1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 507277 inlägg · 4189 ämnen

RE-building the future 2010/2011


Sv: RE-building the future 2010/2011
Gusse: Det är ju bara en konsekvens av NHL avtalet, om elitklubbarna skulle slå näven i bordet och bestämma sig för att utveckling av spelare är en tjänst vi ska ha betalt för då kommer det spilla över till våra nedre ligor. Sen tycker jag faktiskt att det är ganska patetiskt att varenda div 2 klubb och div 1 klubb ska ha en sportkommité och det ska satsas på att gå upp i allsvenskan, när fokus istället borde vara att utveckla de lokala spelarna, att ge dessa chansen till en utveckling i klubben och förhoppningsvis kunna gå upp till eliten i en annan klubb.

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Så tänker klubbarna i Allsvenskan och division 1 när klubbar från högre serie snor spelare utan att ge bra med pengar ..

Sv: RE-building the future 2010/2011
Berka: Tur att vi slapp betala.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Nja, men vi har en Musse Pigg-administration, inget nytt på den fronten. I grund och botten är det ju ett avtal som ger äganderätten till samtliga spelares karriärer till ett företag, bara det producerar en symbolisk ersättning. Ett avtal som skulle ha varit olagligt ifall NHLs säte hade varit inom EU.

Redigerad kommentar


Sv: RE-building the future 2010/2011
...dessutom har jag magsjuka

:)

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai:

1.6 miljoner är ren stöld. Vad skulle priset vara om marknaden fått agera själv?

Att värva en spelare som leder en förstafemma och toppar poängligan i elitserien kostar säkert 4-5 millar med allt inräknat.

Tony Mårtensson
Johan Davidsson
Jaroslav Hlinka
Jan Hlavac

Vad kostar inte dessa i månaden?

Man undrar vem det är som skriver under dessa avtal. De är så oförmånliga att det är skrämmande. Ska elitserien skeppa iväg sina toppspelare utaan att få betalt kommer det sannolikt ta kål på serien, frågan är om inte elitserien redan är på väg mot undergång.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Frella: NHL klubbarna tillåts inte av just NHL att köpa ut spelare från kontrakt. Toronto försökte göra en liten "fuling" när dom signade Jonas Frögren, han fick en stor signing bonus och köpte ut sig själv. NHL tillåter som sagt inte det och straffade Toronto som fick flera miljoner i böter men framförallt så fråntogs dom sitt val i 4:e rundan i draften. Det gör dom inte om, ingen annan heller.

Skrivs det inget nhl avtal så tror jag inte att han lämnar, då bör Fredrik Andersson kanske överväga att lämna 15 sekunder efter.

Dock tror jag personligen att det kommer skrivas ett avtal och att han därmed lämnar.

Herr Andersson får bekänna färg i sommar. Lyckas han? Ytterst tveksamt..

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Ja jag såg det, sen om det är bra eller dåligt vet jag inte.. Det fanns juh inget avtal när Hedman gick till Tampa så där inkasserade Modo 0:- tex..

Sv: RE-building the future 2010/2011
McFire: Vill han lämna för NHL så lär det säkert gå att lösa. Modo kan såklart om man vill tvinga honom kvar i två säsonger, men får han ett erbjudande lär han vara förlorad för Modo. Frögren lyckades ju fly trots avsaknad av NHL-klausul t ex.

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: We're doomed...dooooooooooooooomed!


Sv: RE-building the future 2010/2011
McFire: Den gamla goda "vi vill inte ha kvar en spelare som inte vill spela här" har man ju sett ett antal gånger.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Ja och det är juh vad som har gällt sedan han skrev på sitt treårskontrakt utan nhl-klausul. Egentligen är det helt patetiskt vilken hype det har blivit runt att han nu skall lämna för nhl bla bla bla med tanke på att han i nuläget inte har någon som helst möjlighet att göra det?

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Det är ju inga nyheter direkt, så har det alltid varit. NHL har tidigare när avtal funnits kunnat ta vilken spelare som helst, kontrakt eller inte innan ett visst datum. Klubbarna i Europa har som plåster på såren fått en summa pengar som varierat beroende på om spelaren är landslagsspelare eller inte.

Nu finns inte något avtal eftersom klubbarna här tyckt att ersättningen varit för dålig samt att datumet för sista övergång varit för sent.

