JoJo2613: Det tror jag ej, Karlin sa nedan i ÖA för en vecka sen: Det är inte hugget i sten att trion som är kvar blir kaptener?
- Absolut inte, men de är självklart med i bilden. Augusti är lite till för att se hur alla är i grupp och hur mycket de tar ton. För vår del gäller det att lyssna av och se.
Låter som man tar beslut när man känner sig säker på sitt beslut och inte vill stressa det.
bengt88: Då ligger det väl kvar sedan förra säsongen? Kan inte tänka mig att inte Emil får en bokstav och jag tror Allehanda skulle skrivit om det om det tagits beslut i frågan
smyl: 1997-1998 J20 SM Silver Medal 1999-2000 Division 2 to Division 1 Promotion (Jonstorp) 2011-2012 J18 SM Gold Medal 2014-2015 HockeyAllsvenskan
Det var bara 2014-2015 han var head coach. Resten av framgångarna var som assisterande. Jag tror inte det var finalspel 2014-2015, utan en serie. Därmed har han aldrig varit i final som head coach.
Vikingmodo : Barometern är en tidning som täcker in flera av Smålandslagen. Verkar även inräkna Kalmar.
Hur som helst har man som plus-abonnent till Allehanda möjlighet att läsa den och de har kommit ut med en ny power ranking.
SSK femma, Kalmar fyra, Löven trea och BIK tvåa. Såhär skriver de om Modo:
Har gjort tunga värvningar och ska bära favoritskapet. Adam Werner kommer in som förstamålvakt från Linköping HC och Tyler Kelleher, Alex Swetlikoff och Kyle Topping är tunga pjäser att få in i hockeyallsvenskan. MoDo har också behållit toppspelare som Jesper Olofsson och David Rundblad. Har en bra helhet och det enda frågetecknet kanske är backsidan. Ska bära favoritskapet och blir laget att slå.
M Horava: Jag tänker precis likadant, att det kan vara lite farligt om början av säsongen går lite väl mycket på räls hehe. Även om det ju skulle kännas bra och troligtvis dra mer publik etc.
Om nu MoDo har de bästa förutsättningar på pappret att gå upp (som många anser), betyder det inte att de ”borde” ta hem det. Bara att MoDo är det minsta osannolika laget att lyckas.
M Horava: Jag kollade upp lite statistik. Jag hade en känsla av att Modo brukar ha dåliga resultat i premiären. Och mycket riktigt, senast vi vann premiärmatchen oavsett serie var 2018 när vi slog Björklöven borta med 3-1.
Det är ändå lite anmärkningsvärt att ha förlorat sex raka premiärer som Modo gjort. Det kan ju Östersund hoppas på.
Vikingmodo : Östersund hemma i premiären låter egentligen som Västervik borta i november. Livsfarligt. (Östersund ser direkt svaga ut i år) Hoppas att peppen är svinhög och att Östersund håller emot ett tag men att det sen släpper. Egentligen bra om det blir en uddamålsvinst och att laget står stadigt kvar med fötterna på jorden. 7-0 i premiären kan ju göra att precis ALLA tror att vi går upp redan i september. Det får gärna gå lite trögt men att det blir 3-poängare.
Smurfen: haha sant^^ bäst är ändå när man åker på vardagsmatch och skall upp tidigt och jobba dagen efter med lång hemfärd och man åkt på en riiiiiktig skitmatch^^ men börja bli spännande detta. Kan nog bli en kul säsong detta😁
M Horava: Har förhoppningar om att vi ska nå 6000 iaf till premiären. Det är ungefär där Modos publiksiffror brukar ligga vid helgmatcher. Nu blir det förmodligen lite högre än normalt i allsvenskan då det är dels premiär, Östersund är ett halvderby och Modo är storfavoriter i en serie. Särskilt det sista tror jag lockar folk
jonsson: Det är väl troligt att han eller Topping åker ut på kanten, beroende på vem som varit bäst. Alternativt så kliver den ned i tredje och flyttar på Mattsson eller Gästrin.
Willow: Laget ser ju riktigt bra och lite tråkigt stabilt ut. Jag hade velat se en femma till i samma kaliber. En slutspelskedja i Vela-Fitz-Wernblom kanske?
NIF: 1. Olofsson – Topping – Andersson En kedja med tre potentiella målskyttar, där Jesper Olofsson och Linus Andersson är de primära avslutararna. Kyle Topping balanserar kedjan med sitt tvåvägsspel. 2. Larsson – Swetlikoff – Kelleher En tung kedja där Emil Larsson och nyförvärvet Alex Swetlikoff bidrar med tyngd och skicklighet. Tyler Kelleher fungerar som en oförutsägbar "gubbe i lådan". Deras huvudsakliga uppgift är att vinna puck och skapa utrymme. 3. Mattsson – Gästrin – Carlsson En fysisk och hårt arbetande trio som ska trötta ut motståndarna. Med muskler från Gästrin, skridskostyrka från Mattsson och tyngd samt spelsinne från Carlsson, ska de försätta motståndarna i svåra lägen. 4. Ohlsson – Bjerselius – Pettersson En renodlad tyngdkedja som ska spela fysiskt och tacklas. Denna formation är främst avsedd för defensiva situationer och boxplay, där de förväntas vara en nyttig och pålitlig enhet.
Bygger Gradin/Karlin laget som 06/07 eller 98/99? Kan se några likheter med dessa trupper vad gäller klara roller och spelartyper, samt bra mix mellan snipers, smarta centrar och tyngd. Måns Carlsson får vara Döme då i vilket fall :-)
Gavelo: sökte lite snabbt upp honom. Går ju inte att inte älska att eliteprospect har bedömt honom som en "defensine" and "physical" defensman. Ingen jäkla "two-way" eller nån sån skit. En klockren spelare till vår nya identitet
DrCox: Jag vet inte riktigt vad folk grundar på att HV71 ska bli bättre? De har bra målvaktssida med bl.a svikaren Lehtinen men i övrigt är det rena rama främlingslegionen. Tippare och experter verkar ha dåligt minne. Jag tippade att HV skulle åka ur den här säsongen och jag står fast vid det.