Skellefteå AIK - MODO Hockey 2011-08-24
Forsberg lever ju på sitt namn. Ungefär som när Socialdemokraterna skulle försöka värva röster genom att kalla in Stellan Skarsgård, en multimiljonär som har flytt Sverige för att undvika höga skatter... Har du tillgång till ett stort namn, spelar det ingen roll vad du egentligen har får åsikter eller kunskaper, vilket givetvis är fördelaktigt när det gäller att sälja en produkt.
Att Forsberg läser sin företagarutbildningar tycker jag sedan är kanonbra. Kan han komplettera sitt namn med faktiska kunskaper (vilket han redan lär ha till viss del efter Veckefjärden, arenan, crocsen m.m.) så kommer det nog bli riktigt bra.
Men likväl behövs det några personer som kan räkna ut hur man skall exponera dessa "kändisar" på bästa sätt för att maximera inkomsten.
Fantastiskt!
När det gäller marknadsföring är det en helt annan sak och där tror jag inte Micke är inblandad. Där har jag däremot hört rykten att Foppa själv ringt runt till företag för att försöka värva sponsorer och även om någon hade 2000 högskolepoäng så tror jag inte de hade kunnat öppna en dörr effektivare...
Du nämner ofta "Duracell" i detta sammanhang, men jag känner att jag inte har någon större koll på hur han arbetar. Personligen tycker jag att det borde vara ett grundkrav att ha minst 300 (200 gamla) högskolepoäng inom ett relevant område, alternativt en väldigt imponerande meritlista.
När det gäller marknadsföring handlar det i mångt och mycket om att kunna maximera vinsten och kräma ut så mycket pengar ur konsumenterna som man bara kan, samtidigt som man på ett manipulativt sett lyckas intala dem att de faktiskt får valuta för pengarna.
Finns mängder av exempel på detta, t.ex iPhone, Nintendo Wii, DLC till dataspel... produkter som sällan är prisvärda men likväl säljer i stora kvantiteter och på samma gång får extremt lojala fans.
Inom idrottsammanhang är väl Djurgården Fotboll det bästa exemplet. Under många år tillverkade de tröjor som ansågs så snygg att vanliga bimbotjejer sprang omkring i dem utan att knappt ha sett en fotbollsmatch i hela sina liv. Tröjor med AIK- eller Hammarby-motiv var det däremot ingen som hade.
Det handlar om att lyckas med sin "branding", att man har en röd tråd genom sortimentet som utstrålar kvalitet och stil. Unga tjejer är till exempel kända för att konsumera till förbannelse, så ett rimligt steg är att göra en storsatsning på den fronten.
Jag vill avsluta detta ryckiga inlägg med mitt favoritcitat:
"Don't underestimate the power of stupid people in large groups"
Det är tyvärr deras jobb att tycka. Modo förlorar, och då är det lätt att tycka att det kommer gå åt skogen, speciellt med de senaste tre åren i beaktning.
Problemet sitter väl hos nyhetscheferna som säger åt dessa krönikörer (Ek & co) att de ska tycka någonting om träningsmatcherna, vilket är helt korkat. Inte ens om Modo vinner alla träningsmatcher hade man kunnat dra några vettiga slutsatser om vad som komma skall.
Färjestad vinner guld för de vann ju i fjol, SAIK kommer till final fast de tappat nästan alla spelare som tog dem dit förra året, MoDo får kvala fast de har ett nästan helt nytt lag jämfört med laget som fick kvala. Allt är skrivet i sten baserat på föregående säsong, och inget kan förändras. Lustigt fenomen det där.
Ändå så skrivs det om att Samuelsson kommer bli riktigt bra, Pöck kommer bli viktig för Modo. A.Forsberg/Tellan är jättebra målvakter och att Modos målvaktskris säkerligen är över.
Skröder får beröm för sina 20-25 mål i snitt per säsong och kan bli skyttekung. Att Tollefsen kommer vara en riktig klippa nu när han får spela den roll i laget han trivs med.
Att "trollgubben" Schremp kommer trivas på den stora elitserieisen med sin grymma teknik och en stor chans att han blir top-5 poängkung, att Axelsson förmodligen är elitseriens bästa forward och att dessa herrar kommer att bilda en mycket bra kedja tillsammans med Danielsson. Tellan och Axelsson har även hållt till på "Top 10-listan över bästa nyförvärven"..
Jo, om du jailbreakar och installerar rätt tillägg...
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/modo/article13521749.ab
www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article13521756.ab
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/skelleftea/article13521393.ab
hockey.expressen.se/elitserien/1.2538944/modo-akte-pa-andra-raka-forlusten
www.expressen.se/sport/kronikorer/1.2539072/en-satsning-likt-modos-slutar-oftast-i-kaos
hockey.expressen.se/nhl/1.2539071/tellqvist-kommer-att-ta-tid-for-oss
hockey.expressen.se/elitserien/1.2538977/pikkarainen-utbuad-mot-gamla-klubben
Han har koll, den gode Anrell.
"Gårdagens träningsmatch ingick i den stolta European Trophy..."
Fast det är klart, han flög ju till Övik eftersom han trodde att matchen spelades där.
