1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 544830 inlägg · 4155 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Bad_Brett: Jag träffade Bernie på donken i natt. Sa att han borde komma till oss och bli hjälte. Han svarade att han skulle ta sig en funderare. Riktigt trevlig grabb för övrigt.

Gavelo: Det faktum att allting inte är helt upp-och-ner-vänt ser jag som förtroendeingivande. Freddan har trots allt varit med i snart ett år, och det hade framstått som rätt oseriöst om han hade förändrat allting över en natt.

Det jag tar med mig från dagens match, var att vi äntligen lyckades förflytta pucken från egen zon till en seriöst målchans med enbart 2-3 passningar. Snurrandet i sarghörnen är redan nästintill bortblåst.

Sedan är passningskvaliteten så otroligt dålig att vi gör en massa misstag ändå, men med detta spelarmaterial bör vi kunna tvätta bort det med tiden.

Hägglundsmaffian: Du har rätt, ser man på deras kapital så tror jag inte att dom är redo för att gå upp. Helst skulle man vilja ha ett rejält kapital när man går upp så att man verkligen kan satsa. Det är döden att pendla mellan SHL och HA.

Kanske dom väljer att sälja av några pjäser istället.

puffe2: Ja du har helt rätt, vi behöver balansera upp laget fortast möjligt. Det lär väl inte ske förrän i januari men vi har ännu tid på oss. Vi får ha tålamod.

Tuppen: frågan är om lag som Kalmar egentligen vill gå upp? Det kan bita en i röven likt Karlskrona. Kan vara smart att bygga vidare i HA några år.

Tuppen: Hoppas det, men för att vara ett så på förhand framtungt lag. Jävligt blött krut, men vi är inte i april än

Gavelo: Jag skulle vilja se att vi fick in 2-3 rejäla backpjäser i laget och se vad som sker med gruppen. Det kan ske en hel del när gruppdynamik förändras och det kommer in lite nya röster. Anfallet är jag inte speciellt orolig över, får vi backarna att börja fungera så kommer det skölja över mor forwards också.

Tuppen: Anmärkningsvärt att Bella Berglund hade bäst underliggande statistik i laget från kvällens match.

Tarasov: Om slutspelet skulle spelas nu tror jag Kalmar skulle spöa Löven. Dom ger 9 ggr pengarna för vinst av HA mot Lövens 2,80. Bra odds på Kalmar.

Det kommer att handla om vilket lag som har den bästa formen när det väl ska avgöras.

Tarasov: Måste vara tråkigaste säsongen nånsin, Löven gick upp innan Lucia. Övriga lag får ta nya tag kommande säsong

steveroper:
Har svårt att se dem misslyckas framåt våren men det ska spelas om det.

modomille: Detta är hans första AHL-match sedan slutet på oktober. Säger en hel del att han bara suttit vid sidan om tills de känner för att testa honom. AHL-klubbar i ett nötskal, särskilt Laval.

puffe2: I dyngdiket är jag f.ö. rätt ofta, har barn och barnbarn här. Ikväll har jag dessutom avnjutit Pengabrorsan på Väven

steveroper: Du räddar världen, så jag kan få min älskade REM-sömn

Livet som MoDoit kräver stark medicin minsann

www.youtube.com/watch?v=xwtdhWltSIg&list=RDxwtdhWltSIg&start_radio=1

steveroper: varför är du ens där, haha, vår utsände reporter i Västerbotten. Täcker Mike upp din rygg?

steveroper: Väldigt goda nyheter!

Gavelo: Här sitter man på Pipes eller vad fan det heter, i dyngdiket. Kan meddela att Umeå redan räknat in SHL 26/27. En klassiker mao, december är inte mars/april

Gavelo: Han har åkt upp och ner hela säsongen så tror inte läget har ändrats. Han presenteras nog till veckan.

puffe2: Jag blev faktiskt orolig nu.
Iofs vet jag inte hur bra O’Rourke är så man kanske inte vara för orolig?

Vargen: Jag kan inte alla turer men visst är det väl så att det ska ordnas med arbetstillstånd också? Men det kanske inte behöver vara klart innan man presenterar det som klart?

Gavelo: Innebär att Hinken fick ett större napp, , eller måhända botten-napp, eller hemska tanke, glömda han agna?

