RE-building the future 2013/2014
Känns som att dom han är nu vore kanon i en 3dje kedja. Att han dock skulle gå med på en 3dje kedje lön finner jag som otroligt.
Vilka ska MoDo värva?
Let the Silly begin!
Hägg har varit med A-laget i nästan tre månader men kan fortfarande inte spela ett vettigt positionsspel, Lehtivuori har egentligen bara blivit sämre sedan han kom till Modo och Kousa verkar spela helt på känsla.
Byström tyckte jag hade en fin utveckling innnan jul men testades aldrig med mer istid, så det är svårt att säga var han står gentemot vor topp 4. Jag hade absolut tagit honom före Hägg och Torp åtminstone.
Berka: Våra guldbackar 2007:
O.Hedman
T.Enström
M.Timander
P.Hedin
A.Andersson
T.Viklund
T.Wargh
Berka: Våra guldbackar 2013:
J.Ahnelöv
R.Regehr
J.Lehtivuori
K.Cumiskey
M.Kuosa
R.Hägg
N.Torp
L.Byström
Det ser bra ut. Snart får vi fira igen...
Sen att som du säger har många stannat i utvecklingen, cumiskey är inte bra defensivt men definitivt inte sämst bakåt, men nu får han spela med lehtuvori och det blir liksom dubbelfel då lehtuvori är precis sådär valpig och klen som en riktig dålig back är.
Cumiskey ska ha en bra defensiv stark back brevid sig, lek med tanken om en cumiskey med en Hasse Johnsson i sina glansdagar... Oj oj
Hägg och Byström är väl ändå modos framtid även om dom bara spelar 2 säsonger till, dom ska väl återvända?!
Det faller sig så fruktansvärt självklart att man ska satsa på sina talanger, man vet aldrig om dom inte klarar av nhl och kommer hem tidigare, eller om dom hör en Werner och stannar hemma eller bara som svarten,Hasse, salle som bara lirar några säsonger i nhl och sen vänder hem när dom fortfarande är snuskigt bra.
Regehr är våran bästa back om man ser till båda vägar offensivt och defensivt, cumiskey är elitseriens överlägset bästa back offensivt.
Berka: Jag tycker att Kousa är en besvikelse, men ändå klassen bättre än Hägg. Visst gör Kousa fler misstag, men han spelar ju nästan tre gånger mer också.
Hägg är vår framtid? Ja, kanske i max två år framåt. Killen lär knappast spela mer i Modo innan han åker över. Mer än Kousa troligen, men likväl kan man inte räkna med mycket mer av så talangfulla spelare.
Vad som stör mig är att knappt någon spelare utvecklas under säsongen. Lehtivuori borde väl blivit bättre? Cumiskey ser precis lika vilsen ut defensivt och som kommandes från AHL borde han rimligen blivit mycket bättre efter att ha anpassat sig. Byström började bra, men fick inte mycket till utveckling. Hägg var bättre de första matcherna än han är nu. Torp hade en period när han var på gång, men nu hamnar han fel mest hela tiden igen. Den enda backen som jag tycker gått framåt under säsongen är Regehr(!).
Redigerad kommentar
Han har varit en säkerhetsrisk och gjor ständigt saker som innan Brynäs 3:e mål. I mina ögon bör han ha mycket mer att ge men hittils har han varit sämre än alla backar i Modo pga av sina fullständigt obegripliga beslut på isen.
Jag ser inte hellre Hägg än kousa för att han är yngre utan för att han gör mindre dumma misstag bakåt, han tar inga utvisningar och han är våran framtid.
Berka:
Du menar alltså att Kousa ska sättas på bänken trots att han är bättre än Hägg bara för att den sistnämnde råkar vara yngre?
Bad_Brett: Angående Byström (då många ville satsa på honom).
Det var ju precis vad jag sa, att Näslund sa om honom. Hur många juniorer spelar 10 minuter/match i ES? (Och ändå inte är näjd med speltiden.)
Byström måste ha usla rådgivare omkring sig. Enligt JFK, har han en rabiat far. Tydligen en agent med storhetsvansinne också.
Han får inte tillräckligt med speltid i Örebro..? Tror att han skall få speltid i Modo nu när slutspelet tar vid.
- TOK!
Redigerad kommentar
Berka:
Men lägg ner. Hur hade du låtit om det var Lehtivouri eller Kousa som hade gått på samma fint som Hägg gick på igår?
Apropå Kousa... Det är lätt att glömma bort att Kuusela och Blatny också sågs som fiaskonyförvärv i slutet av grundserien 06/07. Trots detta var de två av de viktigaste pjäserna i slutspelet. Öser man poäng i såväl finska ligan som KHL, utgår jag ifrån att man besitter någon form av talang.
