RE-building the future 2013/2014
Skrolla neråt och läs vad jag skrivit!
Nä jag vill ha kvar starky men inte om det blir på bekostnad av våra egna produkter, å då menar jag om dom ledsnar och skriver på för annan klubb.
Hade jag fått välja 2 st. Av de 3 starky, ullmark, sockan
Där dom 2 jag väljer spelar för Modo och den 3:e förlorar vi till tex Timrå. Då väljer jag ullmark och sockan alla dagar i veckan då jag tycker dom är riktigt bra båda 2 och kan mycket väl växa ut å bli lika bra som starky varit denna säsong.
Dessutom tror jag att tex ullmark kan bli mycket bättre än vad starky någonsin kommer bli.
2 egna produkter med ruggig bra potential!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Du har alltså fortfarande inte insett hur korkat det är att vilja göra sig av med starkbaum?
OM vi har 4 målvakter så måste 2 bort
Mitt svar är dock att av de fyra du nämnde så är Starkbaum den enda man absolut inte ska sparka, det skulle vara pinsamt, riktigt pinsamt.
Blake: Det där kan vara det smartaste jag läst idag! =)
Skogs vore en kanon värvning, "ersätter" Ahnelöv skulle man väl kunna säga =) Spina är ju svårplacerad då han inte är bra nog för en 1a-2a line men inte är nå vidare defensivt heller. Men satsar man på en mer producerande/Hög fart 3e med typ Spina-Bengtsson-Önerud(?) Och sen en 4de med K-Fop-Gunnarsson-Öberg? Kanske? K-Fop får ju ändå aldrig teka så han kan lika gärna spela kant.
Känns för övrigt jäkligt trist att tappa Ahnelöv...
Eller Checking line Kalus-K-fop-PÖberg.. hehe.
Redigerad kommentar
Nämen Bengtsson är för mig en bättre spelare, en riktigt duktig 2 vägspelare.
Gunnarsson är oxå väldigt duktig och har väl en defensiv som specialitet. Hur som helst så gillar jag dem båda och vem kommer glömma gunnarssons skottfint och passning till rittolas 1-0 mål mot fbk i kvarten?:)
Berka: Ok, trodde inte Anton hade kontrakt.
Oavsett vill jag inte sitta med två målvakter i så ung ålder. Låt Starkbaum vara kvar som trots allt var sanslöst bra i vinter. Han hade två tunga perioder, men glöm inte att han var dåligt tränad när han kom. Med en till riktigt bra försäsong i kroppen kan han förmodligen hålla uppe nivån betydligt bättre.
Tråkigt som fan att tappa sockan
Redigerad kommentar
Berka: Sockan hade kontrakt över den här säsongen. I princip tillhör han inte längre Modo då han inte har något kontrakt. Det är liksom inte 1970 nu när det betyder någonting att man förra säsongen hade kontrakt med en viss spelare.
Jag tycker att man satsar på en ung målvakt + Starkbaum, vilket leder till att Ullmark och Starka trädet blir våra målvakter nästa säsong. Allt annat är dj**ligt osannolikt.
Kan i viss mån se det positivt att spina fått kontrakt då han verkar ha en jävligt bra inställning och kan han bara jobba upp lite bättre spelsinne så är det en bra spelare.
InVinoVeritas:
Tack gärna. Om han är intresserad vore han perfekt.
Alsenfelt förutsätter jag att man släpper.
Ullmark är för bra för att harva i J20
Starky har kontrakt.
Vi har alltså plats för 2 målvakter!!
Kan man lösa en utlåning av sockan eller ullmark så ska naturligtvis starkbaum vara kvar, men om det inte går så måste man ju ge upp en av dessa 3 (om nu inte sockan drar till Columbus )
Så vem ska vi ge upp om vi kommer till ett sådant vägskäl ?
Ullmark var ju i TÅ osäker på framtiden i Modo då han inte vet om han kommer få plats.!
Rytteri: Istället för Spina ja, dock sitter han på kontrakt och knappast tilltänkt för 3:e line.
Fast jag har ändå en positiv bild av spina från slutspelet. Han slutade drälla med pucken och använde sig av sin fina skridskoåkning För att skapa ytor åt kedjekompisarna
Redigerad kommentar
InVinoVeritas:
Ser väl ok ut, men skulle gärna se att ryktet med Tambellini stämde, skulle sitta fint i den förstakedjan istället för Spina.
Redigerad kommentar
Som jag ser det är inte luckorna många till nästa år, 2 toppbackar en Center och en ytterforward skulle fylla truppen bra, samtidigt som det finns plats för juniorer i uppställningen.
Skulle ryktena om TJ Hensick och Öneryd stämma så kan detta vara en tänkbar uppställning:
Skröder - Hensick - Spina
Ritola -Påhlsson - Kempe
Öhnerud - K-fop - öberg
Bengtsson, Gunnarson, Hari etc.
intressant också hur backsidan kommer att lösas, 4 backar på kontrakt till nästa säsong, luckorna efter Ahnelöv och Cumiskey blir enorma att fylla.