Jag tror att ett nytt avtal blir klart inom kort och då kommer fler än Zuccarello att lämna ES. Det är nog på grund av detta som LHC också går med på att hyra ut Mårtensson till KHL istället. Hade man inte gjort det och ett avtal skrivs på så riskerar man att tappa Mårtensson till NHL utan skälig kompensation för honom.

Håller med en tidigare skribent att det borde vara som inom fotbollen vid övergångar, har spelaren kontrakt så tycker jag att det skall kosta att köpa loss honom.

Sv: RE-building the future 2010/2011

shinzawai: "Norrmannen har två år kvar på avtalet med Modo, men med ett nytt NHL-avtal (se artikel här nedan) kan han lämna elitserien redan till nästa säsong."

Nu hittar jag ingen artikel nedan, men uppenbarligen är det så att det krävs ett NHL-avtal för att han skall kunna sticka.




Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W: USA:s statsfinanser kommer inte saneras.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W:

Vadå? Kan de inte göra som de gjorde med ful-lånen med dålig säkerhet – paketera om dem med nytt fint presentpapper och sälja dem till övriga världen så att de själva slapp betala för sin tveksamma utlåning.

Att USA förlorar i makt är väl bekräftat nu, men man undrar om det är så bra om den går till Kina. Tveklöst är jag för att dela på makt, för mycket maktcentrering skapar nästan alltid tveksamheter.

En sak som skulle vara intressant är hur Milton skulle ha analyserat läget om han levt. Då menar jag förståss inte MODO-ikonen Kjell-Rune Milton, utan hans namne Friedman. Ska vi gissa att hans svar skulle bli mer avreglering, färre sedelpressar osv.

Det var en intressant artikel, mycket t o m. Men man vet inte vad man ska tro. Läser man sedan de minst lika intressanta kommentarerna så blir man än mer förvirrad. Vissa menar att amerikanarna kör mot stupet utan bromsar och med skygglappar, medan andra säger att detta bara är en tillfällig parantes, snart är ordningen återställd igen.

Nåja, om detta gör att de börjar pröjsa för spelarna så är det kanske åtminstone EN bra sak...

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W: Fast jag tror att de kommer att utmana NBA innan de börjar med hockey.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Sälj det till rätt person så är snöbollen i rullning, tror den ligan skulle sitta som ett schmäck på 10-15 års sikt.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W: USA är Kinas bitch. Jag undrar när kineserna får upp ögonen för hockey?

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Problemet löser sig förhoppningsvis när USA:s statsfinanser ska saneras, splashar man på den amerikanska allmänheten en moms i nivå med den europeiska så är underlaget för att driva proffsligor med monopol på spelarrekryteringen bortsopat.

Men det går givetvis att höja andra skatter också. :-)

Redigerad kommentar


Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky:

"Det är konstigt att Europa låter NHL komma hit och visa upp sig (ta marknadsandelar) samtidigt som NHL vägrar ge en rimlig ersättning för de spelare man plockar"

Mycket.

Inom underrättelsetjänter pratar man om nyttiga idioter, det här påminner om det. Vårt eget förbund agerar just så.

NHL är ett enastående koncept med en lång tradition och kultur, men nog fan tycker man att de borde kunna betala för sig.

Fast spelarna är ofta nöjda...

Sv: RE-building the future 2010/2011
Gidde: Eller att de bara fungerade så att två självständiga parter gör en affärsuppgörelse.

Tyvärr är ju inte en NHL-"klubb" en självständig part, den är en franchise i konceptet NHL. Konceptet NHL börjar rubbas om franchiserna börjar träffa självständiga avtal gentemot parter utanför NHL.

Sv: RE-building the future 2010/2011

qwertas:

Ja, tänk hur rik MoDo skulle vara som klubb om övergångarna skulle fungera som i fotboll!!

Ojojoj...


Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Om avtal finns så kan han gå till NHL oavsett om kontrakt finns eller inte. Finns ett kontrakt så får klubben en fast ersättning som plåster på såren, det är den här ersättningen som man förhandlar om och det är också på grund av den som det idag inte finns något avtal.

Klubbarna i Europa tyckte att ersättningen var alldeles för dålig.

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Det är konstigt att Europa låter NHL komma hit och visa upp sig (ta marknadsandelar) samtidigt som NHL vägrar ge en rimlig ersättning för de spelare man plockar.