Jag hade nog snarare tänkt mig något i stil med:
Regehr - Cumiskey
Ahnelöv - Kousa
Lehtivouri - Byström
Extraback: Torp
Ahnelöv-cumiskey
Regehr-Byström
Torp - Hägg
Kousa-lehtuvori
Kousa är en dålig back, lehtuvori är inte mycket bättre så jag ser mycket hellre våra 2 egna produkter ÄVEN om dom spelar på samma låga nivå, fast de är tveksamt!
zigge: Men vem ska då spela med Cumiskey? Kan väl ändå inte vara så helt från vettet att man skulle spela en defensiv spelare med honom!?
Och kan Hägg - Byström vara nått att hänga i julgranen i ett slutspel? Båda spelade vad jag minns i slutspelet förra säsongen och gjorde det fullt godkännt.
zigge:
Byström och Hari är två jättetalanger, men frågan är om de inser vad som krävs för att lyckas på den här nivån. Det blir lite smått patetiskt att gnälla över att man bara får spela 10 minuter per match i MoDo, för att sedan bli bänkad i Allsvenskan.
Å andra sidan var det väl Kempe som under sin Rögle-tid pratade om hur han hade legat i toppen av poängligan om han bara haft bättre kedjekamrater. Nu är han en spelare som jobbar stenhårt i varje byte.
Även fast vi mest troligt tappar en handfull bra spelare så kommer våran egen juniorverksamhet underlätta en hel del.
Btw. Kan man hoppas på att Erik Nyström kan komma tillbaka och prestera, eller blir han en jättetalang som somnade och försvann?
Berka: Nästa år kommer Timashov, Kempe och säkert flera att vara med och konkurrera om platser. Det kan bli en helt annan konkurrerenssituation där många juniorer kommer att knacka på dörren.
Lägg därtill en tränare som har ett annat tänk när det handlar om juniorer. En av Uffes svagheter har ju varit att låta juniorer växa sig in i laget. Är de inte bra nog för stunden tar han hellre in en annan spelare, medan det finns lag som haft mer tålamod och fått ut mer av sina juniorer.
Bengtsson, possler, Byström, Hägg,gunnarsson, ullmark är ju alla spelare som på något sätt är med och ska ta plats i Modo på allvar.
Petey21: Det kommer alltid att vara jobbiga somrar för den som är sportchef. Jag tycker inte årets sommar blir jobbigare än den föregående. Jag tror på Macke och hans hantlangare och dessutom har de fördelen att få plocka in hur många nordamerikaner som helst. Sverige har betydligt bättre rykte än Ryssland för dem, vilket är en fördel då man kan locka spelare som platsat i KHL därifrån. Den kvalitéten på spelare hittar man inte i östblocket som Tjeckien, Slovakien, Finland och liknande alls i samma utsträcknig.
Inget lag har lika många och bra kontakter som Modo på andra sidan pölen...
Om detta stämmer lär Macke ha det han gör i sommar om man säger så. Alltså att spelare som Ahnelöv och Cumiskey lämnar, och även Nagy och Müller. Lägg då till ryktena om att Sundström lägger av plus säkert en del andra namn som droppar av, så blir det en hel del att göra.
Framförallt på backsidan blir det tungt om både den bästa defensiva och den bästa offensiva backen lämnar, inte direkt något man ersätter men någon random junior. Dessutom skulle man behöva minst två defensiva jättar då Ahnelöv redan nu känns alldeles för ensam i den rollen.
Mackes jobbiga sommar
Nämen jag vill påpeka att jag älskar skröder, han är en spelare som ger och tar ute på isen, inget gnäll!
Han är en av modos största spelare igenom alla tider och jag hoppas så sjukt satans mycket att han och herr Sundström kommer igång till slutspelet.
Dock tänker jag inte hoppas på för mycket för jag inser samtidigt att deras karriärer har nått zenit och är påväg ner, men som sagt jag håller tummar för att dom kan leverera när det verkligen gäller!
Spina är ingen stjärna, men en spelare som jobbar 100 i varje byte och en sån tar jag före en oengagerad målskytt alla dagar i veckan.
Låt oss hoppas att SoS mfl kan bättre då det väl smäller till för annars kommer vi få lång tid att spekulera i nästa säsong.
Berka:
Spina? Det uttalandet hade minskat din trovärdighet rejält, om det inte var för det faktum att den redan är lika med noll.
Jag tycker, Sundström,ritto,Kempe,samme, spina, hela 3:e kedjan och kanske även nagy har varit bättre.