Jag "väljer inte att se det jag vill", jag försöker begripa vad det är du menar, det ger mig tamefan fullt upp.
Bad_Brett:
Hmm lite oväntat måste jag säga. Hade inte trott det faktiskt.
Undra hur involverad vår nya tränare varit i detta beslut?
Artikeln sammanfattar det ju bra, han har varit ojämn under säsongen, men han har en bra skridskoåkning och inställning.
Berka:
Trots det du skriver i senaste inlägget så tycker du alltså ändå att den bästa lösningen nu och långsiktigt för Modo är att sparka JL?
Du tycker inte att vi ska ge honom förutsättningarna att förbättra sina svagheter och hitta tillbaka till sitt spel som vi sett finns?
Jag är av åsikten att Modo måste börja hitta tillbaka till att utveckla spelare samt få någon form av kontinuitet och stabilitet i laget, det håller inte att behöva köpa in minst 4 backar och 6 forwards varje år.
Vi kommer aldrig ha ekonomin för att varje år köpa in helt färdiga spelare till varje backpar och kedja (annat än någon enstaka spets), utan det handlar om att utvekla de som kommer hit så de blir någon form av stomme att luta sig mot medan vi tar in nya spelare med hög potential eller egna juniorer som kan utvecklas.
Sen har vi förmodligen andra tränare här på ingång som får bättre ordning på stabiliteten i defensiven.
Om vi skulle tappa sockan eller ullmark till ett annat lag förutom till nhl pga av att vi har starkbaum på kontrakt så ser jag hellre att man satsar på sockan och ullmark.
Nu är detta ytterst orealistiskt men risken finns.
Vem skulle vi "tappa" pga Starkbaum? Vad yrar du om?
Jag vet knappt hur jag ska argumentera med någon som vill sparka honom eftersom bara tanken på det är så urbota jävla dum.
Berka:
Skyller absolut inte på Kyle, men konstaterar precis som andra redan gjort. JL hade sett bättre ut i defensiven utan Kyle bredvid sig, och Kyle hade sett bättre ut i defensiven utan JL bredvid sig.
Detta betyder inte att någon av dem är dåliga spelare, utan snarare att man som coach inte gett dem perfekta förutsättningar för att utnyttja sina styrkor samt få hjälp med sina svagheter.
Synd att sthelik blev en flopp, hade vi haft den typen av defensiv back så hade JL och Kyle kunnat får spela med honom samt med Torp och då hade det nog sett bättre ut bakåt.
JL har inte kontrakt i bara ett år till utan till säsongen 14/15.
Tror inte näslund tycker att det är att köpa grisen i säcken när man har en back som gjort 30p samt är +/-0 över två säsonger.
Skyller vi säsongen som varit helt på cumiskey eller hade lehtuvori bara otur när han tänkte ?
Starky har varit bra, lite svag på frilägen och sätta pucken i spel men en väldigt bra målvakt.
Men jag vill inte tappa nån utav våra egna på bekostnad av starky om jag säger så.
Förutom sportcheferna i de konkurrerande elitserielagen dvs.
Han har varit allat annat än stabil i år, sjukt slarvig och tillsammans med cumiskey en katastrof bakåt, att som ni bara skylla på cumiskey känns jävligt orättvist.
Inget utav det jag beskyllt han för går att bortförklara, dålig bakåt, sådär framåt, saknar snabbheten därav att han spelar fast sig, 2:a i sargduellerna, får aldrig puckarna från blå på mål. Detta är ju helt sann fakta, och definitivt ingen nyhet då detta har sett likadant ut hela säsongen.?!
Modo har kontrakt med han 1 säsong till och jag hoppas för vårat å lagets bästa att han höjer sig för annars har vi köpt grisen i säcken.
Berka:
JL slutade på +10 efter förra säsongen, detta i ett lag som släppte in fler mål än årets lag, så att stirra sig blind på +/- funkar inte riktigt. De defensiva klipporna OKT och Ahnelöv hade t.ex endast +5 samt +/-0
I år har han ändå producerat 18p vilket får räknas som mycket bra för en back som enligt dig är dålig med pucken och långsam i tanken.
Att det har gått så dåligt i år är precis som många varit inne på att han fått en roll som inte passar, han passar inte att vara städgumma till Kyle (som är lite överallt i egen zon) utan han behöver istället något som städar och hjälper honom i defensiven och framförallt framför mål.
Du får argumentera att han är kass och endast platsar i sundsvall. Alla andra ser ändå att det är en stabil ES back som vi dessutom har ett långt kontrakt med, så varför ska vi göra oss av med honom?
Tycker jl är dålig på de mesta, saker som jag stör mig på nå kopiöst är att han aldrig är först in i situationerna, han bromsar alltid upp och låter motståndarnas forwards hinna först till puckarna vid sargerna, är han tacklingsrädd?