Sv: RE-building the future 2010/2011
qwertas:

Men vad händer med Zuccarellos kontrakt med MODO då? Gäller det eller inte?

Sv: RE-building the future 2010/2011
hellge: Kan bekräfta att man från NHL är intresserade av Pikkarainen. Ett flertal svenska scouter pratar gott om honom till sina chefer, dock väger inte alltid deras ord så tungt då det gäller en kille som Pikkarainen. Tror dock inte att han får chansen redan nästa säsong där utan jag antar att vårt största hot är Frölunda eller någon annan klubb här i Europa.

Om man får tro Mats Hallin så kommer inte någon klubb i NHL att signa Zuccarello innan dess ett eventuellt avtal är påskrivet mellan Hockeyligan och NHL. Skulle någon göra det ändå så kommer böterna denna gång bli betydligt högre än ett fjärdeval som fallet blev med Toronto och Frögren.

Jag känner mig ganska säker på att han är kvar utan avtal efter vårt samtal, med avtal så tror jag dock att han får ett kontraktsförslag. Sedan så betyder det inte att han väljer att åka över till vilket pris som helst. Klubben som signar honom kanske vill att han skall vara kvar i Europa ett extra år för att det skall bli någon ledig plats i någon av de två första formationerna, tror inte en stund på att en klubb signar honom och sedan använder honom i tredje eller fjärdelinan.

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai:

Kan också tillägga att även NHL rycker i Pikkarainen, åtminstone om man får tro ett ganska trovärdigt rykte från i fredags.


Sen tycker jag det är fascinerade hur vårt förbund, våra expertkommentatorer i TV, våra klubbar, ja t o m supportrar som ställer sig i rad och klappar händer och håller med när NHL knycker spelare utan att betala för sig. Har Zuccarello kontrakt så har han. Går det lösa ut honom så att alla parter blir nöjda så är det okey, men inte annars.

Det är fascinerade att höra, eller ska vi säga inte höra Renberg och Wikegård försvara elitserien eller svensk hockey.

Zuccarello är en fantastisk spelare, kanske elitseriens mest sevärda, kanske t o m den bästa. Att bara stå bredvid med mössan i hand och titta på när de stjäl spelare avskyr jag. Då är det bättre att försvara sig till sista blodsdroppen, om man så förlorar.

Då förlorar man i varje fall inte sin värdighet.

Sen kan man undra vad NHL tjänar på att bli illa omtyckt, fast det kanske man inte blir. Det finns ju alla de som ställer sig i rad och klappar händer…

Fast vi vet ju inget ännu…

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai:

Det var ju ungefär vad han sa!

"Hur sugen är du på NHL?"
"Det är ingenting jag tänker på för jag har kontrakt, men givetvis är det en dröm för alla spelare."

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: "5. Är MoDo beredda att släppa hon för en ersättning?" Vet du något vi inte vet? Hen är väl vad som ska användas som neutralt?

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Det känns ännu mer om i det här fallet.

1. Har han eller inte någon möjlighet att ta sig ur kontraktet?
2. Blir det ett nytt NHL-avtal och vad innebär i så fall ett sådant?
3. Vill någon NHL-klubb värva honom?
4. Är någon NHL-klubb beredd på att ta ett straff för att lösa ut honom från hans MoDo-kontrakt?
5. Är MoDo beredda att släppa hon för en ersättning?
6. Är MoDo beredda att släppa honom utan ersättning?
7. Vill Mats sticka till varje pris eller vill han ha ett bra kontrakt för att dra?

Det enda konkreta vi har att gå på är att han enligt utsago har kontrakt utan NHL-klausul som gäller i två säsonger till samt att han har varit väldigt duktig i OS.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: "Det är alltför många variabler som vi inte känner till i dagsläget för att lägga kraft på den frågan nu."

Det gäller väl typ 90% av allt vi diskuterar här? :)

Om vi tappar MZA, Pikka och Skröder (utöver Foppa och Macke) så har vi tappat ungefär 100% av vår offensiva kraft bortsett från Sundström som vi inte vet var han står nästa år (om han ens fortsätter). Rekryteringsläget är ju bevisligen skittufft just nu och även om det lossnar pengar iom Skröder så känns det som om att vi eventuellt får göra ett djävligt enormt minusresultat för att kunna hålla oss kvar i högsta serien..