Problemet är ju att alla juniorer som är riktigt bra åker över. Det finns en anledning till att Davidsson, Jörgen Jönsson med flera varit så värdefulla och spelat så länge för sina föreningar.
Jag tycker att Skröder kan bättre. Jag tycker dock att han fortfarande är en av våra absolut bästa forwards.
Sen vem har sagt att en junior skulle göra de bättre??, däremot kommer juniorerna bli bättre och skröder/Sundström sämre. Susse har redan deklarerat att han nog inte spelar i Modo nästa säsong och det tycker jag är bra, skröder har kontrakt.
Till nästa säsong har vi 2 kedjor klarar, 2,3:e i dagsläget, sen några bra namn och juniorer så tror jag stenhårt på laget
Sen haha vadå inte haft tryck??!, har du klämt dig, susse, skröder och 3:e länken har ju varit dominanta sen dom kom av att skapa tryck i anfallzonen, hur många mål har inte skröder gjort när han hängt upp trissan i taket efter instick bakom förlängd av sundström ,haha du yrar kompis!
Du är som pirro Alexandersson, nära vänner och gamla trotjänare får gå först i ledet oavsett :)
Nu har vi bättre juniorer än på många många år, våga då utnyttja detta då till nästa säsong. att dras med spelare som inte är motiverade är verkligen inget vi behöver nu när hela hockeysverige skrattat gott åt "heart of hockey" och vi faktiskt är påväg tillbaka till att vara ett stabilt elitserielag!
Vad var poängen med att ta bort Gurra när Berka bara tog över rollen att mala samma sak hela tiden?
Problemet har ju mest blivit att dom aldrig får något tryck i anfallzonen och man får mest vara glada om dom öht skapar lägen. många poäng kommer PP där skröder är målbäst men i spelet 5-5 har det hackat rejält och då mest för att skröder beslutat sig för att sluta jobba hem och susse börjat slarva något jävulskt.
Det enda jag är nöjd med deras spel är när dom spelar box play men annars så skulle dom behöva kokain i vattenflaskan för att få nån fart ;-)
yngwie:
Vi får hoppas att Näslund ser till att förlänga med Skröder ytterligare då traditioner skall hållas vid liv.
Bad_Brett:
Den här debatten har blivit lite av en tradition.
Berka:
Som sagt, jag tycker att det är rätt imponerande att en kille som "spelar på sista strängen", "inte hänger med" och "är i direkt behov av Sundström" ändå leder MoDos poängliga. Han skulle för övrigt även toppa Luleås interna poängliga och har gjort fem mål mer än deras bäste målskytt. Men det går ju rätt bra för Luleå i alla fall, trots att de inte har någon kille på topp 25.
Var det inte för övrigt Skröder som gjorde poäng i sju matcher i rad eller hur det nu var när MoDo var lite illa ute? Jag tycker inte att det är speciellt märkligt ifall han och Sundström inte är supermotiverade i dagsläget. Jag tycker inte ens att det är speciellt intressant att följa dessa matcher från läktaren.
Nämen helt seriöst, skröder petar in en hel del puckar, han är en målskytt., Men det är tydligt att han spelar på sista strängen, karn hänger inte med och har de 2 senaste säsongerna varit i direkt behov av en Sundström, nu när Sundström är inne i en jättesvacka så är skröder kanske sämst på banan match efter match, lets face it, har inte skröder en som kan lägga mackor till han så händer det ingenting.
Jag skiter väldigt mycket i vad spelare gjort i VM eller så, det har inget med Modo att göra, jag tittar inte heller då mycket på statsen, jag ser till vad spelare presterar på isen, och i dagsläget är första kedjan spelmässigt nog en av elitseriens svagaste och har så varit stora delar av säsongen.
Visst kan gubbarna vakna till å göra bra saker men vi får nog acceptera att vi nog blivit bortskämda färdigt av dessa herrar.
Berka:
Japp, åldern är bara en siffra. Vissa spelare är slut vid 34 års ålder, medan andra (som Skröder) fortfarande håller världsklass. För 12 poäng på 8 matcher i VM får väl ändå anses vara vara världsklass?
Jag blir faktiskt irriterad. Jag vet att att det är lätt att bli nostalgisk och att det därför kan vara svårt att erkänna att de gamla hjältarna inte hänger med längre, men det här är ju bara löjligt. Skröder leder MoDos interna poängliga, trots att Sundström inte har spelat på topp och att han har fått dras med en usel (Spina) eller för svårt spelande (Müller) tredjelänk. Vi pratar om en kille slutade femma VM's och fyra i Elitserienspoängliga. Att hävda att han skulle vara slut är ju rent ut sagt respektlöst.