Gavelo: Nästa match kanske han är utanför laguppställningen, och matchen efter det sjunde igen, och så håller det på så i två månader eller resten av säsongen.

M Horava: Ryan O’Rourke uppsatt som 7:e back i kvällens match mot Toronto Marlies.

Ska Hinken inte ta och hugga två Nybrobackar nu när den klubben håller på att gå i konken? Julius Bergman och Hugo Gabrielsson? Känns som att vi behöver konkurrens på backplats. Nu. Gabrielsson gör ju en hel del poäng framåt också.

1921ofHockey: Det har gått sjukdom i laget och därför saknades en del spelare, som Kelleher.

1921ofHockey: Ont i nacken efter matchen mot BIK.

Gavelo: Varför var inte Kelleher med igår?

Gavelo: Han gör sig redo för att komma över och få äran att representera Modo. Han är välkommen när det väl blir klart.

Ryan O’Rourke fanns inte med i laget när man mötte Marlies igår.
Kanske är det på gång nu?!

Verka va klart med 3 nya år med Hinken enligt Expressen.

Saleva: Mio lär ju betalt en del pengar för den så inte helt enkelt att bara skrota gissningsvis. Men man kanske kör nån standard Mio reklam istället bara.

Tuppen:
Undrar om de hunnit göra om reklamen under powerbreak, ni som sett den vet vad jag menar.
Fö så avslutade Pelle Hägglund liverapporteringen igår med att han skulle ner och prata med Rhodin, men de har ff inte lagt ut någon intervju. Det var väl annat som kom emellan kanske :)

Heyerdal: OP och Kelleher är Dag till Dag, vet ej om de spelar idag.

Tuppen: vilka saknas ikväll, OP, Sverre, Falken är inte med sen Kelleher som är ett frågetecken fler?

Ny dag nya möjligheter, mycket nytt idag. Vad kan vi förvänta oss? Det är lätt att hoppas på underverk men det är inte riktigt rimligt. Fortsättning på spelet mot Karlskoga hoppas jag iaf på och en revansch sedan sist vi möttes.

Vikingmodo : Det ska bli spännande men vi kanske får ge dom mer än en träning på sig?

henkeiskogen: Skulle BP och försvaret bli bättre direkt så blir det bekräftat att Karlin och co var helt inkompatibla att fixa det. Håll koll på om vi är fem man i tv-rutan samtidigt när vi backcheckar

Jag är extremt nyfiken på hur BP kommer att ändras...

Det känns märkligt om vi nu skulle plocka in tre backar på en gång. Det kanske är Freddan som har skickat ett halv anonymt tips till Pelle för att sätta press och få fart på backarna.

Smurfen:

Det beror ju på hur man ser det.

Det var ju tydligen olyckligt att Grundberg hade "tidsbrist". Så på så sätt var det ju dåligt för man ville ha honom kvar.

Å andra sidan. Som jag konstaterade. (med reservation för att hans tid är utmätt" Han har lika mycket tid som vem som helst.

Han väljer alltså att prioritera sin tid med annat.

Det gör man ju om man inte har Lusten, hängivenheten, engagemanget, man är helt enkelt inte tillräckligt intresserad.

I det ljuset var det ju bra att han inte var kvar.

NuMo: Vet inte ens om man ids kommentera denna dumma fråga !!!!!

Smurfen:

Hmm? Har han fått mindre tid än någon annan människa på vår planet?

Trilske: Du snackade om styrelsen och den styrelseledamot med mest kompetens var Jocke Grundberg.

Skitsamma. Hockeykompetens är meningslöst om man inte får ut kompetensen. Du kan vara världens bästa taktiker, men om du ändå inte kan få spelarna att nyttja kompetensen ser jag ingen poäng med det.

I det här fallet har Karlin inte fått MoDo att spela bra. Jag dristar mig faktiskt till att säga att MoDos spelsystem fungerat sämst av samtliga lags. Visst har vi vunnit, men det är för att den individuella kompetensen som finns i laget är väldigt hög.

Willow: Haha, vad pratar du om ens. När jag skriver "den med mest kompetens fick gå" syftar jag på MK och ingen annan.

Willow: Träffar Grunbergs son varje dag på jobbet och vi pratar mest bara hockey och han säger precis det du skriver Willows , han tackade NEJ till fortsatt styrelse uppdrag på grund av tidsbrist !!!