Taktiken kan vara att som 2:a kunna tackla fast motståndaren och överlåta pucken till tex. Sin backollega, dock är jl för klen och för dålig för att lyckas med detta i 9 av 10 fall.
Sen är han mästare på att spela fast sig och sina kollegor bakom eget mål, han är för sävlig med pucken och tänker inte tillräckligt snabbt.
Han har ett vansinnigt dåligt skott och från blå träffar han sällan annat än motståndaren för att han rör sig för dåligt på blå.
Killen har otroligt svårt att räkna in under press och hamnar ofta steget efter, sen verkar han ha otroligt svårt med samarbetet med sin kollega och att han har dålig +/- är nog ingen slump.
Det enda bra med killen är att han förhoppningsvis är billig och sällan är skadad.
Jag skulle gärna se att man hittade en annan adress till honom, typ Karlskoga eller Sundsvall hockey och letar fram en bättre defensivare back för pengarna
Berka: I slutspelet var inte Lehtivuori så dålig och jag tror att han tillsammans med en stabil back hade varit betydligt bättre i vinter. Sedan gjorde han faktiskt en hel del poäng och var ett tag likvärdig med både Regehr och Cumiskey i antalet poäng exklusive PP.
Jag tror att man med bättre coaching och styrning av backarna kommer att få ett bättre backspel. Man tänkte när man hörde Fanny i tv på att Modos backar knappt utvecklat sitt spel alls. Det är fortfarande lika dålig markering, samma dåliga bedömning när man ska spela enkelt och när man kan slå ett svårare pass osv. Jag tror att Lehtivuori med bättre styrning och en mer defensiv backkollega kommer att vara klasser bättre.
Jag vill inte ha dåliga spelare och just finnar har vi haft några som varit ganska slätstrukna och Lasse k har inte varit någon höjdare i Rögle så jag ställer mig tveksam till han.
Sen kan jag lova att hade Jonas spelat såhär som denna säsong som under tryout tiden ifjol så hade han fått söka sig vidare.
Källa: Aftonbladet Sportbladet
Vet inte hur man länkar
Berka: Håller med !
Inget medel från Finland ska vi ha, minns hemohes :)
Hade Lehtivouri varit hälften så dålig som du vill göra gällande hade Näslund sparkat honom för längesedan för övrigt, tror du inte?
Jag vill inte ha nå medel från Finland, tar gärna nått bra men vad har vi haft som varit bra från Finland på backsidan förutom pickarambos lyckosäsong?
Lillebror dominerar i Leksand. Född -88. Följt honom lite under säsongen, antar att Näslund och resten av Elitserien gjort detsamma. Rätt högavlönad i Leksand, runt 150k. Väl spenderade pengar av Leksands kommun dock.
Haha vafan, ska vi inte ha någon finsk spelare nu, för att dom är just från Finland? :)
Jag skriver det jag hör, jag kan berätta vart jag läst de osv men nja hålla på å kopiera adresser å jävlas skiter jag rätt ofta i faktiskt.
Vad gäller länkar m.m. Så är det väl klart som korvspad att om man har en länkbar källa så länkar man den?
Annars kan man ju lika gärna sitta och hitta på vad fan som helst?
Är det en kollega på jobbet som att det får man väl helt enkelt lita på det. Men finns det någon ursprungskälla som är länkbar jag inte Vrf man ska låta bli?
T.ex. så har ju Ahnelövs husbygge inget med lagbyte att göra utan han börjar för länge sen. Enda kopplingen är ju att kvinnan skrev om det i samband huset.
I övrigt har väl finnen i Rögle inte gjort någon jättesäsong, jag e less på mediokra finnar på backen, kousa, lehtuvori, suhonen, å allt vad dom heter.
Kukkonen hör garanterat till kategorin av backar Modo behöver, landar man inte Ahnelöv nu heller så är det onekligen tunt med den "typen" på backsidan.
Raffl i Leksand gissar jag att Näslund stirrat en hel jävla del på förresten, det har då jag, hela säsongen. Riktigt jävla bra.
Nu har vi ingen defensiv back förutom kanske Hägg, fast han är väl lite ung för att bära ett större ansvar.
Berka:
Jag tror inte ens du själv begriper vad du menar så då är det jävligt svårt att begära att andra ska göra det. För du ändrar ju dig fram och tillbaka hela tiden.
Ifall du säger att ditt val är att ha Ullmark/Forsberg i mål istället för att riskera att förlora någon av dom så innebär det ju att du vill skicka Starkbaum för att satsa på dessa två.
"Då väljer jag ullmark och sockan alla dagar i veckan"
Så vi ska alltså gå in i säsongen 13/14 med två målvakter som är oprövade (över en hel säsong i elitserien) när vi redan har en av seriens bättre målvakter i truppen. Tycker du att Forsberg har imponerat i kvalserien när tempot skruvas upp och matcherna gäller mer?
Lägger ner denna diskussion kring Starkbaum nu för att det är så jävla korkat så jag orkar inte ens diskutera det mer.