omöjligt egentligen. Men det är bara att vara cynisk. :)
J F K:
Är väl dock inte omöjligt att någon NHL-klubb kniper Starkbaum också...
renen:
eftersom Leksand skall genomgå rekonstrukton så får man vad jag vet inte värva spelare men låna och i det här fallet är det ju pengar som frigjorts som skall finansiera Alsenfelt.