Trilske: "Faktum är att den med mest kompetens fick gå, finns inte mycket mer att säga om det."

Jo, det finns det. Man ville behålla Grundberg, men han hade inte tid så han tackade för sig. Han hade inte förstått hur mycket tid styrelsearbetet skulle ta.
www.allehanda.se/2025-06-10/darfor-avslutar-scouten-styrelsejobbet/
Hur tolkar du den artikeln Trilske?

Så sluta hitta på saker. Ingen ville tappa Grundberg. Vi har tidigare varit bedrövliga på att ha hockeykompetens i styrelsen, men på senare år har det varit en målsättning. Det var väldigt tråkigt att han slutade.

Jag tycker att Karlin är kompetentare taktiskt än Freddan, men nu fungerade det inte. Även om jag håller Karlins taktiska kompetens högt, så känns det som att han inte velat förnya sig när försvarsspelet blivit allt mer aggressivt inom svensk hockey och med mer press-spel.
Dessvärre har det även i juniorlaget blivit så att Swelander spelar samma extrempassiva försvarsspel.
Freddan däremot är enklare i sitt spel. Man kan klaga på att han fick sparken när han hade delat ledarskap i Timrå, men då får man nog vackert också erkänna att han gick upp två gånger med Timrå till SHL också. Samt fundera på om vi riskerar åka ur SHL eller siktar på att gå upp till SHL den här säsongen. Det är rätt olika spel i de båda serierna och jag tror Freddan passar bättre i mindre taktiska HA.

Trilske: Sluta larva dig. Det är klart att styrelsen har tagit hjälp av sakkunniga. Säkerligen har flera gamla hjältar fått tycka till. Utöver detta har såklart samtal med spelarna gett en bra bild över vad som har varit fel.

Bad_Brett:

Vad spelar det egentligen för roll att du varit kritisk mot allt och alla om det ändå slutar med att den mest hockeykompetenta inom föreningen ryker? Nu sitter du med "smartaste och bästa styrelsegänget" (samma gäng som du själv har kritiserat) och hoppas att de ska styra upp detta?

Intressant.

Trilske: Det överlägset värsta är att vi har en styrelse som agerar vindflöjel och skickar den enda tränaren med kompetens bara för att lugna fansen.
Laget ligger för närvarande 4:a och det är början på December dvs en fullt rimlig placering för ett nytt lag med ambitioner att vinna framåt vårkanten.
För 2 veckor sedan diskuterades en fortsättning med Hinken och denne ville också förlänga med Karlin.
Sen dess har man gjort en 180 graders vändning för att fansen börjar visa sitt missnöje.
Det fullkomligen vimlar av hockeykunnigt folk i Övik, men man har bara Påhlsson med kompetens inom sporten i styrelsen.
Istället ska ICA-handlare och skogsägare ta direkt avgörande beslut om nåt dom förmodligen inte har en jävla aning om.
Det är det som stör mig absolut mest, att vårt långsiktiga tänk skickas ut genom fönstret för en Quick-fix med en tränare som senast kommer från norsk hockey där han fick sparken.
Om det slutar med att Rohdin blir sportchef visar det också hur EXTREMT man skjuter från höften..
”..hörrö nya assisterande har ju faktiskt varit sc tidigare i sin karriär. Nice, då har vi löst den posten också!”

Man hade kunnat lugnat sig, plockat in förstärkning på backsidan och se vad det fått för effekter för att utvärdera och bygga vidare.
Det är pinsamt att se hur lättstressad vår ledning är.
Tror inte det här hade hänt under Widebro.
Nu hade han inte ansvar över sporten, Nope, men han hade inte vikit sig för en styrelse i panik utan istället backat upp Hinken.

Trilske: Huh? Ingen har väl kritiserat Strinnholm och Kedén mer än jag?

Det var uppenbart redan efter 15 omgångar ifjol att vi skulle åka ur om ingenting hände, och ingenting hände. Sedan hade det kunnat vara att lasta in mer pengar, skeppa Sundell, sparka Jasek och Ranta etc. men absolut ingenting hände.

Sedan kan man alltid dividera om vilken åtgärd som hade varit bäst, men som vi alla vet är definitionen av galenskap att göra samma sak gång på gång och förvänta sig olika resultat.

« · 2952817 · »