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Oavsett hur det ligger till så lär det visa sig efter säsongen. Det är alltför många variabler som vi inte känner till i dagsläget för att lägga kraft på den frågan nu.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Och jag tror att ni alla blivit lurade av dålig korrektur i ÖA.

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Jag tror att du överanalyserar.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Hade kontraktssituationen gjort att han måste vänta minst två år hade han ju nog sagt "men först ska jag/måste jag spela ut kontraktet med MODO".

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Skitsamma vem som nu beslutar egentligen, du förstår vad jag menar tror jag? =)

Sv: RE-building the future 2010/2011
McFire: Jag tror knappast att Freddan får fatta det beslutet själv.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Det är ju en smidig lösning för alla parter som löser prestigebiten för ännhåäll, as well.

Rimstugan stänger nu för i natt, med surande norrmän på näthinnan i första hand.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Han har två år kvar på kontraktet med Modo och ingen nhl klausul i kontraktet.
Det är klart det finns spelare som lämnar ändå, ett exempel är Jonas Frögren. I Färjestad köpte han ut sig själv från sitt kontrakt med Färjestad för att gå till Toronto, det är inte tillåtet, ens för NHL klubbarna. Toronto fick böter och deras draftval i 4:e rundan raderades ut.

Dock är väl den stora frågan, varför skulle vi riva kontraktet med killen för att en större klubb vill ha honom? Utan att få betalt? Enda anledningen till att vi inte skrivit något avtal med nhl är juh just det!?

River Modo kontraktet med Zuccarello utan att få riktigt bra betalt, för att han vill spela någon annanstans så framstår Modo Hockey som ett stort skämt och Fredrik Andersson som den sämsta sportchefen genom tiderna. Ett elitlag i hockey som idkar den typen av social verksamhet framstår som fruktansvärt löjlig, patetisk.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W: NHL har en regel att man inte betalar för europeiska spelare så länge det inte finns ett avtal. Om det inte tecknas något avtal före sommaren mellan NHL och de europeiska länderna så är det troligaste scenariot att MZA erbjuds en skaplig signing bonus som han sedan delvis använder till att köpa loss sig.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Wayne Gresky: Tydligen så uttalade Hannu Aravirta sig om det här på ett företagsevent på DM-finalen och som situationen är så skulle inte MoDo aktivt hindra honom från att testa på NHL, men det krävs att det lag som erbjuder honom ett kontraktsförslag också köper loss honom från hans existerande kontrakt med MoDo.

Man får väl anta att ambitionsnivån är en summa som gör det möjligt att köpa en ersättare, men å andra sidan så är det ju en prestigesak för NHL att helst inte betala mer än en spottstyver, för börjar man behandla europeiska klubbar som annat än hundar så kan de ju börja få för sig att de är annat än hundar som ska sitta vackert.

Sv: RE-building the future 2010/2011
spud: Det handlar om kampen mellan NHL och Europa. Vill NHL ha spelare med kontrakt får de allt se till att betala för sig. Möjligtvis kan MoDo göra en deal med Mats där man säger att man släpper honom efter nästa säsong trots att han har ett år kvar, som Man Utd gjorde med Ronaldo till Real.

Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa: Ja det står ju inget i den artikeln om hur hans nuvarnade kontraktssituation är.

Hur som helst anser jag inte att MODO ska stoppa MZA om han får ett erbjudande som han vill acceptera. Man kanske kan skriva någon överenskomelse att han endast får representera MODO utanför Nordamerika om man låter honom gå.

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Vad i den artikeln säger emot påståendet att han inte har någon NHL-klausul?

Sv: RE-building the future 2010/2011
shinzawai: Förklara hur reglerna är.

Sv: RE-building the future 2010/2011
www.hockeysverige.se/news_show_succ-for-zuccarello.html?id=9418327

Ni som snackar om att MZA inte kan gå till NHL får nog fundera lite till.

« · 1239639 · »

Välkommen att skriva i Modos gästbok. 

Trivselregler 

Hockeysnacks regler

  • 0x40-ikoskarshamnlogosvg.png Senast: Vinst mot IK Oskarshamn
    Hägglunds Arena, 5-4 (1-1,1-3,3-0)
Sidan sköts av: NuMo Tarasov KB