Redigerad kommentar
Gör lite samma reflektioner som dej efter kvällens match. Tycker dock att första perioden var piggare än du beskriver. Kul o ovant med lite snabba vändningar!.. Skröder verkar ha tränat i sommar?! Helt annan fart o fläkt! Tog dock ände med förskräckelse...
Liiite ostadigt på backsidan, men framåt ok! Hur gammal är han Samuelsson? 17? Kommer att bli hur bra som helst!!
Tellan lugn o stadig o retro.. Nioåringen sa direkt på värmningen: Kolla nya målisen, han har en gammaldags stöt!!..
I jämförelse med SCA cupen ifjol, vilken var som en näradödenupplevelse, med alla "gamlingar" + konstiga värvningar + Challe osv.. så känns detta mycket bättre!!..
Gräsligt tråkigt att det blev biljettproblem!..
Själv blev jag förbannad på programmet. Bara några siffror rätt! Visste det redan innan egentligen. Alltid samma sak. Man ska vara en djävulsk nörd/kalenderbitare för att ha total koll på Modos samtliga spelare och deras nummer, innan ES startar?.. Jo, vissa hade ju rätt nummer på hjälmen... Varför kunde Skellefteå tillhandahålla en sån heltäckande information??
Fast kollar man på dagens match så verkar det ha varit mest vakum i skallen på han. Han får gärna ta sånna där utvisningar i derbyna :-)
Redigerad kommentar
Japp, feta och nöjda är de. Inga Timrå left-overs och doggy-bags här. Vi käkar kött, ni tuggar ben....
Du har koll du
När jag hör de legendariska namnen tänker jag på SM-guld, jubel och huvudet fullt med oxfilé...När Tjock-Döme blåste förbi den där bakfulle TIK-backen och gjorde 3-1, tog jag en tugga till....
Vampen har man iaf hört rapporter om att han ser skit fräsch ut, håller ledarroll och gör poäng i sina träningsmatcher. Om han är så grymm när han ser ut sådär, då behöver han inte gå ner ett gram. Puss!
Du har nog rätt, zoomade in max och då ser man typiska spår efter photoshop på flera ställen.
Sköönt.
imageshack.us/photo/my-images/192/img0006rva.jpg/
TV - allehanda.se
Sawchuk: Zoomar man in bilden är det rätt mycket mer pixelerat just kring hakan än i övriga bilden. Kollar man halsens vänstra kant är den dessutom helt rak, vilket är extremt ovanligt.
Mitt tips är fake, men bra gjord.
Han ser inte ut så på riktigt iallafall..
Lite reflektioner från matchen.
Modo var inte med i första, gissningsvis beroende på att många gjorde sin första match för säsongen. Passningar som inte gick fram, tveksamt positionsspel och sega ben.
I andra var det, som de flesta såg, mycket bättre. Man kom rätt in i perioden via PP och målet. I tredje tror jag det var lite sega ben, samtidigt som det blev en hel del spel i BP.
Spelarmässigt då?
Tellan i målet såg stabil ut. En del puckar som studsa ifrån honom, men det tror jag beror en hel del på att det var första matchen. Skulle tro att det blir bättre ju mer han får stå. Lugn och stabil i spelet med klubban, något vi inte varit bortskämda med.
På backsidan så ingav Pöck och Tollefsen stort förtroende defensivt. Ahnelöv är lite fladdrig och går ibland bort sig i ivern att tacklas. Får han dock in träffen så gör det ont, fråga Johan Forsberg. Hersley och Westin ska inte spela i BP och de blir lite stirriga i egen zon, framåt ser det dock bra ut. Nye Joonas Lehtivuori såg också vilsen ut, men där drar jag inga stora växlar efter en träning och en match. Han bör dock visa framfötterna i Finland för att ligga bra till för ett förlängt kontrakt.
Framåt så handlade det mycket om Hari och Samuelsson. De var väldigt aktiva och gjorde en hel del bra prestationer. Susse bra, trots att han såg lite loj ut. Skröder var övertänd ibland, men samtidigt så spelar han bäst när han ligger på gränsen. Anton Byström jobbar bra i det tysta och John Westin likadant.
Tyvärr tycker jag inte Ryno är tillräckligt bra för en plats. Han gjorde enstaka bra saker, men mestadels var det inte mycket att skryta med.
För övrigt sög biljetthanteringen. Många missade början på matchen då beställda biljetter inte fanns och folk blev skickade i skytteltrafik till kansliet.
Det är det jag menar, vem har tillgång till dessa väl tagna kort?
Är det fejk är det dessutom jävligt proffsigt gjort.
Bilden på Flashback är från Forumbilder, frågan är ju vart orginalet kommer ifrån.
Joonas tror jag kommer ta en plats för att bredda våran backuppställning. Han hade säkert jetlag och var lite trött och seg efter plan resan. Tror vi får se mer av honom i de kommande matcherna.
Hittade fler bilder av honom på Forumbilder.
forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=d2420111118283519&tag=Dick+Axelsson+2011
Såg inte Joonas sådär jättemycket (bilden var ju inte knivskarp), men det jag såg var väl inte sååå illa ändå?
Hur som helst så är Micke P vad jag förstår mer en säljare av reklam (jobbar mot sponsorer) och inte alls den person du söker som troligen är chefen för marknadsavdelningen eller liknande. Där är jag den förste att hålla med om att vi fullständigt saknar någon med den visionen och kunnandet.